Onko teillä paljon villasukkia?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Pursuaako teillä kaapit villasukista? Teettekö itse tai onko teillä joku sukulainen, joka niitä teille tekee? Tuleeko käytettyä?

Meillä ei juuri ole villasukkia muilla, kuin lapsilla parit. Yhdet aikuisten taitaa meillä olla. Lapset käyttävät talvella. Kun olin lapsi, oli mummoa ja perhetuttua, jotka tekivät villasukkia, lähinnä jouluisin.

Esikoisella on todella paljon, käyttää talvella saappaissa ja joskus kiskoo muutenkin jalkaan. Miehelläkin muutama pari. Suvussa on yksi vanhempi nainen, joka tekee todella hienoja villavaatteita, häneltä saadaan välillä jotakin. Itsellä on yhdet villasukat, käytin viime talvena, kun töissä piti olla ulkona pakkasessa ja varpaat kohmettui. Muuten en tykkää villasukista, tuntuvat kammottavalta.

Meillä oli ihan liikaa villasukkia, niitä ei tullut kovin paljoa käytettyä niin pysyi pitkään hyvänä ja joka vuosi tuli lisää sukulaisilta. Viime talvena karsin niin että jokaiselle jäi 3 paria.
Kehtaisikohan sitä sanoa innokkaille kutojille, että lapasia ei taas ole yhtään ja niille olisi enemmän tarvetta. Itse olen surkea kutomaan, kun en jaksa koskaan tehdä kukn yhden valmiiksi.

Minä neulon itse sekä villasukkia että lapasia. Jokaisella perheenjäsenellä on riittävästi ja sukulaisilla myös. Olen toivonut, että jokainen kertoisi onko enemmän puutetta sukista vai lapasista. Jotkut käyttävät pelkkiä villasukkia ilman kaupan sukkaa siellä alla, silloin sukkia kuluu enemmän. Itse käytän villasukkia kotona tai mökillä sisällä ja lisäksi saappaissa. Lapsella villasukat ovat myös muissa kengissä, jos sää sitä vaatii.

Itselleni en ole koskaan tehnyt sukkia ja silti niitä on paljon, olen saanut ex-anopilta. Hän tekee kauniita sukkia, minä teen vain tavallisia.

Meillä on paljon. Mummoni neuloi ja nyt kun mummoa ei ole, niin minä jatkan neulomis perinnettä:) Sillon tällöin neulon joululahjaksi suvulle sukkia.

Meilläkin on sukulaisia, jotka tekevät vaikka mitä. Olen hienovaraisesti huomauttanut, että villasukkia ei tarvita, kun niitä on jo ihan liikaa. Ja meillä kotona ei talvella voi niitä edes pitää, kun lämpötila huitelee 25 tai 26 astetta. Villapaitoja/takkeja kyllä otetaan mielellään vastaan :) Onneksi tekevät niitäkin.

Miehen äiti, mummoni ja veljeni tyttöystävä tykkäävät tehdä villasukkia synttäri, - ja joululahjaksi ja kyllä me niitä koko perhe mielellämme käytämmekin, varsinkin syksyisin ja talvisin. Oisko jokaisella ainakin neljä paria kaapissa.

Lapsella taitaa olla pari sopivaa paria. En ole ihan varma mistä ne on tulleet. Niitä tuntuu aina kulkeutuvan meille vähän sieltä sun täältä. Poika käyttää niitä lähinnä saappaissa. Itselläni on viitisen paria. Osa itse neulottuja, osa muualta saatuja. Alan käyttää niitä talven lähestyessä paljon. Varpaani palelevat herkästi.

Takaisin