Paino ei nouse.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamimam
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mamimam

Puuhakas puhuja
Heinä-äidit 2020
Onneks meillä on tää foorumi jossa voi kysellä. Eli oon nyt 14+0 ja mulla on noussut paino 0.5kg. Ihan normaali painoinen olen muuten mutta kaikkialla lukee että painon pitäisi nousta jopa kiloja näin alkuun. Pitäiskö huolestua? Mulla oli pahoinvointia 8-10vk mutta ei ollu mitään pahaa. Nyt vk 13 alko uudestaan tää etova olo.

Milloin sinulla on seuraava neuvolakäynti? Siellä hoitaja osaa parhaiten sanoa, onko vielä tarvetta painon nousta.

Noilla viikoilla sikiö painaa vasta muutamia kymmeniä grammoja ja lapsivettä on hyvin vähän. Istukkakaan ei paina vielä. Eli noista tuleva paino voisi olla maksimissaan tuon puoli kiloa nyt. Sen suhteen pitäisi olla ihan normaalia pieni painonnousu eikä mitään huolta. Myöhemmin etenkin nestettä kertyy elimistöön turvotuksena ja paino voi nousta reilummin. Nyt voit olla iloinen, jos ei ole rasvavarantoa vielä tullut liikoja kiusaksi (:

Milloin sinulla on seuraava neuvolakäynti? Siellä hoitaja osaa parhaiten sanoa, onko vielä tarvetta painon nousta.

Noilla viikoilla sikiö painaa vasta muutamia kymmeniä grammoja ja lapsivettä on hyvin vähän. Istukkakaan ei paina vielä. Eli noista tuleva paino voisi olla maksimissaan tuon puoli kiloa nyt. Sen suhteen pitäisi olla ihan normaalia pieni painonnousu eikä mitään huolta. Myöhemmin etenkin nestettä kertyy elimistöön turvotuksena ja paino voi nousta reilummin. Nyt voit olla iloinen, jos ei ole rasvavarantoa vielä tullut liikoja kiusaksi :)

Seuraava neuvola on 20.6. Omalla tavallahan tämä on hyvä. Pelottaa vaan että jos vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin. Oon kyllä omasta mielestä vähän turvonnut. Se nyt ilmeisesti on ihan normaalia.

Minullakaan ei noussut paino alkuun raskaana. Terkkari meinasi laittaa johonkin seurantaan sen takia. Alkoi kuitenkin nousta lähempänä puolta väliä ja yhteensä tuli 18 kg. Eli jos syöt kuitenkin riittävästi ym. niin ei pitäisi olla mitään hätää.

Älä huoli. Olet vielä aikaisessa vaiheessa. Paino ehtii kyllä nousta ja riittää hyvin jos otat asian puheeksi neuvolassa. Ei kaikille tule useita kiloja ja vauva ottaa kyllä minkä tarvitsee. Jos paino alkaa reilusti tippumaan ilman kummempaa oksentelua niin sitten voi huolestua. Rentoudu ja nauti raskaudesta :)

Mulla on kaikista viidestä paino alkanut nousta vasta puolenvälin hujakoilla. Vitosesta paino itseasiassa laski vaan 16 viikolle asti rajun oksentelun takia. Kukaan ei ollut huolissaan. Tsemppiä! Aina kannattaa kuitenkin olla neuvolaan yhteydessä jos huolestuttaa.

Ekassa raskaudessa mulla paino laski rv19 viikolle asti. Tässä raskaudessa nous n.4kg aika vinhakkaasti, mutta rasvaprosentti oli alkujaan tosi alhanen. Eli pelkkää rasvaa tuo 4kg ja ihan puhtaasti syömällä tullu.

Nyt paino on tismalleen sama ku edellisessä raskaudessa samaan aikaan. Kyl se kroppa ottaa sen mitä tarvii. Ei nuin alussa, jos kaikki on suunnilleen tasapainossa oikeestaan painon pitäis edes nousta. Kaikki on varmasti ok!

Neuvolassa painoasi seurataan joka käynnillä, joten ei syytä huoleen. Voithan toki soittaa neuvolaan, jos asia kovasti huolestuttaa.

Painonnousu riippuu monesta asiasta. Jos on kovasti ylipainoa, ei haittaa vaikka paino tippuisikin, kunhan ei putoa nopeasti ja odottaja syö edelleen terveellisesti ja riittävän paljon eikä yritä laihduttaa. Jos taas on raskaaksi tullessaan alipainon rajalla, ei kiloja todellakaan saa lähteä.

Jos painon putoaminen johtuu jatkuvasta pahoinvoinnista ja oksentelusta, silloin kannattaa nostaa asia esille, mutta jos syö hyvin ja monipuolisesti, ei yleensä ole syytä huoleen.

Minulla ei myöskään alussa paino noussut juuri ollenkaan ja kävinkin kerran ylimääräisessä punnituksessa neuvolassa. Syynä saattoi olla kiireinen, stressaava seisomatyö, jossa syöminen oli että ruoka naamaan ja homma jatkuu, kun ei tauoilla joutanut istuksimaan. Neuvolassa suositteli välipaloja ja otinkin välillä juotavaa jugurttia tai banaania kiireen keskellä ja pyrin juomaan paljon nestettä, kun lämmötkin nousi melkein neljäänkymmeneen asteeseen.

Takaisin