Onko teillä äideillä käsilaukku vai reppu?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kumpaa käytätte? Missä tavarat kulkee näppärimmin?

Tarvitsen enemmän tavaraa mukaan, kun lapset mukana, silloin isompi laukku tai reppu. Sen lisäksi sitten oma pieni laukku olan yli vedettynä, jotta saa lompakon/kännykän/maskin/käsidesin nopeasti esille. Uusi laukku on hankinnassa, edellinen kohta ihan reikäinen jo. Pieni reppu olosi myös kiva, mutta miten sitten saisi nopsaan ne tavarat tiskiin.. Taskuja en harrasta.

Jos ollaan lasten kanssa liikkeellä jalan/julkisilla, on mukana rattaat, joiden vaunukassi ja tavaratila on lastattu tavaroilla. Jos olemme liikkeellä autolla, on autossa mukana kaupan kestokassi, joissa lasten tavarat ovat. Mielelläni en kanniskele yhtään kassia tai reppua, ja välttelen niitä viimeiseen asti. Kännykät, avaimet ja rahat kulkevat taskuissa.

Kuopuksen kanssa liikkuessa roikkuu rattaiden aisassa hoitolaukku. Siellä on myös omat rahat, maskit, käsidesit ja muut. (Kännykkä kulkee useimmiten vyölenkistä roikkuvassa kännykkäpussissa ja avaimet on taskussa.) Yksin tai vain esikoisen kanssa liikkuessa joko käsilaukku tai tavarat vain taskussa riippuen vähän minne menossa eli mitä tarvitsee mukaan. Vaatteissa olevien taskujen koko ja määrä myös vaikuttaa. Raksaana ollessa puolison takkeja käyttäessä ei yleensä tarvinnut käsilaukkua. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kaupassa käydessä tosin useimmiten reppu, koska sinne saa ostoksia niin että on kevyempi kantaa.

Riippuu ihan, että miten ja missä oltiin/ollaan liikenteessä. Vauvana/pienempänä jos oltiin rattailla kävellen omalla kylällä, niin lyhyemmällä reissulle nappasin kangaskassiin rattaiden alakoriin vain tyyliin vaipan (ihan kauken varalta), harson ja rahapussin. Jos taas useamman tunnin reissu, niin hoitolaukku sisältäen kaiken mahdollisen mitä voi kuvitella tarvitsevansa ja heitin sinne rahapussin ym omat jutut.

Sitten jos lähdettiin isommille kaupoille shoppailemaan (sisältäen tunnin ajomatkan suuntaansa), niin yleensä hoitolaukkuun rattaiden alakoriin yksi vaihtovaatekerta, pari vaippaa, sosepurkki ym. Toiset kappaleet ja vähän jotain muutakin hätävaraa jäi sitten autoon odottamaan. Omat tavarat olkalaukussa, ihan jo siitäkin syystä, että jos mies oli mukana niin saatettiin jakautua eri liikkeisiin, tai mies käydä vaippaa vaihtamassa, niin ei sitten mun rahat tms lähtenyt väörään paikkaan niiden matkassa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Nyt kun lapsi on jo 3v, eikä olla koronan takia paljoa käyty missään "isossa maailmassa", niin täällä omalla kylällä jalkaisin liikkuessa mulla on tilanteesta riippuen joko oma olkalaukku tai sitten vain rahaa, muovipussi ja puhelin taskussa. Jos nyt lapselle kävis joku vahinko, niin yleensä kotiin vain 1km, ihan max 2km, joten en jaksa kantaa varmuudenvuoksi. Sitten jos lähdetään kylään tai joskus harvoin kauemmaks kaupoille niin reppu, joka on korvannut hoitolaukun, autoon mukaan. Sieltä löytyy parit vaatteet ym. Ja itsellä toki oma henk.koht. olkalaukkuni.

Nyt tosin taas kevään tullen täytyy miettiä vähän uusiks. Jos lähdetään tässä omalla kylällä muutamaksikin tunniksi reissuun sisältäen kauppaa, leikkipuistoa ym niin tarvitsee varmaan vesipulloa, pikkuevästä, aurinkorasvaa jne niin paljonko saan mukavasti sullottua olkalaukkuuni, vai pitääkö vaihtaa reppuun. En vaan ole reppuihmisiä. :Grimacing Face: Mutta jos enää ei ole rattaita minkä alakoriin sulloa kaikki kamat.

Nuorempana oli aina käsilaukku ja senkin piti olla vaatteiden kanssa sävyyn sopiva. Lasten hoitokassi kulki vaunujen mukana. Nykyään oon kulkenut reppu selässä kesät talvet eikä värilläkään oo niin väliä :tears: Helppoa ja kätevää kun sinne mahtuu talouspaperit, juomapullot, eväät, käsidesi, mitä milloinkin. Eikä enää vanhemmiten tyylitaju päätä pakota...

Pyrin siihen, että mitään laukkua ei tarvita. Kaikissa vaatteissa on taskut. Nyt kuitenkin on tullut tarve kuljettaa lapsen lääkkeitä mukana, joten joku tarvikelaukku täytyy hankkia tai ottaa käyttöön kulunut vauva-aikainen olkalaukku. Kun ollaan liikkeellä autolla, jätän kassin autoon.

Yleensä on ollut käsilaukku. Metsäretkille yms reppu. Kun edellinen käsilaukku kului loppuun, osti Fjällrävenin Kånken Totepackin, jota voi käyttää reppuna sekä olkalaukkuna. Minusta ollut ihan kätevä. Sitten on erikseen pieni käsilaukku, johon ei mahdu kännykkää isompaa tavaraa. Se on 90-luvulta vyö laukun ja olkalaukun hybridi. Se on niin kulahtanut, että pitäisi ostaa joku uusi.

Vähän kummankin välimuodolla mennään, mutta isompi olkalaukku on useimmiten mukana. Reppua en omista. Joskus käytän myös kangaskasseja, esimerkiksi kauppaan mennessä. Työmatkoille en nykyään käytä mitään muuta kun taskuja, ellei tiedossa ole jotain töiden jälkeen, sen verran vähän tavaraa kulkee mukana, kun kaikki olennaisen on muuten valmiiksi töissä.

Jos ollaan liikenteessä taaperon kanssa, niin käytössä on rattaisiin helposti kiinnitettävä hoitolaukku.

Käsilaukussa tai taskuissa kulkee lasten tavarat. En ole ikinä oppinut käyttämään reppua. Kaupassa yms käytän kestokasseja. Välillä tuntuu tönköltä käsilaukun kanssa ja ei löydykään taskuja juuri niistä vaatteista, niin olen tuskaillut mitä sitten tehdä. En ole keksinyt sopivaa vaihtoehtoa.

Olen alkanut hankkimaan takkeja, joissa on kunnon taskut :tears:
Täältä kotoa kun lähdetään niin ainoa vaihtoehto on lähteä autolla. Silloin mukaan otetaan hoitoreppu, jossa siis varavaatetta ja lisävaatetta. Mulla yleensä mukana vain pieni juomapullo, kännykkä ja avaimet. Autossa on ehkä kolme käsilaukkua, joista valita, mutta en käytä niitä edes usein. Talviaika on hienoa, kun voi laittaa takin taskuun puhelimen ja avaimet mutta kesällä pitää jonkinlaista veskaa kuljettaa mukana.

Jos lapset ovat mukana on pakko olla iso reppu. Molemmat tarvitsevat kuitenkin vielä vappoja, vaihtotarpeet ja vaihtovaatteetkin. Taaperon kanssa pitää myös olla kädet vapaana että ehtii pysyä perässä.
Jos menen jonnekin yksin käytän aina olkalaukkua, isompaa jossa on paljon taskuja. Olen oikea kassialma ja haluan mielelläni "varautua kaikkeen". Mukana kulkee siis kaikkea purukumista hakaneuloihin... :rolling:

Kumpikin.
Jos ei ole rattaita, täytyy olla reppu, koska tarvitsee vielä reissussa vaippoja.

Nuorempana minulla oli aina olkalaukku, kunnes todettiin ( periytyvä) skolioosi ja sen jälkeen olen käyttänyt reppua myös tietokoneen yms. kantamiseen ja vain minikäsilaukkua, johon mahtuu juuri ja juuri kännykkä, avaimet, rahat ja muutama maski.

Takaisin