Päivähoito

Joko ne nyt niitä pyörittelee päiväkodeissa.. Shieeet oon myöhään liikkeellä!! :nailbiting:
 
Lähinnä yksityiset päiväkodit pyörittelee jonotuslistansa läpi että tietävät miten on vapaita paikkoja halukkaille. Hyvin kerkee hakemaan syksypuolelle vielä. Olikohan se 4kk aiemmin sellanen suositus jos on tieto että mahdollisesti tarvii.
 
Tämä päivähoitoasia alkoi nyt vähän ahdistaa... syyskuun alusta alkaen pitäisi laittaa poika hoitoon. Teen itse ainakin alkuun nelipäiväistä työviikkoa ma-to ja mies todennäköisesti pitää lomapäiviä pitkin syksyä niin, että on ainakin pari kuukautta maanantait kotona. Näin ollen päivähoidon tarve olisi alkuun ti-ke-to. Asuinalueemme kunnallisiin päiväkoteihin on kuulemma kova ruuhka ja muutenkin tuntuu tosi ikävältä, että siellä se meidän 1 v 2 kk ujo rassukka joutuisi taapertamaan isossa ryhmässä ja hälinässä. Ääää, mä haluan jäädä vielä kotiin - vaan kun ei ole varaa. Millaisia kokemuksia muilla on perhepäivähoidosta tai ryhmäperhepäiväkodeista? Miten paljon kalliimpi on kuin kunnallinen päiväkoti? Ehkä se olisi vähän pehmeämpi ja rauhallisempi vaihtoehto, jos sellaiseen sattuisi pääsemään...
 
Meillä tuo kolmonen oli perhepäivähoitajalla sen pari vuotta mitä hoidossa oli. Ihan kunnan hoitaja ja sama maksu, mitä päiväkodissakin. Viihtyi hyvin. Tietty kun on vaan se yksi hoitaja, niin se miten kemiat ja tavat kohtaa, on vähän isommassa roolissa kuin päiväkodissa.
 
Täälläkin ahdistaa päivähoito. Olen ilmoitannut että olen koko vuoden kotona ja toivon että rahat riittää. Aloin jo odotusaikana säästämään rahaa sitä varten ja saan onneksi lomarahat yhdeksältä viikolta. Sitten pitäisi päättää mitä tehdään. Eilen saatiin miehen kanssa jopa tappelu aikaiseksi tästä aiheesta.

Meillä on molemmilla vuorotyö. Mulla kahta vuoroa ja miehellä kolmea. Kummankaan vuorot eivät ole säännöllisiä ja molempien on pakko tehdä viikonloppuja. Molemmilla voi olla helposti 10 työpäivää putkeen tai vain yksi vapaa vkl kuukaudessa. Meidän pitää siis saada hoitopaikka kaupungin ainoasta 24/7 paikasta, joka on miehen työpaikan lähellä. Mun aamuvuorot alkaa klo 4-6, joskus harvoin klo 8, miehen klo 7. Jos mies on yövuorossa, hän on kotona klo 8. Mun työmatka on n. 10 km, miehellä n.7km ja mies tykkää pyöräillä sen kesät- talvet. Meillä on vain yksi auto, enkä mä halua/jaksa ajaa omaa työmatkaani, kun täytyy muutenkin nousta niin aikaisin. Eli mä kulkisin autolla ja mun olis vietävä lapsi hoitoon.

Sitten päästään riidan aiheeseen. Mun mielestä lapsi kärsii, jos se revitään sängystä aamuyöllä ( tai pahimmassa tapauksessa keskellä yötä!).Mun vuorot kun vielä vaihtelee niin paljon, niin lapsella ei olisi kunnon rytmiä. Minun mielestä on pienempi paha viedä lapsi yöksi hoitoon. Miehen mielestä se on rääkkäystä, eikä hän suostu siihen. Miehen mielestä on törkeää viedä lapsi yöksi pois ja nukkua itse kotona, lapsi myös kärsii jos herää yöllä, eikä ole ketään tuttua lohduttamassa. Niin, ja kyllä mä kuulemma jaksan pyöräillä töihin jos otan sen asiakseni. En oo jaksanut ennen perheenlisäystä kuin kesällä hyvällä ilmalla pari kertaa ajaa töihin, miten muka jaksaisin nyt paremmin. :shifty: Oon muutenkin töiden jälkeen tavallisesti ollut niin poikki, että oon nukkunut parin tunnin päikkärit. Tuntuu että kaikki on nyt vaan mun laiskuuden syytä, ei olis mitään ongelmaa jos lähtisin vaan polkee.

Tähän pitäisi siis vuoden kuluessa keksiä joku ratkaisu. Mulla ei ole varaa jäädä töistä pois, eikä mun alalla löydy päivätyötä. Yksi konsti olis hankkia toinenkin auto, jotta mies voisi viedä lapsen vähän myöhemmin hoitoon. Siinäkin on vaan aina ne omat kulunsa, vaikka ostaisi minkä halvan rötiskön. Muutenkin just otettiin aika iso autolaina... Nyt ajateltiin, että jos pistetään tylysti tämä asunto myyntiin ja aletaan etsimään toista kotia lähempää meidän työpaikkoja, jotta tarvittaessa lapsen kuskaamisen tai työmatkan voi kumpikin tehdä kävellen tai pyörällä. Isovanhemmat ja tädit asuu 30- 40 km päässä. Anoppi olis eläkkeellä, mutta mietittiin että tuskin se lähtee viikottain ajamaan tällaista matkaa.
 
Mite on mahdollista ettei sun työpaikalla ole viikkolepopäivää vaikka se nyt ei aiheeseen kuulukaan? Päiväkodit on aika tarkkoja siitä millo lapsi viedään sinne hoitoon että onnistusko se sitte silleen että se on siellä yön jos vanhempi on kumminki kotona..toisaalta on totta että lapselle on parempi nukkua koko yö siellä eikä se siitä se lapsi kärsi kyllä sillo ku hoitoon menee jos sitä joku tuttu hoitaja siellä hyssyttelee.. mutta aika useesti lapset kuulemma myöski jatkaa uniaan hoidossa jos ne viedään sinne hirveen aikasi..
meillä ei täällä tällä hetkellä ole mahdollisuutta ku aamu ja iltavuorohoitoon, yöhoito on pidemmän matkan päässä.. että pitää iteki sumplii asioita ku molemmat tehdää kolmee vuoroo, yöt ei ainakaa voi olla päällekkäi
 
Juuri tuosta päiväkodin tarkkuudesta.. Voi myös olla, ettei lasta voi edes viedä sinne 4 aamulla. Riippuu tietty paikasta, mutta ainakin osassa yö on "rauhotettu". Eli tietyn kellonajan (usein 21 tai 22) jälkeen illalla ei voi hakea enää kotiin, vaan jää yöksi. Sama aamulla, eli voi tuoda vasta tietyn ajan jälkeen (tai tulee jo yöksi).
 
Yomanda viittaako viikkolepopäiväkysymys tuohon 10päivän työputkeen? Jos paikallisesti sovitaan ni viikkolevon voi siirtää kunhan pidetään 14vrk sisällä..
 
Niin ja siitä viikkolepopäivästä! Meidän pomo saattaa tehdä listan niin, että on vapaata la-su-ma-ti ja sitten on töitä taas viikonlopun yli ja seuraava vkl vapaa. Kunhan on vaan ne kaksi vapaata viikossa. Sit taas voi olla pitkiä putkia vaan yhdellä vapaalla.
 
Meil ei saa tehdä enää yli 7 päivän putkia vaikka sovittas mitä ja ite haluiski.. Kvtes ja liitto määrää sillee
 
Tai no joo siis voihan se viikkolepo olla tosiaa tollee jos on vaik maanantai ekal viikol ja toisel loppupääs.. Mut meillä ei saa tehdä niitä
 
Hei! Kertokaas ny alottelijalle, siis miten noi päuväkoti asiat menee? Paljonko maksaa? Yksityinen vai kunnallinen? Mitä eroa hinnoissa ym? Saako jotain avustuksia ym? Oon iha pihalla en oo vielä edes ajatellut asiaa et pitäs 1.8 2016 lähtee töihin, ei kyllä huvittas yhtää! Mut isä jää siitä pitää vielä jotain vapaita jonku aikaa ja vasta sit vauva tarvii hoitopaikkaa...
 
Yomanda, meillä on muistaakseni niin, että 10 pv putkeen on maksimi. SEL:in soppari.
 
Täälläkin ahdistaa päivähoito. Olen ilmoitannut että olen koko vuoden kotona ja toivon että rahat riittää. Aloin jo odotusaikana säästämään rahaa sitä varten ja saan onneksi lomarahat yhdeksältä viikolta. Sitten pitäisi päättää mitä tehdään. Eilen saatiin miehen kanssa jopa tappelu aikaiseksi tästä aiheesta.

Meillä on molemmilla vuorotyö. Mulla kahta vuoroa ja miehellä kolmea. Kummankaan vuorot eivät ole säännöllisiä ja molempien on pakko tehdä viikonloppuja. Molemmilla voi olla helposti 10 työpäivää putkeen tai vain yksi vapaa vkl kuukaudessa. Meidän pitää siis saada hoitopaikka kaupungin ainoasta 24/7 paikasta, joka on miehen työpaikan lähellä. Mun aamuvuorot alkaa klo 4-6, joskus harvoin klo 8, miehen klo 7. Jos mies on yövuorossa, hän on kotona klo 8. Mun työmatka on n. 10 km, miehellä n.7km ja mies tykkää pyöräillä sen kesät- talvet. Meillä on vain yksi auto, enkä mä halua/jaksa ajaa omaa työmatkaani, kun täytyy muutenkin nousta niin aikaisin. Eli mä kulkisin autolla ja mun olis vietävä lapsi hoitoon.

Sitten päästään riidan aiheeseen. Mun mielestä lapsi kärsii, jos se revitään sängystä aamuyöllä ( tai pahimmassa tapauksessa keskellä yötä!).Mun vuorot kun vielä vaihtelee niin paljon, niin lapsella ei olisi kunnon rytmiä. Minun mielestä on pienempi paha viedä lapsi yöksi hoitoon. Miehen mielestä se on rääkkäystä, eikä hän suostu siihen. Miehen mielestä on törkeää viedä lapsi yöksi pois ja nukkua itse kotona, lapsi myös kärsii jos herää yöllä, eikä ole ketään tuttua lohduttamassa. Niin, ja kyllä mä kuulemma jaksan pyöräillä töihin jos otan sen asiakseni. En oo jaksanut ennen perheenlisäystä kuin kesällä hyvällä ilmalla pari kertaa ajaa töihin, miten muka jaksaisin nyt paremmin. :shifty: Oon muutenkin töiden jälkeen tavallisesti ollut niin poikki, että oon nukkunut parin tunnin päikkärit. Tuntuu että kaikki on nyt vaan mun laiskuuden syytä, ei olis mitään ongelmaa jos lähtisin vaan polkee.

Tähän pitäisi siis vuoden kuluessa keksiä joku ratkaisu. Mulla ei ole varaa jäädä töistä pois, eikä mun alalla löydy päivätyötä. Yksi konsti olis hankkia toinenkin auto, jotta mies voisi viedä lapsen vähän myöhemmin hoitoon. Siinäkin on vaan aina ne omat kulunsa, vaikka ostaisi minkä halvan rötiskön. Muutenkin just otettiin aika iso autolaina... Nyt ajateltiin, että jos pistetään tylysti tämä asunto myyntiin ja aletaan etsimään toista kotia lähempää meidän työpaikkoja, jotta tarvittaessa lapsen kuskaamisen tai työmatkan voi kumpikin tehdä kävellen tai pyörällä. Isovanhemmat ja tädit asuu 30- 40 km päässä. Anoppi olis eläkkeellä, mutta mietittiin että tuskin se lähtee viikottain ajamaan tällaista matkaa.

Satuin nyt tän lukemaan selaillessani palstaa, joten vastaanpa nyt...

Meidän kunnassa ei ole mahdollista viedä lasta nukkumaan päiväkotiin yöksi ajatellen seuraavaa aamua ja päivää. Pääsääntöisesti myös pyritään pitämään lapsen hoitopäivät mahdollisimman lyhyenä eli se vanhempi tuo lapsen, joka menee myöhemmin töihin. Yöajat ovat myös rauhoitettuja, kuten joku jo mainitsikin, eli tietyn kellonajan jälkeen lapsi jää yöksi päiväkotiin ja tietyn kellonajan jälkeen lapset voivat aamulla hoitoon tulla kotona levätyn yön jälkeen.

Mut kannattaa olla reilusti yhteydessä vuorohoito päikkärin johtajaan ja kysyä käytännöistä, miten menee...voivat vaihdella kunnittain.

Vuorohoito on kyllä sellainen paletti, että itse en siihen pystyisi ja nostan hattua niille perheille, jotka sen handlaavat.
 
Hei! Kertokaas ny alottelijalle, siis miten noi päuväkoti asiat menee? Paljonko maksaa? Yksityinen vai kunnallinen? Mitä eroa hinnoissa ym? Saako jotain avustuksia ym? Oon iha pihalla en oo vielä edes ajatellut asiaa et pitäs 1.8 2016 lähtee töihin, ei kyllä huvittas yhtää! Mut isä jää siitä pitää vielä jotain vapaita jonku aikaa ja vasta sit vauva tarvii hoitopaikkaa...
Löytyiskö teidän kunnan/kaupungin sivuilta jotain tietoa. Täällä esim on päivähoitomaksuista hyvinkin. Periaatteessa ykstyisen ja kunnallisen hinnassa ei ole eroa, jos kaupunki tukee yksityistä hoitoa joko palvelurahalla tai palvelusetelillä. Yksityinen päiväkoti voi periä kyllä jonkun kympin lisämaksua esim. suuntautumisen perusteella.
 
Yomanda, meillä on muistaakseni niin, että 10 pv putkeen on maksimi. SEL:in soppari.
Joo siis oliski pitäny varmaa sanoo et tyhmä työnantaja ku tekee semmosia putkia.. Ite oon tehny joskus 8pvää ja seki on hirveetä vaik sit onki pidempi vapaa jossai..
 
Toivottavasti päiväkotimaksujen korotus ei toteudu , 354euroa kuukaudessa on jo aivan asiattoman paljon. No voipa alkaa laskemaan että josko jäis kotia, oisko kannattavampaa :shifty:
 
Minä olin mielestäni laskenu tuon hinnan meidän tuloilla jo ennen korotusta... Mietin että voiko kaupunki periä suurempaa ku muilla.. Tai ehkä laskin jotenkin väärin..Ja toivottavasti ei nouse enempää.. Tai no tiiä mitä joutuu yksityiselle maksamaan..
 
Minä olin mielestäni laskenu tuon hinnan meidän tuloilla jo ennen korotusta... Mietin että voiko kaupunki periä suurempaa ku muilla.. Tai ehkä laskin jotenkin väärin..Ja toivottavasti ei nouse enempää.. Tai no tiiä mitä joutuu yksityiselle maksamaan..

Nythän se maksimi olis 283e/kk joka korotettais tuohon 354 euroon (kunnallisella ) :) yksityisistä en tajua vaikka kuin yritän lukea :D muuta ku että ne on rajusti kalliimpia (meillä ei oo mitää palveluseteleitä tms tietääkseni) ainaki täälä :eek:
 
Takaisin
Top