Päiväkodin täti, hoitaja vai aikuinen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millä termillä lapsesi päiväkodissa hoitajat ja opettajat toivoo heistä puhuttavan? Tai kerhossa tai muussa hoitopaikassa. Saa myös keskustella siitä mikä on tai ei ole hyvä termi. :)

Päiväkodissa, jossa esikoinen kävi oli päiväkodin aikuisia. Minusta se on ihan hyvä sana. Ei lasten tarvitse muistaa kuka on hoitaja ja kuka opettaja. Päiväkodin tätikään ei olisi huono. Onhan he naispuolisia (paitsi yksi sijaistaja oli mies, hän voisi olla päiväkodin setä.) Toisaalta en vastusta siellä käytössä olevaa sukupuolineutraalia nimitystä.

Perhepäivähoitajaa kutsuttiin omalla nimellään, kuten myös enimmäkseen päiväkodin työntekijöitä. Välillä kyllä tulee sanottua päiväkodin täti. Päiväkodin aikuiseksi kutsuminen tuntuisi hassulta. Ei ole taidettu päiväkodista esittää mitään toivetta miten kutsutaan hoitajia.

Meillä kutsutaan aikuisiksi. :) Henkilökunta sanoo lapsille esim että pitää kertoa aikuiselle ja näin ollen itsekin kutsun aikuisiksi. :)

Meillä käytetään työntekijöistä etunimeä. Jos on vieraampi ihminen vuorossa, hän on aikuinen.

Tarttee varmaan vähän päivittää sanavarastoa nykyaikaisempaan termistöön, kun tuppaan vielä puhumaan mm.kirjastontädeistä, kaupantädeistä ja lääkärisedistä ym. :D

Meidän lasten päiväkodissa lasten halutaan kutsuvan henkilökuntaa nimillä, koska lapsiakin kutsutaan nimillä. Olen kuullut henkilökunnan ohjaavan lapsia nimien käyttöön sanojen "aikuinen" tai vaikkapa "ope" sijasta, sekä käyttämään kaikista ihmisistä sitä nimeä, jota hän haluaa itsestään käytettävän.

Alkuun vähän ihmettelin, että onpa outoa, kun ei saa kutsua sanalla "aikuinen", mutta sittemmin olen tullut siihen tulokseen, että tämä on hyvä näin. Törmäsin myös kirjoitukseen siitä, että monessa päiväkodissa hoitajat ja opettajat vaihtuvat niin usein, etteivät lapset enää yritäkään opetella heidän nimiään, vaan he kaikki ovat vain "aikuisia". Meidän lasten päiväkodissa henkilökunta pysyy pääosin samana, vain sijaiset ovat minulle tuntemattomia -- heitä minä sanon kyllä aikuisiksi tai opeiksi, koska en tiedä heidän nimiään. Omasta päiväkotiajastani muistan, että opettajia kutsuttiin nimillä, ja jotkut nimistä muistan vieläkin.

Meillä kutsutaan aikuisiakin etunimillä. Lapsen oman ( ja osan rinnakkaisryhmän ryhmän) aikuiset tunnistan ja nimetkin tiedän, mutta jos aamussa on joku muu, niin sitten hän on vain ”täti”. Osa tuntuu ajattelevan, että kaikki tuntevat kaikki, kun vaihtuvuus on ihan olematonta.

Olen itsekin ollut vahingossa ”varatäti” kun olen hakenut oman lapseni niin aikaisin, että olen pukenut hänelle ulkovaatteet itse. Kummasti ovat muutkin lapset sitten tulleet pyytämään apua esim. kurahanskoissa.

Ja meidän päiväkodissa on sentään täysmiehitys.

Takaisin