Onko muita, joilla tosi pieni tukiverkko?

Pinkkihirmu

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin tästä aiheesta purkaa vähän.

Meillä siis tilanne, että ensinnäkään omissa kavereissa ei ole yhtään lapsiarkea elävää. Kaikki on lapsettomia ja vähän semmoisia hedonisteja (mitä itsekin vähän oltiin ennenkö varmistuttiin että kyllä, halutaan oma perhe!). Raskausuutisen jälkeen kaverit on ikään kuin kaikonneet, kai nämä on liian erilaisia elämäntilanteita. No, heistä ei tule olemaan mitään apua/tukea/seuraa jos näin sanotaan.

No sillä saralla ollaankin miehen kanssa ikään kuin erakoiduttu sitten.

Sitten toisekseen minun lähisukulaisista toinen vanhempi on täysin hoivattava tapaus muutama vuosi sitten sattuneen vakavan aivoverenvuodon vuoksi. Toinen vanhemmistani sitten taas asuu muutaman sadan kilometrin päässä äitipuolen kanssa ja tämä kyseinen äitipuoli ei niin välittäisi meistä.

Sisaruksia on, mutta meillä kaikilla on jaettuna se että hoivataan omia vanhempia/isovanhempia. Ja tietenkin se tehdään kun meitä ovat ensin lapsina rakastaen hoivanneet!

Sisaruksistani yksi on aivan liian kädet täynnä töitä, kaksi muuta ovat tuskin täysi-ikäisiä ja heillä on nyt paljon omia murheita, kasvukipuja ja huolia ja minä olen heistäkin huolissaan että kuinka pärjäilevät aikuisikänsä alkutaipaleilla ja niissä kriiseissä mitä heillä on.

Toisin sanoen, huolehdittavia on jo valmiiksi vaikka kuinka. Mutta kenestäkään ei taida olla tukiverkoksi meidän perheelle kun vauva syntyy! :O Tuntuu että aika yksin jäädään, ei ole esimerkiksi ketään johon voisi/kehtaisi turvautua jos tarvitsisi akuuttia apua vauvan kanssa.

Miehen vanhemmat on ihania ihmisiä ja he auttaisivatkin tarvitessa, mutta asuvat ihan toisella puolella Suomea. Sinne ei ihan yhtäkkiä lähdetä yli 10 tunnin reissulle.. :D

En minä sillä ajattele että kun lapsi syntyy niin heti tyrkkään sen muille, tietenkään. Mutta useimmiten lapsella on esimerkiksi ne isovanhemmat jotka on lähellä ja mummola jonne voi mennä.

Onko muita tilanteessa missä omat tukiverkot on hyvin pienet/rajalliset?

Pinkkihirmu, meillä ei ole sama tilanne, mutta vinkkinä, että neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi ja kysellä, missä iässä siellä järjestetään ryhmäneuvola. Meillä se oli jo 2kk:n iässä ja vaikka se oli vain yksi kerta, niin saimme aikaiseksi äitien whatsapp-ryhmän, josta on tullut ihan korvaamaton apu etenkin ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi osallistuin vauvan kanssa vuorovaikutusleikkiryhmään, jossa pääsi tutustumaan muihin äiteihin. Konkreettista apua voi saada kunnan perhetyön kautta.

Meidän neuvolassa oli ryhmä sellaisille, joilla oli heikompi tukiverkko tai haastavampi vauva, ja ryhmän ajan ja sen jälkeenkin olemme olleet yhteyksissä, alkuun enemmän, ja pari ryhmäläistä jäi aika läheisiksi kavereiksi. Eli minäkin suosittelen kyselemään neuvolasta.

Kiitos vinkeistä, Yölento ja Suski! :) Hyvä jos tuommoista olisi, että pääsisi vaikka neuvolan kautta tutustumaan muihin vauvaperheisiin/vanhempiin. Muutoin voi tulla vähän turhan yksinäistä. Kyllä minä etenkin lasta ajatellen toivon että käytäisiin sitten jossain kerhoissa ja tapaamisissa yhdessä puuhastelemassa, varmasti on pikkuisesta kivaa ja itsestäkin. Ja jos sitä kautta löytyisi kavereita! :cat:

Itsellä oli vähän toisenlaista lapsena, minä vietin tosi paljon aikaa mm. mummolassa ja tiedän miten tärkeätä se on kun saa siellä olla ja touhuta. Omalla lapsella on toki sitten varsinkin tuo anoppilan mummila, mutta niin kovin kaukana että harvoin pääsee..:sorry: Pitää ottaa niistä harvemmista kerroista vaan sitten kaikki ilo irti.:):Heartred

Mulla esikoisen aikaan ei juurikaan ollut tukijoukkoja ja saatiikin tukiperhe vasta esikon ollessa 2,5 vuotta ja voin sanoa,että rankkaa oli minulla ei siis ollut kumppaniakaan,koska tiemme erosi 10 viikkoa ennen laskettua aikaa :/

Komppaan aijempia, eli ehdottomasti ota puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä!
Ja neuvolastahan saa kaikki perheet tarvittaessa kotiapua (näin minulle on kerrottu). Ensin automaattisesti pari kertaa ja sitten sitä jatketaan, mikäli perheellä on siihen kova tarve.
Ensilapsikerhoon kannattaa mennä, jos vaikka siellä natsaisi jonkun äidin kanssa ja tietenkin jos alueeltasi löytyy perhekahvilaa tai muuta avointa lapsiperhetoimintaa.

Itse aijon hyodyntää juurikin tuota ensilapsikerhoa ja perhekahvilaa, että tutustun oman alueeni mammoihin. :) En tosin elättele toiveita kauhean syvällisistä ystävyyssuhteista, koska olemme mieheni kanssa aikamoisia nörttejä ja voisin saada aika pitkiä katseita muilta äideiltä jos avaisin harrastuksiani tarkemmin.:grin Mutta lapset yhdistää ja niistähän on aina hyvä jauhaa ja jakaa kokemuksia ja saada vertaistukea.

Minäkin suosittelen ottamaan asian puheeksi neuvolassa. Suosittelen myös kaikenlaisia perhekahviloita/perhekerhoja yms, joista löytynee ainakin juttukaveri ellei ihan ystävää. Sitten on myös "varamummo" palveluja. Eli vanhemmat ihmiset joilla ei ehkä ole omia lapsenlapsia voi toimia lapselle "mummona" tukihenkilön tavoin. Kannattaa googlettaa varamummo ja oma paikkakunta. :)

Minäkin suosittelen ottamaan asian puheeksi neuvolassa. Suosittelen myös kaikenlaisia perhekahviloita/perhekerhoja yms, joista löytynee ainakin juttukaveri ellei ihan ystävää. Sitten on myös "varamummo" palveluja. Eli vanhemmat ihmiset joilla ei ehkä ole omia lapsenlapsia voi toimia lapselle "mummona" tukihenkilön tavoin. Kannattaa googlettaa varamummo ja oma paikkakunta. :)

Nämä kuulemma lopettanut toimintansa en tiedä onko kaikilla paikkakunnilla

Takaisin