Päivähoito

päivähoitohakemuksen voi täällä ainakii tehdä kiireellisenä. Normaalisti vähintään 4kk ennen hoidon tarvetta. Mutta me esim. Laitoimme hakemuksen joulukuun alussa ja hoidon tarve oli 4.1 alkaen. Aiemmin ei uskaltanut hoitopaikkaa hakea, koska olin vielä koulussa eikä ollut varmaa valmistunko tai saanko työpaikan. Kun työpaikka varmistui laitettiin hakemus. Emme viitsineet 4kk aiemmin hakea paikkaa ja sitten Perua jos olisinkin kotiin jäänyt.
 
Juu toki voi tehdä kiireellisenä ja täällä saa 14 vuorokaudessa JOSTAKIN hoitopaikan, jos on tarve. Itse ei voi tällöin hoitopaikkaa päättää. Me toivoimme nimenomaan perhepäivähoitoa, jonne on vaikea saada paikkaa varsinkin kahdelle pienelle samanikäiselle lapselle (ei voida laittaa "yleiseen", isoon ryhmään, erityisyystä).
 
Muokattu viimeksi:
Käytiin tänään tutustumassa tulevaan perhepäivähoitopaikkaan ja jäi tosi hyvä fiilis :) Tytöt alkoivat heti leikkimään toisten lasten kanssa..joskin esikoinen oli 40 min. jälkeen hakemassa takkia naulakosta sanoen "ennään" (mennään). Kuopus leikki toisten lasten kanssa heti, mutta hoitajalle kurtisteli kulmia koko ajan. Joskin, kuopus pitää ainoastaan muista lapsista, etenkin pojista ja siskostaan, äidistään ja miehistä, mutta kammoaa jotenkin muita naisia, varsinkin silmälasipäisiä. Uskon, että tytöt viihtyvät kuitenkin hyvin, kunhan tottuvat :) Hurjaa ajatella, että ko.hoitajalla tulee olemaan 3 samanikäistä hoidettavaa ja yksi alle 3v. Melkein sääliksi käy..
 
Nyt on meilläkin sitten tarhaan lähtö edessä. Erottiin miehen kanssa ja tilanne vähän vaatii sen että laitan likan hoitoon. Huomattavasti helpompaa näin kun mäki teen iltavuoroa kahteen asti yöllä. Likka saa sitten nukkua rauhassa siellä aamuun asti ja haen sitten kotiin. :) Muuten olis likan isä joutunu olemaan meillä puoli kolmeen asti yöllä ja siitä lähteny omaan kotiinsa muutamaksi tunniksi nukkumaan ja omiin töihin aamulla. Eiköhän tästä vielä hyvä tule. :)
 
NinjaK, pakko kysyä, että saathan itsekin kuitenkin nukuttua sitten kunnon yöunet? Voimia tulevaan arkeen :)

Mua vähän "huolestuttaa" tuleva perhepäivähoito lähinnä esikoisen vaikean erohdistuksen vuoksi..toivottavasti heinäkuu tuo tullessaan ison ihmeen. Vaikeaa eroahdistusta kestänyt niiin kauan kuin voin muistaa ja ollut yhteensä 3 parin viikon "helpompaa" jaksoa. Välillä mietin, onko tyttö edes psyykkisesti valmis perhepäivähoitoon (kun on nIin kiinteä äiti suhde..miten vaikuttaa persoonaan...voin laittaa esimerkkejä jos joku ihmettelee, mistä kirjoitan). Toki voi tehdä hyvääkin, mutta itse kun so.alalla työskentelen/työskentelin niin huomaan, että omien lasten vanhempana tunteiden tulevan edelle ja vaikea arvioida/toimia realistisesti..kuulemma olen liian lapsilähtöinen :D :D ..mutta voiko lapselle olla liikaa läsnä? Minusta ei.
 
Minä Citrus uskon, että se tekee hyvää vain lapsellesi. Ja ennenkaikkea itsellesi. En tiedä sinusta, mutta musta oli todella ärsyttävää jo se äitiriippuvuus ja nyt sitä jaksaa paremmin olla äiti ja läsnä (vaikka niitä riippuvuuskausia vieläkin on) kun pääsee hetkeksi eroon ja töihin. Kotona kun on niin kaikki touhutaan yhdessä, en edes nurmikkoa pääsee yksin leikkaamaan, mutta mielellään sitä yhdessä nykyään touhuaa.
Tässä oli keväällä hetki, kun Alisa ei millään olisi lähtenyt hoidosta. Kauheat raivarit veti, kun hiekkaleikit jäi kesken. Nyt on taas niin ihanaa, kun Alisa juoksee syliin kun näkee minun tulevan :)
 
Citrus, luulisin että nukun paremmin. :D tähän asti menty sillai että mä teen pelkkää iltavuoroa koska mies oli aamut koulussa. Nousin tottakai likan kanssa ylös aamulla silti. Nytten pystyn tekemään myös aamuvuoroja muutoinki ku viikonloppuisin mikä on ihan mukavaa vaihtelua ja siinä saa sitten ladattua akkuja hyvin. :) Minua pelottaa myös miten hän suostuu jäämään sinne tarhaan. Vaikka nytten ei ole minkään näköistä eroahdistusta havaittavissa vaan jää enemmän kuin mielellään muitten syliin. Muistuttaa kyllä siellä ollessaan minulle että hän on siellä. Vähän väliä osottelee ja sanoo äiti. :D mutta, tarhassa on kuitenkin muita lapsia.. niitä tuntuu vieroksuvan hieman.. tai lähinnä jää ihmettelemään niitä.
 
Ei ole Ninja todellakaan pakko vastata, mut kysyn silti: Miksei teidän muksu ole isällään niitä iltoja/öitä kun sä oot töissä vaan mielummin ulkopuolisella hoidossa? Ja samoin sulla niitä aamupäiviä kun olet vapaalla ja isä koulussa.
 
Koska isän mielestä se olisi mun pillini mukaan pomppimista eikä hän silloin saisi jatkettua elämäänsä. :'D ja onhan siinä sitte se roudaaminen hänen luota meille aamulla ja joutuisi aina keskeyttämään unet aamulla jne..
 
Äh. Kirjoitin äsken pitkästi ja viesti katosi :/

Mutta siis lyhyesti uudestaan:
NinjaK:lle tsemppiä.
Ja Citrus: Samaistun tilanteeseesi. Meillä herkkä ja arka poika joka minussa kiinni. Tulee haastava hoidon aloitus... Tsemppiä siis meille äideille ja myös pikkuisille
 
Tänään käytiin tutustumassa tulevaan tarhaan. Vaikutti oikeinkin kivalta paikalta, suht uusi kun on rakennettu 2013 ja kaikki tuntu olevan niinku pitääkin. Likka viihty hyvin ulkona muiden lasten kanssa. Vähän ehkä itseäni jännittää kun ensimmäisenä hoitopäivänä jää heti yöksi sinne. :S
 
Takaisin
Top