Päivähoito ja arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millainen arkenne on kun lapset ovat päivähoidossa? Millainen rytmi teillä on ja millainen päivähoitopaikka?

En osaa iloita jäljellä olevasta hoitovapaasta yhtään, kun pelottaa jo valmiiksi uusi tuleva arki. Päiväkotia ei pahemmin valita, koska tarvitsemme lapsille ympärivuorokautisen hoitopaikan eli vuoropäiväkodista. Miten kaikki järjestyy, miten menisi paremmin kuin viimeksi raskaana ollessani kun esikoinen pyörähti päiväkodissa.

Meidän päivärytmi on aina sama, eli mies ja minä laitamme itsemme ensin valmiiksi ja sen jälkeen lapset aamupalalle, hammaspesulle ja vaatteiden vaihtoon. Sitten kuopus päiväkotiin ja koululainen ja minä lähdemme kouluun.
Koululainen osaa tulla jo itse kotiin, ja joko minä tai mies haemme sitten nuoremman päiväkodista.

Meillä kävi uskomaton tuuri, kun saimme nyt syksyksi siirtopaikan lähipäiväkotiimme, jossa lapsi on viihtynyt niin hyvin, ettei ole ollenkaan halunnut lähteä kotiin. Tässä ryhmässä on paljon samanikäisiä, joten leikkikavereita löytyy.

Eikä lasta tässä päiväkodissa pakoteta pissaamaan housuun. Hän saa vaipan aina kun haluaa, mutta usein ei halua, eikä vahinkoja silti ole sattunut vielä kertaakaan.

Hektinen, ajoittain.
Täällä lapset olleet molemmat vuoropäiväkodissa aina. Molemmat meni reilu 1-vuotiaina, esikoinen piti pk-taukoa sen ajan kun olin kuopuksesta äitiys-/vanhempainvapaalla.

(Vuoro)päiväkodin hyviä puolia:
-henkilöstömäärä suurempi, koska lapsien määrä vaihtelee suuresti.
-pidempiä vapaapäiväputkia pitkin vuotta
- meidän kaupungissa selkeästi parempi kuin lähipk jossa hlökunta ei tarpeeksi ammattitaitoista eikä siellä osattu yksilöidä lasta vaan odotettiin liikoja eskarilaiselta (erityislapsi)
-sosialisoituminen, uusien asioiden oppiminen

Huonoja puolia:
- yöhoidot
- arki ei rytmity yhtä hyvin (minä tykkään mutta tuo haasteita arkeen ja lasten ajantajun/kellonaikojen oppiminen saattaa viivästyä)
- Kulkutaudit (flunssat ym) , ekan vuoden kuopus keräsi kaikki, sen jälkeen ei montaa flunssaa tms. ollut 😄🙏
- vanhemman huono omatunto 😄

Takaisin