Onko teillä sisarkateutta?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Te joilla on useampi lapsi, onko teillä sisarkateutta? Miten olette yrittäneet vähentää sitä? Myös täällä keinoja sen suitsimiseen.

Meillä 2014 ja 2021 lapset ja kyllä sitä kateutta ja mustasukkaisuutta on nähtävillä. Esikoinen valittaa, kun häntä ei "koskaan" kehuta, kun pienempää kehutaan jostain. (Tietenkin esikoistakin kehutaan.) Esikoinen myös tulee välillä kainaloon asenteella "mun äiti, pikkuveli pois!". Ja kuopus tulee kitisemään äidin huomiota kun olen esikoisen kanssa. Kummallekin koitetaan ihan kahdenkeskistäkin aikaa, hellyyttä ja huomiota antaa.

On kyllä. Paljon. Toisella on aina parempi lelu, mummin huomio pitäisi olla vain itsellä, samoin isin ja äidinkin. 5v ja 2v lapset.
Eipä sitä muuta oikein voi kuin yrittää olla tasapuolinen.

Meillä oli aluksi. Isoveli ei huomannut siskoa, läppäsi ja oli mustasukkainen kun tämä oli vanhempien sylissä.

Nyt poika 2.5v ja sisko 9kk tulevat tosi hyvin toimeen. Mustasukkaisuuttaa ei ole käytännössä ollenkaan. Se vaikuttanee, että esikoisen näkökulmasta sisko on aina ollut olemassa, kun hän oli niin pieni kun sisko syntyi, ettei muista enää aikaa ennen siskoa.

Meillä on 6v ja 2v. Vanhempi on alusta lähtien ollut aika mustasukkainen ja kateellinen pienemmästä. Tietysti oli jo sen verran iso pienemmän syntyessä ja ollut siihen asti ainoa lapsi. Aluksi se oli aika pientä, hän saattoi asiasta vähän joskus nurista ja ehkä nipistää vauvaa tms. Mutta nyt, kun nuorempi osaa pistää kunnolla kampoihin jos isompi härnää, niin saattaa tulla ylilyöntejä ja satuttaa pienempää. Usein myös isompi haluaa leikkiä pienemmän leluilla, vaikka usein näkee ettei oikeasti kiinnosta kyllä. Korostuu myös, jos esim. isovanhemmat käyvät ja nuorempi istahtaa mummun syliin niin esikoinen on tosi kiukkuinen. Olen yrittänyt viettää esikoisen kanssa enemmän kahden kesken aikaa, se yleensä auttaa hetken aikaa.

Te joilla on useampi lapsi, onko teillä sisarkateutta? Miten olette yrittäneet vähentää sitä? Myös täällä keinoja sen suitsimiseen.

Meillä 2014 ja 2021 lapset ja kyllä sitä kateutta ja mustasukkaisuutta on nähtävillä. Esikoinen valittaa, kun häntä ei "koskaan" kehuta, kun pienempää kehutaan jostain. (Tietenkin esikoistakin kehutaan.) Esikoinen myös tulee välillä kainaloon asenteella "mun äiti, pikkuveli pois!". Ja kuopus tulee kitisemään äidin huomiota kun olen esikoisen kanssa. Kummallekin koitetaan ihan kahdenkeskistäkin aikaa, hellyyttä ja huomiota antaa.

Kyllä kuulostaa täysin tutulta. (Meillä 2014 ja 2020 syntyneet) Isompi valittaa aina, että nuorempi saa aina huomiota ensin. Ja meilläkin käy usein niin, että jos esikoinen tulee äidin kainaloon, niin kuopus tahtoo heti syliin, vaikka muuten olisi vain jatkanut leikkejään.

Kumpaakin lasta kehumme tasapuolisesti. Esikoinen vain ei oikein tahdo ymmärtää, miksi joku asia on kuopukselta tosi hienoa, vaikka hänelle itselleen se ”hieno juttu” on itsestäänselvyys.

Onkohan tällaisella vähän isommalla ikäerolla tyypillistä että isompi on kateellinen. Kun siis on ollut pitkään ainoa lapsi ja muistaa sen, toisin kuin jos on ollut pieni toisen syntyessä. Vaikka varmaan sitä kaikissa perheissä jossain muodossa ilmenee.

Minulla ja veljelläni on vain reilu 3v ikäero.
Itse en muista, mutta äitini kertoi, että kateus oli aivan hirveä, kun pikkuveli syntyi. ( halusin muun muassa, että vauva palautetaan)
Eli oli ikäero mitä vain, niin isosisarus on kateellinen.
Tietty jos lapsilla on tosi pieni ikäero (vuoden) niin sitten ei ehkä.

Takaisin