Tässä on tullut esille just ne molemmat puolet, mitä mietin. Mielestäni esimerkiksi nykyään useammilla nuoremmilla ihmisillä tuntuu olevan vahva kuva siitä, miten hankalaa ja vaikeaa lapsiperheen elämä on. Toisaalta, en tiedä onko tässä sitten syynä se, että ihmiset nykyään ovat tottuneet ehkä liiaksi helppoon elämään (swaippaat kerran ja löydät itsellesi kumppanin, klikkaat kerran ja saat pizzan...) ja sitten se onkin ikävää kun lapsi oikeasti tarvii sen konkreettisen läsnäolon ja avun. Monesti myös puhutaan siitä arjen raskaudesta negatiivisesti, ei ehkä niinkään siitä, millaisia negatiivisia tunteita lapset aikuisissa herättävät.
Mielestäni tuo, että miten negatiiviset tunteet saisi rajattua niin, että ne ei leimaa koko elämää, on hirvittävän tärkeää. Pitäisi pystyä avoimemmin puhumaan siitä, että tänään se rakas lapsi aiheuttikin raivon tunteita tai muuta mitä vanhemman on vaikea käsitellä. Ajattelen, että vanhempana tunteiden käsittelyn hankaluutta saatta lisätä juuri se häpeä, joka tulee siitä kun raivostuu tai tuntee muuta negatiivista lastaan kohtaan. Jotain sellaista, mikä ei sinänsä ole "hyväksyttyä" tai "normaalia". "Mun ei pitäisi tuntea näin" -ajatus käärii sitten sen oikean tunteen häpeävaippaan ja tilanne pääsee kasvamaan sen myötä hankalammaksi. Jos sen tunteen pystyy hyväksymään, että ok, nyt suutuin tai nyt ajattelin tosi rumasti, niin minun mielestäni sen käsitteleminen on helpompaa. On ok kuitenkin tuntea kaikenlaiset tunteet.
Jos on käyttäytynyt kohtuuttomasti lasta kohtaan, vaikka huutanut ja asian hyväksyy itse, pystyy lapselle kertomaan (ikätason mukaan) että anteeksi, nyt tuli tehtyä typerästi, mutta tilanteesta päästään yli ja rauhoitutaan. Lapsellekin sen voi sanoa, että tuntea saa ihan mitä vaan ja kaikki ajatukset on sallittuja, mutta se pääpointti onkin se, mitä tekee. Lapsi ei varmasti mene rikki, jos aikuinen joskus huutaa tai raivostuu, mutta lapsi hämmentyy, jos aikuinen käyttäytyy sen jälkeen kummallisesti siksi, kun ei osaa käsitellä tilannetta. Mulla oli tän kanssa itsellä joskus tosi hankalaa, kun oli vaikea elämänvaihe ja todella raskasta, enkä pystynyt sitten hyväksymään niitä vaikeita tunteita mitä lapseen kohdistui. Mutta ensin ymmärsin, että antamalla itselleni anteeksi sen, että tunnen näin enkä vaan vellonut tunteessa "kun en saa tuntea näin", niin pääsin eteenpäin. Sen jälkeen oli helpompi nähdä se kokonaisuus, mistä mikäkin johtuu. Eteneminen tässä kyllä vaati sen, että olen puhunut myös muille näistä negatiivisista tunteistani.
Nyt lähti vähän keittiöpsykologiaan
Mutta kirjavinkin voisin antaa, jos omat negatiiviset tunteet lasta kohtaa mietityttää, sellainen kuin Vanhemman kiukkukirja on todella hyvä. Mua ainakin auttoi.