Onko teidän mielestä aihetta lasuun?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja huono äitikö.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
H

huono äitikö.

Vieras
Ihan ensimmäiseksi tällainen alkuselvitys.
Meidän esikoispoikamme on nyt 1,5v. Syntymästään asti on nukkunut yönsä, illalla 9-10 välillä tahtoo itse omaan sänkyynsä ja päivän touhuista riippuen herää aamulla viimeistään ennen kymmentä. Ensimmäiset hampaat tulivat jo 3kk iässä ja loput muutaman kuukauden sisällä, ilman kuumeita tai valvomisia. Suoraan sanottuna ilmestyivät vain suuhun. Parin viikon konttaamisen jälkeen opittiin kävelemään 9kk iässä. Ensimmäisiä sanoja (äiti,isi,kukka,kakka,tyttö..) alkoi tulemaan myös samoihin aikoihin ensi askeleiden kanssa. Nyt puhuu jo hiukan enemmän, sanoja sieltä täältä mutta neuvolatädin sanoin; ymmärtää puhetta jo täydellisesti, ja on kehitykseltään huomattavasti ikäisiään edellä. Poikamme on 'ruumiinrakenteeltaan' tosi pitkä ja laiha. En laihalla tarkoita luuta ja nahkaa vaan ihan normaali laihaa, mikä oletettavasti johtuu ensinnäkin perimästä( minun puolelta järkiään koko suku läpipaskoja, pitkiä ja hoikkia vaikka hevosen ruokahalut) ja toiseksi siitä, että poika liikkuu ja touhuaa koko ajan jotakin. Sairauksiakaan ei ole ollut, muuta kuin yksikorvatulehdus ja siitä johtuva kuume 2pv

Nyt varsinaisesti siihen asiaan.
Nyt muutama kuukausi sitten me otettiin miehen kanssa tavaksi että kerran viikossa(viikonloppuna yleensä) kun poika menee nukkumaan, tehdään yhdessä ruokaa, herkutellaan, saunotaan, katsotaan elokuvaa, juodaan saunakaljat( 1-3 per nuppi) yms. Ja yleensäkin valvotaan myöhään ja ollaan yhdessä, kun miehen työajat muuttuivat niin ettei enää ehditä olla juurikaan muuten yhdessä. No tämä tapahtuu vain silloin kun poika nukkuu ja kerran viikossa.

Veljelläni ja hänen vaimollaan on saman ikäinen poika kun meillä.(ikä eroa vain pari päivää.) en nyt sillä sano että alkaisin vertailemaan, vaan kerron vai faktoja. Heidän poikansa ei konttaa, ei kävele, ei puhu, syö vieläkin kaupan pilttiruokia, ei saa antaa suolaa, eikä varsinkaan mitään missä on sokeria. Käytetään aroma- fysioterapiassa. (ilman varsinaista syytä) äitinsä haluaa muutenkin kasvattaa lapsensa kirjan mukaan. En siis moiti heitä.

No meidän poikaa ei ole kasvatettu kirjan mukaan, vaan lapsen itsensä mukaan. On annettu ruokaa missä suolaa ja on annettu maistaa suklaata tai vastaavaa silloin tällöin. On syönyt jo puolivuotta täysin samaa ruokaa kuin me. Nuorempi kun oli syötettiin samaa ruokaa mitä itse syötiin, mutta vain ilman suolaa.

No nyt tämä veljeni vaimo on kuullut tästä meidän tavasta joka on otettu käyttöön kerran viikossa, ja poikamme kasvatustavasta joka on häntä vaivannut kuulemma jo kauan aikaa.Uhkasi ihan tosissaan tehdä lasun( en tiedä onko vai ei, mutta ei ole aikanaan mitään vielä kuulunut) ja nyt se kaikista 'paras' kohta:

Hänen mielestään meidän poikamme on heitteillä. Ryyppäämme vain joka viikonloppu, ja laitamme lapsen vain sänkyyn huutamaan, kun alkaa mieli tehdä viinaa. Emme koskaan leiki pojan kanssa tai käy kunnan järjestämissä leikkikerhoissa, joten poika joutuu aina olemaan yksin. Keväälläkin minä olin vienyt pojan mummolaan hoitoon joka aamu, 2kk:n ajan, kun olin halunnut päästä ryyppäämään ja iltapäivällä mies oli hakenut pojan pois, kun minä olin kuulemma ollut kotona sammuneena. Tämän lisäksi poika on aliravittu. Laiha kuin mikä, tekee hänestä oikein pahaa, kun katsoo meidän poikaa ja luut oikein paistavat( sanoo sellainen joka on itse anorektikko) meidän lapsi kun ei saa lainkaan ruokaa, kun minä en kykene sitä humalapäissään pojalle laittamaan. Hän oli hammaslääkärinkin kanssa tästä kuulemma keskustellut, ja lääkäri oli sanonut että meidän poikamme hampaista kyllä näkyy että on aliravitsemusta, ei olla hoidettu hampaita lainkaan ja karkkia on syötetty joka päivä.( ainut mitä meidän poika syö on vain karkkia/sipsiä/ limsaa/keksiä yms.)

No sitten jos palataan todellisuuteen:
Me emme kumpikaan ' ryyppää' emmekä ole ryypänneet ennen kuin poika on edes syntynytkään. Pojan kanssa leikitään joka päivä,tai ainakin minä leikin, miehestänihän en tiedä kun en ole paikan päällä valvomassa. Kunnan järjestämissä kerhoissa on käyty, aina kun on ollut mahdollista. kerho pidetään vain 20km päässä meistä, ja jos taloudessa on yksi auto, kerho on klo 9 aamulla, ja toinen puolisko on töissä, niin sinne kerhoon ei viitsi kävellenkään lähteä. Keväällä vietiin poika 2kk ajan joka päivä hoitoon, kun minä olin suorittamassa viimeisiä opintoja ja mies oli töissä. Minä vein pojan aamulla kun lähdin 10 aikoihin, ja mies haki iltapäivällä puoli neljän aikoihin, kun minä pääsin kotiin vasta 6-7 aikoihin illalla. Kunnan järjestämään päivä hoitoon en halunnut poikaa tuolloin vietävän kun nuorimmat lapset siellä olivat 3v ja meidän oli tuolloin 1v. Ja niin kuin sanoin meidän poika on kyllä laiha tai oikeastaan hoikka, mutta ei missään nimessä kyllä aliravittu. Neuvolassakin on sanottu että on normaalia pidempi ja paino menee ylä ja keski käyrän välissä. Syö mielestäni aivan normaalisti, päivästä riippuen 2-3 lämmintä ruokaa ja sitten päivän aikana vielä jugurttia,leipää,hedelmiä tms. Karkkia on annettu maistaa pari kertaa, jäätelöä vähän useammasti, mutta lapsi ei mielestäni siihen kuole eikä se ole rikos. Ensimmäisen ja tähän mennessä ainoan kerran kun poikaa on hammaslääkärissä käytetty, meille ainakin kehuttiin kuinka hyvännäköiset hampaat pojallamme on. ja eikös se ole että vaikka potilaalla mätänis hampaat suuhun niin hammaslääkäriäkin koskee vaitiolovelvollisuus.?

No onko tuossa nyt teidän mielestä aihetta ilmotukseen? Toisaalta pistää itseävihaks, mutta toisaalta sitten taas pelottaa, kun ei tiedä kenen puolella nämä sosiaalipuolen ihmiset ovat. ja kahta kauheammin pelottaa, kun veljen vaimo itse on sosiaalitantta, entä jos hänen sana painaakin enemmän ja hän tekee ilmoituksen ja meidän poika haetaan pois...

Ja anteeksi kirjoitusvirheistä. tietokone alkaa vetelemään viimeisiään...

No pakko kyllä sanoa että minä en kyllä nää mitään syytä miksi teistä pitäisi ilmoitus tehdä... Alkoo et kertomasi mukaan tunnu kamalasti käyttävän, ei ainakaan humalaan asti!
Ja muutenkin perheessä tuntuu kaikki olevan hyvin, joten en ymmärrä miksi edes uhkailla ilmotuksen tekemisellä, voisiko veljesi vaimo olla mustasukkainen kun poikanne kuulostaa kehittyvän himpun verran ikäistään nopeammin tai ainakin serkkuaan nopeammin ( vaikka eipä kehityksen nopeus taida kilpailu olevan)? Oli mitä oli niin kamalaa mustamaalausta:(

Itsellä ei kyllä sosiaalitantoista/huostaan otosta ei ole kokemusta mutta luulisin että kyselevät neuvolasta tms mielipidettä että näkeevätkö huolta lapsesta ja myös kuulevat teitä vanhempina ennen kuin lasta perheestään erottavat!

Pakko kyllä lisätä että mitä nyt luon niin kyllä kuulostaa aika perus perhe-elämältä, enkä huolta kantaisi:)

jos minä olisin sinä, sanoisin veljesi vaimolle että senkus teet ilmoituksen. lastensuojelusta sitten tulevat tsekkaamaan tilanteen ja kun huomaavat että on perätön, toteavat ettei ole lastensuojelulle aihetta. osaavat ehkä myös myöhemmin suhtautua oikealla tavalla tämän kyseisen henkilön ilmoituksiin.

meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus psykiatrisen sairaanhoitajan toimesta, jonka luona käytiin neuvolan kautta juttelemassa parisuhdekriisistä. sairaanhoitaja oli varma että kärsin raskaudenjälkeisestä masennuksesta ja katsoi asiakseen ilmoittaa siitä myös neuvolaan eli rikkoi vaitiolovelvollisuutensa. tämän minulle kertoi neuvolatäti ja myös sen, että sairaanhoitaja ei ole koskaan se henkilö joka tekee diagnoosit. neuvolatäti oli antanut lastensuojeluun oman lausuntonsa, koska ei ollut samaa mieltä sairaanhoitajan kanssa ja hänen näkemyksensä mukaan olen todella hyvä äiti lapselleni, parisuhdekriisistä huolimatta. kävin muutaman kerran myös psykologin luona eikä hänenkään mielestä mitään merkkejä raskaudenjälkeisestä masennuksesta ei ollut.

aina on niitä jotka kokevat oman näkemyksensä olevan se ainoa totuus ja tekevät näitä ilmoituksia ajatellen auttavansa lasta. silloin kun asia oli tuore, pohdin hetken tekisinkö valituksen tämän sairaanhoitajan toiminnasta lähinnä tuota vaitiolovelvollisuuden rikkomista ajatellen, mutta tulin siihen tulokseen etten jaksa käyttää energiaani noin kurjien tyyppien kanssa riitelyyn, vaan keskityn johonkin paljon tärkeämpään. tsemppiä teille :)

Kuulostaa tuo teidän perhe-elämä ihan normaalilta eikä mitään perusteita ilmoitukselle ole. En kyllä tommosen veljen vaimon kanssa enää olis tekemisissä. Vaikuttaa sellaselta ihmistyypiltä joka pienessä mielessään värittää toisten asiat mieleisikseen ja kertoo näitä taruja sitten totena kaikille jotka vaivautuu kuuntelemaan.... Vaikka nyt ei mitään seurauksia olisikaan, niin pidemmän päälle hän voi saada aikaan melkoista tuhoa tarinoillaan.

Ihan normaalilta teidän elämä kuulostaa eikä aihetta huoleen varmasti ole vaikka lastensuojelusta tulisivatkin tarkastamaan, onko teidän perheellä kaikki hyvin. Kyllä mekin katsotaan illalla telkkaria ja saatetaan juoda lasilliset viiniä tai kaljaa viikonloppuna, kun poika on jo nukkumassa. Samoiten poika alkoi saada vuoden iässä samaa ruokaa kun mekin melkeimpä samoilla mausteilla. Tajusin vasta jälkeenpäin, et kun poikaa oli syötetty pilteillä ennen vuoden ikää, niin hänen kasvunsa oli siinä kohtaa hetkeksi pysähtynyt, koska osittain ne piltit ovat ihan ravinneköyhää tavaraa. Nyt poika kasvaa oikein hienosti käyrien mukaan ja paino on aina mennyt hieman keskikäyrän alapuolella, mutta ollaan lähinnä saatu kehuja pojan kauniista kasvusta. Mä en olis tuollaisen ihmisen kanssa edes tekemisissä, kun sun veljes vaimo on, jos ei voi kunnoittaa tuon vertaa toisten tapaa elää ja toimia.

Miten joku viitsii edes kehitellä mitään "teidän oli pakko päästä ryyppäämään" juttuja? Onko sillä veljen vaimolla kaikki ihan kotona? Kuulostaa siltä, että kateellisena pitää jauhaa phaskaa. Vaikea uskoa, että kukaan hammaslääkäri alkaisi toiselle asiakkaalle kauhistella toisen asiakkaan asioita. Minäkään en olisi tuommoisen veljen vaimon kanssa enää missään tekemisissä.

Järkyttävää miten kateellisia ihmiset voi olla! Eihän nyt hammaslääkäri toiselle asiakkaalle mene jonkun muun hampaista mitään puhumaan. Muutenkin miten huonossa jamassa ihmisen mielenterveyden täytyy olla ett keksii tuollaisia juttuja? Aivan käsittämätöntä mitä kateus/katkeruus tekee..
Miun mielestä siis perhe-elämänne vaikuttaa täysin normaalilta enkä tosiaankaan kantaisi huolta moisesta, kun selvästikään ei perusteita ole lasu-asiakkuudelle.

Tsemppiä!

Joo-o. Sä et ole huono äiti, mutta tuo toinen naikkonen kiero ja katkera matami! Älä ole millänsäkään, tehköön vaikka sata lastensuojeluilmoitusta jos tykkää. Mihinkään toimiinhan lastensuojelu ei lähde heppoisin perustein -saatikka mitään huostaanottoja tekemään! Teidän asiat käydään läpi sosiaalityöntekijöiden toimesta. Ja tosiaan he tekevät arviot teidän perheen tilanteesta, ei tuo eräs tapaus, koska läheinen/sukulainen tuskin saa toimia ns. viranomaisena. Voit tarpeen tullen myös vedota siihen, että veljesi vaimolla on jotain kaunaa tms. sinua kohtaan ja yrittää nyt epätoivoisesti saada perheenne ongelmiin. Se on veljesi vaimo, joka tässä voi vaikeuksiin joutua, kun vielä alan ammattilaisena käyttää virkaansa väärin ja omaksi hyväkseen muita vastaan. Jos tuo nainen vielä tekee olosi uhatuksi, ilmoittakaa miehesi kanssa hänelle, että kaikki on paskapuhetta ja otatte yhteyttä hänen esimieheensä, jos ei lopu! Ei yhden sosiaalitantan kertoma riitä todisteeksi teitä vastaan ilman näyttöä. Ihme tyyppi...

vielä haluaisin kirjoittaa, että kyllähän se lastensuojeluilmoitus tuntuu tosi pahalta, kun oma kyky olla äiti kyseenalaistetaan ja joutuu todistamaan että osaa hoitaa lastaan oikein. tiedän sen omakohtaisesta kokemuksesta. lastensuojelun tarkoitus kuitenkin on auttaa niitä perheitä, joissa apua oikeasti tarvitaan, ei kiusata ketään. lastensuojelulla on hyvin vähän keinoja käytettävissä lasten tilanteen arvioimiseen, joten kotikäynnit ovat tarpeen. tottakai niitä käyntejä tulee sitten myös perheisiin joissa asiat ovat hyvin.

olen samaa mieltä tuosta että jos joku sosiaalityöntekijä käyttää ilmoituksella uhkaamista kiusaamiseen, niin itselleen ja omalle uralleen hän siinä hallaa tekee.

Lapsia ei oteta huostaan kevyin perustein, joten ei sellaista kannata pelätä, kun ihan normaalilta arjelta kuulostaa. :happy118 Minä en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään näitä lastensuojeluilmoituksilla uhkailevia: Jos lastensuojeluilmoitukseen todella on tarvetta, niin silloin se ilmoitus tehdään heti nyt, eikä lähdetä uhkailemaan. Jos perheessä on oikeasti vakavia ongelmia, niin eivät ne ainakaan uhkailemalla parane. Huoh. Toisin sanoen - nämä uhkailijat varmaankin purkavat jotain omaa pahaa oloaan siitä, kun muut eivät elä juuri niin kuin he näkevät parhaaksi... :rolleyes:

Joo, toi pitää paikkansa hyvin, että uhkaillaan ja uhkaillaan, mutta Se ei johda oikeasti mihinkään toimintaan. Eli saattaapi olla, että veljesi vaimo tietää itsekin tasan tarkkaan syytöksien olevan pelkkää huuhaata. Hän haluaa saada sinut vain pelkäämään ja nöyryyttää. Jos olisi ammattilaisena tosissaan, olisi jo tehnyt ilmoituksen, eikä tuhlaisi aikaansa moiseen touhuun. Eikä hänellä edelleenkään ole pätevää syytä ilmoituksen tekemiseen. Vai mitä hän ilmoittaisi? Että saatatte ottaa yhdet myöhään illalla? Tai että teidän lapsen ravitsemus ei miellytä häntä itseään? Haloo! Hänellä ei ole mitään syytä tehdä teistä ilmoitusta. Tai jos tekee, niin tekee itsestään vielä naurunalaisen töissään, kun kerrotte hänen kierosta pelistään ja epäasiallisesta käytöksestään.

Eniten mua ottaa näissä turhissa pilipali ilmoituksissa se päähän, että niiden käsittely ja tarkistaminen on aina hukkaan heitettyjä resursseja ja käytännössä siis mahdollisesti jopa viivästyttävät niiden perheiden ja lasten avun saantia jotka kipeästi apua tarvitsevat! Jotenkin myös aika surkuhupaisaa että äiti jolla olis noin kova tarve ryyppäämään niin vie kuitenkin lapsensa hammaslääkärin vastaanotolle....ymmärrän hyvin että pahalta tuntuu, mutta koita olla murehtimatta asiaa liikaa, kirjoituksesi perusteella olet aivan erinomainen äiti. Ja en voi mitään sille että ihan oksettaa ajatus että sosiaalialalla oleva ihminen voisi käyttää asemaansa noin törkeästi väärin...!!! Kertoo enemmän ihmisestä itsestään tuollainen toiminta.

No hyvä ettei tarvi olla huolissaan. Kommentit kun luin, niin en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun alkoi asiaa itsekkin tarkemmin ajattelemaan.

Kävin viikonloppuna jututtamassa tätä matamia, ja 'puolusteli' itseään " en minä sitä niiiiiin tarkoittanut. Ajattelin vain että kun oot niin nuori, että jos et osaa hoitaa lasta, kun olet vielä itsekkin lapsi. Huolissaanhan hän vain oli.." ei tuo ainakaan asiaa parantanut, Veljen vaimo siis jo likempänä 40 ja minä 20v.

Pakko kommata:) sillon varmaan mä paskoin äiti ikinä kun olen 28-v ja odotan 4 lasta, ekan sain 22-v:D
Ei se ikä hyvää äitiä tee!!!

Ja toinen ääripää on se että jos saa vähän kypsemmällä iällä esikoisensa niinku minä (34-vuotias) ni kaikki tuntuu olettavan että tietää ja osaa kaiken lastenhoitoon liittyvät asiat automaattisesti :grin

Onneks saitte selvitettyä asianne ja toivotaan, että loppuu tommoset lasu-uhittelut :)

Takaisin