Kaikki kokee tuon varmasti tosi erilailla ja riippuu tietysti paikastakin, on niin erilaisia kuitenkin paikkakuntakohtaisesti. Meillä oli tosi suuret odotukset, mutta kun ensimmäisen kerran sinne menimme, jäi se kerta myös viimeiseksi. Täti selitti ja selitti tylsästi ja kaksi tuntia piti istua kovilla penkeillä hiljaa.. Katselin muita odottajia ja ihmettelin, kuinka tyynisti he istuivat. Itse kiemurtelin koko ajan, kun selkää kolotti jne.
Itselläni on kolme pikkusiskoa, joista nuorin on vajaa 10 kk, joten olen paljon hoitanut ja ollut tekemisissä lasten kanssa. Vuosi sitten seurasin äitini raskautta ihan vierestä ja kuuntelin hänen juttujaan. Nyt, kun olen itse raskaana, olen paljon lukenut netistä tietoa ja kysellyt äidiltä, jos joku on epävarmaa ja kaiken olin saanut selville itse ennen tuota valmennusta. Tai siis tarkoitan, että mikään ei tullut uutena valmennuksessa ainakaan tuolla kertaa. Puhuttiin synnytyksestä, jonka takia tätä valmennusta odotinkin niin innoissani. Enhän luonnollisesti ole synnytystä nähnyt tai kokenut ensikertalaisena ikinä ja kaikkien synnytykset on niin erilaisia, että ei se ole sama lukea niistä tai kuunnella tuttujen juttuja. Kuitenkaan en mitään uutta tietoa tuolla saanut ja tuntui, että mitään ei saanut irti koko valmennuksesta.
Mieheni on ihan ääripääni. Hänellä on yksi ainut veli, sekin kaksosveli, joten ei ole pienemmistä sisaruksista kokemusta. Hänen lähipiirissään ei varmaan kukaan ole ollut raskaana niin, että olisi läheltä seurannut raskautta, saati sitten ollut tekemisissä lasten kanssa tai pitänyt pientä vauvaa edes sylissä! Hän ei myöskään jaksa lueskella raskaus/synnytysjuttuja netistä tai kirjoista. Lähinnä minä olen hänelle selittänyt asioita ja lukenut kiinnostavia juttuja netistä ääneen. Silti hänkään ei saanut valmennuksesta mitään irti! Jopa hän siis sanoi, että kaikki oli ennestään täysin tuttua!
Meillä ainakin selitettiin tosi typerästi asiat. Kuin huone olisi ollut täynnä pikkulapsia, joille täti selitti. Välillä piti ihan silmiä pyöräytellä, kun täti esimerkiksi näytti nukkea ja lantionluita (siis sellaista muovista mallia lantionalueen luista) ja näytti kuinka se vauva siellä mahassa on... En usko, että kukaan ensikertalainen edes on tuollaisesta tiedosta jäänyt paitsi?! Anteeksi nyt, jos loukkaan jotain. Onhan se toisaalta hyväkin, että selitetään alusta alkaen ja kädestä pitäen asiat...
Seuraavalla kerralla olisi nähty synnytysvideo, joka meille näytetään neuvolassa seuraavalla kerralla, kun emme kerta valmennukseen menneet ja sen jälkeen olisi ollut vauvanhoidosta puhetta. Tuota vauvanhoitoa en halua edes kuvitella, että miten se selitettäisiin.. Tyyliin; "vauvalla pitää aina olla vaippa päällä.." [:-]
Anteeksi vielä jos loukkasin jotain, koska ymmärrän kuitenkin, että toisilla ei välttämättä ole minkäänlaista kokemusta vauvanhoidostakaan ja onhan se hyvä, että se opetetaan alusta alkaen! Tottakai myönnän, että itselläkin on paljon vielä epätietoisuutta, mutta itse koen asian niin, että kyselen mielummin asioista vaikka äidiltä tai joltain muulta kokemusta omaavalta tutulta! Neuvolatädit kuitenkin pakkaavat muutenkin välillä puhua ja toimia ns. "liian hienosti". Eli koen itse saavani parempaa tietoa omalta äidiltä, joka on varmana käyttänyt lähinnä maalaisjärkeä meidän kaikkien neljän lapsen kanssa eikä noudattanut pikkutarkasti saamiaan tietoja.. Tyyliin kiinteiden aloitukset sun muut.