Onko sinun ja puolisosi kosketuksissa myös läsnäoloa?

jarkko

---
Vau.fi:n asiantuntija
Aloitan ketjun yleisemmästä aiheesta, joka saattaa olla ongelmana monessakin kiireisessä pikkulapsivaiheen keskellä sinnittelevässä parisuhteessa. Tähän voi tottakai kaikki kommentoida, yleisellä tasolla tai sitten omia kokemuksia peilaten. Miten itse haluaa.

Varsinkin pidemmissä suhteissa kosketuksesta saattaa hävitä läsnäolo. Kosketuksesta tulee silloin seksuaalisesti väljä, sillä seksuaalisien vibojen lähettäminen eteenpäin toiselle vaatii ennenkaikkea läsnäoloa. Kun puhutaan, että parisuhde tuntuu ystävyyssuhteelta tai jopa kämppäkaverimaiselta suhteella, silloin on todennäköistä, että kosketuksesta on hävinnyt länsäolo, parisuhteesta intiimiys ja sitä kautta myös seksuaalinen ulottuvuus.

Yksi merkki läsnäolon puuttumisesta voi olla silmät kiinni rakastelu. Silloin ongelmana voi olla eristyminen omaan sisäiseen kuoreen ja toiselle viestittely ikään kuin kaukaa, kuoren takaa, näkemättä toista seksuaalisena olentona aivan vieressä.

Näin toki ei aina ole, sillä silmät kiinni suuteleminen on myös tapakulttuuria. Jos kuitenkin kokee, että omasta ja puolison kosketuksesta puuttuu läsnäolo, yksi mahdollisuus on yksinkertaisesti avata silmät, nähdä puoliso ja olla vuorovaikutuksessa myös seksiä harrastettaessa.

Miltä tämä teistä kuulostaa? Käykö järkeen vai onko puppua?
 
Mun mielestä ihan järkeenkäypää. Meillä on jo pidempi parisuhde tässä ja 3-ja 1-vuotiaat lapset. Pikkulapsiarki on todella hektistä välillä ja molemmat ovat väsyneitä. Seksuaalinen kanssakäyminen on vähentynyt mikä lienee täysin normaalia. Mielestäni olemme kuitenkin saaneet pidettyä suhteen liekkiä yllä muulla hellyydellä. Huolehdimme että nukkumaan mennessä vaihdetaan pusut, mies pusuttaa aina minut ja lapset töihin lähtiessään. Ollaan toisen kainalossa ja halitaan. Halu omaa puolisoa kohtaan on edelleen olemassa, väsymys vain verottaa sitä tällä hetkellä. Uskon että seksiäkin on enemmän taas kun lapset kasvavat ja alkavat nukkua yönsä paremmin. Yritämme estää sen että muuttuisimme vain kämppäkavereiksi mutta tiedostamme että se vaatii työtä ja on järjestettävä kahdenkeskistä aikaa. Onneksi se on meillä onnistunutkin.
 
Erilaisista tavoista koskea: hauskana esimerkkinä tämä Youtube-video, jossa lesbonaiset koskevat ensimmäistä kertaa elämässään penikseen.

https://www.youtube.com/watch?v=wq0IxMjFyoU

Voiko pitkässä parisuhteessa käydä niin, että parin välinen kosketus muuttuu tällaiseksi "lesbo koskettaa penistä" -tyyppiseksi epäeroottiseksi kosketukseksi?
 
Miettinyt että minä olisin vielä läsnä koskiessa miestäni..tuntuu että häneltä ei enää tule kosketuksia niin kuin ennen. Eikä ne ole samanlaisia kuin ennen..ne ovat ns. kylmiä.ehkä hänestä tuntuu että hänen pitää koskea. Uskon kyllä että haluaakin mutta niissä puuttuu se jokin. Halauksia saan enää harvoin. Ne mun pitää pyytää. Rintoihin hän ei enää koske "ne on vauvan". Itsekin olen eksyksissä uusissa tunteissani ja juurikin läheisyyttä kaipaan.
 
Miettinyt että minä olisin vielä läsnä koskiessa miestäni..tuntuu että häneltä ei enää tule kosketuksia niin kuin ennen. Eikä ne ole samanlaisia kuin ennen..ne ovat ns. kylmiä.ehkä hänestä tuntuu että hänen pitää koskea. Uskon kyllä että haluaakin mutta niissä puuttuu se jokin. Halauksia saan enää harvoin. Ne mun pitää pyytää. Rintoihin hän ei enää koske "ne on vauvan". Itsekin olen eksyksissä uusissa tunteissani ja juurikin läheisyyttä kaipaan.

Pelkkä vauva-ajan kiireisyys saattaa johtaa siihen, että koskettamisen tapa muuttuu. Mitä mieltä miehesi on? Onko voinut yksinkertaisesti käydä niin, että vauva-arki yhdistetynä siihen kaikkeen muuhun arkiseen aherrukseen on vienyt miehesi ajatukset ihan muualle ja näin ollen purkanut koskettamisesta länsäolon? Isäksi tuleminen on tietysti iso juttu miehelle. Siinä missä naisesta tulee tietyssä mielessä äiti jo raskausaikana, miehelle isyys alkaa rytinällä kakkavaippasirkuksen alkaessa. Isäksi asettuminen voi vaatia mieheltä hetken. Hän on monta-monta kuukautta sinua jäljessä.

Eroottinen kosketus ei ole äidin ja isän välinen, vaan se on aina miehen ja naisen välinen. Isä- ja äitirooli pitäisikin karistaa pariskunnan välisestä hellyydestä, läheisyydestä ja koskettamisesta. Kosketus on tietysti aivan erilainen, jos kokee itsensä isäksi, joka koskettaa äitiä. Jos ajattelee, millainen on isän pusu äitille, se on taatusti erilainen kuin miehen ja naisen välinen suudelma: :love022

Yksi tapa muistuttaa niin itseä kuin puolisoa siitä, että tässä perheessä on jotain muutakin kuin äiteilyä ja isäpappailua, on lähteä kahdestaan ulos talosta, tuulettumaan, treffeille, tekemään jotain sellaista, mitä seurusteleva pariskunta tekee, jotain sellaista, mitä teitte yhdessä ennen kuin lapsi syntyi. Jos lapsenvahtiasia on hankala järjestää, voisiko olla jokin jännittävä tapa kohdata kotona miehenä ja naisena? Salaiset treffit kylpyhuoneessa? :happy093

Monesti on niin, että molemmat kaipaavat kosketusta ja läheisyyttä, mutta kaipuu tulee esille sellaisilla tavoilla, ettei synny kohtaamista? Kun väsymys painaa ja uudet identiteetit myllertävät mielessä, ajatukset voivat menevät täysin ristiin. Millä tavalla sinusta läheisyyttä voisi lisätä parisuhteeseen?
 
Näemmä vaan keskusteleminen auttoi..ei voi vaan olettaa että toinen tajuaa. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt miehessäni. Minä hellin häntä pyytämättä..miksi siis minun pitää pyytää ja aina tasaisin väliajoin oikein muistuttaa?! Ennen kuin luin vastauksesi..meillä itseasiassa oli salainen kohtaaminen kylppärissä. :wink

Mies toistuvasti isittelee itseään myös minulle puhuessaan. Aina toivon ettei hän tekisi niin..tai kun äidittelee minua..sanon että haluatko soittaa äidillesi?!
 
Näemmä vaan keskusteleminen auttoi..ei voi vaan olettaa että toinen tajuaa. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt miehessäni. Minä hellin häntä pyytämättä..miksi siis minun pitää pyytää ja aina tasaisin väliajoin oikein muistuttaa?!

Tässäpä se onkin kiteytettynä! Usein homma etenee, kun asioista puhutaan perusteellisesti. Todennäköisesti koet koskettamisen ja hellyyden eri tavalla kuin miehesi? Ehkäpä myös miehesi kaipaa jotain, mitä et arvannut hänen kaipaavan? Puhumalla jutut etenee. :talk030

Mahtavaa, että teillä oli salainen kylppärikohtaaminen. Kylppäri on tunnetusti lapsiperhepariskuntien romantiikan huipentuma. :Heartred

Jos muuten keskustelu lipsuu riitelyn tai nahistelun puolelle (ei niin että teillä olisi näin, mutta ihan yleisellä tasolla pohdiskelen), yksi hyvä tapa on istua alas, ottaa toista kädestä kiinni, katsoa silmiin ja keskustella vasta sitten.

(Tässä vielä lisää yleistä pohdintaa, joka ei liity teidän tilanteeseenne. Tuli vain mieleen tuosta, mitä kirjoitit...)

On haastava tilanne, kun toivoo muutosta toisessa, johon toinen ei kuitenkaan halua syystä tai toisesta lähteä. Toisen tapaa "olla maailmassa" kun ei voi sanoittaa tai määritellä hänen puolestaan. Se on vääjäämättä toisen tehtävä itse. Voi vain esittää pyyntöjä, jotka pitäisi aina nähdä pyyntöinä -- ei koskaan vaatimuksina. Vaatimalla kun ajaudutaan usein umpikujaan.

Aina on asioita, jotka nyppivät toisessa. On hyvä pitää mielessä, ettei kukaan kuitenkaan halua puolisoa, joka tekee kaiken niinkuin itse haluaa. Sellainen puoliso olisi oikeastaan jonkinlainen heijastuma omasta itsestä, eikä näin ollen laisinkaan puoliso, joku toinen. Jos eläisi tällaisessa suhteessa, itsensä rakenteleman peilipuolison kanssa, silloin ei myöskään olisi mitään tietä toisen luo, ei minkäänlaista mahdollisuutta kohtaamiseen ja rakkauteen. Se olisi toisin sanoen melko tylsää. :happy112
 
Kyllä hän siis koskettaa minua mutta usein ne on seksiin viittaavia kosketuksia. Meillä on seksiä ollut n. kerran viikossa. Itse tarvitsisin hellän halauksen yms. Nuorempina meillä oli paljonkin seksiin viittaavaa koskettelua joka sitten päätyikin itse aktiin. Vielä nämä naurattavat minua mies selvästi kiihottuu ja sitten haluaakin seksiä. Eilenkin minun oli vaadittava päästä nukkumaan. Hän kyllä sanoi tietävänsä että olen väsynyt. Kyllä minäkin haluaisin enemmän seksiä..mutta ei se vain onnistu. Keskustelimme tästä jotain pari kuukautta sitten. Ehkä hän on taas unohtanut ja pitää puhua uudestaan. Haaveilin jo että pojan voisi pian jättää yökylään mutta nyt se ei käykään kun hän kieltäytyi tuttipullosta ja kaikista muistakin vaihtoehdoista. Tätä sitten olenkin itkenyt viikonlopun..mutta nyt menen jo ihan ohi aiheen.
 
Kyllä hän siis koskettaa minua mutta usein ne on seksiin viittaavia kosketuksia. Meillä on seksiä ollut n. kerran viikossa. Itse tarvitsisin hellän halauksen yms. Nuorempina meillä oli paljonkin seksiin viittaavaa koskettelua joka sitten päätyikin itse aktiin. Vielä nämä naurattavat minua mies selvästi kiihottuu ja sitten haluaakin seksiä.

Asiantuntijat usein muistuttavat, että pitäisi olla koskettamista ilman seksiulottuvuutta varsinkin juuri tilanteessa, missä lapsi on syntynyt ja läheisyys parin välillä on muutenkin kortilla. Miehellesi voi tietenkin vinkata, että tutkimuksien mukaan seksiä on sitä enemmän, mitä enemmän suhteessa on ylipäätänsä koskettamista, hellyyttä ja läheisyyttä.

Miehen osalta tilanne saattaa (joskus) mennä näin (ei välttämättä päde mieheesi, mutta joidenkin tilanteisiin istuu): Mies kokee, että lapsen syntymän jälkeen seksimäärä vähenee ja tilanne ärsyttää häntä. Kun tilanne ärsyttää, mies ei ole aktiivinen läheisyyden suhteen. Kun läheinen koskettaminen vähenee miehen osalta, synnyttäneen naisen halukkuus seksiin vähenee. Noidankehä on valmis.

Kerta per viikko on tosi hyvä seksimäärä tilanteessa, jossa pikkuvauva mutkistaa parisuhdekuviota. Minä ainakin nostan hattua teidän petiaktiivisuudellenne! Yhteistä aikaa voi olla mahdoton nyhtäistä tyhjästä, jos sitä ei ole. Määrän sijaan voisikin yrittää keskittyä laatuun. Millä konsteilla sinun mielestäsi seksi olisi tosi huippuja? Mitä sinä itse toivot eniten? Mitä miehesi toivoo? Ajatusriihi höyryämään!
 
Miehen osalta tilanne saattaa (joskus) mennä näin (ei välttämättä päde mieheesi, mutta joidenkin tilanteisiin istuu): Mies kokee, että lapsen syntymän jälkeen seksimäärä vähenee ja tilanne ärsyttää häntä. Kun tilanne ärsyttää, mies ei ole aktiivinen läheisyyden suhteen. Kun läheinen koskettaminen vähenee miehen osalta, synnyttäneen naisen halukkuus seksiin vähenee. Noidankehä on valmis.
Allekirjoitan!
No ei ihan joka viikko..ja seksi on paljon muuta kuin yhdyntä. :wink Minä ainakin teen kaikkeni että niin olisi. Kyllä minun hormonini vielä hyrräävät vaiko moni äiti sanoo kokevansa haluttomuutta.
 
Odotan puolisoni kanssa toista lastamme. Koko aikana kun olemme olleet yhdessä ei parisuhteestamme ole puuttunut intohimoa eikä seksi ole koskaan ollut ongelma.

Ennen ensimmäistä lastamme harrastimme seksiä päivittäin, joskus useamman kerran päivässä. Raskausaikana halut eivät vähentyneet, mutta miehelläni oli pelko vauvan satuttamisesta, joten hänellä laukeaminen ei onnistunut. Raskauden jälkeen tilanne normalisoitui, oikeastaan seksistä tuli vielä parempaa. Nyt odotusaikana seksiä on ollut todella vähän ehkä kerran pari kuukaudessa. Mieheni ei edes kykene olemaan läsnä tilanteessa. Kun kysyn asiasta hän loukkaantuu. Hän sanoo rakastavansa ja haluavansa, muttei ole kuitenkaan siinä.

Kaksi viimeistä kertaa on olleet jotain kamalaa. Tulee mieleen kännipano viikkarin laivalla joskus teinivuosina. Kaverin kunto lopahtaa ensimmäisten minuuttien aikana. En halua edes enää yrittää, tuntuu todella pahalta kun tavara pehmenee kesken kaiken. Miten tunteen voi löytää takaisin? Pelkään ettei tilanne palaudu raskauden jälkeen, koska tunne on hävinnyt.
 
Oh! En olekkaan yksin ongelmani kanssa.
Meillä on mieheni kanssa pian 1v tyty. Tämän vuoden aikana ollaan harrastettu seksi vain pari kertaa.. Meillä oli ennen todella vilkas seksielämä ja muutenkin oli tosi paljon hellyyttä ja rakkautta ja osoitettiin toisillemme että haluaa toista mutta nyt ei ole mitään. Iltaisin annetaan hyvän yön pusu ja jos satutaan samaan aikaan sänkyyn niin mies ottaa kainaloon hetkeksi, päivisin joudun joskus pyytämään halia mutta se on semmonen pikahali ja tuntuu että mies ei haluais halata.. Mies ei enää osoita millään tavalla kiinnostusta minua kohtaan kuin ennen kehui ja vihjaili.. Minulla on alkanu tuntua siltä etten ole enää niin haluttava.. Aina on jokin tekosyy ettei voi.. Ymmärrän kyllä että se tekee paljon kun tyttömme nukkuu pinnasängyssä aivan sänkymme vieressä niin seksi ei viitsi harrastaa, mutta se ei ole syy siihen miksei voisi vain halailla ja pusia.. Hän on sanonut ettei tiedä miksei halua ja haluta mutta viettää silti aamuisin omaa kivaa kun minä olen tytön kanssa jo noussut ylös..
 
Erektioon vaikuttaa moninaiset seikat, joten tietysti ihan parasta olisi, jos miehenne kirjoittaisivat tänne omia tuntemuksiaan asiasta.

Kirjoitan kuitenkin jotain yleisellä tasolla (tämä voi siis mennä aika pahasti metsään, mutta maistelkaa ja mutustelkaa voisiko seuraavassa analyysissä olla jotain perää).

On varsin ymmärrettävää, että miehen haluttomuus tuntuu siltä, ettei itse ole haluttava. Tämä asia on varmasti myös miehen tiedossa. Seksi, intohimo ja rakastelu ei ole ihmisen kohdalla pelkästään fyysinen suorite, vaan siihen vaikuttaa ennen kaikkea henkinen puoli: niinpä kaikenlaiset häiritsevät ajatukset, pulmat ja stressit saattavat estää rakastelutilanteen ja intohimon "rakentamisen" omaan pääkoppaan. Miehen tapauksessa tämä näkyy esimerkiksi erektion menettämisenä tai erektiovaikeutena, kun taas naisen tapauksena sama näkyisi esimerkiksi kostumattomuutena tai vaikkapa vaikeutena saavuttaa orgasmi.

Jos siis mies kokee, että seksissä on paljon pelissä, toisen tunteet, toisen itsearvostus, ehkä toisen pahoittunut mieli, mahdollinen myöhempi riita, seksiaktin rakentaminen itselle mielyttäväksi voi tulla haasteelliseksi tai jopa mahdottomaksi.

Jos tässä mitä kirjoitin on teidän mielestä järkeä, voisi kokeilla jotain seuraavanlaista menettelytapaa: voisiko mies vakuuttaa teidät siitä, että hän rakastaa ja pitää haluttavana ilman että asia pitää "todistaa" rakastelemalla? Sillä nimittäin juuri tämä tilanteen aiheuttama paine saattaisi olla tässä erektiopulman taustalla.
 
Kyllä tuossa on perää. Minä todistan miehelleni rakastavani häntä kun sanon sen ääneen ja kerron kuinka paljon haluan hänen läheisyyttään. Samalla tavalla hän voisi todistaa sen minulle, sanoa rakastavansa ja antaa minulle sitä läheisyyttä ja näyttävänsä että halit ja pusut on hänellekkin tärkeitä.
 
Takaisin
Top