Onko synnytysvalmennuksesta hyötyä?

multatassu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Täällä lähinnä tarjoavat keskustelu-kysely illan tutustumiskierroksineen. Esitellään kaikki hienoudet (ammeet ym) joita et varmasti saa itse käyttöön...
En tiedä mikä tässä minua rassaa, mutta pitänee perua oma ajanvaraus...
Tähän asti en ole jännittänyt, mutta nyt iski! Olen ollut hyvin avoimin mielin menossa synnytämään: "Tuli mitä tuli, otan sen vastaan" asenteella. Ei liiallista suunnittelua tai etukäteen jännittämistä ja pohtimista!

Netistä löytyy paikalliset äitipolin sivut ja tietoa mm. kivunlievityksestä.

Mutta olisiko valmennuksesta oikeaa hyötyä? Oletteko saaneet siitä mitään irti?

Jaa-a, paha sanoo kun Tampereella ei järjestetä synnytysvalmennusta lainkaan enää. Mutta netissä on ainaki TAYS:in sivuilla joku nettivalmennus. En tiä onko siitä valmennuksesdta mitään hyötyä käytännössä, voihan sitä kotonaki tehä niitä hengitysharjotuksia ja harjotella rentoutumista. Mutta, mutta, en ota mistään ressiä ja synnytyksestä en ota etukäteen ressiä ollenkaan ja luotan kuitenkin siihen että henkilökunta siellä sairaalassa on asinsa osaavia ja päteviä.

eikös nykyään puhuta ennemminkin perhevalmennuksesta kuin synnytysvalmennuksesta? perhevalmennus nimittäin kertookin enemmän niiden sisältöjä: ei käsittele vain synnytystä vaan myös aikaa sen jälkeen. hengitysharjoitukset jokainen saa tehdä kotona ja ottaa neuvot muualta, joogasta tai muista harrastuksista. 

Omalla kohdalla toivon ehdottomasti synnytys-/perhevalmennusta, koska tuleva isä ei ole mikään lukutoukka eikä jaksa aktiivisesti etsiä tietoa kirjoista tai netistä. Minulta hän taas ei osaa tai rohkene kysyä, ja kahdenkeskinen keskustelu tai harjoittelu ei oikein tunnu luonnolliselta. Häntä tuskin saa motivoitua mihinkään hengitysharjoituksiin, ellei joku ulkopuolinen ensin sano, että niistä on apua! Itse olen jo lukenut aiheesta paljon ja tiedän jotain myös pienten lasten hoidosta, mutta mies taitaa olla ihan ulalla näistä jutuista. Hänen takiaan jonkin sortin valmennus olisi hyvä, ettei kaikki tule ihan yllättäen hänelle. Itse haluaisin myös käydä tutustumassa synnytyspaikkaan etukäteen. Ja olisihan sitä kiva tavata muitakin odottavia.

Mutta kokemuksia valmennuksesta ei siis ole, odotuksia sitäkin enemmän.

Omalla kohdalla toivon ehdottomasti synnytys-/perhevalmennusta, koska tuleva isä ei ole mikään lukutoukka eikä jaksa aktiivisesti etsiä tietoa kirjoista tai netistä. Minulta hän taas ei osaa tai rohkene kysyä, ja kahdenkeskinen keskustelu tai harjoittelu ei oikein tunnu luonnolliselta. Häntä tuskin saa motivoitua mihinkään hengitysharjoituksiin, ellei joku ulkopuolinen ensin sano, että niistä on apua! Itse olen jo lukenut aiheesta paljon ja tiedän jotain myös pienten lasten hoidosta, mutta mies taitaa olla ihan ulalla näistä jutuista. Hänen takiaan jonkin sortin valmennus olisi hyvä, ettei kaikki tule ihan yllättäen hänelle. Itse haluaisin myös käydä tutustumassa synnytyspaikkaan etukäteen. Ja olisihan sitä kiva tavata muitakin odottavia.

Meillä aika sama juttu. Miestä ei saa oikein lukemaan mitään noita synnytykseen liittyviä juttuja. Taitaa arastella vielä vähän.
Joten kun valmennukseen pääsee niin ehdottomasti mies mukaan. No viimeksi sanoin sille,kun oli neuvolassa puhetta synnytys saliin tutustumisesta,niin sanoin tälle,että "Joskus huhtikuussa on sitten tutustuminen sairaalassa,niin lähdet sitten mukaan ellet ole silloin kiinni. Jos sie et pääse,niin oon pyytänyt äitiä jo sitten varmuuden vuoksi." hän sitten myöntyi tähän. Saa nähdä mitä synnytysvalmennuksesta tulee,että lähteekö/pääseekö sinne.

Kaikki kokee tuon varmasti tosi erilailla ja riippuu tietysti paikastakin, on niin erilaisia kuitenkin paikkakuntakohtaisesti. Meillä oli tosi suuret odotukset, mutta kun ensimmäisen kerran sinne menimme, jäi se kerta myös viimeiseksi. Täti selitti ja selitti tylsästi ja kaksi tuntia piti istua kovilla penkeillä hiljaa.. Katselin muita odottajia ja ihmettelin, kuinka tyynisti he istuivat. Itse kiemurtelin koko ajan, kun selkää kolotti jne.
Itselläni on kolme pikkusiskoa, joista nuorin on vajaa 10 kk, joten olen paljon hoitanut ja ollut tekemisissä lasten kanssa. Vuosi sitten seurasin äitini raskautta ihan vierestä ja kuuntelin hänen juttujaan. Nyt, kun olen itse raskaana, olen paljon lukenut netistä tietoa ja kysellyt äidiltä, jos joku on epävarmaa ja kaiken olin saanut selville itse ennen tuota valmennusta. Tai siis tarkoitan, että mikään ei tullut uutena valmennuksessa ainakaan tuolla kertaa. Puhuttiin synnytyksestä, jonka takia tätä valmennusta odotinkin niin innoissani. Enhän luonnollisesti ole synnytystä nähnyt tai kokenut ensikertalaisena ikinä ja kaikkien synnytykset on niin erilaisia, että ei se ole sama lukea niistä tai kuunnella tuttujen juttuja. Kuitenkaan en mitään uutta tietoa tuolla saanut ja tuntui, että mitään ei saanut irti koko valmennuksesta.
Mieheni on ihan ääripääni. Hänellä on yksi ainut veli, sekin kaksosveli, joten ei ole pienemmistä sisaruksista kokemusta. Hänen lähipiirissään ei varmaan kukaan ole ollut raskaana niin, että olisi läheltä seurannut raskautta, saati sitten ollut tekemisissä lasten kanssa tai pitänyt pientä vauvaa edes sylissä! Hän ei myöskään jaksa lueskella raskaus/synnytysjuttuja netistä tai kirjoista. Lähinnä minä olen hänelle selittänyt asioita ja lukenut kiinnostavia juttuja netistä ääneen. Silti hänkään ei saanut valmennuksesta mitään irti! Jopa hän siis sanoi, että kaikki oli ennestään täysin tuttua!
Meillä ainakin selitettiin tosi typerästi asiat. Kuin huone olisi ollut täynnä pikkulapsia, joille täti selitti. Välillä piti ihan silmiä pyöräytellä, kun täti esimerkiksi näytti nukkea ja lantionluita (siis sellaista muovista mallia lantionalueen luista) ja näytti kuinka se vauva siellä mahassa on... En usko, että kukaan ensikertalainen edes on tuollaisesta tiedosta jäänyt paitsi?! Anteeksi nyt, jos loukkaan jotain. Onhan se toisaalta hyväkin, että selitetään alusta alkaen ja kädestä pitäen asiat...
Seuraavalla kerralla olisi nähty synnytysvideo, joka meille näytetään neuvolassa seuraavalla kerralla, kun emme kerta valmennukseen menneet ja sen jälkeen olisi ollut vauvanhoidosta puhetta. Tuota vauvanhoitoa en halua edes kuvitella, että miten se selitettäisiin.. Tyyliin; "vauvalla pitää aina olla vaippa päällä.." [:-]

Anteeksi vielä jos loukkasin jotain, koska ymmärrän kuitenkin, että toisilla ei välttämättä ole minkäänlaista kokemusta vauvanhoidostakaan ja onhan se hyvä, että se opetetaan alusta alkaen! Tottakai myönnän, että itselläkin on paljon vielä epätietoisuutta, mutta itse koen asian niin, että kyselen mielummin asioista vaikka äidiltä tai joltain muulta kokemusta omaavalta tutulta! Neuvolatädit kuitenkin pakkaavat muutenkin välillä puhua ja toimia ns. "liian hienosti". Eli koen itse saavani parempaa tietoa omalta äidiltä, joka on varmana käyttänyt lähinnä maalaisjärkeä meidän kaikkien neljän lapsen kanssa eikä noudattanut pikkutarkasti saamiaan tietoja.. Tyyliin kiinteiden aloitukset sun muut.

Komppaan Undulaattia, jonka kanssa samassa neuvolassa siis itse kävin valmennuksessa.. Me jaksettiin käydä kuuntelemassa 2 ekaa kertaa, lähinnä ne synnytykseen liittyvät jutut ja mulle ainakaan ei tullut mitään uutta, tosin olen näitten synnytysjuttujen lukemisen aloittanut jo heti kun tulin raskaaksi.. Kovat penkit tosiaan, tuskallista istua, pitkäveteisellä monotonisella äänellä selitetti ja synnytysvideo, joka katsottiin oli iänkaikkisen vanha, karsea ja siitäkään en saanut mitään irti. Miehelle ehkä oli ihan hyvä nähdä videolta, että ihan rauhallisesti se synnytyskin voi sujua ilman hirveää huutoa, juoksua, paniikkia ja huonetta täynnä hoitajia ja lääkäreitä. Hän ei myöskään kovin omaehtoisesti ole lueskellut juttuja, joten olen sitten kertonut kaiken juurta jaksain ja laittanut lukemaan joitain artikkeleita. Ihan hyvin tuntuu nyt olevan perillä asioista. Lisäksi kävin ihan omaehtoisesti Aktiivinen synnytys Ry:n synnytyksen abc-keskusteluillassa, joka oli ehkä x 1000 mielenkiintoisempi ja antoisampi kuin neuvolan valmennus.

Vauvanhoidosta, imetyksestä jne. olen sitten etsinyt itse tietoa ja väitän kyllä saaneeni sitä ihan tarpeeksi, vaikka ei enää valmennuksessa käytykään. Neuvolakäynneillä on täti jaksanut kuitenkin huomautella, että kun tehän ette tulleet enää.. Isien iltaan ei meillä mies halunnut myöskään lähteä.

ALKUPERÄINEN: Amelie

Komppaan Undulaattia, jonka kanssa samassa neuvolassa siis itse kävin valmennuksessa.. Me jaksettiin käydä kuuntelemassa 2 ekaa kertaa, lähinnä ne synnytykseen liittyvät jutut ja mulle ainakaan ei tullut mitään uutta, tosin olen näitten synnytysjuttujen lukemisen aloittanut jo heti kun tulin raskaaksi.. Kovat penkit tosiaan, tuskallista istua, pitkäveteisellä monotonisella äänellä selitetti ja synnytysvideo, joka katsottiin oli iänkaikkisen vanha, karsea ja siitäkään en saanut mitään irti. Miehelle ehkä oli ihan hyvä nähdä videolta, että ihan rauhallisesti se synnytyskin voi sujua ilman hirveää huutoa, juoksua, paniikkia ja huonetta täynnä hoitajia ja lääkäreitä. Hän ei myöskään kovin omaehtoisesti ole lueskellut juttuja, joten olen sitten kertonut kaiken juurta jaksain ja laittanut lukemaan joitain artikkeleita. Ihan hyvin tuntuu nyt olevan perillä asioista. Lisäksi kävin ihan omaehtoisesti Aktiivinen synnytys Ry:n synnytyksen abc-keskusteluillassa, joka oli ehkä x 1000 mielenkiintoisempi ja antoisampi kuin neuvolan valmennus.

Vauvanhoidosta, imetyksestä jne. olen sitten etsinyt itse tietoa ja väitän kyllä saaneeni sitä ihan tarpeeksi, vaikka ei enää valmennuksessa käytykään. Neuvolakäynneillä on täti jaksanut kuitenkin huomautella, että kun tehän ette tulleet enää.. Isien iltaan ei meillä mies halunnut myöskään lähteä.

"Kiva" huomata, että oot samaa mieltä, kun tosiaan samassa valmennuksessa käytiin, eri kerroilla vain! [:)] Meille se video tosiaan näytetään seuraavaksi neuvolassa.. En viitsinyt vastaankaan laittaa, kun neuvolatäti sanoi, että saatte katsoa sen täällä.. Olisi tuntunut typerältä ruveta sanomaan, että "ei kiinnosta", kun aika suoraa tädille jo senkin sanoin, että valmennuksesta ei saatu mitään irti ja ensimmäinen kerta jäi viimeiseksi. Ei täti kyllä siihen juuri mitään sanonut.

Lappeenrannassa perhe- ja synnytysvalmennukset ovat erikseen.. Perhevalmennuksia on n. kolme kappaletta (plus yksi psykologin pitämä valmennus) neuvolan tiloissa, ja sitten synnytysvalmennus on keskussairaalassa, samalla siinä on mukana myös kivunlievitysvalmennus. Tuo systeemi on aika hyvä, vaikkakin meillä yksi perhevalmennus menee synnytysvalmennuksen kanssa päällekäin ja jää siksi pois. Enkä osaa yhtään sanoa tuleeko noista valmennuksista olemaan paljoakaan hyötyä (varsinkin me naiset osataan samat asiat etsiä netistä/kirjoista), mutta varsinkin kivunlievitysvalmennusta odotan kovasti. [:)]

Kävin tammikuussa Lappeenrannan synnytysvalmennuksen, joka oli yksi ainoa kerta. Kätilö puhu suoraan asiat näytöltä, powerpoint-esitys. Ja ainut mitä siitä jäi mieleen oli se, että jokaisessa työvuorossa on vain 2 kätilöä ja synnyttäjiä voi olla jopa 6. Tämä kätilö mainitsi asiasta neljä eri kertaa. Tämän lisäksi päästiin käymään synnytysosastolla ja nähtiin isien huone ja amme. Kokonaisuudessa meni 1h20min. Perhevalmennukset oli pannassa sikainfluenssan takia. Joka kerta kuulemma eri kätilö pitää sen.

Mulle jäi vaa mielee et toivottavasti kaikki menee hyvin, ettei tarvi yksin ukon kans pärjätä siellä. Lopuksi sai jättää kirjallisen palautteen ja kirjoitin sinne kyllä palautetta.

sipster: Inhottaa tuollainen ylityöllistäminen, synnyttäjäkin joutuu sitten pelko persuuksissa pyörittelemään peukaloitaan ja toivomaan että joku ehtisi tulla välillä tarkastamaan tilanteen.. Sama tilanne monessa sairaalassa. [8|] Muutenkin EKKS:n synnytysosasto tuntuu sisältävän juuri niitä aspekteja, joista eniten sairaaloita arvostellaan.
Mutta hyvä että laitoitte palautetta kerta ette olleet tyytyväisiä valmennukseen, saa nähdä millaista nyt sitten maaliskuussa siellä valmennuksessa on. Varmaan aika samanlaista, mutta tuleepahan ainakin kulutettua aikaa äitiysloman muuten niin pitkältä tuntuvien päivien aikana.. [:D]

Joensuussa kestää neljä tuntia! Tosin väliajalla.
Käsittelee raskausaikaa (täh? 32 vk jälkeen), vanhemmuuteen kasvaminen, muutokset parisuhteessa, synnytys (kivunlievitys) ja lapsivuodeaika. Tutustumiskierrokset mahdollisuuden mukaan. "Tavoitteena tukea äitejä käyttämään omia voimavarojaan entistä enemmän." Ai vähemmän kivunlievitystä (säästöä)??
Ja plakaatin lopussa lukee, että entinen luentomateriaali löytyy myös nettisivuilta.
Taidanpa jättää valmennuksen väliin...

Takaisin