Painoarviot / toteutunut syntymäpaino

Itseä ainakin  kiinnostaa tulevan lapsen koko, ensisynnyttäjää mietityttää..

Tässä painoarvioita eri viikoille, joita saanut raskauden aikana:
Rv 20+2: 320gr
Rv 24+0: 665gr
Rv 29+1: 1481gr
Rv 37+1: 2400gr

Eilen lääkärikäynnin yhteydessä lääkäri sanoi, että nyt viimeisen kolmen viikon aikana voi vauva kasvaa 100-300gr/vko, joten jos maksimilla mensi, niin enintään 3300gr beibi tulisi. Mutta sen lopullisenhan näkee sitten vasta synnytyksessä. Ja arviot on aina arvioita :)
 
22+1   505g
30+1   1700g
32+3   2193g
34+6   2749g

Kaikki arviot on ultralla saatuja ja kasvaa kuulemma tasaisesti. Nyt viikot 36+3 ja ens tiistaina taas ultra, silloin varmaan taas uutta arviota tulee. Aika hyvin on pienellä siis kokoa ja viimeks arvioitiin syntymäpainoksi n. 3800g, mutta sehän voi vielä muuttua. Isoltahan tuo esikoiseksi kuulostaa, mutta kuulemma ihan normaalirajoissa ollaan :)
 
Mä oonkin tässä raskaudessa saanut oikein extra-paljon painoarvioita pitkin matkaa, kun aiemmissa ei oo mitään arviota ollut ennenkuin ihan loppuvaiheessa raskautta. Aika paljon tää toki liittyy siihen, että aiemmissa raskauksissa mulla on ollut niitä ns. asiaan kuuluvia ultrauksia vain yksi, ihan alkuraskauden 10-12 viikoilla tehtynä. Edellisessä raskaudessa oli sit loppuvaiheessa useampi ultra, ja sieltä tuli painoarviota, mut nää liittyi raskaushepatoosin seurantaan ja ilman hepatoosia ei näitä ultria olis ollu ollenkaan.

No, tämmöseltä näyttää meijän painoarviot:
21+1 392g (vastaa viikkoja 20+6)
26+0 900g (vastaa viikkoja)
34+0 2100g (vastaa viikkoja)

Laskettuun aikaan arvioitua painoarviota en oo saanut, koska tiedossa on, että raskaus ei sinne asti etene raskaushepatoosin takia. Joko käynnistyy itsestään ennen sitä, tai sitten käynnistetään rv 38:n jälkeen.
 
Mulle annettuja painoarvioita: Vko 27 + 6: 1000 g Vko 32 + 6: 1800 g Vko 36 + 5: 2500 g Saas nähdä tosiaan miten pitää paikkaansa, noiden arvioiden mukaan ois reilusti pienempi kuin isosiskonsa. Tosin näyttää nyt myös siltä että pysyttelee mahassa pidempään. Esikoinen lähteny syntyyn 37+3 eli näillä viikoilla mitä tänään eletään. Ja arviot on siis kaikki tehty ultralla äitipolilla.
 

Täällä painoarviot seuraavanlaiset:

Rakenneultrassa oli eka painoarvio, mutta sitä ei oo neuvolakortissa, joten en muista sitä.
Rv: 30+1 poika arvioitu noin 1550g
Rv: 34+6 arvio 2524g ja samalla syntymäpainoarvio, jos poika pysyy masussaa laskettuun aikaan asti niin painoarvio: 3600-3700g.

Poika vaikuttaa isommalta ku esikoisneiti. Neiti arvioitiin syntymäpainoksi 3200g ja tyttö synty 40+3 ja paino 3312g eli aikalailla täydellisesti arvioitu. :)
 
Nyt on taas käynti äitiyspolilla ohi ja uusi painoarvio saatu.
rv37+1 ja painoa 3339g. Edelleen pysyy lopullinen painoarvio n.3800, mikäli laskettuna päivänä syntyisi.
 
Tänään jouduin (taas!) äippäpolille seurantaan, kun nyt tarkkaillaan raskausmyrkytyksen tilaa - ollakko kehittymässä vai ei... Onneksi pääsin kotiin ja vauvalla oli kaikki mainiosti ja: Rv 34+1 painoarvio on 2500g
 
Mua jopa vähän ärsyttää, etten ole tässä raskaudessa saanut kuin yhden painoarvion ja sekin oli silloin rakenneultrassa!
Rv 20+1 ja arvio 296g

Kovasti yritin pari viikkoa sitten siinä aikaistetussa lääkärinlassa kun ultralla kattoi, että jos hän vois mitata ja antaa jotain arviota mutta "ilman kummempaa syytä en nyt ala mittaamaan" oli vastaus.. Vainiin. Oonki miettiny et pitäiskö jollain syyllä? varata itelle aika kättärille kokoarvioon? :)

Esikoinen oli rakenneultrassa arviolta 426g eli kokoeroa on ollut jo silloin ja nykyisestä mahan koosta jos päättelee niin on edelleen. Ronia odottaessa kävin myös kättärillä kokoarvioinnissa rv 38+1 ja silloin arvioitiin 3726g, syntyi 40+0 ja painoi 3725g!
 
Moi..

Minäkin koittanu kysellä ja arvuutella, että minkä kokoinen kaveri se siellä masussa asustelee. Rakenneultrassa lääkäri arvio, että pojasta tulisi noin 3,5 kilonen, muuten ei ole painoarvioita annettu. Neuvolantäti vaan kattelee jostain raskausoppaasta paljonko sen vauvan pitäisi näillä viikoilla nyt painaa.. Onneksi sain lähetteen isompaan sairaalaan synnytystapa-arviointiin niin eiköhän se vauvelin koko siellä selviä. Ainakin arvio koosta.. Ensisynnyttäjä kun on niin meinaa vähän jännittää..
 
eloveenus, huomasin et synnytät samassa sairaalassa missä minäkin.. Ja tosiaan, mulla on toinen raskaus eikä kummastakaan ole tehty minkäänlaista painoarvioita. Neuvolassa vaan tunnustelevat ja viimeks sanovatki et pieneltä tuntuu näin kädelle (?!? tä, eli paljonkohan se sit mahtais painaa.. :D) Esikoinen käynnistettiin Oysissa ja edellisenä päivänä ultrattiin, meinas et just ja just yli kolmen kilon - noh, sieltä tulikin sit 3830g täyttä kultaa.. :) Tiedäppäs sitten noista painoarvioista.

Mun neuvolantäti on ainakin aika onneton, vois samaistua melkeempä tohon et oppaast katotaan miten yleensä kaikki menee ja tapahtuu.. Oulun naapurikunnassa asuttiin ku odotin esikoista ja myös tämän raskauden alussa ja siellä sentään neuvolasssa oli asiantuntevaa porukkaa ja erittäin mukava neuvolantäti, harmi vaan ku muutto tuli..

Tsemppiä! Jospa me mahdutttas synnyttämään Oysissa, tuntuu olevan aina tupaten täynnä! :)
 
täällä painoarvio tänään 34+5 = 3000g....eli taitaa olla iso poika tulossa :-) ..esikoinen vieläpä!
 
No juu, onpas kokoa jo! Sanoivatko lekurit mitään? Mulle alkoi kunnon saarnaus syömisistä, kun lapsen painoarvio oli yli keskikäyrän :-/ Tosin mulla on rd..
 
Elikkäs tässäpä näitä mun pikku-ukon painoarvioita:)
11+2  270g
20+6  428
31+4  2300g
34+4  3100g
Aika iso poitsu siis tuolla masussa möyrii....ja huomenna onkin seuraava käynti äitipolilla. Munkin synnäri, muutamaan muuhun edellä kirjoittaneeseen, on Oys, saas nähdä kuinka on täyttä. Ja huomenna kuullaan käynnistetäänkö synnytys. Jänskättää...huomenna siis vkoja tasan 38:D 
 
Meillä näitä painoarvioita alkaa olee jos jonkinmoisia tiiä enää mihin uskoa :) arvioitahan ne

34+2 1800g
35+5 2370g
36+2 2180g
 jokaisessa eri mittaaja, noh torstaina on kontrolli ä-polilla ja jospa siellä sais jonkun järjen tohon. Yks lääkäri veikkas et jos loppuun menee niin ois 2,5kg syntyessään esikoinen oli kuitenkin syntyessään 3890g niin ollaan sit ihmetelty miks tää noin pieneks on jääny...
 
Mä en oo saanu yhtäkään painoarviota. SF mitta ollut nätisti keskikäyrällä, joten aina kun oon tätä koittanut udella niin vastaus on ollut: normaalikokoinen vauva :)
 
Noniin, tänään sain painoarvion kättärillä (jonne valitettavasti sain lähetteen lisäsydänäänten vuoksi) eli 2900g nyt viikoilla 36+2! 

Eli normaalikokoinen lapsi kai tulossa :)
 
Onko vanhempien syntymäpainolla yhteys lapsen syntymäpainoon? Olen itse ollut syntyessäni reilut 4800g/55cm ja mieheni noin 5200g/56cm. Molemmat olemme tulleet maailmaan lopulta keisarinleikkauksella. Olemme molemmat nyt normaalipainoisia. Itseä nyt vähän jännittää, että millainen jättiläinen meille onkaan tulossa.. !!
 
Takaisin
Top