Osaako lapsi olla aloillaan?

Dissoäiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tuntuuko muidenkin lapset olevan ihan kokoajan liikkeessä? Siis silloinkin, kun tekee jotain rauhallista. Lapseni ei tunnu pysähtyvän kokonaan kuin miettiessään jotain ja nukkuessaan ja unissaankin liikkuu paljon. Hän saattaa hyppiä samaan aikaan kuin lukee, myös ihan itse lukiessaan, tehdä jumppaliikkeitä samalla kuin pelaa lautapeliä tai kasaa palapeliä ja ruokapöydässäkin on levoton. Kovasti ollaan yritetty opettaa että pöydässä ei pyöritä, muutoin ei asiaan puututa.
 
Meillä ei ole tuossa pulmaa. Lapsi on rauhallinen, harkitsevainen ja keskittyy asioihin hyvin. Itse olen lähes flegmaattinen ja mies on normaalin rauhallinen.

Päiväunet lapsi nukkuu samassa asennossa koko ajan, yöllä vaihtaa asentoa ehkä neljä kertaa yön aikana.
 
Meillä on yksi lapsi sellainen joka on jatkuvassa liikkeessä. Lautapeliä pelatessa pojalla on kuin muurahaisia pepussa, syödessä heiluu ja hyörii (tähän meilläkin puututaan, arvostan ruokarauhaa), koko ajan on jotain liikettä. Olen ottanut asian puheeksi useammalla neuvolakäynnillä ja kouluuntulotarkastuksessa, mutta ainakaan mitään keskittymishäiriöön viittaavaa ei terveydenhoitajat ole havainneet, poika on vain aktiivinen, joskus ärsyttävyyteen asti :rolleyes::grin
 
Eikös suurin osa lapsista ole juuri tällaisia, että kirjaa lukiessa jalat heiluvat aina ja kaikki mielenkiintoinen pitää tarkistaa? Epänormaalia se on vasta aikuisilla, ja silloinkin haitaksi vain jos he eivät pysty sitä hallitsemaan.

Minusta aikuismaisen rauhallisesti käyttäytyvät lapset ovat todella epätavallisia, tiedän vain yhden tällaisen lapsen. Hän kuitenkin menestyy elämässä hyvin, joten eipä kai tuosta rauhallisuudestakaan haittaa ole.

Meillä lukiossamme psykologian kurssilla opettaja sanoi, et hänen tunneillaan saa piirtää tai tehdä käsitöitä samalla kun kuuntelee opetusta, kunhan tekemisestä ei tule ääntä. Hänen mukaansa tämä on ihan todistettuakin, että monella ihmisellä tuollainen pieni liike ja tekeminen parantaa keskittymiskykyä ja oppimista.
 
Piti oikein odottaa miten selvitään tämänpäiväisestä kesäteatterista ennen kuin tulen kommentoimaan. Meidän 4v on hyvin aktiivinen, piirrettyjäkin pitää katsoa jalat kohti kattoa tai uimahyppyjä kuivaharjoitellen. Jaksoi kuitenkin istua 50 min kestävän esityksen ihan hienosti (vaikka väliaplodien kohdalla kysyikin aina loppuiko se jo). Olen kyllä aktiivisesti pyrkinyt opettamaan rauhassa istumista pienestä pitäen esim teatterissa ja ravintolassa, se kun on aina ollut hankalaa. Muissa puuhissa nuo muurahaiset housuissa ei haittaa mutta ruokaillessa ja tietyissä muissa tilanteissa olisi hyvä osata olla lyhyitä aikoja rauhassa.
 
Se tässä on vähän ristiriitaista, kun vaikka lapsi liikkuu jatkuvasti, hän on rauhallinen lapsi. Lapsella on myös uskomaton keskittymiskyky. Hänen kanssa voi lukea pitkiäkin tarinoita ja hän tekee isoja palapelejä. Ollaan ruvettu tekemään 500 palaisia, kun ei enää lasten palapeleissä riitä haastetta.
 
Takaisin
Top