Osallistutteko seulontoihin?

Mama Amanda

Keskustelun kolmiottelija
Syyskuunmammat 2015
Ollaan mietitty seulontoja ja kallistuttu enemmän siihen, että ei osallistuttaisi niihin. Mitä te muut teette? Miksi osallistutte tai ette osallistu?

Osallistutaan. En tiedä miksi, tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Jos nt-ultrassa ja verikokeissa jotain löytyy niin tuskin kuitenkaan halutaan niitä tarkempia tutkimuksia.

Me osallistutaan. Jos jotain löytyy niin haluan myös tutkia lisää. Tiedän, ettei kaikkea saa kiinni seulonnoissakaan, mutta silti parempi olisi tietää etukäteen.

Mää oon osallistumassa. Näin vanhoilla päivillä riski kasvaa kohisten. Tarvittaessa osallistun myös jatkotutkimuksiin. Ja jos näyttää huolestuttavalta, edessä on keskeytys, näin me ollaan päätetty. Aikaisemmin en olis edes suostunut ajattelemaan moista, mutta näköjään vuosien varrella mieli voi muuttua. Niin kamalalta, kun se joistakin voi tuntuakkin.

Mää oon osallistumassa. Näin vanhoilla päivillä riski kasvaa kohisten. Tarvittaessa osallistun myös jatkotutkimuksiin. Ja jos näyttää huolestuttavalta, edessä on keskeytys, näin me ollaan päätetty. Aikaisemmin en olis edes suostunut ajattelemaan moista, mutta näköjään vuosien varrella mieli voi muuttua. Niin kamalalta, kun se joistakin voi tuntuakkin.

Me meinataan kans osallistua ja todennäköisesti samoin menisi.. Vaikkakin siinä ei kaikki jää kiinni. Olen työskennellyt vaikeasti vammaisten kanssa ja vaikka ne ei kaikki vaikeita olekaan, niin en kestä ajatusta, että oman lapsen elämä olisi sellaista. Vaikka eihän sitä tosiaan varmaksi tiedetä vaikka seulonnat olisikin ok.
Kaikki ei tätä ajatusta hyväksy, mutta siksi meitä on moneksi.

Muokattu viimeksi:
Osallistutaan.. Joskaan en oo kysnyt miehen mielipidettä! :rolleyes:
Ja varmasti jatkoihinkin jos niikseen tulee..

Esikostakin osallistuttiin, että eiköhän nytkin. Siis vaan siihen ultrassa tapahtuvaan mittaukseen ja verikokeisiin, jos jäädään niissä kiinni, niin lisätutkimuksiin ei kuitenkaan ryhdytä, varsinkin lapsivesipunktio kuulostaa liian riskaabelilta. Mutta osaa vähän etukäteen sitten asennoitua. Tietysti en tiedä miten mieli muuttuu, jos oikeesti tulee tilanne eteen, mutta toistaiseksi näillä mietteillä. Onhan paljon niitäkin tapauksia, että noissa seuloissa on todettu kasvanut riski, mutta lopulta syntyykin aivan terve vauva.

Osallistutaan. En tiedä miksi, tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Jos nt-ultrassa ja verikokeissa jotain löytyy niin tuskin kuitenkaan halutaan niitä tarkempia tutkimuksia.

Osallistutaan myöskin, mutta jos jotain löytyy tuskin lisätutkimuksiin ryhdytään :)

Itse en vielä tiedä, mitä teemme, jos jotain löytyy.. Sitä mietitään, jos sellainen tilanne tulee.

Me osallistutaan..Mies halus ehdottomasti. Mä itse oon vähän skeptinen noiden seulontojen kanssa, kun kuullu niin paljon tarinoita et on sanottu et tulee vaikeasti vammainen lapsi, jos ees selviää ja sitten on tehty abortti ja sikiö uudelleen tutkittu ja mitään vikaa ei olekaan ollut oikeasti.
Lisäks omassa raskaudessa oli silloin et ultrassa todettiin et puuttuu napasuoni ja sen takia tayssis ois haluttu tehä lapsivesitutkimus ja mulle puhuttiin et viikko aikaa tehdä abortti. Tutkimukseen en suostunut, kun oltiin päätetty et tämä lapsi pidetään (olin jo yli puolessa välissä). Lopulta koskaan mitään napasuonta ei puuttunut ja laps on ihan terve. Et tän takia en oikeen hirveesti luota noihin tutkimuksiin.

Osallistutaan. Ja myös jatkotutkimuksiin tarvittaessa. Sitten ihmetellään mitä tehdään jos jotain löytyy.

Osallistutaan ja myös niillä mietteillä, että mietitään jatkoa sitten, jos jotain löytyy.

Menen seulontaan juu, jo senkin vuoksi että ikä tuo korkeamman riskin häiriöille. Ja jos niistä kuitenkin suurin osa saadaan seulonnoissa napattua. Jatkotutkimuksiinkin tarvittaessa todennäköisesti menen.

Samoilla linjoilla Estrellan kanssa. Osallitutaan ja selvitetään myös enemmän, jos jotain hälyyttävää todetaan.

Aiotaan osallistua myös tässä raskaudessa. Etukäteen ei olla mietitty, miten toimitaan jos jotain löytyy.

Me meinataan kans osallistua ja todennäköisesti samoin menisi.. Vaikkakin siinä ei kaikki jää kiinni. Olen työskennellyt vaikeasti vammaisten kanssa ja vaikka ne ei kaikki vaikeita olekaan, niin en kestä ajatusta, että oman lapsen elämä olisi sellaista. Vaikka eihän sitä tosiaan varmaksi tiedetä vaikka seulonnat olisikin ok.
Kaikki ei tätä ajatusta hyväksy, mutta siksi meitä on moneksi.

Näin myös meillä, samoin tehty aiemmissa raskauksissa. Ja puhuttu jo etukäteen mitä tehdään jos poikkeavaa löytyy, koska siinä tilanteessa on varmasti niin suuren tunnekuohun vallassa, että voi olla vaikeaa miettiä asioita järkevästi.

Np-ultraan ei osallistuta, eikä niihin veriseulontoihin. Jos hän on vammainen niin sitten on. Olen itse tehny nuoruudessa yhden abortin ja se oli niin jäätävä kokemus etten pysty toista aborttia tekemään. Rakenneultraan osallistutaan ja pelkästään sen vuoksi, että jos sydämestä löytyy jotain niin päästään pian hoitoon, suvussa kun on paljon sydän sairauksia. Olen valmis hoitamaan vammautunutta, olen työkseni hoitanut vammaisia ja tiedän mitä heidän hoito on. Tämän lisäksi haluan nauttia raskaus ajasta, enkä miettiä mitä mahdollisia tukitoimia hän tarvitsee jos jotain löytyy.

Me päätettiin, että seuloihin osallistutaan, mutta en tiedä sitten jatkosta jos jotain löytyy. Nyt jotenkin ajatus on, että en mä tätä keskeyttämään pysty vaikka mikä olisi. Mutta en sitten tiedä miten ajatukset muuttuu jos sen aika tulee. Nyt tuntuu kyllä, että haluan etukäteen tietää mitä tuleman pitää, mutta ei se vammaisuus olisi peruste keskeytykselle kuitenkaan, eli sen puoleen tuli mitä tuli. No saapa nähdä mitä aika tuo tullessaan.
Mies ei oikein osannut asiaan ottaa kantaa, meni vähän vaikeaksi keskustelu kun yritin saada siltäkin ajatuksia asian suhteen... Pitänee keskustella vielä tästä sopivalla hetkellä uudestaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin