Päiväkodin (vieraskielinen) aloitus - vinkkejä

Kaakkuri

Kommentoinnin ninja
Toukokuiset 2021
Elokuiset 2024
Hei,

Meillä tuli nyt yllättäen tilanne, että poika kohta 22kk aloittaakin päiväkodin - tutustuminen alkaa heti! 20h/vko.

Kiinnostaa kaikki vinkit hyvään päiväkodin aloitukseen! Esim. parhaat kirjat jotka lukea lapselle?

Erityispiirteenä, kyseessä on täysin englanninkielinen päiväkoti, ja poika on suomenkielinen ummikko. Hän on jo vuoden puhunut, eli shokki siitä että muut eivät ymmärräkään voi olla paljon keskimääräistä suurempi. Miten valmistaa tähän? Olemme ottaneet jo englannin tehokurssin lähipäivinä, eli yritämme opettaa tärkeitä sanoja, ja olemme itse mukana tulkkeina ensimmäisen viikon tai kaksi. Muita ideoita?
 
Tuon ikäisille lapsille ei yleensä ole mikään ongelma, jos yhteistä kieltä ei ole, se muodostuu nopeasti ja tuon ikäinen lapsi oppii muutenkin uuden kielen äkkiä, kun sitä koko ajan käytännössä käytetään.

Meillä päiväkodista saatiin yksityiskohtaiset ohjeet, eli ensimmäisenä päivänä istuin huoneen sivussa tuolilla, lapsi sai tulla minun luokseni vapaasti, mutta minä en saanut osallistua mihinkään, mitä ryhmä teki, en saanut siis mennä leikkimään enkä aktivoida lasta, vaan minun piti istua tuolilla. Kun lapsi leikki tyytyväisenä ja vain käväisi vähän väliä luonani, seuraavana päivänä minut siirrettiin istumaan näkösuojan taakse, eli lapsi sai vapaasti taas tulla käymään, ja palasi taas leikkimään oma-aloitteisesti. Kun sitten lapsi ei edes juurikaan käynyt luonani, seuravana päivänä lähdin vähäksi aikaa töihin, puoleksi tunniksi, tms. Seuraavana päivänä pidemmäksi aikaa.
Päiväunia ei edes yritetty alkuun, vaan lapsi oli hoidossa vain aamupäivät.
Kokonaisuudessaan tämä toimi hyvin, ja suosittelenkin tätä. Lapsi ei missään vaiheessa itkenyt jäädessään hoitoon. Ideana oli se, että jos pelottaa, äiti on paikalla, mutta äidin kanssa ei ole yhtä kivaa kuin ryhmässä muuten on, äidin kanssa ei voi leikkiä tarhan leluilla.
 
Ei nyt ihan vastaava tilanne, mutta me (täysin suomenkielinen perhe/pariskunta) asutaan ulkomailla, ja meidän esikoinen aloitti paikallisessa päivähoidossa syyskuussa, 13kk iässä. Suomenkielisiä sanoja hänellä oli tuossa vaiheessa vain pari, englantia ei yhtään. Totuttautuminen tehtiin vähän samaan tapaan kuin @Suski75 kuvaili, ja hienosti hän kyllä sopeutui hoitoon. Nyt on hoitouraa sen 7kk takana, ja tietojeni mukaan hänellä ei edelleenkään ole englanninkielisiä sanoja, suomenkielisiä joku ~20. Mutta hyvin pärjäävät hoitajan ja muiden muksujen kanssa ja viihtyy oikein hyvin. Uskon, että pikkaisen vanhemmatkin lapset kyllä sopeutuu, jos perustarpeet (ruokailu, lohtu jne) tulee turvatuksi vaikka ei yhteistä puhuttua kieltä olisikaan (eleilläkin pääsee jo pitkälle!), ja kieli tarttuu siitä pikku hiljaa, tai voi toki tarttua tosi nopeastikin.
 
Takaisin
Top