Ovatko lasten kanssa kotona olevat aliarvostettuja?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette? Ovatko?

Ainakin itsellä on joskus aliarvostettu olo. Joskus joku on sanonut, että sinähän olet vain kotona. Lisäksi kotihoidontuki on todella pieni.

No en nyt aliarvostetuksi oloani kotiäitinä (kamala sana) koe, mutta se ärsyttää kun ihmiset sanoo että "sullahan on aikaa tehdä vaikka mitä nyt kun oot vaan kotona!" Jep jep, mitä nyt pystyy hyperaktiivisen ja yliavuliaan taaperon kanssa tekemään :grin

Kyllä välillä tuntuu aliarvostetulta. Nää lauseet: onhan sulla aikaa, kun oot kotona. Minnekkään sulla kiire on, kun oot vain kotona. Kotona kun oot, niin onhan sulla aikaa. Niin, sinähän oot vain kotona!
Ja juu kotihoidontuki ei suuri ole, mutta enpä tätä rahan takia tee.

Kyllähän tuo "sinullahan on aikaa, kun olet vain kotona" asenne tuntuu vähän aliarvostavalta. Varsinkin kun usein tunnutaan oletettavan ettei äiti siellä kotona mitään tee. Ja sitten vielä tuki on pienempi kuin työttömällä.

Kyllä, joka suunnalta ja koko ajan, paitsi omilta vanhemmiltani. En ymmärrä sitä ajatusmaailmaa, mutta onneksi minun ei tarvitsekaan.

Yhteiskunnan puolesta kyllä, täysin aliarvostettu. Eihän lasten kotihoitoa pidetä työnä eikä minään, kun ei siitä saa palkkaa eikä eläkekään kerry. Saman verran saa rahaa kuin nekin, joilla ei ole lapsia ja jotka istuvat päivät pitkät persiillään telkun ääressä. Mutta stten jos lapsen hoitaja onkin joku muu kuin lapsen vanhempi, niin yhtäkkiä lapsenhoito onkin työtä, josta maksetaan palkkaa ja josta kertyy eläkettä...

Mun mies arvostaa, kun olen kotona lapsen kanssa hänen ollessa töissä tai opiskelemassa. Sanoo aina, että hän vaan tuijottaa kelloa ja odottaa minua kotiin kun on pari tuntia pojan kanssa. On silti tosi taitava ja pärjää hyvin pojan kanssa. Sanoo monesti, että upeesti jaksan ja töiden jälkeen hoitaa poikaa loppuillan. :Heartblue

Ja siis kyllä olen sitä mieltä, että useinkaan ei ymmärretä että lapsen kanssa kotona olo on myös vaativaa vaikka ihanaa. Ei pelkästään töissä käynti.

Mielestäni on ainakin siinä mielessä, että jos olisi työttömänä, saa enemmän rahaa kuin kotona lasta hoitamalla kodinhoidontuella. Se on mielestäni täysin järjenvastaista ja idioottimaista. Lisäksi myös tuntuu, että usealla on ajatus, että lasten kanssa kotona istutaan lattialla ja leikitään, mitä jos nyt vähän tekee ruokaa sivussa... Puhumattakaan siitä, miten rankalle ainakin minulla joutuu välillä henkinen jaksaminen vain kotona, eritoten nyt korona-aikaan, kun mahdollisuudet tehdä kodin ulkopuolella jotakin ovat pienentyneet. Jopa omalta äidiltäni on tullut kommenttia, että nyt kun olet kotona ehdit sitä ja tätä... Juu, eipä taida itse enää muistaa... :rolleyes:

Ole kotona hoitovapaalla ja hoida lasta.
Tule lomautetuksi hoitovapaalla.
Ilmoita työnantajalle keskeyttäväsi hoitovapaan.
Ilmoita kelalle lopettavasi kht:n.
Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi.
Hae liitolta ansiosidonnaista päivärahaa.
Ole kotona ja hoida lasta.

Mikään ei muuttunut paitsi
- tilin saldo +++++++
- osallistu työkkärin juttuihin (käytännössä ei paljoa mitään..)
- hae töitä (oikeasti olis ihan jees päästä töihin)

Niinpä, voi kun työnantaja irtisanoisi, niin pääsisi nauttimaan ansiosidonnaisesta.

Pakko sanoa, että arvostan teitä kaikkia, jotka olette jääneet hoitovapaalle.
Itsekin olisin varmasti jäänyt, jos en olisi saanut uutta työpaikkaa äitiysloman aikana, joka täytyi ottaa vastaan heti äitiysloman loputtua. Mutta uusi työpaikka mahdollisti myös lyhyemmät työajat ja siten lyhyemmät hoitoajat lapselle. Pitkällä tähtäimellä parempi näin.
Minun mielestä te teette rankkaa, mutta arvokasta työtä. :Heartred

Takaisin