Painoarvio rakenneultra

V.aahtokarkki

Silmät suurina ihmettelijä
Ensimmäistä lastaan odottava höyrypää täällä hei! ;) Eilen olin rakenneultrassa ja kaikki näytti hyvältä sen osalta mikä näkyi. Joudumme vielä palaamaan ensi viikolla kun eihän veijari kaikkea meille paljastanut.

Mikä jäi mietityttämään tätä tulevaa mamaa oli se, että lapsen painoksi arvioitiin 312 g. Ja oppikirjan mukaan viikolla 19 paino "pitäisi olla" 250 g. Osoittaako vauva jo merkkejä siitä että hän on vähän tavallista isompi? Minulla on todettu raskausdiabetes jota hoidetaan ruokavaliolla, joten tämä höyrypää nyt tässä pyörittelee mielessä, että onko diabetes ja sokerit päässyt jo vaikuttamaan vauvaan?

Tunnen itsekin että taidan vouhottaa turhasta, mutta halusin kysellä millaisia painoarvioita te olette saaneet rakenneultrassa? Minä olin siihen aikaan viikolla 19+3. Kaikesta on vaan niin huoli ja haluisi vaan toimia kaikissa tilanteissa vauvan hyväksi.

"Oppikirjan" arvioita ei kannata liikaa tuijottaa, ne samoin kuin ultrien koot ovat vain keskimääriä ja arvioita. Kaikki vauvat kasvavat omaa tahtiaan. Mun yksönen ja kaksoset ovat olleet joka mittauksella isompia, kuin mitä eri sovellukset sanovat, mutta silti mun esikoinen syntyi rv41+6 ja painoi vain 2820g! Kaksoset vielä mahassa joten heidän syntymäpainoa ei vielä tiedä.

Mutta mun vauvojen ru-mitat rv 20+3 olivat 372g, 349g ja 374g.

Kyllä lääkäri olisi ottanut puheeksi, jos sinun sikiön koko olisi ollut millään tavalla hälyyttävä!

Onnea odotukseesi! :)

Hei @peruna86 ! Kiitos vastauksestasi! Sellainen olo minullakin oli, että huolehdin vähän turhasta, mutta silti asia jäi vähän painamaan. Enkä ehtinyt neuvolaan soittelemaan ennen viikonloppua, joten turvauduin foorumilaisten tietoon ja kokemuksiin.

Kuulisin mielelläni lisää kommentteja, jos joku malttaa vastailla. :)

Minä en löytänyt mistään merkintää painosta. Äitiyskortissa on merkitty vain viikot ja pituus, samoin ultrakuvissa.

Myn mielestä kuulostaa ihan normaalilta painolta. Mulla on kaikki kuusi olleet 310g-340g rakenneultrassa, joka on tehty 20+ viikoilla. Syntyessään joko pienehköjä ja keskikäyrällä, 2980g-3940g rv 37+3-40+1 (keskonen 32+6 1955g). Kutosesta ei tosin vielä tiedä kun on masussa, mutta rv 32+ kasvoi -0,3sd käyrällä.

Kannattaa muistaa sekin, että raskauden loppuvaiheessa tehdyssä painoarviossa normaali virhemarginaali on puolisen kiloa kumpaankin suuntaan. Varhaisemmilla viikoilla virhemarginaali on tietenkin pienempi, mutta varmasti ihan merkittävä silloinkin. En ainakaan itse suhtaudu painoarvioihin kovin vakavasti, melkoisia heittoja on ainakin lähipiirissä ultra-arvioissa ollut.

Takaisin