Opiskelijaäidit tänne!

Odotus

Silmät suurina ihmettelijä
Heipsan!

Täällä yks (toivottavasti) tuleva 21v. opiskelijaäiti, olis kiva keskustella jos on muitaki vastaavanlaisia tulossa  Miten olette opiskeluajasta selvinneet? Mua ei niinkään haittaa, vaikka opiskelut hetkeks jäis, lähinnä rahajutut huolestuttaa, kun molemmat opiskellaan amk:ssa, eli jotai lisiä kyl tulee, mut silti ei kovin hohdokasta

Uskaltaako lasta yrittää vaikka molemmat vasta opiskelee..? Vauvakuume kun niin mahdottoman kova
 
Mä olen 18-vuotias raskaana oleva opiskelija [:)] Oon joutunu lykkäämään nyt amikseen menoa vuodella vauvan tulon vuoksi (LA 15.2.2010). Ensin olin suunnitellu että käyn koulua raskauden ajan, mutta loppupeleissä siinä ei olisi ollut järkeä.
 
HeipäHei!

Minulla nyt 4 vuotias poika ja yritetään toista lasta. Minä ja mieheni opiskelemme molemmat ammattikorkeakoulussa. Tosin enää puuttuu opinnäytetyöä, joten ehdin valmistua hyvinkin ennen kuin vauva tulee. Raha-asiat mietityttää minua välillä. Lähinnä se, että jos ei saadakaan töitä. Varsinkin kun taloustilanne on nyt tällainen. Mutta suotta kai sitä etukäteen murehtii. Ja on hyvä olla vauvan kanssa kotona nyt, jos ei kuitenkaan saisi töitä. :)

Pojan kanssa olin vuoden kotona ennenkuin aloitin opiskelut. Olihan se tietysti välillä raskasta (varsinkin jos tuli yövalvomisia) mutta pääasiallisesti opiskelut sujui ihan hyvin pienen lapsen kanssa. Kannattaa vaan käyttää kaikki "hyppytunnit" ja muut ekstravapaat koulujuttujen tekemiseen. Omaa tilannetta helpotti myös se, että minulla on suhteellisen laaja tukiverkosto, joka auttoi vahtimalla lasta tarvittaessa.

Aika paljon on itsestään kiinni, kuinka tilanteesta selviytyy. Itse olen aina ollut sitä mieltä, ettei kannata hirveesti stressata ja suunnitella vauvajuttuja. Jos molemmat on sitä mieltä, että vaavi olisi tervetullut niin kyllä kaikki muu järjestyy.
 
Täällä 21 v. tuleva opiskelija äiti. Babyn laskettuaika ois 5.2.2010. Koulua ammattikorkeessa takana nyt yksi vuosi ja aattelin jonkun verran opintoja vauvan synnyttyä hoitaa etänä jos se opettajille sopii..

Mulla mies työtön. Tosin tällä hetkellä ollu useemman kuukauden kuntouttavassa työtoiminnassa ja nyt samassa paikassa työharjoittelussa. Vuoden vaihteessa hänellä sopimus päättyy mutta toivomme jatkuvan palkkatyönä.

Onko täällä ketään Uudeltamaalta? Itse asun Järvenpäässä ja opiskelen Hyvinkäällä ja ois kiva uusia ystäviä saada. On tää odotusaika etenkin näin kesälomalla saanu olon tuntumaan hyvin yksinäiseltä..
 
Hei!
 
Itse ehdin aloittaa lähihoitajan opinnot ennenkuin tulin raskaaksi.Opiskelin 1.vuoden kokonaan(poika syntyi 26.7) ja olin 2 vuotta hoitovapaalla. Sen 2 vuotta pärjäsin kelan tuilla ja säästöillä. Suurinosa hankinnoista tehtiin kirpparilta tai sukulaisilta joten siinä säästettiin paljon euroja. Nyt poika on 3v ja sisarusta yritetään luottavaisin mielin vaikka 1 vuosi opintoja on jäljellä. Tavoitteena on saada opinnäytetyö valmiiksi,jos jotain muita opintoja jää puuttumaan niin ne ehtii saada päätökseen äippäloman jälkeenkin. 
Vaikeinta  esikoisen odotuksessa oli alussa ollut pahoinvointi ja väsymys mutta sen jälkeen ei pahempia vaivoja ollut kouluaikaan.Kuuma kesä oli hankalaa ison massun kanssa kun väsyi jo pienestäkin touhuamisesta.
 
Moi!

Täällä myös yksi odottava opiskelija. Ikää kohta puoliin 21 ja LA 26.1. Takana ois 2 vuotta ammattikorkeeta. Vähän kyllä jänskättää että miten käy rahallisesti kun pakko muuttaa isompaa ja tod.näk kalliimpaan asuntoon, mutta mies onneks kuitenki töissä niin eiköhän kaikki järjesty:)

Niin ja niina88 olen mäntsälästä eli melko läheltä järvenpäätä
 
Moikka,

täällä kans raskaana, opiskeleva ja kahden lapsen äiti Länsi-Uudeltamaalta.
Itse opiskelin yhden tutkinnon loppuun keväällä ja kävin samalla täyspäiväisesti töissä, kuten mieheni myös.
Rankkaa oli, vaikka mieheni pystyy tekemään paljon etänä töitä..
Nyt aloitin lisäopinnot amk:ssa ja lopetin työt, joten opiskelen sekä iltaisin ja päivisin, koska se mahdollista ja kun vauva syntyy (LA 26.4), niin teen tentit, jotka pystyn, lepään kesän ja jatkan opintoja syyslukukaudella hieman kevyemmin, mutta jatkan kuitenkin. Eikä minun pitäisi kamalasti jäädä jälkeen muista, koska olen nyt ensimmäisenä vuonna suunnitellut suorittavani paljon pakollisia perusopintoja "pois alta".

Ja aikaisempien raskausten ja vauva-aikojen myötä tulin siiihen tulokseen, että perheen lisääntyminen ei sulje mitään pois, tosin se hidastaa esim urakehitystä/valmistumista, jos sitäkään. Mutta vaatii kyllä myös miehen tuen ja avun, koska yksin ei pysty hoitamanaan kaikkia asioita. Ja rankkaa tulee olemaan, mutta niinhän vauva-aika voi olla rankkaa myös silloin, jos toinen vanhemmista jää yksin kotiin hoitamaan lasta ja taloutta- siihen menee myös kaikki aika! Mutta kahdestaan molemmat vanhemmat voivat toteuttaa ura-ja/opintosuunnitelmiaan.

Näin täällä mietitään tässä vaiheessa..
 
moips, oon 18v abiturientti, ja tarkotuksena on pyrkiä amk:hon. ollaan yritetty lasta jo 6kk :) toivottavasti kohta onnistaa!! raha ei ole ongelma kun aviomieheni on hyvässä työssä, ja vanhempani pystyvät auttamaan!))) joten positiivisesti eteenpäin... kunhan vain tärppäis lähiaikoina!)))
 
Täällä myös opiskeleva vauvahaaveilija! "Yritys" on vasta-alkanut ja kevään aikana pitäisi saada yliopistossa kanditutkinto kasaan. Tällä hetkellä ajatuksissa on jatkaa opiskelua niin pitkään kuin mahdollista sitten kun joskus tässä ehkä plussa tulee, yliopisto-opiskelu on kuitenkin sen verran vapaata ja monimuotoista, että pystyy monia kursseja suorittamaan omien mahdollisuuksien mukaan, esseenä tai kirjatentteinäkin. Lapsen synnyttyä kyllä haluan nauttia jonkun aikaa ihan yksistään vauva-arjesta ilman mitään paineita opiskeluista. Jatkan sitten kun siltä tuntuu. Mies kuitenkin työelämässä hyvässä asemassa (ei siis voida lomauttaakaan), ettei pitäisi talouspaniikki iskeä ihan heti. Itsekin olen koko opiskeluajan käynyt töissä sen mitä pystyn ja yrittänyt aina hiukan säästää mahdollisuuksien mukaan. Mutta olishan se kiva valmistua mahdollisimman nopeasti, että voisi jättää sellasen "riippakiven" taakseen.

Mutta nämä voi vielä muuttua moneen kertaan, nyt vasta haaveillaan :)
 
Täällä ollaan 26v ja viimeistä vuotta AMK:ssa. Kesällä mulla on työharjoittelu vauvalassa 10vkoa ja sen aikana/jälkeen olis tarkoitus aloittaa yrittäminen. Eli kun puitteet on ns. kunnossa.

Eli mun pitäisi kyllä jo ehtiä valmistumaan ennen lapsen syntymistä vaikka heti tärppäisikin. Mutta ei tuon opiskelun takia siis olla lykkäämässä haavetta noin pitkälle, vaan mun terveyden ja miehen työllisyyden takia. Mies jäi työttömäksi kun firma vaihtoi omistajaa ja nyt on varmistumassa ehkä uusi paikka. Minä pakerran koulussa vikoja juttuja ja kamppailen paniikkihäiriön ja sen lääkityksen kanssa.

Väärä lääkitys nosti prolaktiiniarvot kattoon (= ei ovulaatoita, ei menkkojakaan yli 3kk) ja kiloja tuli sen takia 30 ylimääräistä. Nyt olen jo 10kg pudottanut mutta haluan olla kunnossa kun ruvetaan yrittämään. Lääkityksen tulee olla lapselle turvallinen myös, ja tupakoinnin lopetan heti kun saan korvaushoidon ostettua.

Että tälleen, mutta opiskelija siis olen vielä ainakin :)
 
Saataiskohan tänneki palstalle kävijöitä!

Minä kans opiskelija, nyt toinen vuosi ammattikorkeassa, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä raskaana. Innoissamme odotamme vauvaa [:)] Jos raskaustesti näyttää positiivista parin päivän sisällä, mikä oireista päätellen on erittäin todennäköistä, saamme pienen palleromme kesäkuussa 2011.
 
Hei !
En ookkaan huomannut tämmöistä keskustelua ollenkaan ! [:)] Itse olen 20 v opiskelija ja miehen kanssa kuumeillaan kovasti. Mies on toki töissä, tai on siis yksityisyrittäjä ja itse valmistun jouluna enkä siis ole vielä raskaana. Eli ehdin valmistua hyvin ennen mahdollista vauvan tuloa. Mutta juurikin tuo että saako heti töitä valmistumisen jälkeen ja jos ei saakkaan. Oliko nyt mahdollisimman epäselvästi esitetty ! [:D][:D] Mutta olisi kiva jutella muidenkin opiskelijakuumeilijoiden kanssa ! [:)]
 
Hyvä että nostit ketjun, se on kuitenkin varmasti ajankohtainen![:)]

Itse opiskelen AMK:issa liikunta-alaa ja vielä olisi 1,5 vuotta jäljellä... Aloitettiin kuitenkin miehen kanssa jo vauvan yrittäminen eli jos vauva nyt mukaan matkaan on lähtenyt niin sitten jään vain koulusta äippälomalle [:D] Olen jo alustavasti tiedustellut opolta että miten opintojen käy jos lapsi tulee kesken opiskelujen. Opo oli todella kannustava ja sanoi että valmistuminen tietenkin automaattisesti viivästynee mutta oli hyvin optimistinen (tuntee minut opiskelijana hyvin) joten tietää opiskelumotivaationi joka siis on hyvä ja tekniikka toimii [:)]

Olen tehnyt koulun ohessa aivan julmetusti töitä joten äippälomakorvauskin on hyvä!

Mites chrystal sulla? Ootko ehtinyt olla ollenkaan töissä? Ollaan melkein samanikäisiä, olen 23!!![:)] Meillä on menossa YK2 ja kohta jännätään että tärppäskö tässä kuussa, epäilen mutta eipä sitten kuun uuteen yritykseen!

Untamoinen: teitkö jo testin!!!!!????? plussatuulia!!!!!!
 
Olinkin kirjoittanut tänne aiemmin, plussa ilmestyi testiin vajaa pari kuukautta tuon viestin kirjoittamisen jälkeen, joten enää en tähän keskusteluun oikeastaan kuulu. Tulinpa silti nyt aukomaan päätäni [:)] Eli keväällä opinnot jäivät hiukan kesken, sillä pahoinvointi ja väsymys veti pariksi kuukaudeksi sängyn pohjalle. Kolme tenttiä jäi kandin papereista vajaaksi ja niitä yritän nyt tässä syksyn aikana tehdä pois. Olen samalla myös hiukan töissä, joten saa nähdä miten käy. Pakko nyt tsempata loppuun asti, niin pienestä kiinni. Mukava sitten jäädä äitiyslomalle tietäen, että opiskeluihin sitten aikanaan palatessa voi melkein aloittaa puhtaalta pöydältä maisteri-vaiheen kanssa. Eikä ole edessä mitään rästihommia. Ja tosiaan, ennen äitiyslomaa haluaisin noi pois alta, mutta toki nyt yhden tentin voi sitten silloinkin vielä tehdä jos muuten tekee tiukkaa.
 
Tämähän on sopiva ketju meille monelle! [:)] Osaksi tuttujahan täällä näyttää olevan..
 
Minä siis olen 24-vuotias yliopisto-opiskelija, joka luultavasti, toivottavasti valmistuu viimeistään helmikuun lopulla. [;)] Mies puolestaan on 23-vuotias ja opiskelee amk:ssa ja valmistuu joskus vuoden 2011 aikana. Ja yritys on meillä vasta ihan aluillaan, mutta mikäli tästä kierrosta tärppää, niin itse ainakin olen jo valmistunut ennen vauvan tuloa, ehkä mieskin..
 
Mulla on vakaa käsitys siitä, että omalta alaltani ei niin vain töitä saada, joten ihan hyvillä mielin valmistun työttömäksi ja siirryn äippälomalle sitten aikanaan. Ja jopa olen ehtinyt miettimään sellaistakin, josko toisen tutkinnon suorittaisin sitten äippäloman jälkeen. Kovasti samalla toivon, että mies saisi töitä valmistuttuaan, sillä kovastihan se jännittää perhettä perustaa, kun talous ei ole kovinkaan hohtoisa.. [&:] Mutta uskon kyllä, että pärjätään, ei kai sitä muuten tähän hommaan alkais! [:)]
 
Pääskynen, mukava kun tulit kertomaan ihan käytännön kokemuksestakin, kun eipä meillä kuumeilijoilla taida olla ihan todellista käsitystä raskauden ja opiskeluiden yhdistämisestä. Itselläkin juuri jännittää riittääkö voimat mahdollisen tulevan raskausväsymyksen kanssa vääntää gradu loppuun. Toivottavasti ite saat kandin paperit kouraan ennen Meemin tuloa! [:)]
 
Hieno homma että tämä ketju nostettiin [:)]

Itse siis 21v amk:ssa toista vuotta opiskeleva ja yk 7 meneillään. Tosin väärää alaa taidan opiskella, siksi nyt avoimessa yliopistossa myös ohessa opiskelen ja keväällä haen sisään [:)] Töitä olen Paapin tavoin painanut oikein huolella, joten mukavat äippärahat tulisi jos onni potkaisisi [:)] Lisäksi mies ihan hyvässä duunissa.

Haaveillut olen, et nyt kaksi lasta pikapuoliin suotaisiin, jonka jälkeen opiskelut loppuun ja lapset saatuna uraputkeen [:D]

Saapi nähdä miten oikeasti asiat menee [;)]
 
Paapi: Oon välissä ollut töissä n. vuoden verran. Pidin välivuoden opiskeluista kun oli motivaatio kateissa. Tai lähinnä oikea koulutusohjelma. Olin aluksi ihan ajallaan ja kävin lasten ja nuorten koulutusohjelmaa, joka ei sitte tuntunutkaan omalta. Vuoden mietinnän jälkeen vaihdoin ensihoitoon, jonka olen todennut niin omaksi alaksi kun olla ja voi ! Siinä työ mitä (ainakin harjoittelujen perusteella) rakastan ja haluan tehdä ihan tosissaa. :) Eli siis lähihoitajaksi ensihoidon koulutusohjelmasta valmistun jouluna, joten ambulanssiin olisi sitten töihin mentävä [:)]

Mukava kun meitä löytyi jo näin kivasti ! [:)]
 
Itse olen lukion jälkeen ammattikouluun tullut Sisustaja-alaa opiskeleva ja 19 vuotias - vielä. [:D] Mies on täyttää joulukuussa 21 ja tällä hetkellä siviilipalveluksessa, tammikuun 6.päivä pääsee pois [:)]

Välillä tietty mietityttää rahatilanteen kanssa, mitä se on vauvan kanssa.
Mutta sitten muistaa jälleen, että sehän on täysin omistakin valinnoista kiinni - valitseeko ostaa lapselle paljon kaikkea uutta ja kivaa, vai ottaako vastaan sukulaisilta, kunnostaa vanhaa, rakentaa tai ommella jotain itse, käykö kirpputorilla, imettääkö ( okei joillakin se ei oo kyse halusta ) ja vaippoihinkin saa kulumaan, jos oikeen tahtoo kitsastella niin vauvaan ei mee ensimmäisinä elinvuosina paljoakaan rahaa.

Vanhempana tietenkin menee enemmän, ja miten sen itse sen rahanmenon säätelee, on se jokaisen oma asia, mutta itse en henk. koht. hyväksy sitä, että jotkut arvostelevat sitä, että miksi hankkia opiskellessa lapsi, kun lapseen menee niin tuhottoman paljon rahaa. Omista valinnoista se on kiinni jonkun verran ainakin [:D]

Niin ja kun budjetoi, ja valitsee itselleenkin halvempia ruokavaihtoehtoja ja syö ilmaisruuan koulussa jne, niin siinäkin säästää, vaikkei säästöön rahaa menisikään, ainakin oma elämä varmaan tulisi olemaan kädestä suuhun elämistä, mutta osaapahan ainakin arvostaa sitä sitten kun tienaa paremmin. [:)]

Miehen töiden haku on vielä alkutekijöissään, mutta kyllä sitten ku mäkin vähän persauksille potkin, niin saa luvan tosissaan hankkia töitä, tai ainakin yrittää [:D]

Meillä yritys aloitettiin kesällä.
Kesällä sitten pillerien lopetuksen jälkeen tulikin plussa testiin, ja km
rv 6+5... [&o] Sen jälkeen ei oo menkkoja tullut laisinkaan, joten nyt tässä onkin menossa sitten kp72, ja odotellaan kuuluvaksi.
Eli kai sitä voisi sanoa, että yk1 tärppäsi ja yk2 ei oo lähteny ees vielä käyntiin [&o]
Nyt tosin oireita on olleet semmoisia, että joko oon raskaana, tai sitten täti tekee tuloaan, toivottavasti täti, niin ei tuu vaikeaa raskauden keston määrittämisestä... [:D]
 
En tuomitse ketään enkä halua tuomita ketään muuuutttaaaa

Onhan se faktahomma että kun lapsi tulee, meneehän siihen enemmän rahaa. Ihan niin kuin Dark sanoi joillain enemmän joillain vähemmän riippuen siitä miten priorisoi tarpeitaan. Olen siitä onnellisessa tilanteessa että mieheni kanssa ollaan molemmat ns. keskituloisia ja tienaamme yhdessä nettona sen 5000e/kk. Itse en haluaisi elää raskausaikana/lapsen ensimmäisenä elinvuotena suoraan kädestä suuhun. Minulle tärkeintä ei ole merkkivaatteet ja vaunut ja muu tilpehööri mutta lähinnä haluan että jos jotain vaikka sattuu, minulla on sitten ylimääräistä laittaa se vaikka esim. lääkärikuluihin eikä sitten tarvitse miettiä että mistäs maidot ensi viikoksi...[&o] Tietenkin onhan se helpompaa jos toinen osapuoli on töissä, silloin tulotaso ei niin hirveästi tipu äippäloman aikana.

Olen nyt muutaman kerran katsonut vierestä kun ystäväni ovat saaneet lapsia joko "vahingossa" tai tiedostetusti sillä tavoin ettei äidillä tai isällä ole vielä mitään hajua työpaikasta tai opiskelupaikasta ja 6 parista on nykyään 3 yksinhuoltajia... Lapsen ensimmäinen elinvuosi on rankka myös vanhemmille (vaikka sitä nyt ei kukaan oikein täällä vauvakuume palstalla huomauttele[;)]) ja jos joku asia kuten esim. se että raha on tiukilla kiristää vanhempia se tarttuu myös lapseen... Onnelliset vanhemmat= onnellinen lapsi (tää on ihan todistettu jossain tutkimuksessa...) Ja mitä vähemmän murehita sen helpompaa!

En kuitenkaan sano nalkuttavalla äänellä että "opiskelijan ei kannata hankkia lapsia" pyh ja pah jos perusta on turvallinen lapsen hankinnalle niin miksei! Vauva ei tiedä asuuko se kaksiossa vai kolmiossa, eikä tajua ajetaanko mersulla vai fiatilla vai bussilla[:)]  Tukiverkko on oltava myös huonossa taloustilanteessa olevilla vanhemmilla kunnossa. Itselläni ovat molemmat vanhemmat kuolleet, mutta onneksi anoppila on muutaman kilometrin päässä ja siellä jo lapsenlasta jo odotellaankin. En parempaa mummolaa kuin mieheni vanhemmat voisi kenellekkään edes toivoa!

Se että on kypsä (henkisesti että fyysisesti) on jo hyvä ensiaskel vauvanhankinnalle, mutta sitten jonkun verran kannattaa muitakin asioita funtsia... Tosin mikä takaa sen ettei työt lopu kun lapsi 3v...Ikinä ei voi tietää! Mutta mielestäni vanhempien tehtävä on taata lapselle turvallinen kasvuympäristö ja miljonääriäitejä lainatakseni "raha ei tuo onnea, mutta tekeehän se asioista helpompaa"[:D]

Toki olen myös hitusen turhamainen ja haluan vauvan tultua harrastaa hänen kanssaan esim vauvauintia tai vauvajumppaa, muskaria tms. ja näihinhän menee rahaa....[8|] Mutta veikkaan että ne hetket on sen rahan arvoisia!!![:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]

Toivottavasti kukaan ei ota nokkiinsa nämä ovat vain mielipiteitä! [:D]....Jakakaa myös omianne!!!!

Omaa napaa: Peuhasin viime viikonloppuna siskon lasten kanssa hoplopissa ja sitten kuin kellon tarkkuudella kolmen päivän itämisajalla BÄNG kurkkukipu, ääni lähti ja kuume nousi 38... Lapset siis sairastuivat eilen samoilla oireilla...Siskon nuorimmalle (2,5v) oli jouduttu soittamaan ambulanssi kun oli ollut niin korkea kuume! Jotain jäähdytyshoitoa olivat tehneet... Kuulemma A-virus joten ei auta kuin ootella että menee ohi. Olen töissä lähes pelkästään lasten kanssa (0kk-18v) kun vedän eri ryhmiä joten yleensä nämä "lastentaudit" eivät muhun tartu mutta tämä tauti tuntuu olevan sitkeä... Eli saikulla ollaan [:(] Toivottavasti tauti ei sotke menkkakiertoa --->etten turhaa sitten innostu jos taudin takia menkat myöhässä... Onko muille käynyt niin?
 
Takaisin
Top