Opiskelu

Momtobe90

Jostain jotain jo tietävä
Elikkäs tosiaan syksyllä alotan AMK-opinnot. Onko kenties kanssasisaria, jotka myös aloittamassa opintoja tai kenties opiskelee parhaillaan.

Aluksi olin ajatellut tekeväni 50% työaikaa töissä ja opiskella, mutta koska onni kävi ja tulin raskaaksi, taidan jäädä virkavapaalle töistä ja keskittyä opiskelemaan.

Mä opiskelen myös. Tosin enää vähän jäljellä ja valmistuisin keväällä. Siinä ja siinä kerkeenkö valmistua ennen äippälomaa.

Kannattaa hakea koulutustahaston tukea ja jäädä opintovapaalle. Vielä tänä vuonna tuki 70% tuloista (vero-% 20)! Itse ole tällä hetkellä vielä opintovapaalla vanhan äitiysloman jälkeen.

Mä myös opiskelen AMK:ssa ja pitäis valmistua keväällä. Mun opinnot on jo venyneet monta vuotta mm. välissä syntyneen esikoisen takia, että yritän saada ne vietyä loppuun vauva kainalossa ens keväänä. Jos raskaus- ja vauva-aika on yhtä hankalia kun esikoisen kanssa, ni sit on pakko toivoa et sais anottua lisäaikaa..

Eikös ainakin äitiysloma oo semmonen, e sen takia saa automatic tauon opinnoista, jos haluaa? Ainakin näin ymmärsin yliopiston puolella olevan - itse just yhden tauon pidin juuri äitiysloma -perusteella.

Mä en oikein tiiä miten se menee AMK:ssa. Kaks vuotta saa olla omalla ilmotuksella pois ja ne oon jo käyttäny. Nyt pitää sit anoa lisäaikaa jotenki. Toivon, että sais mahdollisimman paljon ellei kokonaan käytyä tuota nyt pois.

Luulisi, että tuolla perusteella saisi lisäaikaa!

Mulla on AMK-tutkinto menossa monimuotona työn ohessa. Yksi vuosi takana ja 2 tai 2,5v edessä. Ens talven pyrin suorittamaan samassa tahdissa muun ryhmän kanssa, kevään juttuja täytyy vähän katsoa miten pystyy. Jos vaikka vikat lähipäivät kävis vauva kainalossa. Mulla siis lähipäiviä on vaan 2pv/kk ja muuten etänä opiskelu. Ajatuksena ois opiskella myös äitiyslomalla, mutta riippuu varmasti paljon vauvasta miten pystyy. Esikoinen nyt ei anna minkäänlaista opiskelurauhaa, mut jos se vaikka menis sit johonkin kerhoon pari kertaa viikossa tms niin saisi hetken itselle. Tämmösiä ajatuksia nyt, mut todellisuus voi olla jotain ihan muuta tietty.

Sain pitkään roikkuneen graduni valmiiksi viime keväänä ja nyt aloitan pedagogisten etäopinnot Jamkissa syyskuun alussa. Vuodessa oli tarkoitus ottaa opettajan opinnot kasaan, mutta kuinkas käy, jos vauva syntyy kesken lukuvuoden...?

Uskon että tällaisilla asioilla on taipumus järjestyä. Viimeksi itse taistelin gradun kanssa kun tulin raskaaksi. Sen sain onneksi valmiiksi raskauden puoliväliin mennessä, toki se oli jo aika pitkällä siinä vaiheessa. Motivaatio oli vaan kadoksissa, mutta päätin että se valmistuu nyt tai ei koskaan, kun jos vauva olisi tullut ensin niin ei kyllä olisi sillä motivaatiolla tapahtunut enää mitään.

Täällä myös yksi opiskelija. Esikon kanssa äippälomaillessa olen saanut opintoni siihen pisteeseen, että gradu pitäisi vielä kirjoittaa loppuun + pari esseetä. Vakaana aikomuksena mulla on valmistua hyvissä ajoin ennen kuin tää toinen alkaa suunnitella maailmaan saapumista.

Raskaana ollessa opiskelu onnistui esikon kanssa ihan hyvin, mitä nyt välillä jäi luennolle meno väliin, kun väsytti ja risoi niin pahasti, mutta kyllä se pienen vauvankin kanssa on onnistunut. Nykyään esikolla tosin on jo niin kova meno päällä, että hänen hereillä ollessaan ei ihan kamalasti ehdi kirjoihin tarttua.

Mulla oli gradun kirjoitus jo käsillä esikoisen aikana, kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen kandina työelämä imaisi mukaansa, ja niin tietty lapsen hoito, että gradu makasi mappi öö:ssä kuusi vuotta ja viime vuoden aikana kirjoitin sen alusta loppuun vuodessa. Vaihdoin tyystin aihettakin, eli en kirjoittanutkaan siitä, mistä aluksi meinasin. Kesälomalla oli kiva saada vihdoin ja viimein tutkintotodistus käteen ja gradu painosta konkreettisesti kainaloon!

Toisaalta mietin, että uran kannalta gradu on turha, mutta jos tulipahan tehtyä. Eikä sitä tulevaisuudessa tiedä, jos sitä VTM-paperia tarvitsisikin ja antoi arvosana oikeuden siihenkin, että jos sitä siirtyisi vielä tutkimushommiin.. noh, väliäkö tuolla, oon vieläkin vaan niin innoissani tästä uudesta raskaudesta että ajatukset pyörivät vain sen ympärillä! Vauvoja, vauvoja lisää lapsia tähän perheeseen, kyllä kiitos laughing7!

Jännittää kyllä kertoa töissä...!

Tulevat opeopinnot ovat onneksi niin joustavat, että eiköhän kaikki luonaa vauvankin kanssa. Oon vähän sellainen monta rautaa tulessa-tyyppi.

Saa nähdä miten oman opiskelun käy ;D

Aloitin tammikuussa aikusopinnot ja niitä on onneksi vain 2x viikossa mutta motivaatio otti kolauksen viime keväänä enkä tehnyt edes näyttöä vaikka olisi pitänyt :o

Koulu alkaisi taas keskiviikkona että kai sinne on mentävä mutta täytyy jutella opettajan kanssa että miten edetään :) Toisaalta haluis saattaa sen loppuun minkä on aloittanut mutta mielessä on alkanut pyöriin ajatus että saako siltä alalta edes töitä :/

Täältä löytyy myös opiskelija. Liiketalouden monimuoto opinnot vaiheessa kokoaikaisen työn ohella. Ollut rankkaa kyllä koko ajan, joten tuleva syksy pelottaa suunnattomasti. Kevenskn jo vähän kursseja ja silti kolmena iltana lurntoja töiden jälkeen. Eniten mietityttää oma stressinhallinta, oon vähän kaikki tai ei mitään ihminen ja nyt pitäis onnistua löytämään se kultainen keskitie:) Opinnot loppuvaiheessa, joten en haluaisi jättää roikkumaan liian pitkäksi aikaa, ettei jää kokonaan... millaisen määrän te muut ootte ajatellu suorittaa raskauden ohella?

Mulla olis edessä viimeinen rutistus. Gradu on kansissa, mutta syventävistä opinnoista uupuu vielä tutkimusmenetelmäopinnot sekä joku mikä lie kurssi. Oon olit tovin pois yo:lta, ja jouduin ilmeisesti vaihtamaan opintosuunnitelmaa, ja siihen sisältyy harjoittelu. Saas nähdä ehtiikö.

Mites muilla opiskelijoilla on syksy pyörähtäny käyntiin? Mulla takana yks harkkaviikko ja tää viikko onki sit lähiopetusta. Mut jösses, että väsyttää! Toivottavasti menis ohi alun jälkeen, koska mä en kyllä ymmärrä miten muka jotain kouluhommia pitäs jaksaa vielä illalla lapsen nukahtamisen jälkeen vääntää.

Täällä alkaa tänään uus koulu, vaihdoin alaa ammattikoulussa kesken kaiken.

Valmistuin viime kesäkuussa VTM:ksi ja aloitan nyt pedagogiset etänä. Sieltä pitäis vuodessa valmistua, mutta saas nähä miten onnistuu!

Toimin tällä hetkellä pääasiallisen työn lisäksi osa-aikaisena opettajana, tosin ilman täysiä pätevyyksiä, ja siksi teen tuon koulutuksen. Ajauduin vähän vahingossa myös opetusalalle, ja en tajunnut aiemmin käydä niitä opintoja, koska musta ei missään nimessä opettajaa pitänyt tulla, mutta tulipa hyvinkin. Aikuisopiskelijoiden opettajana, ja tää on lystiä puuhaa!

Opiskelen työn ohessa YAMK tutkintoa. Olen ajatellut, että opiskelen nyt niin pitkään kuin jaksan. Kun vauva syntyy, niin opinnot jäävät luonnollisesti tauolle. Katsotaan sitten mitä tapahtuu.. Tsemppiä kaikille opiskeluun.

Mahtavaa, vertaistukea! Omissa opiskeluympyröissä ei ole liikaa perheellisiä opiskelijoita, joten hienoa, jos tänne voi vuodattaa fiiliksiä tässä tulevan lukuvuoden aikana. ☺️

Mä olen kirjoilla yliopistossa jo yhdeksättä vuotta, ja ensi keväänä on vihdoin tarkoitus valmistua äikänopeksi. Lieventävinä asianhaaroina täytyy kyllä mainita esikoisen saaminen v. 2013, jonka jälkeen olin äitiyslomalla kaksi vuotta. Viime vuonna tein opettajan pedagogiset opinnot ja tänä lukuvuonna on tarkoitus paketoida gradu ja viimeiset muut opinnot. Haaveilen siitä toukokuisesta hetkestä, jolloin voin vaavi kainalossa astella publiikkiin hakemaan tutkintotodistusta. Saa nähdä, miten käy, mutta motivaatio on korkealla! Yhden lapsen kanssa äitiyslomalla jo olleena tiedän, että opiskelu on lähes mahdotonta kotona vauvan tai taaperon kanssa - tai minulle se ainakin oli. Nyt esikoinen on päiväkodissa, ja on aikaa paahtaa päivisin. Tsemppiä kaikille opiskelevilla, toivottavasti pääsette raskauksien kanssa sen verran helpolla, että opiskelu onnistuu myös odotusaikana!

Takaisin