Painonnousu

Mua jotenkin ahdistaa painonnousu kamalasti. Neuvolassa punnittiin kerran, sillon ihan ekalla kerralla, sen jälkeen ne ei ole siellä vaakaan päin kattoneetkaan. Kotona oon sitte jonkin verran käyny vaa'alla. Nyt 30+1 ja 10 kiloa on tullu lisää. En oikeen tiedä miten tuohon suhtautuisi kun neuvolassa ne ei sano mitään (jos joku ihmettelee niin asun Briteissä, siksi vähän eri systeemi). Onko 10kg tässä vaiheessa paljon vai vähän? Vai kenties ihan sopivasti? Oon ollu ennen raskautta ihan normaalipainonen. Ekan kolmanneksen aikana paino ei noussut yhtään, pikemminkin laski kun mikään ei pysynyt sisällä. Tokan kolmanneksen aikana tuli jokunen kilo ja tätä viimeistä kolmannesta nyt ei ole paljoa kulunutkaan, mut suurin osa tuosta painosta on tullut ihan viimeisen kuukauden aikana. Turvotusta ei ole. Onhan se nyt selvää että vauva, istukka ja lapsivesi painaa yhteensä jo jokusen kilon, mutta kuinka paljon? En oo kyllä sinällään yllättyny painonnoususta kun jäin pois töistä jonkin aikaa sitten joten en enää liiku koko päivää, mutta oon silti omasta mielestäni aika aktiivinen. Tai ainakin niin aktiivinen kun vaan pystyn näiltä kivuilta...
 
10 kg noilla viikoilla on ihan normaalia. Mulla menossa nyt 33+5 ja tullut jo 15 kg lisää. Oon aikas hoikka ja kätilö ei ollut yhtään huolissaan kun asiasta kyselin. Itseasiassa painoin ennnen tätä raskautta vähemmän kuin kun aloin odottamaan esikoista ( imetyksen takia). Esikoisesta tuli just toi 15 kg yhteensä ja ne lähti kahdessa kuukaudessa. Nyt tuli siis noi viimeiset 3 kiloa kun miehen loma alkoi, eli tuli herkuteltua kovasti ja nyt viimeisten kahden viikon aikana ei oo tullut yhtään lisää kun jätin jätskin ym. pois. Sellanen fiilis on et tulee max 2 kiloa tohon lisää kokonaisuudessa. Mietin kyllä et oon ollut enempi turvoksissa tässä raskaudessa eli osa noista kiloista on ihan varmasti vaan nestettä. Eihän se painon nousu kivaa oo mutta ei kannata stressata jos ei mee sen maagisen 20 kg yli. Yhellä kaverilla tuli reilut 30kg, mikä ei tod oo normaalia.
 
30+0 ja 5kg. Siis vielä saattaa vähän tulla ennen lapsen syntymää. Esikoisesta sain 5kg kaikenkaikkiaan. Mutta ne 5kg jäivätkin sitten elopainoksi. Tosin nyt ois kyllä tarkoitus, että nämä kilot lähtisivät (vaikka korkojen kanssa) poikkeen.
 
Oi kiitos Tuisku! Ei tartte stressata sen painon kanssa sitte jos ei ihan mahdottomiin lukemiin päästä. Tuo 10 kiloa vaan tuntuu niin paljolta. Ehkä sitä sitten ei vaan osaa ajatella että raskaudessa se 10kg on vähän eri kuin normaalisti...
 
Mulla on oussut paino raskauden alusta tasan 5 kiloa. Nyt siis rv 29+5. En mitään kovin suurta painonnousua odota kun mulla on raskausdiabetes ja sen takia joudun katsomaan syömisiäni vähän tarkemmin...
 
Pinky: Joo, kuten Tuisku sanoi, 10 kg tuossa vaiheessa on ihan normaali ja terveen kuuloinen painonnousu. Hassua, ettei teillä siellä parin meren takana seurata painonnousua neuvolassa. Vai olisiko niin, että puuttuvat asiaan jos alkaa näyttää pahalta, mutta sitä ennen eivät sano mitään?

Netissä on tuollainen raskauslaskuri, josta voi seurata myös tyypillistä painonnousua kussakin raskauden vaiheessa: http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/

Mä sain neuvolasta sellaisen painoseurantalomakkeen (omaan käyttöön/tiedoksi), jonka mukaan paino saa varsin mielellään nousta raskauden aikana 14-16 kg, jos painoindeksi (pituus metreinä kertaa pituus metreinä jaettuna painolla kiloina, esim. 1,65 x 1,65 / 58) on raskauden alkaessa alle 22.

Tavallisin painonnousu normaalipainoisille taitaa olla joku 12 kg kokonaisuudessaan. Painon kertyminen on tosi yksilöllistä kuitenkin. Työkaverini kertoi ruokahalunsa lisääntyneen räjähdysmäisesti jo ennen plussatestiä, ja rv 8 painoa oli tullut lisää jo 5 kg :-D Samoin mun äidillä, joka on tosi hoikka ja kapoinen luonnostaan, on paino noussut kaikissa raskauksissa yli 20 kg, ja kaikki kilot on lähteneet imetyksen mukana parissa kuukaudessa. Epäilenpä kuitenkin, että mulle ei ehdi samanlaista kilomäärää enää tässä jäljellä olevina viikkoina kertyä... ;-)

Mulla on nyt menossa rv 32+3 eikä painoa ole vielä tullut kuin 7 kg. Painoindeksi oli raskauden alkaessa 19,5-20, eli sen puolesta painoa olisi saanut tulla enemmänkin. Mulle sitä ei näköjään vain helposti kerry. Painon kertymistä hidastaa sekin, että mulla on koko raskauden ajan ollut suht huono ruokahalu (toki usein nälkä, mutta silti mitään ei tee mieli, jolloin sitä päätyy syömään perusterveellistä ruokaa sopivasti) ja olen myös stressannut "kielletyistä" ruoka-aineista ehkä vähän turhan paljon. Myös raskausdiabetes todettiin rv 27, ja vaikka arvot pysyvät hyvin kurissa (ja ovat usein jopa alakanttiin) mun normaalilla ruokavaliolla, niin stressaan silti siitäkin, ja esim. ulkona tai kylässä syöminen on menettänyt viehätyksensä täysin, kun pitää ensin miettiä sitä kiellettyjen listaa, sitten sitä että yököttääkö joku ruoka tänään erityisesti, ja vielä sitä että vaikka tekisi mieli tuota niin mitä jos se nostaa sokereita liikaa ja vauvasta kasvaa jättiläinen. Ei ole helppoa tää syöminen!
 
Kiitos sinullekin September! En taida painoa murehtia sen enempää, kai ne sitten ilmoittaa jos sitä liikaa tulee. Varmaan kokenut hoitoalan ammattilainen osaa arvioida ihan silmämääräisesti painonnousun noin suurinpiirtein ja puuttuu peliin vasta sitten jos kävelemisen sijasta alan pyörimään vastaanotolle...
 
täällä paino edelleen noin -2kg :) jeee..hyvä vaan kun ylipainoa muutenkin.. :) esikon aikana lähti 14kg :)
 
Mulla 34+6 ja painoa on tullu n. +15kg. Raskauden alussa painonnousu stressasi tosi paljon, koska oli laihduttanu -15kg ja sitten kun ne alkoi tulemaanki yhtäkkiä takasin. Näin loppua kohin en tosiaan oo jaksanu stressata, koska sille painonnousulle ei oikeestaan voi mitään. Toki oma ruokavalio ja liikunta vaikuttaa asiaan, mutta sitä painoa tulee jokatapauksessa. Neuvolassa mun painonnousuun ei oo puututtu millään tavalla.
Huomaa omasta kropasta, että esim. reisissä on pelkkää nestettä, hyllyy ja löllyy. Ennen raskautta ja sit ihan alussa kuljin n. 4 krt/vkossa salilla, spinningissä, pumpissa ja eri jumpissa :) Sit raskauden edetessä mun leposyke nousi "aika" korkealle ja on sitä edelleen. Normi syke on 120 pinnassa tekemättä mitään. Oon käyny kardiologilla tutkittavanakin, muttei sieltä mitään löytyny. Tuosta syystä mulla on spinut yms. jääny sit pois! Odotan ihan hulluna, että pääsen taas spinupyörän selkään!! :)
 
Takaisin
Top