Onko lauantai karkkipäivä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä lauantaisin karkkipäivä? Tai oliko kun itse olitte lapsia?

Meillä on ollut kausia, kun lauantaina on pidetty herkkupäivä, mutta kyllä viikon muinakin päivinä on syöty. Itse ollessani lapsi lauantaina oli usein saunapäivä, silloin oli just joku limu saunajuomaksi ja karkkia sen jälkeen.
Kyllähän tää herkkujen syömistä vähentää, jos rajoittaa vaan lauantaihin.

Ei ole karkkipäivää ja tuskin tulee. Lapset on nyt 3 ja 5-v. Ei ollut myöskään, kun olin lapsi. Meille ei yleensä osteta arkena sokerijuttuja tai muuta epäterveellistä. Juhliin yleensä leivotaan itse. Karkkeja olen antanut maistaa, jos jossain tarjotaan. Kesällä syödään välillä jäätelöä, mutta ei joka viikko. Ei epäterveellinen syöminen kuulu minusta olla säännöllistä. Karkkipäivä on minusta kahdesta syystä epäkäytännöllinen.

1. Silloin tulisi varmasti joka viikko syötyä sokeriherkkuja, jos lapset tätä odottavat ja asiasta onkin selkeä sopimus.

2. Mitä tehdään sen kanssa, jos on juhlat tai kylässä tarjotaan silloin, kun ei ole karkkipäivä? Olisi minusta hölmöä kieltää, kun toiset syövät vieressä ja vielä jos on juhlimisen aihettakin.

Meillä on perjantaina karkkipäivä. Ostan lapsille karkit ja itselleni suklaapatukan. Karkkipäivä on siitä kätevä, ettei tarvii vääntää asiasta päivittäin.

Meillä ei ole karkkipäivää. Lapset 5- ja 7-vuotiaat. Karkkia ei osteta juurikaan, vierailijat sitä tuovat välillä. Niitä lapset saa syödä silloin tällöin, eivät syö joka viikko. Eivätkä söisi koko pussillista kerralla jos saisivat yhtenä päivänä syödä. Mieluummin vapaasti silloin tällöin kun johonkin päivään sitoen. Linjauksena on, että syödään ruuan jälkeen ja kerralla se, mitä syödään, ettei puputeta pitkin iltaa.

Mulla oli lapsuudessa karkkipäivä lauantaina. Nyt meillä on karkkipäivä yleensä perjantai, se on vähän niin kuin viikonlopun aloitus samalla. Meillä se on toiminut hyvin, ettei herkkuja syötäis jatkuvasti (toimii myös itselläni paremmin), kun on se tietty päivä. Tottakai poikkeuksia on ja esim. juhlissa/kyläillessä kyllä nautitaan tuon karkkipäivän lisäksi, jos on jotain tarjolla. Pienempänä se karkki oli ensin rusinoita, maissinaksuja tmv. ja sit myöhemmin ihan vaan joku pieni karkkirasia, tikkari tmv. ja nyt isompana vähän enemmän.

Meillä oli lapsena lauantai karkkipäivä ja silloin sai valita kohtuudella haluamansa karkkia, mulle on jäänyt niistä lauantain kauppareissuista ja karkkipäivistä tosi lämpimät muistot. Ja tällöin on selkee et karkkia syödään tiettynä päivänä eikä koko ajan. Omille lapsille oon ajatellut samaa.

Meillä vaikuttanut juurikin se, että karkkia ei osteta usein muutenkaan. Leivon itse enemmän ja niitä sitten syödään. Tuntuu siltä, että jos olisi karkkipäivä, syötäisiin enemmän karkkia kuin nyt. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin