Päiväkoti

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Hei kertokaa viisaammat, miten ne päiväkotiasiat menee nykyään? Saako päiväkotiin viedä vain siksi ajaksi kun on töissä? Kuinka tarkkaan ne siellä seuraavat, pitääkö niille ihan tuntilistat tms. toimittaa? Työt meillä siis yleensä 13-20 välillä, eli vuoropäiväkoti tarpeen.

Entä jos vanhemmat tekee töitä, joissa ollaan vaihtelevina päivinä töissä. Jos minulla on tiettynä päivänä töitä, saako lapsen viedä hoitoon jos miehellä on silloin vapaapäivä töistä?

Entä jos mies tulee töistä pari tuntia aiemmin kotiin kuin minä, pitääkö hänen hakea lapsi kotiin vai saako lapsi olla siihen asti kun minun työt loppuvat?

🤯
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen ymmärtänyt, että vuoropäiväkodissa pitää toimittaa työvuorolistat ja turhaan ei saisi viedä.
Norm päiväkodissa saa viedä niinä tunteina kun olet varannut hoitajat oli sitä tarvetta oikeasti tai ei.
Meillä äkillisiä muutoksia hoitoaikoihin saa tehdä vain työstä/opiskelusta johtuvista syistä. Toki vapaapäivän ja aiemmin saa hakea pois tai tuoda myöhässä, ilman mitään syytä, niistäkin toivovavat ilmoitusta että keittiö tietää ruoka määriä ja saattaa vaikuttaa jonkun työvuoroihin.
Itsellä työvuorot vaihtelee, olen alustavasti varannut hoitajat klo 7-17 koko vuodelle ja muuttelen sitten aikoja sitä mukaa kun saan työvuorot kun saadaan miehen kanssa katsottua kuka vie hakee ja monelta minäkin päivänä. Mutta sopimuksessa sovitun tuntimäärän saa olla päiväkodissa vaikka olisi itse vaan kotona.
 
Meillä vuoropäiväkodissa vuorolistoja ei tarvinnut toimittaa ja lapsi sai olla klo 17 asti hoidossa, vaikka vanhempi olisi kotona. Varsinaisen vuorohoidon (olisiko aika ollut 17-06.30) sai vain tarpeeseen. Esim jos mies oli sairaan lapsen kanssa kotona ja minä illan töissä, niin hänen piti hakea toinen pois viimeistään klo 17, vaikka hoito olisi ollut varattu klo 20 asti.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä lapsi kunnallisessa päiväkodissa ja meillä vanhemmilla epäsäännölliset työajat. Ongelmaa on hoidon kanssa ollut kun on tullut sanomista jos epäilevät että vanhemmalla on vapaapäivä töistä ja tuodaan lapsi silti(joskus on ollut pakko joku talon huolto suorittaa niin ettei lapsi ole kotona mutta vanhemmista jompi kumpi on ja yllättävä vapaapäivä saattaa selvitä joskus edellisenä päivänä) ja sanomista tullut jos on haettu liian ajoissa lapsi hoidosta tai jätetty viemättä kun onkin osunut vapaapäivä vanhemmalle ja haluttu antaa lapsen huilata ja viettää aikaa kotona vanhemman kanssa 🫣 tästä syystä oon vaihtanut työpaikan säännölliseen työaikaan mutta se aiheuttaa tulojen tippumisen mun osalta ja myös epämielekkäämmän työn ja työpäivien jälkeen oon kuormittuneempi kun entisessä työssä 🫣 en jaksanut sitä kommentointia haenko lapsen 20 vailla tai varttia vailla vai kymmentä vaille vai just tasalta vaikka olisin ilmoittanut tasaan lapsen (mehän sen hoidon maksamme) 🫣😬😇 oma työmatka oli pitkä ja työaika ei aina loppunut just tasan tarkkaan tietyllä ajalla vaan saattoi olla että joku asia venytti se 5 minuuttia yli tai vartin yli ja ajomatkallakin saattoi tulla joku hidaste(asfalttityö, onnettomuus, puhallusratsia..) ja miehen työ epäsäännöllinen ajallaan ja saattaa olla toisella puolella suomea joten hoitoajat menee mun töiden mukaan🫣🤷
 
Meillä lapsi kunnallisessa päiväkodissa ja meillä vanhemmilla epäsäännölliset työajat. Ongelmaa on hoidon kanssa ollut kun on tullut sanomista jos epäilevät että vanhemmalla on vapaapäivä töistä ja tuodaan lapsi silti(joskus on ollut pakko joku talon huolto suorittaa niin ettei lapsi ole kotona mutta vanhemmista jompi kumpi on ja yllättävä vapaapäivä saattaa selvitä joskus edellisenä päivänä) ja sanomista tullut jos on haettu liian ajoissa lapsi hoidosta tai jätetty viemättä kun onkin osunut vapaapäivä vanhemmalle ja haluttu antaa lapsen huilata ja viettää aikaa kotona vanhemman kanssa 🫣 tästä syystä oon vaihtanut työpaikan säännölliseen työaikaan mutta se aiheuttaa tulojen tippumisen mun osalta ja myös epämielekkäämmän työn ja työpäivien jälkeen oon kuormittuneempi kun entisessä työssä 🫣 en jaksanut sitä kommentointia haenko lapsen 20 vailla tai varttia vailla vai kymmentä vaille vai just tasalta vaikka olisin ilmoittanut tasaan lapsen (mehän sen hoidon maksamme) 🫣😬😇 oma työmatka oli pitkä ja työaika ei aina loppunut just tasan tarkkaan tietyllä ajalla vaan saattoi olla että joku asia venytti se 5 minuuttia yli tai vartin yli ja ajomatkallakin saattoi tulla joku hidaste(asfalttityö, onnettomuus, puhallusratsia..) ja miehen työ epäsäännöllinen ajallaan ja saattaa olla toisella puolella suomea joten hoitoajat menee mun töiden mukaan🫣🤷
Onpa tympeää! Meidänkin lapset olivat kunnallisessa, mutta ei mitään vastaavaa. 😕
 
Joo aikataulut on niin sieltä.. Varsinkin jotkut 5 min heitot jos merkkaa🤦🏻‍♀️ Minua rassaa jo sekin että pitää tietää ja netissä ilmoittaa viikkokausia ennen tarkat päivät milloin vedään päiväkotiin..
 
Mulla myös lapsi kunnallisessa päivähoidossa, eivätkä ole kyllä mitään pilkuntarkkoja aikojen kanssa. Yllättävissä tilanteissa ilmoitan aamulla jos iltapäivän haku venähtää muutamalla minuutilla yli varatusta. Ja aamullakin ollaan vähän miten sattuu paikalla, riippuen taaperon aamusta.
 
Tässä taitaa olla alueellisia/päiväkotikohtaisia eroja. Minulla töissä oli välillä päiviä, joiden loppumisaika saattoi heittää 30-45 min. Laitoin hakuajan sinne, milloin ajattelin viimeistään pääseväni. Ja jos pääsin aiemmin, laitoin viestiä, että tulen aiemmin. Ei koskaan sanottu siitä mitään. Pikemminkin rohkaisivat, että parempi merkata liian pitkä hoitoaika, jotta henkilökuntaa on varmasti tarpeeksi. Ja että aina voi hakea aiemmin. Myöhässä hakemisesta siellä oltiin kyllä tarkkoja, mutta itselläni sellainen työ, että pystyin arvioimaan hakuajan venyneinäkin päivinä aika hyvin. Meidän päiväkodilla pääasia oli, että muutoksista informoi. Esim jos viikonloppuna ei tarvitsekaan hoitoa.

Kaverini on kätilö ja hän puhui siitä, että heidän päiväkodillaan tiedettiin, että hänelle saattaa tulla kriittinen tilanne juuri vuoronvaihdon aikaan. Eikä hän tietenkään jätä sellaista kesken. Ja päiväkodilla ymmärrettiin, että jos hän ei ilmaannu, on tullut tällainen tilanne ja niin päiväkoti hoiti lapset. Kun eihän sille mitään mahda tuollaisessa tilanteessa.
 
Me myös kunnallisessa, ja ollaan merkitty hoitoajat niin, että vientiaika on se mihin tähdätään (todellisuudessa viedään usein 5-10min myöhemmin), ja hakuaika on se milloin viimeistään haetaan (todellisuudessa haetaan 15-40min aikaisemmin).

Keväällä oltiin eri kunnallisessa päikyssä ja siellä sama homma, eikä kukaan siellä tai nykyisessä päiväkodissa koskaan valittanut asiasta. Jos oltiin myöhässä (pari kertaa kävi niin liikenteen takia), soitettiin asiasta ja kerrottiin, oltiin aina korkeintaan 5min myöhässä.

Kuulostaa raskaalta ja myös kohtuuttomalta, että pitäisi olla minuutilleen oikeaan aikaan hakemassa. Meillä yleensä minä vien (aamun kulku vaikuttaa siihen monelta ollaan päiväkodilla), ja mies hakee. Meidän molempien työaika on liukuva/joustava, vaikkakin myös suunnilleen toimistoaikojen puitteissa.

Jos on jotain spessupäiviä, jolloin päästään vasta 17 jälkeen hakemaan, pyritään merkkaamaan se (meillä Päikky-sovellus käytössä) jo hyvissä ajoin (heti kun tiedetään asiasta), eli mahdollisesti siis jo viikkoja etukäteen, koska se vaikuttaa hoitajien työvuoroihin.
 
Meillä hoitoajat piti ilmoittaa reilua viikkoa aiemmin. Esim ensi viikon hoitoajat olisi ilmoitettu viimeistään toissapäivänä.

Meillä kans näin. Maanantai-iltaan mennessä pitää olla seuraavankin viikon hoitoajat. Eli eilen piti olla ilmoitettuna tää ja ens viikko, tänään ei voi enää muokata hoitoaikoja sovelluksessa. Ilmoitan monesti etukäteen jo pidemmälle ajalle hoitoajat, ja sit jos tulee muutoksia niin muutan sovellukseen ne mitä pystyy. Jos tulee jotain äkillisiä muutoksia (esim meille tuli viime viikolla tarve aikaisemmalle viennille tän viikon perjantaille), niin viestiä/soittoa päiväkotiin ja kysytään onnistuuko.
 
Meillä kans näin. Maanantai-iltaan mennessä pitää olla seuraavankin viikon hoitoajat. Eli eilen piti olla ilmoitettuna tää ja ens viikko, tänään ei voi enää muokata hoitoaikoja sovelluksessa. Ilmoitan monesti etukäteen jo pidemmälle ajalle hoitoajat, ja sit jos tulee muutoksia niin muutan sovellukseen ne mitä pystyy. Jos tulee jotain äkillisiä muutoksia (esim meille tuli viime viikolla tarve aikaisemmalle viennille tän viikon perjantaille), niin viestiä/soittoa päiväkotiin ja kysytään onnistuuko.
Meillä mentiin viikko kerrallaan, aina sunnuntaina piti olla reilun viikon päästä olevan viikon ajat. Itsekin laitoin melkeinpä koko syksyn ajat heti ja kävin sitten muokkaamassa niitä kun tuli muutoksia. Mutta toki jos tekee työtä, jossa itse saa työvuorolistat esim 3 viikoksi kerrallaan, niin silloin joutuu useammin käydä laittamassa aikoja.
 
Onpa outo juttu. Oma lapsi on kunnallisessa päiväkodissa, ja olen kyllä laittanut ”pelivaraa” molempiin suuntiin. Ei nimittäin ole yksi tai kaksi kertaa, kun juna ei kuljekaan aikataulussa tain jotkut elopellet sekoittavat koko keskustan joukkoliikenteen.
 
Meillä kunnallinen ryhmäperhepäivähoito. Hoitoajat ilmoitetaan aina niin että eilen viimeistään ilmoitettiin vk 39 hoitoajat. Meillä ilmoitettu hoitopäiviksi 8-16, mutta vien lapsen 8-8.30 ja haen 15.30-16 välillä (perjantaina 15.00). Ei oo kuulemma niin justiinsa, kunhan soittaa jos myöhästyy tuosta 16.00. Aiemmin ei voi viedä koska eka työntekijä tulee tasan klo 8.

Lapsia tässä hoitopaikassa tällä hetkellä 4, enempää ei varmaan koko syksynä tule 😄
 
Meillä kunnallinen ryhmäperhepäivähoito. Hoitoajat ilmoitetaan aina niin että eilen viimeistään ilmoitettiin vk 39 hoitoajat. Meillä ilmoitettu hoitopäiviksi 8-16, mutta vien lapsen 8-8.30 ja haen 15.30-16 välillä (perjantaina 15.00). Ei oo kuulemma niin justiinsa, kunhan soittaa jos myöhästyy tuosta 16.00. Aiemmin ei voi viedä koska eka työntekijä tulee tasan klo 8.

Lapsia tässä hoitopaikassa tällä hetkellä 4, enempää ei varmaan koko syksynä tule 😄
Mä haaveilen ryhmiksestä, kun lasten hoitoonlaittotarve tulee 😍 pienempi lapsimäärä ja vakiona pysyvät hoitajat kuulostaa niin hyvältä. Meillä kotia kaikkein lähin hoitopaikka olisi ryhmis. Täytyy vain toivoa että siellä olisi tilaa, kun hoitotarve alkaa.
 
Mä haaveilen ryhmiksestä, kun lasten hoitoonlaittotarve tulee 😍 pienempi lapsimäärä ja vakiona pysyvät hoitajat kuulostaa niin hyvältä. Meillä kotia kaikkein lähin hoitopaikka olisi ryhmis. Täytyy vain toivoa että siellä olisi tilaa, kun hoitotarve alkaa.
Joo tuo on ollu kyllä paras hoitopaikka tähän mennessä 😍👌🏼 maksimissaan muistaakseni 8 lasta ollu yhtäaikaa koskaan.
 
Takaisin
Top