Painonhallinta + liikunta raskausaikana

Elisinha80

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuunmammat 2014
Heips! Miten voisi tässä vaiheessa vielä terveellisesti tiputtaa painoa, tai voiko sitä? Mulle on tullut syksyn aikana ylimääräisiä kiloja ja haluaisin laihduttaa, ennen kuin raskausmaha alkaa ´pömpöttämään´. :wink Kiitti vinkeistä!

kyllähän kevyt liikunta on ihan terveellistä ja jopa suositeltavaa alussa :) terveellistä ruokaa ja esim lenkkeilyä. jos ei laihdu niin ei ainakaan pääse lihomaankaan niin paljon sitten. helpommin tosin sanottu kuin tehty :p

Laihdutuksesta en tiedä, mutta toki liikuntaa kannattaa harrastaa, jaksaa itse paremmin ja hillitseehän se tuota painonnousua :) Mie kyl viime raskaudessa liikuin ihan reippaasti aina sinne saakka kunnes jäin äippälomalle :) sit vaan lököttelin ja kyllähä se painokin nousi :D

Itse vältän turhia hiilareita ja ruokavalio muutenkin proteiinipainotteinen. Ja tietysti jo pelkästään se, ettei ala syömään kahden edestä auttaa pysymään hillityissä mitoissa. Toivon voivani liikkua ihan loppuun asti, mutta esikoisesta jouduin pakolepoon rv 27 eli jos yhtään samanlainen raskaus tulossa ni liikunta loppuu aika pian puolenvälin jälkeen..

Plussatestin jälkeen pohdiskelin kanssa että voiko vielä jatkaa laihduttamista, mutta Ei sitä ainakaan suositella minkään lähteen mukaan. Tärkeintä on, kuten laihduttamisessakin, se mitä suuhunsa laittaa. Normaalistihan naisen energiantarve on n. 2000kcal ja raskaus lisää tätä tarvetta muutamalla sadalla kalorilla. Eli kahden aikuisen edestä ei tarvi syödä :) Siispä kannattaa turhat karkit ja muut makeat ja tietysti suolaiset turhuudet karsia ruokavaliosta ja kiinnittää huomio annoskokoon ja lisätä kasvisten määrää. Ulkoilu ja liikunta oman fiiliksen mukaan tukee tietysti painonhallintaa myös raskausaikana ja tekee hyvää muutenkin. Mä ainakin toivon ettei hyvin sujunut painonpudotus koe järjetöntä takapakkia raskausaikana ja painonpudotusta on tarkoitus jatkaa sitten heti synnytyksen jälkeen.

Mulla oli kans ihan hyvä painonpudotus vaihe päällä. Ruokavaliolla pystyy yllättävän paljon vaikuttamaan painoonsa. Mulla auttoi se, että aloin syömään säännöllisesti 5 kertaa päivässä. (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) Ja pienensin annoskokoja. Kun syö säännöllisesti, ei tartte vetää napaa täyteen joka kerta, kun jotain suuhunsa laittaa. Liikuntaa en juurikaan harrasta, mutta töissä tulee kyllä oltua jalkojen päällä ja liikkeessä lähes koko päivä.

Osaako joku sanoa mitä liikkeitä ja juttuja pitäisi välttää kuntosalilla? Vatsalihasten teko tarvii ainakin myöhemmin lopettaa kun mahaa alkaa tulemaan, mutta nyt alkuvaiheessa mietityttää mitä saa ja mitä ei kannata tehdä.

Esikoisen kohdalla 2 vuotta sitten urheilin normaalisti kunnes alko olla pieni pömppis (viikkoja +20). Sitten tein uuden kuntosaliohjelman PT kanssa, joka erosi hieman normaalista ohjelmasta ja enemmän liikeittä omalla painolla (selkäliike nelinkotin, reisiliike niin että pallon kanssa seinää vasten ja sitten ne kyykyt).
Bodypumpissa ongelmat tuli ehkä kans noin 2-3 kk ennen LA, huomasin kyysyissä juuri että selkä ihan pyöreä, lopetin silloin. Vähän taisin jo aikaisemmin painoja vähentää. Tanssitunneilla jätin isot hypyt ja tein ne askeleilla.

Mutta nyt alussa voit tehdä ihan mitä tykkäät niin kauan kun tuntuu hyvälle/mukavalta. Ei tässä periaatteessa mitään esteitä ole urheilla entisen tapaan jos raskaus normaali. Onhan niitä raskauksia joissa pitää varoa keskenmenoa ym niin varmaan eri asia. Mulla tää pahoinvointi estää urheilun, oksu kurkussa tuun salilta, niin varmaan jo kuukauden päästä asiat paremmin ja urheilu saa jatkuu. Nyt lepään kun pirun paha olo, koitan kävellä enemmän ettei ruostu.

mä jätin kesän jälkeen potkunyrkkeilyn tauolle, kun aloin harrastaa afrotanssia ja toisen kamppailulajin jouduin jättämään kipeän kyynärnivelen vuoksi. aloitin syksyllä satujoogan tytön kanssa ja sitä jatketaan keväällä, jos mahdollista. afrotanssiakin haluaisin jatkaa ja käyn ainaki kokeilee, pystynkö jatkamaan (tunnit jatkuu tammikuun puolivälissä). tyttöä odottaessa kävin raskaanaoleville tarkoitetussa pilateksessa rv 34 asti ja se teki hyvää selälle :) mun selkä reagoi silloin heti kamppailulajien jättämiseen ja pilates hoiti kyl homman. oon miettinyt nyt samaa, et ilmoittaudun sit helmi-maaliskuussa vastaavaan ja jatkan sitä niin kauan kuin voin.

viime raskaudessa vältin herkuttelua ja paino pysyi hallinnassa lähes koko raskausajan. painoa tuli +20kg ja 13.6 kg lähti synnytyksessä ja muutama kilo imetyksen aikanakin. viime keväänä sain myös jotain pois, mutta luulen et se tuli nyt syksyllä takaisin. nykyistä painoa en tiedä, mut luulisin olevani normaalipainoinen.

Heippa. Raskausaikana voi varovasti laihduttaakin, maltillisesti. Alkuvaiheessa kalorinkulutus kasvaa n. 150kcal ja loppupuolikaassa 300kcal. Jos ei tohdi laihduttaa, niin kannattaa ainakin huomioida ettei se vauva tosiaan paljoa kuluta, ei passaa syödä liikaa. Itsekin pitäisi hieman painoa pudottaa, mutta pyrin olemaan tarkkana mitä syön (terveellisesti ja herkut pois) kuin, että tiiraisin tarkasti kaloreita. Kaksi raskautta takana, niin tietää ettei todellakaan voi syödä kahden edestä, synnytyksen jälkeen kun on kahden kokoinen sitten...

Jos kuntosalilla käy, niin staattiset liikkeet pitäisi jättää välistä (esim. lankku). Lisäksi liikkeet, missä jalat on pään yläpuolella on hyvä jättää pois (kuten jalkaprässi). Vatsarutistuksia voi tehdä niin kauan kuin pystyy. Omaa kehoa kuunnellen kannattaa mennä. Loppuvaiheessa nopeatempoiset lajit eivät välttämättä myöskään ole hyväksi.

Rv 5+0

Pakko tässä olisi tarkkailla syömistä. Tuntuu, että jokainen syöty murunen jää vyötärölle, jossa kyllä on massaa jo ihan omiksi tarpeiksi.

Liikuntaa olisi kiva lisätä ja jumppiin päästä. Koko syksy on mennyt lähes liikkumatta, koska olin pitkään puolikuntoinen ja terveinä hetkinä työvuorot olivat hankalia yhteensovittaa jumppalukkarin kanssa.

Bodycombat on ollut aina mun lemppari, mutta nyt en taida uskaltaa. Keho ei sitä varmaan tauon jälkeen muista ja muutenkin tunti on täynnä täräyksiä ja hyppyjä..

Olisikin joku, jonka kanssa vaikka lenkkeillä. Yksin ei tule lähdettyä.

Hyvä tietää että kuntosalilla voi jatkaa melkeinpä entiseen malliin! Ja uskonpa että kroppa ilmoittaa kyllä mikäli asento ei ole hyvä. Harmittaa vaan valmiiksi jo tämä rajoitteisuus, kahdesta rakkaasta harrastuksesta olen jo nyt joutunut luopumaan. Näin käy kun noita "extremelajeja" harrastaa... Täytyyhän tästä muuten niin mukavasta raskausuutisesta joku huono puoli keksiä :D

Yks juttu harmittaa, kun asun täällä keski-Euroopassa alppien lähellä...En taida uskaltaa mennä laskettelemaan tänä talvena! Kyllähän tässä alussa vielä voisi (nyt menossa vk 11), mutta oon ehkä vähän ylivarovainen. Lääkäri sanoi, että voi mennä, mutta ainahan on riski, että kaatuu ja käy jotain eli silloin päätin, etten ota sitä riskiä. Joogaa, aerobiccailua ja kävelyä/lenkkeilyä nyt sitten vaan...

Raskaana olessa laihduttaminen ei ole suotavaa, koska rasvakudoksen on varastoitunut myrkkyjä ja kun alkaa laihduttamaan myrkyt pääsevät liikkeelle ja myös vauva altistuu. Näin tämä asia arkikielellä. Mutta tietenkin terveellinen ruokavalio ja liikunta on hyväksi, mutta ei painon pudotus mielessä! Raskaana olessa kannattaa liikunnalla pitää yllä hyvää kuntoa, mutta itse kehittymis-tavoitteet kannattaa jättää synnytyksen jälkeen.

Mullaki painonhallinnan vuoksi erityisen tärkeää terveellinen ruokavalio ja liikunta... Nyt ennen nt-ultraa en vaan yksinkertaisesti uskalla kovin rehkiä juoksulenkeillä tai salilla, mutta ajattelin kyllä alkaa kuntoilemaan/liikkumaan enemmän kunhan näen että kaikki kunnossa... Jotenki tullu ylivarovaiseksi edellisten keskenmenojen jälkeen... :/ mut ruokavalio ollu kuitenki sen verran kohdillaan että ei oo paino vielä noussu ja kävelylenkit koiran kans/ kahvakuulailua pitänyt kuitenki jotenki kuntoa yllä...

Osaisiko joku vinkata löytyykö netistä jotain ilmaista kuntosaliohjelmaa raskaana olevalle? Olisi kiva tietää, ettei tekisi mitään haitallista ja osaisi tehdä mahdollisimman hyödyllisiä liikkeitä. Meidän salilta ei saa ohjelmia, enkä viitsisi muualta etsiä ohjaajaa sitä tekemään..

Marina: ei oo netis tullu vastaan, mutta kirjastosta lainasin tosi hyvän kirjan raskaana olevan treenaamiseen salilla ja kotona. Liikkuva äiti, opas odotusajan ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan. Virva PIsano.

vauva.fi:n sivuilla on Kaisa Jaakkolan Parsakaaliprinsessa-blogi, siellä oli muistaakseni alussa myös raskausajan treeneistä.

Ymmärtääkseni voi treenata ihan samalla lailla kuin ennenkin aika pitkälle, kroppa kuulemma myös sanoo mitä liikkeitä tarvii välttää.

Itse oon aktivoinut taas itseäni vesijuoksemaan :) Sitä voi ainakin tehdä melkein viimeisille viikoille varmaankin, ja vesi kannattelee kivasti kroppaa. Tuntuu muuten aika raskaammalta liikunta, kun hengästyy helpommin ja verenpaine huitelee miten sattuu.

Itse käyn ihan perus kävelyllä koiran kanssa kaks kertaa päivässä noin 45-60min kerrallaan. Vauhti on nyt jo hidastunut :O kun ennen kävelin saman lenkin reippaasti ja sykkeen hyvin ylhäällä noin puoleen tuntiin ja nykyste mene vähintään 45min :) mitään muuta en sitten teekkn kotina/vapaa-ajalla mutta työ on hyvin aktiivista ja rasittava koko 6h minkä töissä arkisin olen, eli en oo nähnyt edes tarpeelliseksi lisätä liikuntaa. Salirehkimisestä en edes pidä.

Takaisin