Onko vauvasi helppo? Millainen on helppo/vaikea vauva?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko(/oliko) vauvasi helppo? Millainen sinusta helppo tai vaikea vauva on? Voiko vauva olla vaikea?

Omasta mielestäni kumpikin lapseni oli vauvana helppoja. Ainakin kumpikin on nukkunut yönsä kohtalaisesti ja olleet perustyytyväisiä.

Toisaalta en ihan tiedä millainen sitten on vaikea vauva. Eihän vauva osaa olla vaikea. Mutta ehkä vaikeasta vauvasta puhuttaessa tarkoitetaan että vauva-aika on vaikeaa/raskasta. Tällaista on varmaan sellaisen vauvan kanssa, joka itkee paljon ja nukkuu vain lyhyissä pätkissä.
 
Olen kokenut oman vauvan kiltiksi ja helpoksi, varsinkin kun on saanut luottamusta omaan vanhemmuuteen ja on kuunnellut omaa sydäntään, sekä tehnyt valintoja sen mukaan mikä on vauvan tyytyväisyyden kannalta parasta. Esim.kylpeminen ei ollut vauvasta mukavaa mutta suihku vanhemman sylissä sen sijaan on, niin pestään sitten vauva mielummin suihkussa :smiling-eyes: Vauva myös nukkuu yöt yllättävän hyvin, päiväunet tosin ovat välillä haastavia. Mutta ilmeisesti se voikin olla niin, että jos nukkuu yöllä hyvin, päivällä nukkuminen voikin olla haastavaa?

Toki jos vauva itkisi todella paljon, se voisi olla kuluttavaa, varsinkin jos mikään hoitotoimenpide ei toisi itkuun helpotusta. En kuitenkaan haluaisi leimata tällaista vauvaa hankalaksi. Lähinnä se elämäntilanne voi olla silloin hankala,mutta ei vauva tai vauvan vanhemmat :red-heart:
 
Meillä on erityisen vaativa vauva, ehkä paremminkin suuritarpeinen. Luulen, että tässä ajetaan takaa nimenomaan tätä termiä?
Minusta se helppo vauva vs. vaatelias lähtee pitkälle lapsen temperamentista. Että lähtökohtaisesti toisilla on perustyytyväisiä, hyvin nukkuvia, rytmissä helposti pysyviä lapsia, jotka on helppo pitää tyytyväisinä eivätkä kitise tai itke turhasta. Sitten on niitä, joiden äidit joutuu tekemään enemmän duunia, että se lapsi on tyytyväinen, ehkä perusluonteeltaan lapsi on tyytymättömämpiä, rytmittömämpi, huonosti nukkuva, helposti ärsyyntyvä jne. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Mutta siis meillä on paljon näitä allergiahaasteita, mutta jopa ilman niitä, lapsemme on todella kirpsakka tapaus. Huusi pienenä sen 4kk putkeen joka ikinen yö ja edelleen on äärimmäisen omapäinen (nyt 11kk ihan juuri), osoittaa mieltään niin että talon seinät tärisee kun suuttuu/loukkaantuu, on ärsykeherkkä, nukkuu vieläkin ihan ilman mitään logiikkaa, vaikka meillä aina sama rytmi ruuassa, ulkoilussa yms. Pärjännyt aina todella vähällä unella, on eloisa, energinen, innokas, suloinen ja aurinkoinen lapsi, mutta äärimmäisen suuritarpeinen ja erityisen herkkäuninen. Ei puhettakaan, että nukahtaisi mihin vain tai vaikka kylässä, silloinkaan kun väsyttää, on toisinaan todella seurankaipuinen, haluaa viihdytystä koko hereilläolo aikansa, viihtyy ehkä 5-10min yksin leikkikehässään lelujensa kanssa ja silloinkin niitä pitää olla koko ajan vaihtamassa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tyytyväisimmillään on, kun saa ryömiä ja kontata pitkin taloa, valehtelematta 4h putkeen, niin et äiti juoksee perässä. Päiväunet aina olleet huonoja ja nukkuu nekin kuun ja tähtien asennosta riippuvaisena usein vain 1h mittaisena. Usein vaikka kaikki perustarpeet on tyydytetty, poika ei siltikään ole mikään tyytyväisin tapaus vaan suuttuu milloin mistäkin :Face Without Mouth: Jopa mun omat vanhemmat ihmetteli tätä, kun itse olen ollut aivan toisenlainen vauvana. :Grinning Face: Meillä mm. Nukahdettaessa huudetaan edelleenkin kurkku suorana täyttä huutoa, välillä 15/30min-2h eli nukkumaankäyminen on edelleenkin yhtä tahtojen taistoa, taistelee kaikin voimin unta vastaan, on niin tehnyt aina.


Ja ei, en pidä vaateliaan vauvan vanhempia mitenkään sen parempina tai helppojen perustyytyväisten vauvojen vanhempia huonompina, mutta vaativan lapsen kanssa omasta äitiydestään/vanhemmuudestaan täytyy olla varma, sillä se on takuulla kyseenalaistettavissa joka päivä. Ja sen lisäksi et myöskään näe lapsen kehitystä ja kasvatuksesi käden jälkeä samalla tavoin kuin tyytyväisen lapsen kanssa, mikä on ajoittain kyllä raskasta, mutta ei tee vanhemmuudesta sen huonompaa, eikä lapsi ole syypää mihinkään. Myös rajoja on asetettava ihan toisella tavalla. Mutta mutta, tämän vaateliasuuden varmasti ymmärtää täysin vasta sitten kun on sen itse kokenut. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Painotan ettei näitä nukahtamisjuttuja yms ole lapselle mitenkään opetettu eli kyse ei ole opituista tavoista vain nimenomaan temperamenttipiirteistä. Mutta pojan hankalaa luontoa syytän kyllä salaa mun miehestä :Smirking Face: Hän on välillä niin vaikea, että oishan se ihme, jos meillä kahdella vahvatahtoisella ihmisellä olis iisipiisi poika :Face With Tears Of Joy::Face With Ok Gesture:
Eli oma vastaukseni on, että kyllä vauva voi olla haastava ja se tekee myös vanhemmuudesta ajoittain hyvinkin raskasta, vaikka lapsi on tietysti se rakkain kaikista.
 
Esikoiseni menee kyllä kategoriaan helppo, mitä nyt yhden lapsen kokemuksella voi sanoa.

Nukkui hyvin, alkoi nukkumaan pitkät pätkät öisin 5 viikon ikäisenä, joten meillä saatiin nukkua myös yöunia melko aikaisessa vaiheessa. Syönyt pienesti koko ikänsä, mutta kasvanut nätisti omalla käyrällään. Ei ole nirsoillut koskaan ruokien suhteen, suurin osa ruoista kelpasi hänelle vauvana. Imetyksen lopetti taaperoikäisenä, mutta yösyömiset loppui vauvan aloitteesta 8kk iässä. Nukkui pääsääntöisesti vaunuissa ja sängyssä. Perusluonteeltaan tosi tyytyväinen vauva, viihtyi sylin lisäksi myös hetkiä itsekseen leikkimatolla tutkien jotain :smiling-eyes:

Näiden perusteella luokittelen vauva-arjen helpoksi. Vaativampaa olisi varmasti jatkuva valvominen, itkuisuus ja syömisongelmat, mutta onko nekään vaativamman vauvan merkkejä, vaikka vaativat vanhemmilta todella paljon?
 
Esikoinen oli vaikea. Vauva-aikana ei voinut olla vaaka-asennossa juuri ollenkaankaan pahojen allergioiden vuoksi. Muutenkin itkuinen ja vaatelias. Vielä tänä päivänäkin on haastava. Taustalla myös nepsypìirteitä. Toisaalta oppi 1,5 vuotiaana kuivaksi. Taustalla pissautus ja osa vaipattomuus 2kuisesta lähtien pahojen vaippaihottumien vuoksi.

Toinen oli helppo. Vähän turhankin helppo, kun vauvan saattoi unohtaa olohuoneeseen sitteriin kun esikoinen vaati asioita (ikäero 1,5v).

Nyt on iltatähti vielä helpompi. En tiedä johtuuko siitä, että itse olen kokeneempi ja tästä vauvasta tunnistaa heti väsymyksen merkit. Kerran kun hieraisee silmiään, niin heti sänkyyn/vaunuihin niin nukahtaa itsekseen. Nyt ikää 5kk. Ei juurikaan itkeskele. Nyt 5 kuisena nukkuu 11h yöunia putkeen eikä tarvitse edes tuttia nostaa. Viihtyy itsekseen sitterissä ja lattialla puuhaillen.

Silti jotenkin tuntuu siltä, että syvin suhde on ollut haastavimpaan vauvaan. Ehkä se sairaan lapsen lohduton itku voimisti tunteita.
 
Koin molempien kohdalla pahasti univelkaisena ja tissi itkuisen ja huonosti nukkuvan vauvan suussa 24/7 vauvat ja vauvavuodet vaativiksi.
 
Meillä molemmat on alkaneet nukkua yöt läpeensä varhain. Kuopus ymmärsi jostain syystä heti synnäriltä tultuaan milloin on yö, eli yöt nukuttiin heti ja herättiin vaan syömään välissä. Molemmat lapset on rauhallisia ja viihtyvät pitkään itsekseenkin.

Kuopus 11kk availee itse lelulaatikostoja ja kattelee tavaroita. Kun kyllästyy edelliseen, niin avaa taas uuden laatikon ja uudet lelut. Poika nyt oikeestaan touhuu päivän itekseen ja oon superonnellinen äiti, kun pikkumies tulee pyytämään maalaus-tai piirrustuskaveriksi.

Minä ja mies oltiin tosiaan itekseen leikkijöitä ja se näkyy lapsissa kanssa. Tiedän että monilla on tosi hankalia öitä ja lapsi tarvitsee jatkuvaa seuraa ja valvontaa ja siksi en pidä tätä itsestään selvyytenä. Mulla on mieskin etäopinnoissa ollut paljon kotona eli mulla on siksikin super helppoa.

Mulla on mielisairaus joten ajattelen aina, että ehkä näin oli tarkoitettu, että lapset on rauhallisia, kun mun voimavarat on hyvin rajalliset. Serkkupoika vaatii esim jatkuvaa leikkiseuraa ja niinä päivinä kun oon ollut hänen kanssaan, romahda ihan täysin enkä jaksa enää muuta kuin nukkua.

Pienenä esikoinen vaati kyllä enemmän kuin kuopus ja mulla oli voimat loppu komplikaatioisen synnytyksen jälkeen ja pelkkä tuttipullon pitäminen kädessä oli työn takana. Syytin itteäni, mutta tajusin että mulla oli vaan veren menetyksen vuoksi itellä tosi heikko olo kokoajan ja lattialta oli vaikea päästä ylös.

Nyt oon onnellinen, kun painoa lähtenyt 30kg ja hb kunnossa niin jaksaa normaalisti ja takana hyvä synnytys. ❤️
 
Meillä on tavallaan helppo vauva,mutta hänen nukkumisensa on ollut aina vaikeaa. Lapsi on siis terve, imetys sujuu ja nyt kun oppi liikkumaan, kiinteät maistuu. Kasvaa erittäin hyvin ja on päivisin yleensä hyväntuulinen.

Sitten se nukkuminen. Ekat 3kk epäilimme koliikkia, mutta ihan ei huutotunnit tulleet täyteen. Aamuvirkulle minulle oli painajaista valvoa lapsen kanssa joka yö yhteen-kahteen asti. Ollaan aina oltu kaikkien päikkärikeskiarvojen ulkopuolella. Nukkui 8kk ikään asti päiväunensa täsmällisesti 30min mittaisina, kunnes yhtäkkiä yhdet unet pitenivät tuntiin (ikinä ei tosin tiedä koska ne ovat) ja yhdet päikkärit jäivät pois.

Nukkui vielä 6kk iässä viidet päiväunet, nyt 10kk iässä enää sentään kolmet. Muutaman kerran ihan pienenä kovalla pakkasella nukkui 3h mittaiset päikkärit. Yritä siinä itse nukkua päiväunia kun mulla menee nukahtamiseen helposti jo se 30min. Pahinta on se, että kun tulee pitkiä päiväunia tai pidempiä pätkiä yöllä, mun eka ajatus on että onko lapsi elossa kun on niin tottunut tiuhaan heräämiseen.

Pisin unijakso yöllä tässä vaiheessa taitaa olla joku 4,5h ja nyt pari kertaa on käynyt niin, että on yöllä herännyt vain kolme kertaa. Jokainen kehityskausi, hammas ja muu hässäkkä on tähän mennessä tehnyt sen, että lapsi herää yhtäkkiä 10-20 kertaa yössä. Omaan sänkyyn nukahtamisen oppimisessa meni kolme viikkoa ja karjumista oli joka ilta 45-90min.

On raskasta ja juuri tänään itkin sitä että palaan töihin parin viikon päästä. En tiedä miten jaksan. Jotenkin aina ajattelin, että tähän ikään mennessä ongelmat vähenisivät edes hieman enemmän vaikka parannusta on hitaasti tapahtunutkin.
 
Meillä on tavallaan helppo vauva,mutta hänen nukkumisensa on ollut aina vaikeaa. Lapsi on siis terve, imetys sujuu ja nyt kun oppi liikkumaan, kiinteät maistuu. Kasvaa erittäin hyvin ja on päivisin yleensä hyväntuulinen.

Sitten se nukkuminen. Ekat 3kk epäilimme koliikkia, mutta ihan ei huutotunnit tulleet täyteen. Aamuvirkulle minulle oli painajaista valvoa lapsen kanssa joka yö yhteen-kahteen asti. Ollaan aina oltu kaikkien päikkärikeskiarvojen ulkopuolella. Nukkui 8kk ikään asti päiväunensa täsmällisesti 30min mittaisina, kunnes yhtäkkiä yhdet unet pitenivät tuntiin (ikinä ei tosin tiedä koska ne ovat) ja yhdet päikkärit jäivät pois.

Nukkui vielä 6kk iässä viidet päiväunet, nyt 10kk iässä enää sentään kolmet. Muutaman kerran ihan pienenä kovalla pakkasella nukkui 3h mittaiset päikkärit. Yritä siinä itse nukkua päiväunia kun mulla menee nukahtamiseen helposti jo se 30min. Pahinta on se, että kun tulee pitkiä päiväunia tai pidempiä pätkiä yöllä, mun eka ajatus on että onko lapsi elossa kun on niin tottunut tiuhaan heräämiseen.

Pisin unijakso yöllä tässä vaiheessa taitaa olla joku 4,5h ja nyt pari kertaa on käynyt niin, että on yöllä herännyt vain kolme kertaa. Jokainen kehityskausi, hammas ja muu hässäkkä on tähän mennessä tehnyt sen, että lapsi herää yhtäkkiä 10-20 kertaa yössä. Omaan sänkyyn nukahtamisen oppimisessa meni kolme viikkoa ja karjumista oli joka ilta 45-90min.

On raskasta ja juuri tänään itkin sitä että palaan töihin parin viikon päästä. En tiedä miten jaksan. Jotenkin aina ajattelin, että tähän ikään mennessä ongelmat vähenisivät edes hieman enemmän vaikka parannusta on hitaasti tapahtunutkin.

Tsemppiä ❤️
Meillä poika nyt 1v reilu 1kk ja siltikin heräilee usein yöllä. Tekee tosin hampaita, mutta nyt sitten taas vasta heräilläänkin. Koko elämänsä ajan täällä myös lapsukainen nukkunut tilastoihin nähden liian vähän tai alakanttiin. Pääasiassa jopa nukkuu 2h päiväunet kerran päivässä ja sillä pärjää sitten ilta yhdeksään saakka. Unet on siis iltapäivällä välillä 13-15 tai 12-14. Tämä on ihan hyvä meille, mutta koskaan ei ole nukkunut 3h päikkäreitä kun vaan rättiväsyneenä tai sylivauvan parin vkon iässä. Myös nukahtaminen tuskaa, usein kiljuu pitkäänkin ja lähes aina nukahtaa kovan itkun saattelemana. Tämä nukahtaminen alkanut vähän helpottaa nyt kunnollisen liikkeelle lähdön myötä, kun päivässä on enemmän touhua, mutta mitään logiikka ei unissa ollut ennen 1v ikää, sitten vaan itse hoksasi tuon päiväuniajan, minä luovutin siitä nukutusrumbasta koska siihenhän olisi saanut kulumaan koko päivän vaikka! Mutta ole armollinen itsellesi, kaikki vauvat ei nuku hyvin tai nukkuminen on haasteellista pitkään. Tiedän se on rankkaa, mutta varmasti ajan kanssa helpottaa. Meillä hampaita nyt jo 11 ja 12 puhkeamassa niin yöt on olleet ihan rikki ja villiä heräilyä. 👀🤦‍♀️ Lisänä tuohon vielä kaikki taidot päälle.
Uskon, että tämä unihomma meillä ainakin linkittyy jotenkin lapsen temperamenttiin, poika on aika vilkas, utelias ja suuri persoonaltaan, mutta myös hyvin lyhytpinnainen ja herkkä 😅🙈
Itse aloitan kolmivuorotyön 3vkon kuluttua, poika jää kotihoitoon isänsä kanssa, onneksi. Mutta saa nähdä mitä sitten tapahtuu rytmeille ja unille kun ne jo valmiiksi on vähän mitä on 😅🥴
 
Takaisin
Top