Onko sinulla/lapsellasi kaimoja?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
No jos ei saivarrella että kaikillahan on, niin onko tullut vastaan kaimoja?

Oman nimisiäni olen tavannut muutaman, yksi samana vuonna syntynyt kuin itse.

Pojalle tuli vahingossa vähän liiankin yleinen nimi eikä ole mitenkään harvinaista kuulla hänen nimeä jonkun toisen äidin/isän suusta yleisissä paikoissa joissa on vähän enemmän lapsia. Myös perhekahvilassa, jossa kävimme usein hänen ollessa vauva/taapero oli yksi saman niminen. Ikäeroa heillä taisi olla pari kuukautta. Ulkonäöltään olivat kyllä ihan erilaisia.

Itselläni on n. 150 etunimikaimaa, joista olen elämäni aikana törmännyt kolmeen (jos kissoja ja koiria ei lasketa :joyful:).

Lapselle tuli annettua suht yleinen nimi, luulin harvinaisemmaksi. Ainakin täällä Pohjois-Karjalassa se on tullut vastaan aika usein.

Oman nimisiä oli ala-asteellamme yksi, itseä pari vuotta vanhempi. Muihin en ole törmännyt.

Lapsen nimisiin en ole törmännyt missään. Ihan tavallinen vanha suomalainen nimi on kuitenkin. Pelkäsin, että vastaan tulee montakin, kun juuri sattuivat vanhat nimet tulemaan muotiin. Olen aina tykännyt vanhoista nimistä ja halunnut antaa niitä omille lapsille. Huonoksi onneksi juuri tulivat muotiin kun itse aloin lapsia saada. Haluaisin, että saman nimisiä olisi mahdollisimman vähän, ihan käytännön syistä, ei siksi että lapsella pitäisi olla joku ainutlaatuinen nimi.

Olen tavannut yhden etunimikaiman, nykyisin minulla on jo nimipäivä, nimeäni on yli 1500 naisella.
Tyttäristä toisen nimi on yleistynyt nopeasti ja nyt kun hän on aikuinen hänen nimeään on vauvoilla ja taaperoilla. Toisen tyttären nimi on yhä harvinainen enkä usko, että hän on kaimaan törmännyt.

Kuopuksen etunimi on ollut 1900-luvun alussa monella sadalla suomalaisella, mutta nykyisin en ole kuullut ketään toista.

Etunimikaimoista olen tavannut noin kymmenen ja tiedän ainakin pari julkkista. Nimeäni ei silti ole vieläkään kalenterissa, vaikka kaiken kaikkiaan kaimoja löytyy melkein 3000 :think005

Mitä ihmettä, eikö tuolla määrällä pitäisi jo olla oikeutettu nimipäivään? Ne on selvästi unohtaneet sun nimen, nyt ei muuta kuin kirjelmää nimipäivälautakuntaan! :computer005

Pojan kaimoja noin 5000 Suomessa nimetty kautta aikojen. Välillä törmää, kauhean yleinen ei ole. 15 000 kaimaa itsellä. Lapsena ei juuri tullut vastaan, mutta nykyään tulee jo melko useinkin. Katsoin nimipalvelusta nuo määrät, tarkoittavat kaikkia etunimiä, ei välttämättä kutsumanimeä. Olen huomannut, että etunimeni on yleisempi toisena nimenä.

Lapsellani on Suomessa noin 800 etunimikaimaa (tilastot eivät kerro sitä, onko etunimi käytössä ensimmäisenä etunimenä vai muuna etunimenä), eli nimi ei ole hirveän yleinen. Mutta niin vain päiväkodissa on samassa ryhmässä toinen samanniminen lapsi, kaiken lisäksi molempien sukunimi alkaa samalla kirjaimella ja äidinkin etunimi on molemmilla lapsilla sama. :laughing021

Satu on aika yleinen nimi, joten kaimoja on toki tullut vastaan, mutta ei niin usein kuin ehkä voisi kuvitella. Esim. koulussa ei ollut ikinä toista Satua samalla luokalla, eikä muistaakseni työpaikoillakaan ole ollut Satuja. Satu oli suosiossa erityisesti 70-luvulla, mikä selittänee sitä, ettei omassa ikäluokassani ole niin paljon kaimoja.

Lapsistamme kahdella ei tule usein kaimoja vastaan, vaikkei heillä harvinaisia nimiä olekaan, mutta ei myöskään niitä yleisimpiä. Esim. koko päiväkodissa ei ole muita samannimisiä. Kahdella muulla sen sijaan on enemmän kaimoja, ja näitä nimiä kuuleekin usein kauppakeskuksissa ja leikkipaikoilla.

Oma nimi on sen verran yleinen että joka paikassa törmää samannimisiin henkilöihin. Ala-asteella, lukiossa, ammattikorkeassa...joka luokalla meitä on ainakin ollut kaksi saman nimen omaavaa. Tylsää ja välillä aika rasittavaakin, varsinkin kun omasta nimestä on tsiljoona muunnosta olemassa. Ja aina kun joku jotain sinnepäin sanoo, niin reagoi aina. :grin

Takaisin