Painon seuranta raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wiivi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wiivi

Oman äänensä löytänyt
Hei!
Olisin kysellyt onko neuvoloissa luovuttu painon seurannasta raskausaikana?

Meille siis esikoinen tulossa (rv 30) ja tänään havahduin, että painoni on mitattu neuvolassa vain kerran. Tämä oli ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Tottakai voi olla että painoa ruvetaan tarkkialemaan vasta nyt loppuraskaudesta (?) mutta olin ymmärtänyt että tämä äidin painon mittaaminen olisi osa neuvolakäynnin perustutkimusta.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!❤️

Meillä kyllä paino merkattiin joka kerralla neuvolakorttiin. Kävin aina ennen neuvola-aikaa itse kotona vaa'alla omasta halustani. Mittasin myös verenpaineen kotona omalla mittarilla, kun seurasin sitä muutenkin varmuuden vuoksi.

Edit. Kerroin sen aina itse terveydenhoitajalle eikä siitä merkkaamista lukuun ottamatta puhuttu koskaan mitään. Nykyisinhän aika yleisesti nuo perusmittaukset (pissatesti, paino, verenpaine) tehdään itse, joten ehkä teillä on oletettu sinun kirjaavan ne itse neuvolakorttiin? Itsekin välillä merkkasin itse. Täällä tosin käytössä paperinen neuvolakortti eikä muusta ole kokemusta.

Neuvolakortit niin paperiset kuin sähköiset on käsittääkseni tarkoitettu terkkarien/ lääkärien merkintöihin. Itse käytän paperisen välisiä post' on lappuja joihin noita kotona mitattuja verenpaine, paino yms tuloksia päivämäärineen kirjoittelen.
Meillä painomittaus tapahtuu joka käynnillä.
Itse kysyisin terkalta ohjeet ja etenkin sen miksi se ei ole ollut osa normaalia käyntirutiinia.

Meillä neuvolassa terkka mittaa kaiken muun paitsi pissan joka pitää itse katsoa ennen käyntiä ja kertoa sen tulos. Tässä on tosin neuvolakohtasia eroja. Jouduin kerran käymään toisessa ja olin ihan pihalla kun piti kaikki mitata itse ennen käyntiä. Nämä kyllä yleensä ohjeistetaan ekalla käynnillä jos jotain pitää mitata itse🤔

Takaisin