Painajaisia ja pahaa oloa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Innu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Innu

Vasta-alkaja
Odotan toista lastani vko 12 ja olen alkanut tässä vaiheessa kärsiä huomattavasta pahoinvoinnista sekä kamalista painajaisista. Liekö painajaiset yöllisen pahoinvoinnin seurausta...? Ensimmäisessä raskaudessani ei ollut lähellekkään näin kovaa oksetusta, mutta tokihan jokainen raskaus erilainen, ymmärrän sen. Pahoinvoinnin kanssa kuitenkin pärjäilen, mutta nuo painajaiset huolestuttaa. Halusinkin kysellä ensin muiden mammojen kokemuksia ennenkö sen kummemmin neuvolaan asiasta valitan. Onko ideoita millä saisi yöunet levollisemmiksi? Kamala mennä nukkumaan kun välillä "pelottaa" että mitä yö taas tuo tullessaan. Vilkas mielikuvitus minulla on aina ollut ja näen paljon unia. Aamuisin olen usein todella väsynyt ja tuntuu kuin en olisi juurikaan nukkunut. Unet jää sitten vielä usein pyörimään mieleen ja vaivaamaan mieltä. Töissä sen takia välillä hyvin raskasta, kun ei ole saanut levättyä. Päivisin lepääminen jää vähälle koska kotona 1v3kk ikäinen taapero. Varmasti painajaisiin vaikuttaa myös se, että kyseessä riskiraskaus ja joudun kulkemaan jatkossa usein tutkimuksissa ja seurannassa. Olisi kuitenkin kiva kuulla muiden kokemuksia ja vinkkejä miten saisin tilannetta vähän rauhoittumaan. Tarkoitus kuitenkin keskustella asiasta myös neuvolassa.

Itse odotan ensimmäistä lasta ja näen myös suhteellisen usein painajaisia. Olen huomannut, että näen varsinkin silloin kun olen stressaantunut töistä. Mutta liittyisikö sinulla siihen, että on pelko kun on riskiraskaus. Myös pelko painajaisista ruokkii painajaisherkkyyttä. Itse vain totesin tämän nuorempana kun nukkumaan meno aina huoletti kun ei tiennyt mitä "kauhuelokuvia" seuraavana yönä joutuukaan kattomaan :) Ei siihen oikein auta kun pelosta puhuminen avoimesti ja se, että yrittää mahdollisimman levollisin ja rauhallisin mielin mennä nukkumaan.
Toivottavasti selätät painajaiset! :)

Unissa ihminen käsittelee asioita, joita päivän aikana on tapahtunut ja joita alitajunnassa pyörii. Painajaisten välttämiseen on olemassa oikeastaan kaksi vaihtoehtoa; joko keksit mistä ne johtuvat ja käsittelet häiritsevän asian tai vain toteat, että unet ovat unia etkä stressaa niitä. Se, että murehdit unia päiväsaikaan on täysin turhaa. Yritä tästä lähtien aamulla vain ajatella, että olipahan yö ja jätä unet sinne sänkyyn. Mitä enemmän murehdit unia päivällä sitä varmemmin näet niitä myös seuraavana yönä. 

Itse näin aikanaan toistuvasti samaa painajaista joka ikinen yö. Lopulta yhtäkkiä ymmärsin, mistä unessa oli kyse ja sen jälkeen en ole enää kyseistä unta nähnyt. Todennäköisesti unesi voi liittyä riskiraskauteen ja pelkoon siitä, että jotain pahaa tapahtuu. Yritä kuitenkin valaa itseesi uskoa, että kaikki menee hyvin ja saat hyvää hoitoa. Älä murehdi sellaista, mihin et itse voi vaikuttaa. 

Voit myös kokeilla unipäiväkirjaa. Kirjoita unesi ylös ja seuraa, onko niissä joku toistuva kaava. Esim. onko päivän aikana tapahtunut jotain, joka tulee seuraavana yönä uniisi. Tämä ei siis tarkoita, että jotain pitäisi välttää tekemästä päivän aikana. Jo pelkkä yhteyden tajuaminen todennäköisesti auttaa siihen, että unet loppuvat. 

Tsemppiä raskauden kanssa ja älä turhaan murehdi niitä unia. Yritä ottaa positiivinen asenne, koska se heijastuu sitten myös yöelämääsi :)

Tuli tää topic niin elävästi mieleen, kun heräsin viime yönä omaan huutooni.
Näin siis painajaista, joka valvotti heräämisen jälkeen melkein tunnin. Mies oli juhlissa eilen ja tuli sit kotiin, joka kyllä huomattavasti rauhotti ja paransi unen saantia.

Mut siis aivan kummallinen oli uni, en löytänyt mitään sidoskohtia viime päivien tai edes viikkojen tapahtumiin josta olis voinu kummuta? 
En tykkää kauhuelokuvista, joten niitä en edes tuijottele saati sit mitään muutakaan kauheen jännittävää nyt kun hormonit pistää muutenki ajatukset/tunteet sekasin :)

Vaikka joskus ennenkin olen pahoja unia nähnyt, en mää oo koskaan omaan huutooni heränny :D Toivottavasti tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta !!!

Kiitos vastauksista. :) Yritän koittaa ottaa mahdollisimman rennosti. Nyt mennytkin jo muutama yö suht nätisti. Jospa alkaisi helpottaa pikku hiljaa kun raskaus etenee.

Takaisin