Onko synnytysten jälkihoito huonoa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mikä on teidän kokemuksenne, koetteko saaneenne laadukasta ja riittävää jälkihoitoa synnytyksen jälkeen?

Mä en koe, että olis tarpeeks sektion jälkeen kummallakaan kerralla annettu ohjeita (jumppa eikä venytysohjeita ei tullut), eikä tarkistuksia. Tokan lapsen kohdalla neuvolan th teki jälkitarkastuksen, eli oli tosi suppea. Lisäksi oli haavan kanssa ongelmia, kivut oli kovia ja toipuminen oli pitkä. Tokan kohdalla kävin haavahoitajalla terveyskeskuksessa.

En koe että riittävästi. Varsinkaan lantionpohjalihakset ei tuntuneet kiinnostavan ketään ja niiden vaikutuksesta ei puhuttu mitään. Sanottiin vaan että muista jumpata. Varsinkin ekan raskauden kohdalla olin vaan että mitkä lantionpohjalihakset ja miksi. Jouduin ite googlettaa mitä ne on ja miksi jumpataan.

Nyt oon jumpannut, mutta liian myöhään aloitin ja tajusin niiden tärkeyden. Heti kun jumppa loppuu niin laskeumat aika varmasti palaa…

Joo ei todellakaan sektion jälkeen saanu mitää ohjeita arven hoitoon. Ainoostaan varoitellaan kohtutulehduksesta ja sen huomaamiseen ohjeet oon kummankin synnytyksen jälkeen saanu. Joku äitiysfyssariaika automaattisesti kaikille olisi hyvä.

Mielestäni pitää osata pyytää enemmän, resurssit käytetään minimiin eli pakollisiin jälkitarkastuksiin ja neuvoloissa neuvolatädillä ei ole välttämättä tieto taitoa asiaan mikä on ikävää(tuntuu ylipäätään olevan tuuria onko neuvolatäti millainen) ja synnäreilläkin on kiire ja herkästi asiat jää minimiin ja sieltä päästyä itse pyydettävä/vaadittava/hankittava tietoa ja apua. 🤔

Itse kävin yksityisellä lääkärillä ja äitiysfyssarilla kun halusin hyvää palvelua ja itselleni tärkeisiin asioihin vastauksia, tietoa, hoitoa ja ohjeita. Mutta toki on epäreilua että raha auttaa 😇 itse jo raskausaikana petyin kunnallisen hoitoon joten tästä syystä maksoin mieluusti laadukkaasta palvelusta synnytyksen jälkeen koska äidin hyvinvointi on lapsenkin etu ja raskauden jälkeinen aika on yhtä tärkeä huomioida kuin raskaus aika ja synnytys. Julkisella kävin pakollisen jälkitarkistuksen.

Aika suppea se oli 1-3 synnytyksen jälkeen. Mitään ongelmia ei itsellä kerrottavana ollut ja jälkitarkastuksessa lääkärikäynti keskittyi lähinnä ehkäisyä varten reseptin kirjoittamiseen.
Nelosesta lääkäri tutki vähän laajemmin erkauman, lantionpohjanlihasten kunnon ja kertoi mitä on vanhana odotettavissa useamman lapsen saamisen takia 😅

Jälkitarkastus oli molempien ajan haaskaamista. Lääkäriltä sain naurahduksen ja toteamuksen että sellaista se on, kun kerroin eräästä vaivasta. En enää oikein edes muista mikä vaiva se oli, on onneksi parantunut hoidosta huolimatta. 🤷‍♀️

Osastolla olisi voinut telkkarista katsoa jotain fysioterapeutin videota, mutta ei löydetty kaukosäädintä eikä asia kiinnostanut niin paljoa, että olisin keneltäkään kysynyt.

Itseäni suojasi varmaan hyvä tuuri, nuorehko ikä ja ennalta terve keho, kun mitään pysyvää tai kovasti vaivaavaa väliaikaistakaan ei maratonisynnytyksestä jäänyt. Hyvin selväksi tuli kuitenkin se, että äiti ja äidin vointi ei synnytyksen jälkeen kiinnosta ketään.

Kyllä tässä vähän on tullut olo, ettei äiti kiinnosta enää synnytyksen jälkeen. Sektion jälkeen ohjeistettiin suunnilleen vaan nousemaan kyljen kautta ylös ja olemaan kantamatta mitään vauvaa painavampaa. Ei siis mitään hierontaohjeita, kuten ei myöskään tukea rajuun synnytyspettymykseen. Hemoglobiini mitattiin pyynnöstä sairaalassa, mutta mitään seurantaa ei saanut, vaikka se oli kuopuksen synnytyksen jälkeen päälle 90.

Jälkitarkastuskin voisi olla huomattavasti kattavampi. Mitään neuvoja erkauman hoitoonkaan ei saanut, vaikka kuopuksen kohdalla sitä erikseen kysyin. Tai no, neuvoi lääkäri lankuttamaan, mikä ilmeisesti olisi vain pahasta erkaumalle! Pikkupikkupikkuisen mainitsema äitiysfyssariaika kaikille olisi kyllä tosi hyvä.

Täytyy kertoa jotain positiivista! Minulla kävi fysioterapeutti henkilökohtaisesti kertomassa minulle sektioarven käsittelystä lapsivuodeosastolla ja sain siihen ihan paperiohjeen mukaan. Toki tässä ei ollut minulle mitään uutta, kun on oli jo pari sektiota aiemmin. Mut varmasti ensikertalaisille hyödyllinen. Miinusta annan nyt siitä, ettei tällä kertaa ollut mitään "kotiinlähtökeslustelua" tms.

Tosi valitettavaa, että jälkihoito ei kauheasti kiinnosta julkista puolta. Ja samalla pitäisi saada syntyvyys nousuun tai edes pidettyä nykyisellä tasolla.

Aika samanlaisia kokemuksia kuin muillakin. Miekin maksoin itse äitiysfyssarin palveluista ja joitain lääkärikäyntejäkin yksityisellä ja käytin myös työterveyttä hyödyksi. Julkiselta puolelta sai pakolliset tutkimukset, kun itsellä oli ongelmia sektiosta parantumisessa. Jälkitarkastuksessa miulla oli hyvä lääkäri, mutta siihen ne neuvolan palvelut loppuivatkin ja terveyskeskuksesta ei enää apua saanutkaan.

Aikalailla oli joo vähän sellainen olo, että kiinnostus äitiä kohtaan lopahti siihen, kun astuin synnäriltä ulos. Vähän sitä joo udellaan nukkumisia, mutta nekin tuntuu enemmän olevan lapsen kuin äidin puolesta.
Jälkitarkastuksen koen ihan positiivisena, tosin sekin lähinnä sillä, että lääkärillä käydessä mainitsin, että tuntuu kuin olisi laskeumaa, joka tutkittiin ihan kunnolla ja myös ultraten. Kyseessä siis oli vain polyyppi, jota jo seurattiin koko raskauden ajan ja sainkin vihdoin lähetteen sen poistoon. Ajankin operaatiolle sain viikolla.
Mutta tosiaan, ilman tätä ylimääräistä seurantaa/ operaatiota, ei varmaan olisi ketään ihan hirveästi kiinnostanut mikään muu kuin se radi ja sen siitä seuraava sokerirasitus.
Onneksi meillä sentään lääkäri ihan fiksu ja ymmärsi jo itsekin, kun ollut puhetta, että seuraavaa aletaan yrittää ensi vuonna, joten ilmoitin, että kondomilla mennään. Neuvolanhoitaja yritti kyllä alkuun tyrkyttää pillereitä, vaikka sanoin, että saankohan niitä edes käyttää kun on aurallinen migreeni todettu. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Jälkitarkastus varsinkin kuopuksen kanssa oli ihan yhtä tyhjän kanssa jotain höpinää, imetyksestä ja ehkäisystä. Ei missään välissä huomattu edes sitä, että istukasta oli jäänyt jotain sisään. ( Tuli sitten järkyttävänä verenvuotona itsekseen pois ja päädyin kaavintaan)

Olisi pitänyt mennä yksityiselle, jossa muutenkin käyn.

Takaisin