Päivähoito

Vieras
mihin laittaisitte lapsenne hoitoon ja miksi?

Päiväkoti
Perhepäivähoito
Kolmiperhepäivähoito
Ryhmäperhepäivähoito
Hoitaja kotiin
Jokin muu?
 
jos pitäisi tämä 1v laittaa hoitoon, ni ehdottomasti perhepäivähoitajalle, eniten kodinomainen paikka ja vähiten lapsia.. Päiväkoti ei oikeestaan  ole pienten paikka.... Ystäväni on lastentarhanopettaja ja on tasan sitä mieltä että alle 3v eivät kuulu päiväkotiin, olen samaa mieltä.
 
Ymmärrän, että suurissa päiväkodeissa aivan pienimmille voi olla vaikea antaa erityishuomiota. Tässä kuitenkin kertomuksia tosielämästä:
10-kuukautinen poikani sai nukkua hoitajan sylissä kesken aamu-ulkoilun, jos uni yllätti. Tarvittaessa hänet pystyi myös laittamaan kärryihin nukkumaan, sillä vein hänet kärryissä hoitoon. Poikani on viihtynyt pienessä päiväkodissa erinomaisesti. Joululomille lähtiessä sai vielä lämpimät halit hoitajilta. En usko, että hoitomuoto on se määräävin tekijä. Tärkeintä on ilmapiiri ja hoitajien myötätunto lapsia kohtiaan.
 
Riippuu varmasti paljon asuinpaikasta. PK-seudulla on tunnetusti liian isot ryhmät ja pula hyvistä hoitajista. Pienellä paikkakunnalla on vähän lapsia ja päiväkoti saattaa olla hyvinkin kotimainen ympäristö. Näin ollen en lähtisi yleistämään, mikä muoto on paras. Pääasia olisi, että lapsi saisi tarpeeksi huomiota ja viihtyisi.
 
se on kyllä varmasti aivan täysin ryhmästä kiinni kuinka hyvää hoitoa lapsi saa.
yleensä alle kolmevuotiaden ryhmässä on n:12 lasta ja siellä kyllä ymmärretään näin pienen lapsen tarpeet. Olen itse päiväkodissa töissä ja meillä on ollut montakin pientä jotka tarvivat aamu-unet ja silloin hänelle järjestetään mahdollisuus siihen, saa nukkua ulkona kärryissä tai sisällä omassa rauhassa.
Samoin ruokailu, ruoka on lapselle tarkoituksen mukaista ja soseutettua jos tarve vaatii, myös on mahdollisuus alkaa syömään aikaisemmin pienen lapsen kanssa jos esim, on tarve jo päästä kiireesti uusille päiväunille, ei siellä ketään pakoteta pysymään hereilä tasan kello 11 että ruokailu alkaa ja sitten tasan 11.30 vasta laiteta nukkumaan.  Tokihan varmaan perhepäivähoitajalla olisi rauhallisempaa mutta kannattaa myös miettiä se että siellä on vain se yksi hoitaja. miten hän menee ulos nukuttaan rattaisiin pienen lapsen kun toiset jäävät keskenään sisälle? myös päiväkodit ovat usein kodikkaiksi sisustettu ja tänä päivänä (toivottavasti) jokaisen hoitajan perusarvo on lapsilähtöinen työskentely.

Mutta sinun kannattaa käydä tutustumassa erilaisiin vaihtoehtoihin, itse sitten tiedät parhaiten mitä haluat lapselle :)
 
Täällä pojilla on helmikuussa edessä päivähoidon aloitus vuorohoidossa. Virallisesti on vissiin ryhmäperhepäiväkoti,jokatapauksessa pienryhmä jossa hoitoa saa tarpeen mukaan 24/7. 

Vielä ei olla hoitopaikkapäätöstä saatu, mutta kahden 3-vuorotyöläisen taloudessa kamalasti muita vaihtoehtoja ei kaupungilla ole tarjota. 
Toivottavasti vaan nyt saadaan sovittua jonkinlaiset tolkut hoitoajat, esikoisen hoitoajalta on kuulemma kiristetty kriteereitä. :( 
Jos ei saada yhtään pelivaraa hoitoaikoihin, on pojilla valitettavasti edessä parkkipaikkalasten kohtalo. Vaihdetaan työmaalla autot ja lapset töiden ohessa. 

Ei vaan uppoa mun kaaliin, että missä on se lapsen etu siinä kohtaa, jos hoitoajat sorvataan ihan nahkoilleen vanhempien työaika+matka periaatteella...toinen skenaario 12:45-14:15 torpedoi molempien lasten päiväunet ihan tyystin (puhumattakaan 4:30 aamulla heränneen äidin joka pääsee töistä 13:45) ja 20:45-22:15 sekoittaa nukkumaanmenon (ja estää yövuorosta 12:45 heränneen isin päiväunet ennen uutta yövuoroa). Meillä olis siis sitten väsyneitä vanhempia ja lapsia. 
Esikoinen sai aikanaan olla sentään 10-16 ja 17-22:15. Sai leikkiä kavereiden kanssa ja me vanhemmat saatiin tarvittaessa päiväunet tai sitten hoidettua kauppareissut/ruoanlaitot tehokkaasti, jolloin voitiin sitten kaikki hoitoajan ulkopuolinen aika touhuta esikoisen kanssa. :) 

No, tammikuussa pitäis tulla päätös...saahan nähdä miten käy. 
 
Olen ollut päiväkodissa töissä, ja etenkin nykyisin ryhmien koot ovat hyvin suuret, ja se ihmetyttää.
Käy suoraan sanottuna sääliksi niin lapsia kuin vakituisia työntekijöitä, sillä lapset jäävät ilman sitä huomioita mitä tarvitsisivat ajanpuutteen vuoksi, ja aikuisilla on liikaa töitä - yhdessä paikassa ei ehditty pitämään lakisääteisiä taukojaan, ruoka hotkaistiin 5 minuutissa...
 
Meillä esikoinen aloitti perhepäivähoitajalla, mutta allergian vuoksi joutui sitten vaihtamaan toiseen. Valitettavasti tämä toinen hoitaja oli ihan kamala. Hänen kanssaan ei voinut oikeasti keskustella. Hän istutti lapset vaan tv:n ääreen ja hän tiesi kaiken kaikesta. Lopulta siirsin esikon päiväkotiin, jota olin ajatuksena karsastanut, mutta se olikin aivan ihana paikka! Varmasti päiväkodeissakin on eroja, mutta meillä homma toimi hienosti. Ryhmäkoot oli suht pieniä, tietysti poika vielä oli erityisessä allergia/astma-ryhmässä.
Nykyään me molemmat tehdään niin totaalista vuorotyötä, että perhepäivähoitajaa ei voisi edes ajatella.
 
Meillä ei ole mahdollisuutta perhepäivähoitoon ( täynnä ) joten yritetään pieneen lähipäiväkotiin. Saa nyt sitten syksyllä nähdä miten käy.

Mihinkään 200-400 lapsen päiväkotiin ei meidän tyttö kyllä mene.
 
Silloin kun itse olin lapsi, meiltä (2 pientä lasta) evättiin pääsy vuoropäiväkotiin, vaikka molemmat vanhemmat tekivät 3-vuorotyötä. Kunnan vastaus oli, ett se oli tarkoitettu vain yksinhuoltajien lapsille, eikä meillä siksi ollut mahdollisuutta päästä sinne. Vanhemmat sitten hoitivat meitä juurikin "parkkipaikkavaihtona". Isompina sitten fillaroitiin vuoronvaihtojen aikaan tyyliin isän kanssa työpaikalle ja takaisin äidin kanssa. Väsyneet olivat kyllä vanhemmat mutta selvittiinpä siitäkin, kun muita mahdollisuuksia ei annettu.
Että sellasta joustavuutta täälläpäin. Saas nähdä miten meidän käy, jos joskus se lapsi saataisiin.
 
Meiltä päin on juuri vähennetty myös vuorohoitopaikkoja. Aivan käsittämätöntä! Vuororyhmät on koko ajan olleet täynnä ja jonossa lapsia. Ihmisillä on entistä enemmän vuorotyötä. Tästä on melkoinen älämölö nyt pistetty pystyyn...
 
Takaisin
Top