Onko teillä uusperhe?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Aiheesta toivottiin keskustelua. Onko täällä uusperheellisiä? Missä lapset asuvat ja milloin, onko lapsilla siis kaksi kotia? Miten lapset suhtautuivat vanhempien eroon, entä uuteen tilanteeseen uusperheen jäsenenä?

Meillä ei ole uusperhettä, mutta olen nähnyt ja kuullut tuttavapiirissä kaikenlaista jakoa, mutta yleensä näin että lapset asuvat joka toinen viikko isällä ja joka toinen äidillä.

Meillä lapset otti eron ihan ok, mutta alusta saakka toitotettiin, että meille pitää puhua jos joku asiassa painaa tai mietityttää. Korostettiin myös sitä, että kumpikaan meistä ei häviä mihinkään vaikka ei oltaisikaan 24/7 samassa taloudessa. Aina voi vähintään soittaa tai laittaa viestin. Esikoiselle(silloin 14v)asia oli ehkä raskain mutta siitäkin selvittiin puhumalla ja kuuntelemalla. Meillä siis neljä yhteistä lasta.

Lapset olivat alkuun viikko-viikko systeemillä, mutta lasten isän aloittaessa opiskelut työn ohessa, siirtyivät he pääsääntöisesi asumaan mun luokse ja kävivät isällään joka toinen vloppu. Tämä oli ehkä meille se toimivin ratkaisu, osaksi varmaan sen takia, että jo yhdessäoloaikana mä olin se joka pääsääntöisesti sitä rumbaa pyöritti.

Mun uusi mies sujahti vähän yllättäen kuvioihin, ja todella kivuttomasti. Hänellä ei lapsia ole, ja kaiken lisäksi oltiin ensimmäinen vuosi kaukosuhteessa. Alkuun nähtiin vain silloin kun mulla ei lapsia ollut, ja lopulta kun lapset tapasivat hänet, niin kaikki meni tosi hyvin. Itse olin koko ajan tuntosarvet pystyssä miten lapset suhtautuu ja kyselin heiltä jne, lopulta esikoinen sanoi, että kaikki on oikeasti ok eikä meiltä tarvitse koko ajan varmistella.

Puolisen vuotta sitten me muutettiin yhteen, miehen asuinpaikkakunnalle. Se on ehkä ollut asiassa vaikeinta, koska piti punnita niin paljon erilaisia asioita keskenään. Puhuin lasten kanssa, lasten isän kanssa, ja mulle tärkeintä oli, että lapsille annetaan mahdollisuus itse sanoa missä ja kenen luona asuvat. Itsehän toki olisin halunnut kaikki mukaani, mutta ymmärtäähän sen että teini-ikäiset ei niin vaan hylkää kavereita ja harrastuksia. Tällä hetkellä kaksi vanhinta asuu pääsääntöisesti isänsä kanssa ja kaksi nuorinta meidän kanssa. Heillä on kaikilla kaksi kotia, riippumatta siitä missä viettävät eniten aikaa. Lapset käyvät toisen vanhemman luona kerran kuukaudessa pitkän viikonlopun ja isommat ovat suurimman osan lomistaan täällä. Nuoremmat ehkä vähän alle puolet lomistaan isällään.

Nykyinen mies on tullut perheeseen hyvin ja lapset ovat ottaneet hänet erittäin hyvin vastaan, kohtelevat kuin olisi aina siinä ollutkin. Mies on erittäin lapsirakas ja tykkää tehdä heidän kanssaan asioita, jopa teinien kanssa. Elokuussa porukkaan on tulossa lisäys kun me saamme yhteisen lapsen, aika paljon olen nyt tarkkaillut varsinkin teinien reagointia mutta toistaiseksi suhtautuminen on ollut hyvää. Tai, en mä tiedä haluaako 17-vuotias pikkusisarusta...oli se sitten ydinperheessä tai uusperheessä:tears:

Mä luulen, että meillä homma on toiminut näinkin hyvin vain sen takia, että lapsia on oikeasti kuunneltu ja asioista puhuttu heille. Meillä ei lasten isän kanssa ole mitkään mutkattomat välit ja tuskin oltaisiin toistemme kanssa tekemisissä jos lapsia ei olisi. Mutta meidän välit ei kuulu lapsille, eikä heidän kuulu olla osallisena siinä mikä mun mielestä ex-miehessä mättää ja toistepäin.

Meillä alakouluikäiset lapset asuvat viikko-viikko systeemillä kummankin luona. Lasten isän kanssa meillä on koko ajan ollut hyvät välit, asiat hoituu keskenään sopimalla, kumpikin joustaa tarvittaessa, mitään ei olla laitettu paperille eikä maksella elareita kumpaankaan suuntaan, vaan jaetaan kustannuksia sitä mukaan jos/kun lapsilisät eivät niihin riitä.

Kumpikin ollaan uudessa suhteessa oltu jo yli kolme vuotta, lapset ovat sopeutuneet hyvin tilanteeseen. Otin myös omassa uudessa suhteessani rauhallisesti alkuun, eli puoli vuotta treffailtiin ensin miehen kanssa vain mun lapsivapailla viikoilla ja sen jälkeen vasta aloin puhua lapsille miehestä. Sitten he tapasivat ja kun kaikki meni alusta asti tosi hyvin, niin parissa kuukaudessa asuttiin kaikki neljä yhdessä lapsiviikot ja me aikuiset kahdestaan sitten lasten isäviikot. Vuoden verran mentiin näin kunnes miehen asunto meni kaupaksi ja ostettiin yhteinen, missä on omat huoneet kummallekin lapselle.

Meillä on ollut uusperhe. Nyt ehkä enemmänkin yksinhuoltajaperhe. Avioero tuli esikoisen isästä lapsen ollessa aika lailla tasan vuoden vanha. Ero oli vaikea ja meillä oli hankaluuksia, mutta lapsi jäi tuolloin viikko-viikko -systeemille. Puolisen vuoden kuluttua löysin uuden kumppanin, joka solahti arkeemme erittäinkin hyvin aluksi. Lapsi siirtyi kokonaan minulle noin 2,5v iässä, viikonloppuja ollut isällään jonkin verran. Sovittuna joka toinen viikonloppu, mutta ei aina toteutunut. Esikoisen isä myös alkoi aiheuttaa ongelmia nykyiselle kumppanilleni, pelkäsi kai että vie hänen asemansa isänä... En tietenkään pyrkinyt korvaamaan häntä isänä ja yritinkin järjestää heille mahdollisimman paljon tapaamisia. Hänellä oli paljon ongelmia ja oli lähellä, ettei kumppaninikin tuolloin lähtenyt, koska ex aiheutti niin hirveästi harmia myös hänelle. Pysyimme yhdessä ja 2019 syksyllä tulin raskaaksi. Meillä kuitenkin suhde alkoi rakoilla aika pian lapsen syntymän jälkeen, koska mies ei osannutkaan enää suhtautua asiallisesti myös vanhempaan lapseeni, muitakin ongelmia toki oli.
Biologinen lapsi vei häneltä niin paljon huomiota, ettei jäänyt sitten enää ollenkaan vanhemmalle lapselle ja mies alkoi muutenkin käyttäytyä esikoista kohtaan rumasti. Eihän se lapsen vika ole, ennen oman syntymistä mies oli runsaasti lapsen kanssa, joten itsekin hämmennyin. Tästä keskusteltiinkin raskausaikana paljon ja hän oli varma, että ei tule ongelmia tästä. Kuinkas kävikään... Meille tuli myös muita ongelmia ja lopulta päädyimme eroon vajaa puoli vuotta sitten. Nyt olen lasten kanssa yksin, mutta viikonlopputapaamiset onneksi onnistuvat kummallakin.
Itseäni jossakin määrin hävettää, että tilanne on tämä, koska varsinkin iäkkäämmät sukulaiseni ovat kovin sanoin suomineet minua, että miten kehtasit lähteä kun tämä oli jo toinen kerta yms. Teen kuitenkin päätökseni lapsiani ja itseäni ajatellen, en muita joilla voi ehkä olla mielipide asiasta. Näin tämän parhaana ratkaisuna ja toimimme kyllä yksinhuoltajaperheenäkin. Lapsetkin mielestäni voivat molemmat nyt hyvin!
Jatkossa kuitenkin olen hyvin varovainen sen suhteen, ryhdynkö parisuhteeseen. Jos sellainen jossakin kohtaa tulee vastaan, pitää edetä hyvin varovaisesti.

Meillä on ollut uusperhe. Nyt ehkä enemmänkin yksinhuoltajaperhe. Avioero tuli esikoisen isästä lapsen ollessa aika lailla tasan vuoden vanha. Ero oli vaikea ja meillä oli hankaluuksia, mutta lapsi jäi tuolloin viikko-viikko -systeemille. Puolisen vuoden kuluttua löysin uuden kumppanin, joka solahti arkeemme erittäinkin hyvin aluksi. Lapsi siirtyi kokonaan minulle noin 2,5v iässä, viikonloppuja ollut isällään jonkin verran. Sovittuna joka toinen viikonloppu, mutta ei aina toteutunut. Esikoisen isä myös alkoi aiheuttaa ongelmia nykyiselle kumppanilleni, pelkäsi kai että vie hänen asemansa isänä... En tietenkään pyrkinyt korvaamaan häntä isänä ja yritinkin järjestää heille mahdollisimman paljon tapaamisia. Hänellä oli paljon ongelmia ja oli lähellä, ettei kumppaninikin tuolloin lähtenyt, koska ex aiheutti niin hirveästi harmia myös hänelle. Pysyimme yhdessä ja 2019 syksyllä tulin raskaaksi. Meillä kuitenkin suhde alkoi rakoilla aika pian lapsen syntymän jälkeen, koska mies ei osannutkaan enää suhtautua asiallisesti myös vanhempaan lapseeni, muitakin ongelmia toki oli.
Biologinen lapsi vei häneltä niin paljon huomiota, ettei jäänyt sitten enää ollenkaan vanhemmalle lapselle ja mies alkoi muutenkin käyttäytyä esikoista kohtaan rumasti. Eihän se lapsen vika ole, ennen oman syntymistä mies oli runsaasti lapsen kanssa, joten itsekin hämmennyin. Tästä keskusteltiinkin raskausaikana paljon ja hän oli varma, että ei tule ongelmia tästä. Kuinkas kävikään... Meille tuli myös muita ongelmia ja lopulta päädyimme eroon vajaa puoli vuotta sitten. Nyt olen lasten kanssa yksin, mutta viikonlopputapaamiset onneksi onnistuvat kummallakin.
Itseäni jossakin määrin hävettää, että tilanne on tämä, koska varsinkin iäkkäämmät sukulaiseni ovat kovin sanoin suomineet minua, että miten kehtasit lähteä kun tämä oli jo toinen kerta yms. Teen kuitenkin päätökseni lapsiani ja itseäni ajatellen, en muita joilla voi ehkä olla mielipide asiasta. Näin tämän parhaana ratkaisuna ja toimimme kyllä yksinhuoltajaperheenäkin. Lapsetkin mielestäni voivat molemmat nyt hyvin!
Jatkossa kuitenkin olen hyvin varovainen sen suhteen, ryhdynkö parisuhteeseen. Jos sellainen jossakin kohtaa tulee vastaan, pitää edetä hyvin varovaisesti.

Ikävää ettei uuden miehen kanssa toiminut uuden lapsen syntymän jälkeen ja ikävää, kun sukulaiset suhtautuu siihen noin. Eihän se sinun vika ole ettei suhde toiminut sitten enää. Ja varmasti kaikille parempi noin kuin huonossa suhteessa.

Takaisin