oxynorm injektio

summerwine

Näppärä viestien naputtelija
Olisin vain kiinnostunut tietämään onko kukaan synnyttäjä tätä kivunlievitystä käyttänyt? Täällä neuvolatäti tuota suositteli kun ilokaasua täällä ei enää ole saatavilla ja tuo on tullut sen tilalle. On joku rauhoittava aine enemmänkin eikä siis lääkevalmiste. Netistä en vain löytänyt tuosta oikein mitään tietoa[8|] Ja jos joku on kyseistä käyttänyt niin missä vaiheessa se annetaan, miten, mihin ja onko se tehonnut niihin koviinkin kipuihin? Kaikki muukin tieto on tervetullutta[:D][:)]
 
En ihan tarkalleen osaa vastata, mutta sen voin sanoa että kyseessä on siis opiaatteihin kuuluva voimakas kipulääke jota käytetään vaikeisiin kiputiloihin. Luulis sen auttavan synnytyskipuihin ( ja luulisin että jopa paremmin kuin ilokaasu) ja varsinkin kun on injektio niin helpottaa varmaan oloa paremmin kuin tablettina annettava (imeytyy nopeammin). Oxynorm on ennenkaikkea kipulääke mutta toki myös rauhoittaa samalla. En osaa sanoa missä vaiheessa synnytystä sitä annetaan. Itseasiassa en oel koskaan kuullut että tuota lääkettä käytettäis. Varmaankin paikkakuntakohtaista tai jotain?

Olin eilen tuolla synnytystapa-arviossa jossa käytiin mun tulevaa sektiota läpi ja kätilö&lääkäri sanoivat että sektion jälkeiseen kipuun käytetään just nimenomaan Oxynormia ja Oxycontinia ja ainakin tuoteselosteessa lukee ettei sitä ei saa käyttää imetyksen aikana... ???!!! Itse en kyllä tosiaankaan haluaisi sitä ottaa kun aloittelen imetystä, johan vauva on ihan pöllyssä kun lääke kuitenkin menee äidinmaitoon.... Toivottavasti selviäisin miedommalla lääkityksellä...
 
Mun mielestä noita on erilaisia juttuja että jotakin käytetään synnytyksessä ja jotaki oxynormia johonkin muuhun, näin ainakin googlettelemalla asian ymmärsin että olisi erilaisia eri tilanteisiin. Ainakin neuvolasta sanoivat ettei ole kipulääke ja sopii niille jotka yrittää mahdollisimman luomuna synnyttää[8|] Eikä tuosta kuulema vauvaankaan menisi mitään aineita niinkuin muista kipulääkkeistä. Sanoi tuon vain rentouttavan niin että saattaa jopa nukahtaakkin vielä supistusten välillä ja mainosti miten on miedoin mahdollinen noista saatavilla olevista. [8|] Sain myös sellaisen käsityksen että tuo annetaan aika alussa ja sitä lisäillään aina tarpeen tullen. Mutta tiedä sitten[:D] Olisi kivaa jos täällä olisi joku joka moista olisi käyttänyt [:)]
 
Miun käsityksen mukaan Oxynorm on aina tablettimuotonen, suun kautta otettava versio oksikodonista..Oxanest taitaa olla näistä ainut mitä nyt injektiona pistellään..Ihan vain tarkennusta :)
 
Sen vain tiedän kyseisestä lääkkeestä että voimakas lääke on, muuta en tiedä. Mutta miksi ilokaasua ei ole enää saatavilla?
 
Neuvolatäti kirjotti ton nimen mulle ihan ylös ja siinä ainakin lukee että injektio[8|] Seuraava neuvola aikakin vasta kahden viikon päästä niin ei saa sitä ennen ainakaan lisä infoa kysyttyä tuosta. Outoa ettei netistä löydy aiheesta oikein mitään, ehkä siksi että on niin uus juttu synnytyksessä toi?

Kirsikka86, täällä Jyväskylässä tuo on lopetettu kun on todettu vaaralliseks ympäristölle ja niille jotka sille jatkuvasti altistuu, eli työntekijöille. Tuosta löysin ihan artikkelin, http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ilokaasun-k%C3%A4ytt%C3%B6-loppui/122379

Ohhoh, tässä samalla googlettelin ja iski silmään tollanen ketju

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1644135

Jos se on ihan myrkkyä niin miks ne neuvolassa mainostas sitä mietona rauhottavana ei lääkkeenä[:-][8|][&:]

Mua on muutenkin ihmetyttäny kun täällä ei missään vaiheessa oo ollu mitään juttua neuvolassa koko synnytyksestä, ainoastaan oli se sairaalan järjestämä synnytysvalmennus, eikä se yhtään selventäny asioita. Olisi hyvä jos olisi joku semmonen erilainen kerta ihan neuvolassa että käytäs kunnolla läpi synnytystä ja noita kivunlievitys vaihtoehtoja jossa sais tietää niistä kunnolla haitat ja hyödyt. Tällänen eka kertalainen on ainakin ihan hoomoilasena ja koittanu itte netistä tutkiskella asioita kun muualla niistä ei kerrota. Ja noi netin tiedotkin on aina vähän mitä on [8|]
 
Sanompa että huhhuh! En tiedä mitä se sun neuvolatäti on oikein selittäny mutta Oxynorm on ihan oikeasti lääke ja reseptillinen. Et ihmettelen jos tota todella olis tarjolla. Mulla maanantaina neuvola ja voin sieltä vielä varmistaa et voiko näin olla, mut ite en suostuis ottamaan.
Ja varsinkaan jos haluu synnyttää mahdollisimman luomuna.
 
Minä en ehtinyt saada muuta kivunlievitystä kuin tuon Oxynormin ja tehosi kyllä minulla. Avautumisvaiheessa tunsin supistukset koko ajan, mutta jotenkin rauhoitti niin, että pystyi paremmin vastaanottamaan niitä. Ja pikku pöhnässä taisin tunnin verran olla ennen kuin pääsin ponnistamaan. Siitä en tiedä oliko tällä lääkkeellä siihen vaikutusta, mutta minulla ponnistussupistukset hiipuivat loppua kohti. Tosin siinä vaiheessa lääkkeen ottamisesta oli jo kolme tuntia aikaa. Itse ainakin olin tyytyväinen kun en tarvinnut/ehtinyt saada epiduraalia.
Niin ja minulla tuo ainakin piikillä laitettiin pakaraan. Mies on joskus saanut polvileikkauksen jälkeen tablettina oxynormia kipulääkkeeksi.
 
Kyllä tuota Oxynormia on injektiona saatavilla: 10mg/ml tai 50mg/ml ja voidaan antaa i.v, s.c tai i.m eli laskimoon, ihon alle tai lihakseen. Mutta edelleen silti ihmettelen kuinka sitä käytetään synnytyksissä... [8|] 
 
Siis Oxanest/Oxynorm (ovat tismalleen sama lääke, eri valmistajan vaan) ei missään muodossa ole luomu tai mieto lääke, se on erittäin vahva kipulääke, opiaatti niinkuin joku sanoikin. Sivuoireet voivat olla kovat, esim. oksentamista ja pahoinvointia, joten annostuksen kanssa kätilön tulee olla aika tarkka, menee nopeasti 'yli' varsinkin ihmisellä joka ei aikaisemmin ole käyttänyt vahvoja opiaatteja. Istukan kautta synnytyksessä vauvaan tämän lääkeaineen kulkeutuminen on hyvin minimaalista, joten siinä mielessä on turvallinen kipulääke ja tehokas, koska vie kivun niin tehokkaasti että äiti pystyy rentoutumaan ja myöskin unettava vaikutus kestää jonniin aikaa.

Jokunen aika sitten tuli ilokaasun käytöstä määräys että sairaaloiden tulee uusia ilokaasusysteeminsä suljetuiksi systeemeiksi, eli uloshengitys tapahtuu myös maskin kautta ja näin ollen ilokaasua ei vapaudu huoneilmaan, kätilöiden työturvallisuusasia. Jossain päin suomea systeemejä ei vielä ole päivitetty tähän uuteen, joten ilokaasu on poissa pelistä. Muistaakseni Kuopiossa taitaa olla tämä tilanne?
 
Heips

Minä sain tuota nimeomaista ainetta helpottamaan supistuskipuja. Menin kokovartalokramppiin eikä kohdunsuu siksi auennut. Piikin avulla sain lepotauon kivuista, tunsin kyllä supistukset, mutta sain levättyä. Ja joo, etenkään mitään päihteitä käyttämättömälle tuo oli varsinainen pöhnäpiikki! Puhuin levottomia ja oksensin. Tehosi noin kolme-neljä tuntia ja kohdunsuu aukesi niin että sitten vain saliin ja vauhdilla! Mitään oloa ei jäljelle jäänyt aineen lakattua tehoamasta. Ja aine on tosiaan niitä "huumekaapin" anteja, sanoi kätilö, joka pisti piikin. Silti, en osaa sanoa miksi en voisi suositella, toimi minulla.
 
Minä sain kanssa tuon piikin ja sain pari tuntia lepohuoneessa torkuttua. Ei vienyt mun mielestä kipua niinkään pois, mutta supistukset tuli sit tosi harvaan. Eli liekö se rauhottava vaikutus?? Parin tunnin päästä alkovat tulla taas tiheämpään.
Ja tuo siis annettiin mulle, kun menin synnärille. Olin 18h kärvistellyt supistuksia, en syönyt enkä nukkunut kun kipu niin kova, jotta sain tosiaan hetken edes torkkua. Ja 3cm auki siinä vaiheessa. Kun supistukset tuli takas, pääsin saliin ja epiduraali ja tipalla supistuksiin vauhtia...
 
Pakko nyt minunkin tähän kommentoida. Oksikodoni eli Oxynorm/Oxanest kuuluu siis opioideihin ja on vahva kipulääke. Aiheuttaa melko usein myös sivuoireita, kuten ummetusta ja pahoinvointia. Erittäin yleinen esim. syöpäkivun hoidossa. Injektiona tehoaa melko nopeasti ja auttaa varmasti myös synnytyskipuun siinä missä muutkin synnytyksessä käytettävät lääkkeet. Tässä linkki Oxynomin pakkausselosteeseen, jossa jotain lisätietoa. http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1287&d=17557&i=MUNDIPHARMA_OXYNORM_OXYNORM+Injektio-%2finfuusioneste
 
Sektiosta joku mainitsi ja oksikodonin lisänä ja monesti ennen kuin sitä edes aloitetaan, käytetään ibuprofeiinia (Burana) ja parasetamolia (Panadol) isommilla annoksilla. En tiedä sitten onko joissain sairaaloissa tapana aloittaa opioidit ensimmäisenä vaihtoehtona sektion jälkeen. [8|] Tehoaa varmasti, mutta imettäessä ei mielellään saisi käyttää. Mutta tarvittaessa ehdottomasti tehokas kipulääke.
 
Niin ja aloittajalle: Oxynorm luetaan siis ehdottomasti kipulääkkeeksi eikä rauhoittavaksi. Rauhoittava vaikutus tosin voi tulla kivun väistyttyä. [:D]
 
Tässä onkin ollut hyvää tietoa kyseisestä injektiosta jo, joten en puutu siihen. Jokainen itse päättää omasta kivunlievityksestään ja voi suostua/kieltäytyä tietyistä kivunlievityksistä halutessaan, suosittelen tämän kirjoittamaan jo sairaalaan lappuun toiveisiin ennen synnytystä ja ilmaisevan sen selkeästi. Itse lähdin sillä asenteella että katotaan mitä kivunlievitysmenetelmiä tarvitaan.

Suosittelen myös näille jotka kauhistelevat että myrkkyjä en halua nauttia tarkistamaan yskänlääkkeensä lääkekaapista sillä aika moni yskänlääke sisältää kodeiinia mikä on kanssa melkoista myrkkyä. [:)]


Synnytin viime syyskuussa ja ilokaasu oli käytössä synnytyssairaalassa, mutta lopulta synnytys päättyi kiireelliseen sektioon epiduraalitilassa. Sain sektion jälkeisiin kipuihin salissa piikkiä reiteen ja osastolla sitten suun kautta tabletteina oxynormia ja kokemukseni oli oikein hyvä kyseisestä aineesta. Lievitti minulla kipuja todella tehokkaasti, sillä sain kovan tulehduksen sektion jälkeen ja burana+panadol suurimmilla annoksillakaan ei tehonneet tarpeeksi hyvin kipuihin. Sivuvaikutuksia minulle ei tullut ja oxynormin käyttö lakkas kuin seinään pahimman tulehduksen mentyä ohitse eikä tullut mitään vieroitusoireita. Olen myös joutunut tämän vuoden puolella leikkaukseen ja sain leikkauksen jälkeen samaa lääkettä mutta tällä kertaa olo oli aina piikin jälkeen tokkurainen, ihan eri tavoin vaikutti nyt kuin synnytyksen jälkeen, mutta ei jäänyt tämänkään jälkeen riippuvaisuutta. Tämä on vaan oma kohtainen kokemus kyseistä lääkkeestä.
 
Mä itte sitten kumminkin sain tuota oxynormia. Mulle sitä pistettiin vahvistamaan supistuksia. Mulle oltiin laitettu jo epiduraali (yli 6 tuntia aiemmin) enkä tuntenu yhtään mitään kipuja, joten loppuvaiheessa tuota oxynormia pistettiin tiputuksena että jotain ees tuntisin[:D]. Sinänsä oli helppo kun mulla oli jo valmiina kanyyli kädessä kun sain sen antibioottitipan niin ei tarvinnu pelkästään sitä varten kanyylia laittaa kun pistivät siitä samasta. Multa ei tuosta mitään kyselty että haluanko vai en, se vaan pistettiin enkä kyllä vastaankaan pistänyt. Eikä mulle tullu siitä mitään sivuoireita, tunsin vaan supistukset paremmin niin että tiesin paremmin milloin pitää ponnistaa. 
 
ALKUPERÄINEN: HP86

Miun käsityksen mukaan Oxynorm on aina tablettimuotonen, suun kautta otettava versio oksikodonista..Oxanest taitaa olla näistä ainut mitä nyt injektiona pistellään..Ihan vain tarkennusta :)


Oxynorm ja oxanest on samaa ainetta ja molempia löytyy eri vahvuisina pillereinä, nestemäisenä, mitä voi pistää iv:sti ja myös oraaliliuosta suuhun (usein esim. vanhuksilla)..

Vähän niin kuin burana ja ibumax, sama aine, eri nimi........

Oxanest on huume-kipulääke, jota käytetään äkillisissä kiputiloissa, leikkauskivuissa, kroonisesti vakavasti sairailla, kuten syöpäpotilaat jne. Aika jännä, en ollutkaan koskaan osannut ajatella sitä synnytykseen. [&:]
Itse en ainakaan sellasta huumetta haluis vetää kesken synnytyksen.....
 
ALKUPERÄINEN: Vesimeloni

Oxynorm ja oxanest on samaa ainetta ja molempia löytyy eri vahvuisina pillereinä, nestemäisenä, mitä voi pistää iv:sti ja myös oraaliliuosta suuhun (usein esim. vanhuksilla)..


Oxanestia ei ole kuin injektioliuoksena joka annetaan joko iv:sti tai injektiona lihakseen/rasvakudokseen. Oxynormista sitten on noita eri muotoja joita suun kautta otetaan.
 
täällä joku kirjoitteli ettei moisia myrkkyjä haluaisi itseensä ja lapseensa tungettavan. en minäkään halunnut. [:'(]halusin synnyttää luomuna, rauhassa.tiesin kipulääkkeiden ja muiden puudutteiden vaarat ja olin päättänyt että ilokaasulla ja epiduraalilla mennään...
mutta aina ei asiat mene niinkuin haluaa. mä sain synnytyksen tuoksennassa suoneen tota kyseistä litkua mutta siitä ei tullut kuin paha olo. muhun jouduttiin pumppaa kaikki myrkyt mitä vaan sai.. kiitos sen ettei talon ainoa anestesialääkäri päässyt antamaan epiduraalia moneen tuntiin.(synnytystarina kesäkuisissa) sitten kun pääsi tilanne oli jo niin pitkällä ettei sitä voitu antaa vaan laitettiin minispinaali. (olin jo täysin auki, mutta ipana jumissa liian ylhäällä) että kannattaa tosiaankin varautua ihan mihin vaan.
sektion jälkeen mulle syötettiin panadoleja ja kaksi päivää söin tota oxynormia taplettina... vaikka mulla sektiokivut eivät olleet ees kivuliaat. kolmantena päivänä sanoinkin että en halua niitä enään että tavalliset kipulääkkeet saa riittää. huolehdin tietenkin että voiko noiden tapujen aikana imettää ja vastaus oli että voi. tällä osastolla kaikki lääkkeet ovat "turvallisia" imettäjälle että lapselle.
vieläkin on paha mieli että en pystynyt luomuna synnyttämään. mutta onneksi lapsessa ei ollut havaittavissa mitään oireita synnytyksen ja sektion aikana saamistani myrkyistä. kymmenen pisteen lapsi ja kaikki ookoo.
 
Takaisin
Top