Painon lisäys?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lya M.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lya M.

Kommentoinnin ninja
Painonpudotusneuvoja on netti pullollaan, mutta entä jos tilanne on toisinpäin, eli paino pitäisi saada nousemaan?

Työpaikkalääkäri sanoi leikillään, että ”syö pullaa”. (Ravintoterapia ei kuulu työterveyteen)

Olen ollut koko ikäni ( vauva/taaperoikää lukuun ottamatta ) aina enemmän ja vähemmän kroonisesti alipainoinen, pahimmillaan painanut 42kg/166cm.
Tällä hetkellä tilanne on vähän parempi, mutta ei kovin paljoa. Kun joskus pääsisi edes lähelle 50kg

Samat (ne hyvät!) neuvot sopivat painon nostoonkin, ei vain yritetä vajekaloreita saada. Säännöllinen ateriarytmi, tarpeeksi proteiinia ja rasvaa aterioilla, ja voit huoletta hiukan herkutellakin päivittäin, esim. jälkiruuaksi. Höttöhiilarit väsyttävät, mutta on niissä toisaalta energiaakin.

Juotko paljon kahvia tai poltatko? Ne vähentävät ruokahalua, siksi kysyn. Oletko valikoiva ruuan suhteen? Jos kyse on enemmän ruokahaluttomuudesta ja siitä, että unohdat syödä, säännöllisyys varmasti auttaa.

Yhden tutun kanssa tuli näistä kerran puhuttua, hän kamppaili saman ongelman kanssa kuin sinä, lisäksi pari ystävääni on kuihtunut imettäessä, ja silloin mietittiin korkean energian välipaloja, kuten tummasuklaalla kuorrutettuja pähkinöitä.

Tätä olen itsekin joskus joutunut miettimään. Itselläni ei paino onneksi laskenut esikoisen raskauden jälkeen niin alas. Lasten painonnostatusneuvoiksi on saatu rasvan ja proteiinin ruokavalioon lisäämistä. Varmaan samat on aikuisellakin. (Ne ei kylläkään kovin kummoisia tuloksia ole kummankaan lapsemme kohdalla tuoneet.) Annoskokoja jos saisi nostettua, mutta ei väkisin voi syödä.

Itse olen aina ollut luikun puoleinen. Olen aikoinaan saannut lisättyä painoa lisäämällä hyviä hiilihydraatteja (kaurapuuroa, täysjyvä pastaa ja riisiä) ja huolehtimalla, että joka aterialla on rasvan lähde.

No kuinkas vitamiinitilanne? Ehkä energia imeytyisi paremmin jos varmistaa että saa tarpeeksi vitamiineja joko ruuastaan tai purkista. Onko jotain mitä epäilet saavasi liian vähän? Onhan näitä kaupallisia vitamiinipitoisuustestejä, mutta olen ymmärtänyt että niiden viitearvot ovat varsin yläkantissa, sillä usein kauppiaan toive on myydä lisäravinteita.

Mä olin ennen tosi laiha ja paino pysyi luontaisesti alhaalla. Pikkuhiljaa ikä tehnyt tehtävänsä ja painoa tullut lisää. Iän lisäksi myös säännöllinen ruokarytmi ja terveellinen ruokavalio auttanut asiaa. Aiemmin söin miten sattuu mitä sattuu, mutta kalorit jäi varmasti vajaaksi eikä ruokavalio ollut ravitsemuksellisesti laadukasta. Sama juttu mun miehellä.

Minulla oli joskus elämänvaihe että ruoka ei maistunut ja paino vaan tippu vaikka entuudestaan olin tosi hoikka. Pääsin sitte ravitsemusterapeutille jossa sain ihan hyviä vinkkejä. Kannattaa syödä lempiruokia jos tuntuu ettei mikään maistu. Monesti salaatit ja smoothiet menee helpommin alas jos ei tee mieli mitään tai jos maha on jo hieman täys. Lisäkaloreita saa helposti kun esim. Laittaa teehen hunajaa ja sokeria, kermaa kahviin, salaattiin salaatinkastiketta ja pähkinää, smoothiehen voi laittaa ruokalusikallisen öljyä, veden voi ihan hyvällä omallatunnolla korvata vitaminoidulla mehulla. Kannattaa pitää säännöllisestä ateriarytmistä kiinni että syö 5 ateriaa päivässä, joista kaksi on lämmintä ateriaa. Tarvittaessa pikku välipaloja voi lisätä päivään. Ainakin nämä vinkit nyt vuosien jälkeen muistan. Kirjoittelen lisää jos tulee mieleen.

Mun mies on tosi hoikka ja kävi jo laihuuden puolella lasten ollessa tosi pieniä. Oon yksinkertaisesti leiponut useammin ja tehnyt niin hyvää ruokaa että pakko syödä enemmän. Nyt on saanut muutaman kilon takaisin ja on itsekin tyytyväinen.

Onko tutkittu keliakia, vilja-allergiat, maitoallergia, sokerit? Entä ibs, kilpirauhasarvot? Imeytymishäiriöt?

Jotkut ovat luonnostaan laihoja. Jos tiedät syöväsi hyvin ja terveellisesti ja olosi on normaali (et ole esimerkiksi koko ajan väsynyt) niin onko ongelma silloin lääkärin kun et sovi siihen muottiin, mihin 90% muista ihmisistä sovitetaan?

En oli ikinä polttanut ja (maito)kahvia juon vain aamupalalla. Vitamiineja käytön talvisin purkista.
.
Olen yrittänyt kasvattaa annoskokoa, mutta joskus lapset syövät hirveästi, niin itselle jää mitä jää.

Lounasruokalaa meillä töissä ei ole, joten eväiden kanssa pitäisi kai olla tarkempi :/ Vähän vain hankalaa, kun on paljon todettuja allergioita.

Kaiken maailman testit on tehty, eikä mitään ole löytynyt. Keliakiaa epäiltiin, koska sitä on suvussa, mutta eipä ole sitäkään.

Ehkä vain sitten olen tällainen.

Ja vösymys johtuu lähinnä liiasta työmäärästä. Työpäivän jälkeen pakko tehdä lisää töitä iltaisin, jotta kaikki vaadittava tulee tehdyksi.

Tuo jos ruokaa ei riitä itsellesi aina ihan tarpeeksi voi kyllä vaikuttaa asiaan. Mutta hoikkuus voi kyllä olla suvussakin. Näin meilläkin on. Äitini oli nuorena alipainoinen, itse olin esikoisen raskauteen asti alipainoinen tai siinä rajalla, lapseni on hyvin hoikkia... Mies samaten ollut aina laiha.

En sinällään ole ikinä laihuudesta kärsinyt. Olen voinut mielestäni ihan hyvin. Mutta liekö jokin yhteys, kun esikoisen yritys kesti kauan ja kymmenisen kiloa painavampana kuopus tärppäsi melkein heti.

Hoikkuus voi olla ärsyttävää, etenkin jos se itseä häiritsee!. Jos ruokaa on satunnaisen usein omalla ruokalautasella niukalti, töissä olet hieman "kehnojen" eväiden kanssa niin ne vitamiinit voisivat olla tarpeen läpi vuoden. Ylimääräinen hiilaripitoinen iltapala yötä vasten, lasten jo nukkuessa voidi olla kokeilun arvoinen juttu.
Mille kaikelle olet allerginen ja milloin ne on viimeksi tutkittu? jo yhden vuoden aikana niitä, valitettavasti, niitä voi tulla lisää...

Voisitkohan alkaa valmistaa suurempia annoksia ruokaa? Jos ruokaa jää, sitä voi ottaa evääksi. Saisit ainakin varmistettua, että saat syötyä tarpeeksi silloin, kun ruokaa on. Äkkiä niiden isompien määrien valmistukseen tottuu, kun ensin muutaman luottoreseptinsä rukkaa uuteen uskoon.

Ruoka on energiaa, kyllä sitä parhaansa mukaan kannattaa yrittää syödä riittävästi. Ei niinkään painon vuoksi, vaan jaksamisen.

Takaisin