Onko teillä periytyneitä allergioita tai sairauksia?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Eli onko teillä tai lapsillanne periytyneitä allergioita tai sairauksia? Tai muita vaivoja?

Mahdollisesti migreeni löytyy perittynä. Niveleni on myös vähän huonot. En tiedä onko asialla yhteyttä, mutta isälläni on nivelreuma. Muuten en ole tainnut saada periytyviä sairauksia tai sitten niitä ei ole vielä todettu.

Meillä ihan kaikilla suvun naisilla alkanut nivelreuma useassa sukupolvessa oireilemaan 50+ ikäisenä, eli se varmaan myös itsellä edessä.
Omalla lapsella epäilen minulta perittyä eläin allergiaa (ei testein todettu, mutta oireet selvät)

Kyllä minulla on perintölotossa tullut osumia.
Isältä on tullut astma ja autismin kirjo. Äidiltä fibromyalgia, yliliikkuvat nivelet, taipumus tulehduksiin, poikkeava reagointi lääkkeisiin, ihon arpeutumisen ongelmat, epäsäännölliset kuukautiset, migreeni.

Molemmilta vanhemmilta on tullut refluksitauti.

Lapsena oli korvakierre ja toistuvia kurkunpääntulehduksia aivan samoin kuin äidilläni. Omista lapsistani kahdella nuorimmalla on ollut nämä samat toistuvina vaivoina.

Omista lapsistani esikoinen sai äidiltäni kuumekouristukset. Kaikki lapseni ovat perineet refluksitaudin ja yliliikkuvat nivelet. Kuopuksella on astma niin kuin minulla ja isälläni.

Varmasti jäi jotain mainitsematta. Mutta olen tyytyväinen, etteivät lapseni ole perineet isiltään allergiataipumusta eivätkä muitakaan tarjolla olleita sairauksia. Minun on helpompi hoitaa näitä, joita itsekin olen kokenut.

Itselläni ei ole todettu mitään allergiaa. Suvussa niitä on hyvin vähän ollutkin, ei juuri mitään kenelläkään. Yliherkkyyttä on antibiooteille, saan helposti niistä esim. iho-oireita. Penisilliini taitaa olla oikeastaan ainoa, johon ei tule mitään negatiivista reaktiota, tai ainakaan vielä tullut. Muuten ei tosiaan ole mitään. Suvussa on mm. astmaa ja fibromyalgiaa, mutta itsellä ei ole todettu. Suvussa iäkkäillä sukulaisilla ollut syöpää ja sydänongelmia.

Lapsilla ei ainakaan vielä ole todettu mitään. Esikoisen isällä on keliakia, joten sitä seurailen vähän, tuleeko oireita, mutta tähän asti ei ole vaikuttanut olevan.

Meillä esiintyy suvussa autoimmuunisairauksia. Ne nyt eivät ole mitenkään suoraan perinnöllisiä, mutta ilmeisesti alttius voi jonkun verran lisätä todennäköisyyttä sairastua.

Lapsilla ei ole onneksi ole todettu vielä mitään, mutta minä olen perinyt äidiltäni siitepöly- ja ruoka-aineallergiat, vahvempana kuin äidillä.

Suvussa on lisäksi harmaakaihia ja rintasyöpää :(

Vanhempani ovat melko terveitä ikäisekseen. Isänisä kuoli sydänkohtaukseen ja isällä veljineen on kaikilla iän myötä tullut sydänongelmia. Niitä siis jännään tulevaisuudessa. Muita perintötekijöitä ei ole tiedossa. Lapset eivät ole toistaiseksi osoittaneet allergiataipumuksia. Miehen puolelta saattaisi tulla astmaa mutta ei ole vielä ainakaan ollut näyttöä moisesta.

Epämuodostuneet varpaat, yliliikkuvat nivelet, rannakanava-ahtautta, psoriasis, nikkeliallergia näin ainakin tulee mieleen mitä olen vanhemmiltani perinyt.

Olen perinyt vanhemmiltani oikeastaan vain huonon näön, aurinkoherkkyyden/ylipäätään herkän ihon, kuukautisongelmat. Vanhempana selviää sitten jos sain myös jotain niistä ikävemmistä jutuista. On syöpää, verenpainesairauksia, sydänongelmia, keuhkosairauksia, reumaa... Vaikka mitä kivaa mistä valkata.
Miehen puolelta löytyy silmäsairaus joka periytyy isältä pojalle, se jännittää oman lapsen puolesta. Sillä puolella sukua esiintyy myös paljon allergioita, syöpää ja reumaa.
Oma vauva on niin pieni ettei ole vielä nähty mitään taipumuksia mihinkään näistä.

Takaisin