Osaatko elvyttää?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko käynyt ensiapukurssin tai osaatko muuten elvyttää? Oletko joutunut käyttämään taitoa? Täältä löytyy ohjeet vauvan elvyttämiseen.

Itse en ole ikinä käynyt ensiapukurssilla tai muuallakaan missä elvytystä olisi opetettu. En siis sitä osaa vaikka periaatteen tiedän. Olen lukenut tarkkaan yllä linkkaamani ohjeet, mutta toivon että niitä en tositilanteessa tule tarvitsemaan.

Olen käynyt ensiapukursseja, viimeksi tänä vuonna. En ole tarvinnut kyseisiä taitoja ellei oteta huomioon sitä, että lapsillani on ollut taipumus tukehtua ja sen hoitaminen menee ihan rutiinilla. Tuskin osaisin varsinaista elvytystä, mutta teoriassa osaan. Viimeisimmässä koulutuksessa oli harjoitus sydäniskurin käytöstä ja se neuvoo niin hyvin, että huonompikin elvyttäjä voi onnistua.

Mulla pitää olla EA1 kortti töissä voimassa, joten 3v välein on 2pv ensiapukurssi ja siellä käydään myös aikuisen ja lapsen/vauvan elvytys läpi ja nukeilla harjoitellaan. En ole onneksi koskaan joutunut testaamaan oikealla ihmisellä osaanko.

Ihan ammatinkin puolesta on suoritettuna EA1 ja EA2. Tavallinen elvytys sekä defibrillaattorin käyttö on muutamaan kertaan tullut harjoiteltua. Tosielämässä ei ole onneksi tarvinnut taitoja.

Osaan! Esimiehenä kun olen, työn puolesta on oltava käyty ensiapukurssi ja kertauksia järjestetään.

Teoriassa kyllä. Olen käynyt EA-kursseja, myös töissä on säännöllisesti kerrattu. Olen käynyt myös lapsen ensiapu -kurssin.

Mutta vaikka kuinka hyvin osaisi kaiken teoriassa ja harjoittelemalla, niin tositilanne on sitten aivan eri. Enkä siis tiedä miten tosiasiassa toimin ja reagoin hätätilanteen sattuessa.

Olen käynyt EA-kursseja, nyt ei enää ole kortti voimassa koska yrittäjänä ei ole varaa maksaa niitä kursseja.
Onneksi ei ole tarvinnut niitä taitoja käyttää, mitä nyt kolaripaikalle sattuessa osannut toimia oikein, eli rauhoittaa ihmisiä, soittaa apua, turvata ja varoittaa muita tienkäyttäjiä yms. mut ei ole tarvinnut antaa tekohengitystä.

Osaan ja kurssit käytynä. Pari kertaa ollut myös elvytys tilanteessa.
Toki pian olisi taas aika käydä kertaamassa taitoja.

Takaisin