Painonnousu raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isomahainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I

isomahainen

Vieras
Olen nyt viikolla 26+2. Painoa on tullut lisää raskauden alusta 12 kiloa. Painonnousu alkoi välittömästi raskaustestin näytettyä positiivista. En ole syönyt mitenkään poikkeuksellisen paljon. Olen vastaavalla syömisellä pitänyt painon sellaisenaan. Joulun alla myönnän syöneeni jonkin verran herkkuja, mutta en missään tapauksessa sellaista määrää, joka selittäisi tällaisen painonnousun.

Olin ennen raskautta normaalipainoinen, 59 kiloa (156cm), mutta en siis laiha. Neuvolassa asiaan kiinnitettiin huomiota ennen joulua ja viimeksi neuvolantäti kehotti minua tutkituttamaan kilpirauhasarvot. On aika hämmentävää, kun joka paikassa lukee että paino nousee keskimäärin 9-16 kiloa ja että nyt näillä viikoilla alkaa se "massakausi".

En uskalla ajatella, miten paljon paino vielä nousee. En ole huolissani ulkonäöstäni (ainakaan paljon) vaan enemmän siitä, että miten kroppani kestää tämän painonnousun. Minulla on ollut selän kanssa ongelmia aikaisemminkin ja nyt olen huomannut, että jalkaterät alkavat puutua kävellessä. Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa raskausaikana? Sokerit testattiin ja ne olivat ok, joten niistä tämä ei johdu.

Miulla on vähän enemmän viikkoja (27+2) ja painonnousu on samaa luokkaa tai vähän enemmän (13kg). Nyt oon karsinut herkut lähes kokonaan pois, mitä on muutama pala tummaa suklaata vielä ollu kaapissa ni on menny uuden vuoden jälkeen. Ite en oo kovin huolissani. Lihoin (turposin) 3kg heti alkuraskaudesta kun ei ois pitäny tulla painoa yhtään. Nyt oman painon kehitys on ollut yläkäyriä seuraavaa mut koko ajan sen alun 3 kg käyrän yläpuolella. Mut siis se tahti mitä painoa on tullut on mennyt taulukoiden mukaan...

Toki mie oon vähän pidempi, 171 cm (alkupaino 72kg). Ja mie kyllä syön enemmän. Veikkaan hormonitoiminnan muutoksia, tuntuu, että koko vatsalaukku ja suolisto on jotenkin "venynyt." Miulla yks mielialalääke jota käytettiin nukahtamisapuna teki aikanaan vähän samanlaisen olon kuin tää raskaus nyt.

Itse asiassa miusta jotenkin tuntuu että tää painonnousu on taittumaan päin koska nyt kahteen viikkoon ei oo painoa tullu grammaakaan, pysyny aika samassa. Eikä enää oo nii kauhea nälkä. En tiedä onko hormonit vikalle kolmannekselle tasaantumassa vai tekikö just joulun herkuttelu sen että tavallaan keho sai kaloriövereistä tarpeekseen ja tuntuu et vähempikin riittää. Eipä tuol viimeisellä kolmanneksella pitäiskään tulla ku 5 kg lisää ja jos siinä pysyis (kokonaisnousu 18kg) voisin olla ihan tyytyväinen vielä. Toki loppua kohti saattaa sit turvotusta tulla vielä...

En ole ollenkaan hyvä ottamaan kantaa tuohon painonnousuun, joten en nyt puutu siihen ollenkaan.

Tuo jalkaterien puutuminen voi hyvinkin olla selästä johtuvaa, tai sitten turvotukseen liittyvää. Oletko puhunut tuosta terveydenhoitajalle tai lääkärille? Jos et, suosittelisin tekemään niin pikimmiten. En halua pelotella, kyseessä voi olla täysin harmitonkin ilmiö, mutta toisaalta puutuminen saattaa kertoa esimerkiksi välilevyn pullistumasta tai muusta ongelmasta. Et maininnut minkälaisia selkäongellmia sinulla on aiemmin ollut, mutta raskaus herkästi pahentaa aikaisempia ongelmia, kun vatsan kasvu muuttaa asentoa ja hormonit löystyttävät niveeliä.

Itselläni on aikaisempi, jo kuntoutettu, selkävamma alkanut pahasti vihoitella raskauden aikana ja sain jo hyvin aikaisessa vaiheessa sairaslomaa ja läähetteen fysioterapiaan. Uimista voin lämpimästi suositella raskauden ajan liikuntamuodoksi, sillä vesi kannattelee mahaa ja on muutenkin hellävarainen ympäistö liikkua (mikä on näin viikolla 34+1 erityisen mukavaa). :)

Luulen, että jos vaan pitää terveelliset elämäntavat ja maalaisjärjen, ei painonnoususta tarvitse kauheasti huolehtia, kunhan vauva syntyy terveenä ja itse pysyt onnellisena ja tyytyväisenä. Itse olen viikolla 21+6, ja painoa on tullut muutama kilo lisää. Liikun säännöllisesti ja pyrin syömään terveellisesti. Kyllä ne kilot välillä mietityttää, ennemminkin ulkonöä puolesta kuin terveyden.

Kannattaa lukea Katerina Janouchin Raskaus kirjaa, siellä on varsin rehdisti ja avoimesti puhuttu kehossa ja mielessä tapahtuvista muutoksista.

Minulla nousi paino raskauden aikana 20 kg ja raskauden alussa olin normaalipainoisen ylärajoilla. Ikinä ei terkka ollut huolissaan painon noususta vaan lähinnä vaan sanoi, että sitä painoa tulee niin kun tulee ja se on yksilöllistä. Toiset terkat tuntuvat tuijottavan noita käyriä vähän liiankin tarkkaan eivätkä ymmärrä sitä, että tuo painonnousu on hyvin yksilöllinen ominaisuus. Jalkojen puutuminen saattaa johtua siitä, että kohtu alkaa painaa isoja valtimoita. Tämä saattaa lisätä myös turvotusta ja sitä kautta painoa. Oletko huomannut jaloissasi turvotusta? Sinun on syytä alkaa ottaa rauhallisesti ja lepäillä enemmän, jos kroppa alkaa väsyä. Kuuntele itseäsi niin pärjäät hienosti :)

Turvotus tosiaan voi nostaa painoa nopeasti- siihen auttaa JUODA PALJON vettä. ihan yksinkertaista, kannattaa kokeilla, kun ei se haittaakaan voi saada aikaa:). itsellä turvotus liittyi raskausmyrkytyksen oireisiin ja veden juonti auttoi huomattavasti, paino nousi tosi nopeasti silloin ennen "kunnon juomisen" aloittamista!
Jalkoihinhan se neste nimenomaan päivän aikana pakkautuu kun pystyssä on.

Mullakin tuli ekasta raskaudesta 20 kiloa. Vaikka olin reilusti ylipainoinen jo raskauden alussa, niin eivät hirveesti painosta huomautelleet. Ja kun sain synnytettyä, paino laski kymmenessä päivässä 10 kiloa. Pelkkää turvotusta siis puolet. Loput raskauskilot lähti korkoineen tosi nopeasti lenkkeilemällä päivittäin. En edes imettänyt, mikä olisi siis vauhdittanut rosessia.

Ekassa raskaudessa olin 175cm ja 56kg, olin siis hyvin alipainoinen. Lihoin 33kg :D Nestettä oli varmaan 8kg. Sitä vaan tuli! Liikuin kuitenkin säännölisesti, söin terveellisesti ja tietysti herkuttelinkin. Noh, paino tippui normaaliin 62kg ja raskausarvet jäi muistoksi. Eli kroppa kyllä kesti hyvin, ihoa lukuunottamatta. Onneksi nekin ovat haalistuneet :)
Tokan kohdalla tuli 17kg ja kolmannessa saman verran. Eli kyllä nuo raskaudet ovat hyvin yksilöllisiä.
Mutta kyllähän sitä kannattaa kiinnittää huomiota miten liikkuu, nostelee tavaroita yms :)

Takaisin