Päiväkotiin, perhepäivähoitoon vai minne?

Pihlajatar

Oman äänensä löytänyt
Joudun palaamaan töihin keväällä, joten päivähoitopaikkaa pitää jo hakea. Olisi kiva kuulla mielipiteitä päiväkodista ja perhepäivähoidosta. :) Punnitsen niiden kahden välillä. Lapsi on n. puolitoista vuotias mennessään hoitoon.
 
Meillä aloitti tyttö 2 viikkoa sitten kunnan päiväkodissa. Iältään oli 13 kuukautta. Hyvin on mennyt nuoresta iästä huolimatta. Samassa ryhmässä on 14 lasta iältään 1-5 vuotta. Tyttö on otettu isompien ”maskotiksi” ja on saanut leikkikaverin 1,5-vuotiaasta tytöstä (juoksentelevat yhdessä, ja pelleilevät ruokapöydässä..!). Olin ennakkoon kuullut hyvää kyseisestä päiväkodista, jossa monia toimintoja tehdään n 4 lapsen pienryhmissä. Tytön ryhmän lisäksi talossa ja pihalla vilistää 3 ryhmää ruotsinkielisiä lapsia, jotka on jaettu iän mukaan (heitä siis enemmän). Perhepäivähoitoa ei harkittu, koska pitkiin matkoihin olisi tullut lisämutkaa ja hoitotätien äidinkieli on ruotsi.
 
Meidän poika aloitti puolitoista vuotiaana perhepäivähoitajalla ja mielestäni se on/oli oikea paikka hänelle. :) Mielestäni niin pienelle sopii pienempi ryhmä eli perhepäivähoitoparemmin. Toisaalta riippuu vähän lapsestakin. Vähän vilkkaampi varmasti sopeutuisi helpommin päiväkotiin. Meidän rauhallista ja vähän ujoa poikaa en olisi voinut kuvitellakaan laittavani päiväkotiin niin pienenä. Ja nykyisinkin kivempi että on mahdollista saada enemmän huomiota kuin päiväkodissa, kun sitä elämäntilanteen takia enemmän kaipaa.
 
Vargynja, olet kyllä oikeassa, lapsen luonne ja taipumukset on hyvä ottaa huomioon sen mukaan, miten pystyy. En olisi arkaa lasta vienyt näin nuorena päiväkotiin myöskään.
 
Joo, ei ollut siis Katjusha viestini sinulle mitenkään kritiikiksi tarkoitettu. :) (En tiedä olitko sen niin ottanut, mutta siltä varalta että otit.) Enemmänkin Pihlajattarelle (miten se pitäisi taivuttaa?) vastaukseksi kysymykseen yhdenlainen näkökulma.
 
Lapseni on kyllä aika rohkea ja menevä niin päiväkoti ei taida olla ainakaan kovin huono vaihtoehto. :) Olisi kiva kuulla lisääkin kokemuksia.
 
Vargynja, en ottanut viestiäsi kummemmin kuin teidän kokemuksena ja valintana :)
Tänään päiväkodin täti kertoi, miten meidän tyttö pyrkii isompien leikkeihin ja uskon, siellä on isommilla tytöillä pinna vähän kireällä. Pikkuinen kun ”särkee kaiken” ja päälle vielä vetää tukasta. Mutta eiköhän se siitä. On siellä joku isompi poika, joka ottaa meidän tytön leikkeihin :)
 
Mulla kans menevä poika, aloitti tosin vasta nyt 2,5 vuoden iässä päiväkodin. On ollut tosi tyytyväisenä, haluaa aamuisin sinne lähteä, itku tulee ajoittain jos haen juuri kesken jonkun kivan leikin. Tuossa päiväkodissa myös tehdään pienryhmissä kaikkea puuhastelua, tosin ryhmät ovat pienet muutenkin kun on vuoropäiväkoti ja lapset ovat siellä eri aikoihin. Olen samaa mieltä että lapsen luonne on hyvä ottaa huomioon päivä hoito paikkaa miettiessä.
 
Meillä ei vielä 1,5v poika hoidossa, mutta samat mietteet. On aika rauhallinen maailman tutkija niin olen ajatellut että pph ois parempi paikka hänelle, vähän siis hitaasti lämpiää uusille asioille ja ihmisille. Tykkää touhuta omissa oloissaan, ei ainakaan kerhossa hae vielä muista lapsista seuraaa. Meillä onneksi perhepäivähoitajatilanne kunnassa aika hyvä - mietin että palaisinko töihin jo ennen kesää vai vasta syksyllä. Palkka olis tarpeen, toisaalta mietin et pärjääkö mun pieni :D
 
Perhepäivähoidossa on mukava pieni ryhmä, jolloin lapselle ei tule yhtä paljon ärsykkeitä päivän aikana. Jos lapsi tulee helposti levottomaksi esim. harrastusryhmässä, jossa on paljon lapsia, voi perhepäivähoito olla parempi vaihtoehto. Perhepäivähoitajaa valitessa kannattaa myös huomioida varahoitopaikan mahdollisuus, jos hoitaja sairastuu, etenkin, jos esim. isovanhemmat asuvat kauempana tai ovat vielä työelämässä. Perhepäivähoitajalla on yleensä myös joustavampi mahdollisuus esim. nukkua päiväunet ulkona rattaissa, jos lapsi on näihin tottunut.

Sosiaalisemmalle lapselle ei varmasti päiväkotikaan tuota ongelmia, mutta useimmat lapset tarvitsevat suureen ryhmään pehmeän laskun lyhyempien hoitopäivien muodossa. Myös oman lapsen kehitystaso kannattaa ottaa huomioon esim. osaako syödä itse, ilmaista vessahädän, nukkua päiväunet sisällä. Päiväkodissa ei tule ongelmaksi myöskään yhden hoitajan sairastuminen.

Hoitopaikka kannattaa hakea hyvissä ajoin ennen töiden aloitusta, jolloin lapsi voi sopeutua rauhassa ja myös hoitopaikan vaihto onnistuu, mikäli lapsi ei tunnu pärjäävän.
 
Kiitos vinkistä Kyfi. :) Täytyy tosiaan hakea paikkaa ajoissa niin ei hoito ala ensimmäisenä työpäivänä vaikka ajattelinkin ensin tehdä lyhyempää työpäivää. Pitää siis ihan pian laittaa hakemus menemään.
 
Meillä on kaksi vanhinta olleet lyhyen pätkän päiväkodissa. Esikoinen oli 1v3kk aloittaessa ja oli 9kk hoidossa, ja Toka oli 1v6kk (Eka tuolloin liki 4v) aloittaessa ja molemmat olivat silloin 3kk pätkän. Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun vuoropäikky, mutta se oli oikein hyvä meidän pojille. Ryhmät olivat pieniä, kun koskaan ei kaikki lapsest olleet samaan aikaan paikalla. Päikkärit onnistuivat kärryissä pihalla ja henkilökunta oli :Heartred. Ainoa miinus oli, että rakennuksessa oli sisäilmaongelmia osassa taloa.
Mä en voisi ikinä laittaa pph:lle lapsiani, mulla on itselläni niiiiiiin huonot kokemukset perhepäivähoidosta.
 
Takaisin
Top