Päivähoito

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
Osa on jo palannut töihin ja arki rullaa ja lapsille on järjestetty jonkinnäköinen päivähoito.

Kuinka teillä on mennyt? Miten valitsitte päivähoidon? Pph, päiväkoti, isovanhempi hoitamassa? Yksityinen vai julkinen? Onko kukaan ajatellut hoitaa muita lapsia oman/omien lisäksi?

Kuinka päivähoitopaikan saaminen meni? Saako helposti siirrettyä aloitusta, jos äiti/isä ei palaakaan vielä töihin? Onko kesken hoitokauden vaikea saada paikkaa tai lapsia samaan paikkaan?

Kuinka aloitus on sujunut? Montako kertaa tai kauanko olette käyneet lapsen mukana päivähoidossa ennen kuin lapsi jää hoitoon yksin? Kuinka pienen lapsen arkirytmit ovat tasoittuneet? Onko lapsi ollut kotona väsynyt, kiukkuinen, takertuva?

Itseä mietityttää nyt jo lasten jättäminen hoitoon, vaikka vuodenvaihteeseen asti saavat olla kotona, ehkä vielä ensi vuoden tammikuunkin jolloin esikoinen on 2 vuotta ja nuorempi 10 kk... Kun poika oli vuoden, niin tuntui hurjan pieneltä ja olisi ollut iso pala kurkussa jos olisi pitänyt jättää lapsi hoitoon. Eli ihan ajankohtaista tämä ei vielä ole itselleni, mutta tämä vuosi hurahtaa niin äkkiä että haluan punnita vaihtoehtoja hyvissä ajoin.
 
Me saatiin pojalle paikka yksityisestä päiväkodista. Tarkoitus oli aloittaa hoito 1. Lokakuuta. Mä palaan töihin 1.syyskuuta. Isä pitää syyskuussa isäkuukauden joka tapauksessa.

Mutta.
Mikäli kaikki nyt sujuu hyvin niin meille syntyisi toinen lapsi joulukuun lopussa. Jatkaisinko sitten syyskuun jälkeen hoitovapaata? Ä-loma alkaisi marraskuun lopuilla. Päivähoidossa 1kk irtisanomisaika eli jos poika olisi lokakuun hoidossa niin marraskuukin olisi maksettava. Onko siis vähän hölmöä ottaa hoitopaikka 1.5kk ajaksi? Jaksanko edes olla töissä? Syyskuussa kävisin kyllä mielelläni hieman tienaamassa. Tuo päiväkoti tarjoaa pääasiassa kokoaikaista hoitopaikkaa ja osa aikaiset sopimukset on vähissä.

Paljon kysymyksiä tähän ajankohtaan. Kesällä tietää jo enemmän :)
 
Meillä mamma hoitaa poikaa mun työpäivät 2-3krt viikossa, mies tietty viikonloput ja illat, eli mamma pääsee 16. Aikaa aina kotiin :) On toiminut meillä tosi hyvin. Poika on vaan vähän seuraavana päivänä aina huomionkipeä, kun saa kaiken huomion mammalta ja itsellä kun on noi kotityöt. Useasti kyllä mun "vapaapäivinä" menee ovelle/ ikkunaan mammaa odottamaan :P
 
Oi, ihanaa NiBaBa kun lapset osaa jo odottaa jotain tapahtuvaksi :)

Mä olen itse ollut pph:ssa kouluikään asti, ja tykkäsin kovasti. Seurakunnan kerhossa käytiin 1 tai 2 kertaa viikossa, ja siellä sitten oli enemmän lapsia. Mun aikaan mitään eskaria ei ollut, tehtiin harjoitusvihkoa perhepäivähoitajan luona joka jotenkin ajoi saman asian. Olen itse siis hyvin perhepäivähoitomyönteinen, mutta olen törmännyt tapauksiin, joissa hoidon ilmapiiri on aivan toinen enkä sinne lapsiani haluaisi.
Ja meillä oli lapsena hoidossa iso lääni leikittävänä, osalla on oma piha tai jos asuvat kerrostalossa niin ehkä leikkipuisto jonne on erikseen lähdettävä.

Päiväkodissa olisi enemmän hoitajia, jos joku ei olisikaan niin mukava. Rytmit on selkeät, ja ilmeisesti pienimpiä sylitellään paljon.

Itse haluaisin palata töihin osapäiväisenä, mutta kun työkaveri kysyi jo asiaa, niin alustava vastaus oli kielteinen. Ei pystytä järjestämään töitä niin, että voisi tehdä lyhyempää viikkoa. Mutta sitten pitää miettiä, olisiko isovanhemmilla mahdollisuus hoitaa parina päivänä viikossa. Aikamoinen sitoutuminen heiltäkin, jos joka viikko tulevat vaikka 1-3 päivänä hoitamaan.

Kotimama, paljon mietittävää sulla. Mutta samalla voit miettiä, että jos lapsi on alustavasti hoidossa etkä pystykään olemaan töissä, joudut sairaslomalle. Saat sairasloma-ajan rahaa, ja lapsella on hoitopaikka jos et jaksa myöskään täysipäiväisesti hoitaa..
 
Miekii oon alkanu päiväkotia miettimään. Näillä näkymin oon jäämässä uudestaan äitiyslomalle lokakuussa mutta pohdinnassa on et pitäskö hakee syksystä alkamaan osapäivähoitopaikkaa (?) tai siis jotai sellasta et lyhyempi päivä ja vaikka pari päivää viikossa, pääsis sit ite ees joskus vähän helpommalla kun seuraava lapsi syntyy. Ei lepäämään, mut helpommalla. En tiiä vaan yhtään millä perusteilla hoitopaikkoja jaellaan ja miten vaikee niitä on saada. Tekis varmasti hyvää pojallekin kun olis joskus saman ikästä seuraa :)
 
Me ollaan kans jo saatu pojalle paikka yksityisestä päiväkodista, aloitus on ilmoitettu tammikuulle 2017. Olen ilmoittanut töihin olevani hoitovapaalla tuonne saakka. Mutta mulla nyt sama tilanne, kuin Kotimamalla, eli toista pientä odotan, la joulukuussa. Eli jos kaikki menee hyvin, en palaakaan töihin tässä välissä. Ollaan kyllä jo nyt puhuttu miehen kanssa, että poika voisi hyvin mennä tammikuussa päikkyyn osa-aikaisena. Täytyy nyt katsoa, mitrn tilanteet kehittyy.
 
Mä varnaan tätä menoa kotiopetan ton pojan, kun en mä sitä pysty kenellekään vieraalle jättämään :D En edes tutulle. Mamma täyttää mun kriteeriit ja mies :P
 
Vastaan helmikuisista.. Meillä neiti meni pphlle 11 kk ikäisenä. Aloitus sujui tosi hyvin, ja neiti on selvästi kaivannut ikäistään seuraa! Meillä kun ei ole ennestään lapsia, eikä lähipiiristäkään löydy :/ neiti tykkää tosi paljon hoidosta ja viihtyy hyvin. Alkuun syliteltiin iltaisin vähän enemmän. Nykyään viikonloppuisin huomaa et kotona meinaa tulla tylsää kun ei ookkaan leikkikaveria (äiti tai isi ei näköjään oo sama asia :rolleyes:).. Meillä on toinen tulossa näillä näkymin syyskuun alussa, ja jään äitiyslomalle elokuussa. Elokuun alusta neidille on vaihdettu osapäivähoito (4h/pvä). Arvelin et lähellä laskettua aikaa ja ihan pienen kanssa en varmaan jaksaisi kunnolla leikkiä neitin kanssa. Ja tavallaan tuntus epäreilulta viedä neidiltä leikkikaverit kun on kuitenkin jo tottunut saamaan leikkiseuraa. En sit tiedä ottasko neitin kotia kunhan tämä pienempi vähän kasvaa ja siitä ois leikkiseuraks.. Näillä näkymin äitiysloman jälkeen miulla ei oo töitä tiedossa, niin olen varmaan kotona ansiosidonnaisella. Toki jos töitä löytyy, niin sit toivon et sais molemmat lapset samalle pphlle. Kotihoidontuelle ei ole tälläkään kertaa mahdollista jäädä taloustilanteen vuoksi :/
 
Meillä esikoinen aloitti hoidon aikoinaan pph:lla puolikkaana 10 kk iässä ja oli oikein hyvä ratkaisu. Jäi sitten mun kans kotiin reilu 2-vuotiaana äitiysloman ajaksi eli vuodeksi. Molemmat menivät sitten päiväkotiin, kun tammikuinen täytti 1 v ja hyvä ratkaisu ollut sekin eli helposti aina jääneet hoitoon ja viihtyneet (eivät aina pois haluaisi lähteä). Voihan se olla, että helpommin junnukin viihtyy, kun sisko samalla osastolla ja edelleen siis puolikkaana ovat. Ensi syksynä tilanne voi olla toinen, jos ja kun esikoinen siirtyy isompien ryhmään. Pari kertaa kävivät meillä tutustumassa, ennen hoidon aloitusta. Hieman hankaluutta toi se, että oli joululoma välissä ja oma osasto kiinni sen pari viikkoa eli tutustumisen ja hoidon aloituksen välissä näin, mutta hyvinhän se sitten kuiteski sujui. Ensin kävivät tutustumassa meidän kanssa ja sitten vielä hetken olivat toisella kertaa ulkona muiden lasten kanssa. :)
 
Kuinkas moni on nyt jo hoidossa / aloittamassa hoitoa? Mä on opintovapaalla ja siis tytönkanssa kotona ainakin tämän vuoden loppuun, mutta nyt harkinnassa josko jatkaisin tätä vielä ens elokuulle saakka.

Miten lapset on reagoineet hoidossa oloon? Kaipaavatko enemmän läheisyyttä kotona vai huomaako sitä missään? Jaksaako harrastaa hotopäivien jälkeen vai meneekö kaikki aika ihan vaan kotona?

Niin kauheesti asioita mietittävänä.. Toivoisin paikkaa pienehköstä yksityisestä pk:sta mutta nyt se on myyty pilke päiväkotiketjulle, joka suhtautuu yllättävän negatiivisesti vegaaniruokavalioon (maksaa extraa joka kk, ja pelkään että se negatiivisuus näkyy heidän asenteessaan lasta kohtaan..) Nyt sitten arvon onko pienempi paha julkisen suuret ryhmät ja vaihtuva henkilöstö vai tuon pienemmän yksityisen asenteet meidän aatemaailmaa vastaan...

pph ois ihanne jos niitä alueella olisi, mutta toistaiseksi en ole löytänyt että olisi yhtään kunnallista tai yksityistä.
 
Meillä aloitti juuri eilen päiväkodissa. On nyt kuukauden yleisessä ja sit menee perhepvhoitajalle jolle on ns. Puolikas paikka. Meni nyt eri päiväkotiin kun oli pakko saada hoitoon sillä en saa vielä ainakaan kuukauteen kantaa tai nostella mtn sen suurempia. Olisi ollut liian haastavaa kahdestaan kotona kun en jaksa pitkään istua tai seisoa,ulkoilusta puhumattakaan. Oli aluksi suunnitelmissa että joku olisi tullut kotihoidosta meille kotiin avustamaan,muttei ollut kaupungilla resursseja siihen. Mutta helpompi näin. Perhetyöstä käy aamuisin henkilö viemässä hoitopaikkaan kun en itse pysty viemään ja mies käy kun pääsee töistä.
Eilen tosissaan aloitti. Neuvolan jälkeen vietiin yhdessä tyttö hoitopaikalle. Niin reippaasti reppuselässä meni leikkihuoneeseen ja alkoi heti omiaan touhuta. Itse mentiin muualle viemään vaatteita pukuhuoneeseen niin ei paljon tyttöä kiinnostanu kun häivyttiin. Sit mentiin vielä takas ja sanottiin että me nyt lähdetään niin neiti vaan vilkas meitä ja vilkutti jonka jälkeen jatko omia puuhiaan.
Hoitajia ihan huvitti että onpas reipas tyttö. Sitten kun mies kävi hakemassa niin olivat kehuneet että onpas itsenäinen tyttö ikäisekseen. Sanoivat että luulisi että olisi aina ennenkin ollut siellä hoidossa. Ei oltu kuin kerran käyty vaan tutustumassa ennen sitä päivää. Tyttö ei olis edes halunnut kotiin lähteä, niin hyvin oli viihtynyt. :) tänään sitten suorastaan juoksulla suunnisti päiväkodin ovelle kun hoitoon vietiin. Ihanaa kun viihtyy niin hyvin. En kyllä epäillytkään etteikö viihtyisi,on muutenkin niin sosiaalinen ja pärjää hyvin vieraassakin ympäristössä ja tykkää yökyläilläkin mummon ja ukin luona.
 
Kolibri, kannattee soittaa lähimmän päiväkodin johtajalle. Hän tietää sinun alueen pph:t niin ei tarvi arvailla ja etsiä netistä :happy:
 
Joo kysyin päiväkotien johtajalta jo kun meillä oli sellainen alueellien päiväkoti-info leikkipuistossa, niin kunnallisia pphoitajia ei ole enään yhtään, naapurialueella yksi, mutta siis ei mitään mahdollisuuksia siihen. Yksityisistä ei osannut sanoa, ne vissiin vaihtelee kokoajan. Enemmän on sellaisia vuoropäivähoitoryhmiä ja muutama ryhmäperhepäivähoito, joihin en ole perehtynyt vielä kovin hyvin. Sen tiedän, etten kyllä itse jaksa vuoropäivähoitorinkiin lähteä (pitäisi vuoroviikoin tarjota hoitopaikkaa ja ruoat) ja näihinkin vissiin todella pitkät jonot. Asutaan siis Helsingissä katakaupungi alueella, yksityisiä päiväkoteja on useita -niistä on vaan hankalammin tietoa saatavilla, siksi en ole löytänyt vasta kuin yhden potentiaalisen (siellä on tuttavaperheen lapset, joten siitä siksi enemmän tietoa)

Tosi hankalaa tämäkin. Meidän kunnalliset lähipäiväkodit on kokoluokkaa +150-220 lasta, joten vähän hirvittää ajatuskin lapsen laittamisesta tollaiseen jättitarhaan.. :oops: vaikka kaipa niistäkin ihan täysipäisiä lapsia kehittyy, samankokoisethan ne ryhmäkoot kai kaikissa on, mutta jotenkin se hälinä ja vaihtuvuus yms kauhistuttaa!
 
Meidän poika on ollut kunnallisessa päiväkodissa jo huhtikuun lopusta lähtien kun aloitin töissä. On viihtynyt älyttömän hyvin ja tottunut uuteen rutiniin. Tottakai alussa oli ikävää jättää ja poika jäi itkemään kun isä/minä poistui paikalta. Kaiken kaikkiaan sopeutunut todella nopeasti, tykkää olla porukassa ja katsella muiden touhuamista.
Olen yleensä hakenut pojan puoli viiden maissa. Illat ovatkin menneet pikku kakkosta katsellessa ja lähinnä nukkumisaikaa odotellen.. Poika on ollut niin väsy päivien jälkeen ettei olla tehty mitään, vain oltu kotona ja yritetty pitää lapsi hereillä.
Musta meidän poika oli oikean ikäinen pk-hoitoon mennessä. En laittaisi lasta sinne ilman että osaa kävellä. Itsellä alkoi taas olemaan tarve päästä aikuisten töihin ja juttuihin..
Nyt kesälomalla taas kunnioita pk-hoitajien toimintaa entistä enemmän.. Tän ikäiset tarvii niin paljon aktiviteettia että olen itse välillä ihan puhki.
 
Meillä poitsu aloitti päiväkotiuransa jo 1-vuotiaana eli tammikuussa (osasi kävellä, mikä oli tosi hyvä juttu). Lapset meillä hoidossa 20-25 tuntia viikossa (yleensä 3 pv/vko, max. 6h/pv). Samoin aloitti muutaman kuukauden päästä 4 v täyttävä esikoinen tammikuussa päiväkodissa, mutta ennen pikkuveljen syntymää hän oli perhepäivähoidossa (meni hoitoon jo 10 kk ikäisenä ja oli hänkin oppinut juuri onneksi silloin kävelemään). Molempien kanssa hoidon aloittaminen on sujunut paremmin kuin hyvin eli aina jääneet mielellään (esikoinen aikoinaan itkaisi jonkin aikaa alussa vähän hoitoon jäädessään, mutta rauhoittui jo ennen kuin autolla huristin tieheni, kun ikkunasta vilkuttivat). Nuorempi ihan vain pari kertaa väsyneenä itkaissut ja käynyt uudelleen sylissä, mutta yleensä jää niin reippaasti hoitoon ts. juoksujalkaa käsienpesulle ja leikkeihin/aamupalalle ja hyvä kun ehtii minulle vilkuttaa. Saapa nähdä nyt kesän jälkeen, kun ehtivät olla nyt lomalla lähes 2,5 kk ja nuoremmalla ryhmän vaihto edessä eli eri ryhmään siskonsa kanssa, mikä saattoi edesauttaa aika paljon hoitoon sopeutumista aiemmin.

Perhepäivähoitoon olisin laittanut nuoremmankin aluksi silloin, mutta meillä niin vähän paikkoja enää ja toisaalta esikoiselle pk oli mielestäni jo hyödyllisempi paikka (enemmän virikkeitä ja samanikäisiä leikkikavereita, tosin vanhassa paikassa oli suunnilleen samanikäinen tyttö kaverina eli hyvin ois menny samassa paikassa, ellei ko. hoitaja olis jääny eläkkeelle), joten en ois jaksanu kahteen eri paikkaankaan kuskata. No en ole kyllä päiväkotivalintaa katunut ja tosiaan ei ois pph:lle edes ollu niitä paikkoja.
 
Pitää vielä todeta, että nuoremman kanssa emmin hoidon aloittamista pitkään, mutta en ole katunut sitäkään. Puolipäivähoito ei ollut niin suuri kynnys ja hyvin toimi aloituskin tosiaan molempien kanssa. :)
 
Kolibri, maksaako siellä päiväkodissa myös allergioista johtuvat tiukat dieetit? Jos maksavat, niin lieneekö lisämaksu puhtaasti siitä johtuva, että ruoka tehdään erikseen?
Ja jos niin on, niin voisi olettaa että ruokaan panostettaisiin...? Kannattaa kysyä ystävällisesti sitä, niin ehkä se vastaus on yhtä ystävällinen takaisin, jos ei ole niin ehkä ei kannata sinne lasta harkita.
 
Ei maksa extraa mikään muu kuin vegaaniruoka. Allergiat ja uskonnolliset ruokavaliot ei siis maksa mitään ylimääräistä ja mä kyllä rinnastan vegaaniuden (ekologinen ja eettinen aate) uskontoihin. Olen laittanut sähköpostia muutama viikko sitten, mutta en ole vieläkään saanut mitään vastausta..
 
On muuten niin ärsyttävää tuo "kasvisruoka ei ole normaali ruokavalio" -ajattelutapa! Törmäsin itse aiheeseen, kun yritin saada lapselle pk:ssa juomaksi kauramaitoa lehmänmaidon sijaan (emme kotona juo lehmänmaitoa eikä mielestämme ihminen tarvitse sellaista superkäsiteltyä litkua mitä Suomessa on tarjolla). Pk:sta (kunnallinen siis) sanottiin että pyytää vaan neuvolasta lapun, mutta neuvola taas kieltäytyy kirjoittamasta koska ei ole allerginen syy. Ilmeisesti pitäisi siis olla uskonto, joka ei salli lehmänmaidon käyttämistä juomistarkoituksessa, jotta lapsi voisi saada kauramaitoa päiväkodissa juodakseen. :wtf: Ja kyse oli kuitenkin vain ja ainoastaan ruokajuomasta, ruuan joukossa olevaa lehmänmaitoa emme pyytäneet poistamaan... Olen itse kasvissyöjä mutta mies ja lapsi sekasyöjiä, joten sitä kyselin vain kiinnostuksesta: jonkun ihmeen lippulappusen siihenkin olisi tarvinnut. Vähän ihmetyttää miten 2010-luvulla kasvisruokavalio voi olla jotenkin kummallinen tai erikoinen, varsinkin kun ne kasvisruuat on kunnan ruokalistoissa jokaiselle päivälle suunniteltu!
 
Takaisin
Top