Ovatko ruokasuositukset odottajille, imettäjille ja vauvoille mielestäsi liian tiukat?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että odottajille, imettäjille ja vauvoille asetetut ruokasuositukset ovat liian tiukat ja hätävarjelua. Mitä mieltä olette? Noudatatteko kaikkia suosituksia?

Noudatin kaikkia. Voi toki olla, että joku suositus on liiottelua, mutta suositusten laatijoilla on varmasti enemmän tutkimustietoa riskeistä kuin minulla. Enkä koe rajoituksia rankkoina tai raskaina, ei ole tarvinnut tehdä suuria uhrauksia.

Kaikkia suosituksia yritin noudattaa, mutta esim. työmatkoilla unohtui, ja yhdellä reissulla tuli syötyä pehmeitä munia aamupalalla ja toisella reissulla pastan päällä iso pehmeä mozzarellakimpale. Kotoa omissa ympyröissä muisti hyvin, mutta tosiaan työmatkoilla oli muutenkin tukka putkella paikasta toiseen, ja hyvä kun lentokentällä muisti, että ei läpivalaisuun vaan käsikopelointiin sen sijasta.

Meillä paljon tiukemmat rajoitukset tulivat lapsen syntymän jälkeen, koska pienin onkin allerginen. Pienet lapset eivät osaa olla syömättä naapurin ruokia tai pöydän alle muilta tippuneita, joten koko perhe saa nyt kärsiä samoista rajoituksista.

Odotusaikana söin kyllä ihan kaikkea, myös mozzarellaa, graavilohta ja kahvia. En nyt tieten tahtoen mennyt ostamaan mozzarellapakettia, mutta jos ruokalassa oli tarjolla salaattia, jossa oli muutama mozzarellapallero, niin söin kyllä.

Imetysaikana söin ihan normaalia kotiruokaa.
Vauvan kohdalla noudatin suosituksia aika tarkasti.

Mä en ole kovin tarkka suositusten suhteen, niinkuin en ollut viimeraskaudessakaan. Luotto suomalaisiin elintarvikkeisiin on kova.

Söin tuorejuustoa, mozzarellaa, homejuustoa '' paistettuna'' ja silloin tällöin maksalaatikkoakin. Kahvia olen nyt tässä raskaudesaa vähän yrittänyt nitistää.

Saahan (pitää kaiketi) niitä suosituksia olla, ei niiden rikkomisesta onneksi sakoteta. En ole koskaan noudattanut, muutakun niitä itse tärkeiksi kokemiani osia. Kun tuottaa itse monet omat raaka - aineet ei noi ihan päde samalla lailla. Järjenkäyttö lienee aina ja kaikkialla sallittua.

Mitään imetysdiettejä en myöskään ole koskaan kokeillut, onneksi koliikkia vakavampaa ei vauvoilla ollut.
Vauvatkin on saaneet aikalailla suoraan normi ruokaan tutustua siitä 6kk eteenpäin.

Suosituksethan annetaan syystä, joten joku perä niillä on. Toki järkeä kannattaa ja pitääkin käyttää, arvioida tilanne aina tapauskohtaisesti. Ensimmäisessä raskaudessa taisin syödä "kielletyistä" vain metwurstia, koska en yksinkertaisesti pystynyt siitä luopumaan. Niin joo ja salmikkia ja lakua, silloin tosin ihan neuvolasta sanottiin että voi syödä, koska verenpaineeni olivat melkein vaarallisen matalat. Toisessa raskaudessa söin aurajuustoa (tosin taisi aina olla aika hyvin kypsennettyä) ja myöskin silloin tällöin lakua tai salmiakkia. Kahvia kummankin raskauden aikana olen juonut, mutta pienempiä määriä. Kroppa raskauksien aikana välillä ihan itse ilmoitti, että ei kahvia kiitos, kun tuli paha olo jo kupillisesta.

Imetyksen aikana en ole vältellyt mitään, eikä käsittääkseni tarvitsekaan, ellei vauva oireile jostakin. Vauvan suhteen on ollut vain pari linjausta, en lisää hänen ruokiinsa suolaa tai sokeria eikä tavallisia maitotuotteita ole vielä käytetty.

Mä olen noudattanut kyllä tarkkaan suosituksia ja kieltoja, ei uskalleta riskeerata raskautta millään lailla. Eikö oo tehnyt hankalaa, kyllä sitä yhdeksän kuukautta on helposti syömättä jotain ainesosia tärkeän asian takia.

Minäkin olen noudattanut orjallisesti suosituksia. Hätävarjelua tai ei, tuntuu paremmalta mennä suosituksien mukaan. Nyt kun vielä imetän, kaipaan runsasta määrää auringonkukansiemeniä salaatteihin ja makaronilaatikkoon! Raskaana teki mieli salmiakkia ja lakua, mutta pidin nollatoleranssin. Varmuuden vuoksi.

Seuraan niitä suosituksia tarkasti, joihin liittyy esim. listeriariski. Sitten taas salmiakkia ja lakritsia söin raskaana joskus vähän. Vauva ei vielä kiinteitä syö, mutta vauvan suhteen todennäköisesti seuraan suosituksia aika tarkkaan. Niiden laatijat kuitenkin tietää paremmin mikä on haitaksi.

Suositukset eivät ole tuulesta temmattuja, joten etenkin lapsen kohdalla on tullut noudatettua kyllä. Raskaana söin lääkärin määräyksestä tarvittaessa pari salmiakkia päivässä ja kahvia en kyllä rajoittanut.

Noudatin tarkasti niitä rajoituksia mistä voi jonkun taudin saada. Satunnaisesti saattoi joku yksittäinen salmiakki/laku suuhun eksyä, enkä siitä huonoa omaatuntoa potenut. Sama juttu kahvin kanssa, pääasiassa noudatin rajoituksia mutta joskus saattoi ylimääräinen kuppi mennä.

Kaveri söi raskausaikana lakritsia koska matalat verenpaineet. Muutamaa vuotta myöhemmin, mun ollessa raskaana, lakritsi-salmiakki olivat täysin kiellettyjä. Ja ovat edelleen.

Niin se tieto vaan muuttuu.

Esikoisen kohdalla olin jopa sairaalloisen tarkka kaiken syömisen kanssa. Tämän raskauden aikana on osannut ottaa sentään vähän rennommin. Vältän niitä ruokia joista on suuri riski sairastua/on pahimmat seuraukset, mutta olen kyllä esim. syönyt vähän salmiakkia ja juustokakkuakin maistanut. :grin

Ensimmäisen kanssa olin todella varovainen ( koska ensimmäinen raskaus meni kesken), jouduin joskus kyselemään kaupassakin kaikenlaista, kun en ollut ruokien sisällöstä varma.
Juniorin kanssa olin toki varovainen, mutta unohdin, että suodikkijouluruuassani oli homejuustoa, tosin uunissa hyvin kypsytettynä.

Lasten ollessa pieniä olin tosi tarkka lapsen ruuasta.
Nyt meillä kaikki syövät jo samaa ruokaa, mutta olemme pyrkineet lisäämään kalaruokia, joista myös esikoinen tykkää. Suolaa emme ole käyttäneet muutenkaan juuri ollenkaan.

Mä en noudattanut muita kuin jätin alkoholin pois ja en syönyt vakuumissa olevia kala/lihatuotteita, koska niissä on listeria riski. Kaikkia suomessa valmistettuja juustoja söin normaalisti koska täällä kaikki maito pastoroidaan. Eniten turhan päiväistä kitinää sai kuulla siemennäkkärin syömisestä neuvolassa. Allergikkona ruokavalio on muutenkin suppea ja sitä kautta jäi moni listalla oleva pois. Itse 70-luvulla syntyneenä olen hengisssä vaikka äitini ei noudattanut mitään nykyajan suosituksia joten pidän suurinta osaa ylireagointina tai enemmänkin listoja ylitulkitaan.

Takaisin