pahoinvointi loppui ja muutenki pelottaa..

ansofi

Vasta-alkaja
Mua mietityttää, kun pahoinvointi loppui joksenkin seinään 10llä vkolla.En ole kyl edellisistä odotuksista toises ollu erityisen pahoinvoiva, mut siit on niin paljon aikaa etten oikein muista.Muutenkin panikoin kun sydänäänet ei löytyny neuvolakäynnil viikoilla8+5 vaikka terkkari käskikin olla huolestumatta kun niin alussa vasta.Nyt on vielä viikko ultraan, ja aika mataa kuin täi tervassa.Koko odotus tuntuu niin epätodelliselta ja pelkään ettei mahassa ole kaikki hyvin. Siispä: pitäiskö tosta pahoinvoinnin loppumisesta huolestua? Se on ollutkin vain kuvotusta nyt ja edellisis raskauksis, ja hajut sun muut ällöttää vieläkin voimakkaasti. Entä onko todennäköistä et alkoi jäis mahaan jos se esimerkiksi olisi elinkelvoton? Kiitos jos joku joutaa antaa oman mielipiteen!
 
Mulla ainaki alkuraskaudest vaihteli noi pahoinvoinnit aika paljon. Mm. just tais olla viikoil 10 tai 11 ku hävis pariks viikoks kokonaa pois ja sitte tuli takas.. 
 
Heips!

Mulla ei ole ollut pahoinvoinitia (ei ole tarvinnut oksentaa kertaakaan) ollenkaan, mut sellainen öklö olo oli alussa iltaisin, mut seki on nyt sitten hävinnyt, kun olen juonut reilusti nestettä ja syönyt säännöllisin väliajoin.

Sydänäänet eivät välttämättä vielä kuulu viikoilla 7-8, joten usko terkkaria ja ole huolestumatta, kyllä ultra kertoo onko masussa elämää vai ei.

Kyllä yleensä luonto poistaa alkion kohdusta, jos se on elinkelvoton, mutta joissain tapauksissa kuollut alkio on jäänyt sisään ja on jouduttu turvautumaan kaavintaan, itselle ei ole näin käynyt mutta isosiskolle kävi muutama vuosi sitten. En halua pelotella, mutta vastausta pyysit.

Toivottavasti vastaus tyydyttää sinua ansofi

Maajo
 
Hei!

Mulla oli aluksi huolen aiheena vuodot, joita kesti kuukauden ajan, sitten muutaman viikon tauon jälkeen taas muutaman päivän. Samalla olin tosi huonovointinen ja väsynyt. Nyt on mennyt reilu viikko sellaissessa normaalitilassa; ei väsynystä, ei huonoa oloa, ei vuotoja... On aika epätodellinen olo. Kaiken pitäisi olla hyvin. Kävin 3vkoa sitten ja viime viikolla lääkärissä ja ultrassa. Sikiö näytti kasvaneen hienosti, valtimoiden ja istukan virtaukset oli hyvät, ei viitteitä mistään "epänormaalista". Mutta kun mahaa ei vielä juurikaan ole, eikä nyt noita oireitakaan niin kyllä mua välillä stressaa että onks mahassa ketään. Ehkä se helpottaa kun kaveri kasvaa niin isoksi, että alkaa liikkua niin että liikkeet tuntuu.
Mutta oman mielenrauhani vuoksi menen tänään käymään neuvolassa, jos vaikka kuunneltaisiin sydänäänet, ihan vaan äidin vuoksi..


http://bd.lilypie.com/Oudyp2.png
 
Hei!
 
Olen itse nyt kuudennella viikolla ja odotan ensimmäistäni. Minulla on kova huoli itsellä siitä, että minulla on nyt vuotoa kolmatta päivää. Se on kyllä melko pientä ja tulee lähinnä vain pyyhkiessä, mutta pelottaa mitä se tarkoittaa? [8|]
Haluaisin jotenkin varmistua, että masussa on pienellä kaikki hyvin...
 
 
 
 
 
Hei Inna ja Kisuli28!

Varmaan ihan normaalia olla huolissaan masuasukista. Minäkin olen huolissani masukista et miten siellä jaksellaan vaikka ensimmäisessä neuvolassa oli kaikki ihan ok. Ens viikon lääkärineuvola toivottavasti huojentaa taas mieltä vähäksi aikaa. Kyllä se varmaan sitten helpottaa kun alkaa masukin liikkeet tuntuu (i hope so).

Kisuli82: se tietty ihan riippuu siitä onko vuoto veristä vai rusehtavaa?? mun käsityksen mukaan monella on alkuraskauden aikana rusehtavaa vuotoa kun alkio kiinnittyy kohtuun ns. kiinnittymisvuotoa (korjatkaa joku jos olen väärässä). Kai kisuli olet jo varannut neuvolaan ajan? ja jos huolestuttaa tuo vuoto niin ota yhteys lääkäriin/neuvolaan niin saat asiantuntevaa tietoa.

Täällä tietoa, jos vaikka helpottaisi oloasi: http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/raskauden-abc/verenvuoto


Mutta toivotaan että kaikkien meidän masukeilla on vointi ok.

Maajo
 
Moi!
 
Meillä täällä kanssa on hieman omituista toimintaa neuvolassa. Soitin sinne apua pyytääkseni ja ne vaan sanoi ettei mun auta kuin odottaa. Jos ei ole kipuja tai runsasta vuotoa niin voi olla vain jotkut kuukautiset. Nyt olen vaan makaillu sängynpohjalla tiistaista ja tuskaillu miten tässä käy. Sillä yritän lohduttautua ettei tää ainakaan ole huonommaksi menny. Mieskin vaan koko ajan sanoo, että kyllä se siitä, mutta itelle tää on yhtä piinaa. Pian on viikonloppukin edessä ja sit tää tilanne siirtyy jo ainakin ens viikonpuolelle...
 
Hieman omituista toimintaa kyllä neuvolassa on, jos noin vastaavat, luulis niiden nyt pystyvän jotain tekemään että helpottaisivat oloasi.

Ihmettelee Maajo
 
Valitettava fakta taitaa olla, että neuvolat "hukkuisivat" huolestuneisiin alkuraskauden hermoilijoihin. Itsekin hermoilin alussa jokaista kivistystä ja mahdollista oiretta joka viittaisi keskenmenoon. Tarkoitukseni ei siis todellakaan ole väheksyä tuskaasi kisuli28. Itselläni takana kohdun ulkopuolinen raskaus, joten nykyisen raskauden 12 ensimmäistä viikkoa olivat yhtä piinaa. Ja neuvolan kanta (ainakin Espoossa) on ymmärtääkseni se, että heillä aletaan käymään vasta n. 12 viikolla, jolloin raskaus varmistunut. Tosiasiahan on, että jos jotain akuuttia tuota ennen tapahtuu, niin ei neuvolassa kuitenkaan voida asialle mitään tehdä, vaan on mentävä päivystykseen.
 
Tsemppiä kisuli28!
 
Mäkin hermoilin tosi paljon alkuraskaudessa.. Jos haluaa mielenrauhan, kannattaa varata aika yksityiseltä. Maksaa hieman, mutta kannattaa jos haluaa selvyyden. Itse kävin kolmesti yksityisellä alkuraskaudessa.. Maksoi maksimissaan 100 euroa kerta...
 
joo täälläkin yksi huolestunut! :) Olen nyt 6. viikolla raskaana ja viimeksi on ollut kohdun ulkoinen raskaus siis viime syksyn aikana. NYt huollettaa et onko kaikki hyvin.. haluaisin jo päästä neuvolaan ja ultaraan et onko edes alkio siellä missä kuuluis olla. Se helpottais, koska se kohdun ulkoinen raskaus on niin vakava et en haluais odottaa niin pitkälle et se repee ja vuodan sisään ja ulos jne.. hirvee hätä ja masis ku tietäis et onko nyt kaikki hyvin. ajattelin huomenna soittaa neuvolaan et voitaisko jo parin viikon päästä tehdä varhais ultra just sen takia ettei liian pitkälle kerkeis edetä raskaus jos se on tosiaan ulkoinen raskaus.. ps. viimeksi kerettiin onneksi hoitaa se munatorvi raskaus ajoissa pois niin ei tullut mitään komplikaatioita. onneksi! :)
nyt olen onnellisesti uudestaan raskaana, mutta mistä sitä tietää oonko kahden viikon päästä onnellinen!? :O :D onko muilla kokemuksia siitä tehdäänkö varhaisultraa tässä minun tilanteessa? mulla kyl vime lääkäri lupaili et jos seuraava raskaus on niin ajoissa ultrattais..??!
 
Käsittääkseni jos on ollut kohdunulkopuolinen raskaus, seuraavaa raskautta seurataan alussa hieman tarkemmin. Joten luulisin että pääset varhaisultraan..
Kyllä tässä itselläkin aikalailla ajatukset pyörivät masuasukissa.. ensimmäinen raskaus ja niin kovin toivottu. Haluaisi tietää, että kaikki on kunnossa ja siellä tosiaan on pieni elämänalku.

tsemppiä kaikille..
 
Huomenta kaikille!
 
On se vaan mukava huomata että on muitakin, joilla on samanlaisia ajatuksia ja murheita kuin itsellä, tuntuu niin lohduttavalta ajatella ettei ole yksin tilanteessa. Raskaus on meilläkin ensimmäinen ja niin kovasti toivottu.
 
iita87: Jokos olet soittanut neuvolaan? Mulle itselle tehtiin ultra viikoilla 8+1 ihan ensimmäisellä neuvolakäynnillä, vaikka minulla ei ole ollut tuulimuna tai kohdunulkoisia raskauksia.
 
Näinhän se taitaa olla miten äitipuoli sanoi että neuvolat hukkuisivat huolestuneisiin alkuraskauden odottajiin.
 
Mutta tsemppiä ja voimia kaikille!
 
Maajo
 
iita87, ainakaan Espoossa ei tehdä varhaisultraa, vaikka olisi kohdunulkoinen raskaus takana. Soitin itsekin neuvolaan suunnilleen viikolla 6 ja kysyin josko voisin varhaisultraan päästä aiemman kohdunulkoisen raskauden vuoksi. Ei onnistunut. Täällä ensimmäinen neuvolakäynti on vasta raskausviikon 12 kieppeillä ja sillä siisti. Sitä ennen tutkimukset on hoidettava yksityisellä ja omalla rahalla.

Tietty käytännöt voivat tässäkin vaihdella. Ja suuren eron asiaan tekee varmasti myös se, että ultrataanko normaalistikaan neuvolan yhteydessä. Meillä neuvola on siis kokonaan oma "yksikkönsä" eli ei toimi edes terveyskeskuksen tiloissa. Meillä ei siis KOSKAAN ultrata neuvolan yhteydessä. Ultrat käydään erikseen omassa synnytyssairaalassa.

Yleensähän myös kohdunulkoinen raskaus "ilmoittaa itsestään" vuodolla ja/tai kivuilla, joten tavallaan sitä ei tarvitse erikseen todeta. Tai ainakin olen ymmärtänyt tämän olevan neuvoloiden yleinen kanta.

Koita sinnitellä iita87! Kokemuksesta voin sanoa, että yhtäkkiä aika alkaa kulumaan kuin siivillä (vaikka sitä ei tuossa vaiheessa uskoisikaan). Kun 12 viikkoa on saavutettu, sen jälkeen aika kuluu suht nopeasti.
 
just. mä vaan jotenkin pelkään ettei tää voi mennä hyvion vaikka niin toivoisin ja haluaisin, ja tosiaan ensimmäistä odotetaan. Enkä kyllä tiedä onko siellä neuvolassa ultraa vai kuunteleeko ne edes sydänääniä sillä doplerilla sit ekalla neuvolakäynnillä!? saa nähdä. Mulla on eka neuvola öö..26.2 et sinne asti pitäis odottaa. kun varasin neuvola ajan niin se hoitaja kysyi et onko aiempia raskauksi. sanoin vaan et viimesin oli just kohdun ulkoinen, eise siihen kyllä sanonu mitää. mut nii..mä kyllä vaadin sen. eine voi alkaa toisten hengellä leikkii jos onkii kohdun ulkoinen, niin se on tosi vaarallista mitä pitemmälle se onkaa edenny.. noh, ei mulla sellasia merkkejä kyllä ole ollu ku viimeksi oli. Ei kipuja/vuotoja.
Oireena oikeestaa turvotusta ja tissit sika kipeet! laskureitten mukaan mulla on vasta 5+4.. viimeksi sanoin et 6 viikkoa mut niillä viikoilla kuitenkin mennään :)
 
Mun tarttee olla tylsä ja varoittaa sua iita87, että vaatimisesta ei välttämättä ole mitään apua =(
Mutta mene yksityiselle varhaisultraan. Jos sulla on sairausvakuutus, niin se korvaa ton varhaisultran, koska sähän et ole tutkimassa normaalia raskautta (jota vakuutus ei korvaa) vaan varmentamassa kohdun ulkopuolista raskautta. Mutta kannattaa odottaa vielä viikko, niin silloin voi jo sydämensyke näkyä ultrassa. Ja se vasta hienoa onkin!
 
Mulla ei edes ekalla neuvolakäynnillä kuunneltu sydänääniä. Neuvolan täti sanoi, etteivät välttämättä kuulu vielä, joten ei kuunnella, etten turhaan huolestu. Joissain neuvoloissa kyllä kuunnellaan. Ostinkin kotiin selliasen kotidopplerin, jolla kuulin sydänäänet (muistaakseni) jo viikolla 10-11. Se on tosin siitä inhottava laite, että saa helposti itselleen turhan stressin aikaiseksi, jos äänet eivät jostain syystä kuulukaan.
 
 
Näyttää todellakin paikkakunnittain vaihtelevan nuo käytännöt melko paljonkin, kun näissä keskusteluissa on tullut jos jonkin näköistä käytäntöä esille. Varminta on varmaan varmistaa neuvolasta, että millainen käytäntö on omalla paikkakunnalla. Täällä neuvola on samassa yksikössä kuin TK:kin on ja siellä oli terkkarilla huoneessaan ultralaite, mun mielestä terkkari sanoi et kun mulla on ens viikolla lääkärineuvola niin lääkärikin ultraa. Mut saatan muistaa väärin kun sitä oli niin jännittynyt ensimmäisellä neuvolakäynnillä et puolet asioista varmaan on mennyt ohitse. No pitää seuraavilla kerroilla kysellä täydennystä mustiin aukkoihin.
 
Maajo
 
 
nihä se on et vaikka vaatis ni en usko et siitä huolimatta tekeevät varhaisultraa. mut kaikki tuttavat on ollu sitä mieltä et kyllä sitä tarkemmin kuuluis seurata näin alussa mut nii. samapa tuo. näkee sit mite menee.
nii sis parempi seki toisaalta jos ei kuunneltais edes sydänääniä ku eihä ne nii alussa välttis kuulu nin ei turhaa tarttee huolestu. Parempi vain odottaa! :) kyllä tää tästä. Ajattelin soittaa ma neuvolaan, en saanu tänään yhteyttä.
 
Huomenta kaikki!

Yksityiselle pääsee aivan varmasti varhaisultraan halutessaan, mikäli kukkaron nyörit sen kestävät... Tyyristä se on, mutta itse kävin myös varhaisultrassa viikolla 7, kun en saanut mielenrauhaa ajatukselta onko se tuulimuna, kohdunulkoinen vai ihan oikeasti totta ! :)

Kunnan terveyskeskukset tai neuvolat ei suostu tekemään, koska muutenhan heillä olisi kädet täynnä "pelokkaita ja jopa hysteerisiä" jotka usein murehtivat ihan turhaan.
 
Takaisin
Top