Onko rintapumppu tarpeellinen?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Help kokeneemmat äidit! En osaa päättää, ostanko rintapumpun. Onko se tarpeellinen? Tarkoitus on täysimettää vauva. 🥰
 
Sanoisin että jos teilläpäin kaupat hyvin auki yötä päivää, ei kannata etukäteen ostaa, vaan vasta sitten jos tuntuu että tarvitsee. Tietysti jos tietää etukäteen, että imetyksen ohella haluaa pulloa tarjota ja haluaa että se on omaa maitoa, niin sittenhän sitä varmana tarvitsee.
Maidon noustessa synnytyksen jälkeen saattaa monille tulla tarve pumpata, itse olen suihkussa lypsänyt käsin enimmät pingotukset pois.

Ekan kanssa pumppu oli tosi tarpeellinen. Imetys oli paljon kivuliaampaa kuin olin etukäteen kuvitellut, pumppaminen sattui vähemmän kun oli nännit haavoilla. Vauva oli pieni ja tarvitsi muutenkin lisämaitoa ja helpotti omaa stressiä kun sain pullosta tarkkailtua paljonko söi, rinnassa kun ei mittaria (korviketta söi lisäksi). Imetys kyllä takkusi alusta saakka, pumpulla sain sentään jatkettua hetken pidempään oman maidon antamista.
Tokan kanssa taas oli ekan imetys pettymyksen jälkeen kiva pumpata ekat kuukaudet joka aamu pullollinen varalle omaa maitoa, jos imetys ei riitäkään koko päivän tarpeeseen. Koskaan ei tarvinnut pulloon koskea. Meni kyllä sitten pitkään että sai ylituotannon ja pumppauksen lopetettua.
Kolmoselle en pumppua koskaan sitten lopulta edes ottanut käyttöön kun luotin että imetys sujuu ja vuoden jälkeen annoin pumpun pois.
Neloselle ostin vain alipainepumpun ja sillä sai imetyksen aikana ihan hyvän määrän talteen ilman varsinaista pumppamisen vaivaa + oli tosi edullinen.
 
Itse tarvitsin esikoisen kanssa, mutta nuoremman kanssa enää en. Sanoisin myös, että hankkii sitten jos tarve vaatii. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Minulle pumppu oli tarpeellinen, sillä maidon nousussa meni aikaa ja aloitin pumppaamisen jo sairaalassa. Tämä tarve tosin ilmeni vasta synnytyksen jälkeen, eli lapseni isä pystyi käydä ostamassa pumpun lähimmästä Prismasta sairaalasta kotiuduttuamme. Käytin pumppua ahkerasti vauvan ensikuukausien ajan, jotta isäkin pystyi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Isomman vauvan kanssa pumpulle ei ole ollut käyttöä, kun en enää saa sillä kuin tilkkoja talteen. Eli minäkin ehkä suosittelisin, että pumpun tarpeen näkee oikeastaan vasta synnytyksen jälkeen, ja asuinpaikasta riippuen sellaisen saa onneksi äkkiä hankittua :smiling-eyes:
 
Esikoisen aikana tuli pumppailtua maitoa pakkaseen varalta, kuopuksen kanssa en tainnut pumppailla ollenkaan. En meinannut tässä raskaudessa ostaa ollenkaan.. käy sit pikaisesti ostamassa synnytyksen jälkeen, jos tarvetta on.
 
Mä suosittelen kanssa hankimaan vasta, kun vauva on syntynyt. Esikoista odottaessani olin tutkinut ja valinnut millaisen haluan, jos tarvitsen. Oli sitten helppo tilata netistä, kun näytti siltä, että imetys onnistuu ja maitoa riittää. Jos syystä tai toisesta olisikin tarvittu lisämaitoa ja osittain imettää niin olisi ollut turha hankinta. Kun se imetyksen onnistuminen ei ole siitä halusta tai aikomuksesta aina kiinni.
 
Minäkin suosittelen hankkimaan vasta synnytyksen jälkeen, jos tarpeen. Meillä ei ole ollut enkä ole kaivannut. (Kaksi imetettyä lasta.) Etukäteen ei voi tietää tuleeko maitoa liikaa tai onko jotain ongelmia. Riippuu toki myös mitä haluaa. Jos lähtökohtaisesti haluaa antaa myös pullosta omaa maitoa, pumppu on todennäköisemmin tarpeen.
 
Vauvan syntymänkin jälkeen voi olla fiksua lainata tai vuokrata pumppu, koska siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä, eikä sitä koskaan tiedä etukäteen onko vai eikö. Ja sitten jos siitä on hyötyä, kannattaa se ostaa
 
Mä koin alipainepumpun/maidonkerääjän tarpeellisemmaksi. Sitä saikin mies lähteä kaupoista metsästämään kun en ensin edes tiennyt sellaisen olemassa olosta. Oli alkuun tosi paljon käytössä. Tavallista rintapumppuakin oon kyllä käyttänyt silloin tällöin, mutta tuo alipainepumppu oli tosi kätevä!
 
Mullakin on ollut maidonkerääjä käytössä. Oli kyllä näppärä. Esikoisen aikaan se pelasti välillä toisen rinnan aiheuttamalta tulvalta vauvan syödessä. Molempien kanssa sillä sai myös riittävästi maitoa sekoitettavaksi ensimmäisiin soseisiin. (Pullosta ei ikinä tarjottu.) En kuitenkaan ainakaan kallista sellaista hankkisi etukäteen.
 
Mä koin alipainepumpun/maidonkerääjän tarpeellisemmaksi. Sitä saikin mies lähteä kaupoista metsästämään kun en ensin edes tiennyt sellaisen olemassa olosta. Oli alkuun tosi paljon käytössä. Tavallista rintapumppuakin oon kyllä käyttänyt silloin tällöin, mutta tuo alipainepumppu oli tosi kätevä!

Näistä en ollut kuullutkaan. 🙉 Onko kyseessä sama asia, jolla kaksi nimeä vai kaksi eri välinettä? 😅
 
Näistä en ollut kuullutkaan. 🙉 Onko kyseessä sama asia, jolla kaksi nimeä vai kaksi eri välinettä? 😅
Kattelin eilen googelin avulla... Maidonkerääjä tuotti hyvin tuloksia, toimii usein alipaineella jota pumpataan sinne. Eri valmistajien nimiyhdistelmät vaihtelevat. Päätin samalla ostaa kyllä tuon ostaa uutena, jos... Mahdollisesti liian vahvalla pesuaineella väärinpesty silikoni/pehmytmuovi -laitteesen voi jäädä jäämiä jotka liukenisivat maitoon. 😵
 
Muokattu viimeksi:
Näistä en ollut kuullutkaan. 🙉 Onko kyseessä sama asia, jolla kaksi nimeä vai kaksi eri välinettä? 😅
Sama asia, koitin kans alkuun googlailla että kumpaako nimeä käytetään, mutta ilmeisesti molempia. 😄 Mulla esimerkiksi oli tämä lansinohin, tuolla näköjään ihan videokin kuinka käytetään.:No Evil Monkey:

Laitoin yleensä siis tuon toiseen rintaan kiinni, samalla kun vauva imi toisesta.
 
Meillä on maidonkerääjä, jossa ei ollut alipaineominaisuutta. Oli lähinnä kuppi johon imettäessä toisesta tissistä valuva maito kertyi. Varmaan näitä on siis sekä pelkkiä maidonkerääjiä että Nöpön linkissäkin olevia, joita voi kutsua kummalla nimellä hyvänsä.
 
Meillä pumppu oli hyvinkin tarpeellinen, kun palasin treeneihin vauvan ollessa pari kk, ja olin siis kerran viikossa 2-3 tuntia poissa kotoa. Tuo osui vielä just iltatankkauksen aikaan, joten lähtiessä imettäminen ei riittänyt pitkäksi aikaa. 😅 Mutta tuokin tarve siis selvisi vasta synnytyksen jälkeen, että ensinnäkin imetys onnistui ja maitoa riitti, joten oli mitä pumpata vauvalle evääksi. 😊
 
Takaisin
Top