Onko lasten kanssa leipominen mukavaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teistä lasten kanssa leipominen mukavaa? Vai pikemminkin hermoja vaativaa puuhaa? (Saa purnata, jos on jälkimmäistä!)

Itse kallistun enemmän jälkimmäisen puolelle. Sitä ennen aloittamista voi kuvitella että homma on mukavaa yhdessä tekemistä. No jonkin piirakan tms tekeminen menee. Siis sellaisen, missä pitää vain sekoittaa aineet ja kipata vuokaan. Jos tarvitaan muna-sokeri-vaahtoa lapsen kärsivällisyys loppuu kauan ennen kun vaahto on valmista. Joulutortuista selviää, jos asennoituu niin ettei ole väliä minkä kokoisia ne on ja miltä näyttää (vaikeaa perfektionismiin taipuvalla äidillä). Vähintään lapsen hermot voi kyllä silti kiristyä viimeistään taitteluvaiheessa (ja sitten ei ole kenelläkään kivaa).
 
Hermot menee... Ajatus yhteisestä leipomisesta on aina ihana mut mitä tahansa tehdään niin loppujen lopuksi ottaa vaan päähän :D kaikki haluaa aina osallistua ja pitäis saada tehdä kaikki vaiheet. Pöydällä on jauhoja, mä ongin munankuoria, pikkusormet vaan maistelee ja kaikki vispilät nuollaan ennen kuin on valmista. Pullataikina on kiinni pöydässä ja kanelia meni kasa päälle. Lasten vaatteet on aina sotkuset ja sit ne vaihtaa vaatteet ja kauhee pyykkikasa odottaa kodarin lattialla. Kukaan ei oo halukas siivoon jälkiä ja pahimmillaan tapellaan taikinakulhon rappaamisesta. Joten monesti annan pienimmän tehdä jotain ja sit passitan odottamaan valmista tuotosta :D ja nuolen itse taikinakulhon :D
 
Jos haluaa jotain tiettyä herkullista ja kaunista leivonnaista, kannattaa lähettää muu perhe pihalle ja linnottautua yksin keittiöön.
Jos haluaa, että lapsi saa osallistua leipomiseen, kannattaa valita resepti, jossa kaikki ainekset sekoitetaan ja lopuksi tuotos paistetaan. Ja piparkakuissa tärkeätä on muistaa, ettei kuvittelekaan paistavansa mitään ennen kuin kaikki taikina on leivottu. Uunissa olevat palavat siinä samalla, kun olet lapsen apuna leipomassa.

Leipominen lasten kanssa voi olla mukavaa, jos resepti ja asenne on kohdallaan ja tärkeintä on prosessi, ei lopputulos.
 
Riippuu vähän. Tehtiin lohipiirakkaa papalle synttärilahjaksi, onnistui mainiosti ja poika oli hyvänä apuna. Saatiin myös kaurarusinakeksit tehtyä kivasti, lisäksi on joulupipareiden leivonta ihan sujunut. Pipareissa on tosin se ongelma, että pojan piparit tuppaa olemaan kauhean paksuja ja itse tykkään tehdä ohuita. Pitää yrittää sompailla eri pelleille, mutta aina menee muutama sekaisin ja kärvähtää. :rolleyes: Jos yhtään monimutkaisempaa haluan tehdä, yleensä en ota poikaa mukaan. Toisaalta hän on kyllä hyvin kiinnostunut leivonnasta ja ruoanlaitosta, joten yritän kyllä ottaa mukaan mahdollisuuksien mukaan.
 
Mä leivon lähes päivittäin ja usein tulee joku apulainen mukaan hetkeksi.
Tortut ja piparit saa lapset tehdä nykyään ihan keskenään, kolmeviotiaskin tekee hienoja torttuja kun on vapaat kädet. Tason mukaan toki jeesaan vaikka kaulimisessa jos ei meinaa onnistua- ja uuniinlaitot hoidan itse. Selkeä ohjeistus ja asioiden yksinkertaistaminen mahdollistaa vaikka mitä :p
Juhlakakut yms aikataulutetut teen ihan itsekseni, silloin jää vain kulhon puhdistus pikku avustajille.

Niin ja vastauksena kysymykseen, on se mukavaa!
 
En pidä leipomisesta, oli lapsi mukana tai ei. Silloin harvoin kun leivon, lapsi saa tulla avuksi jos haluaa. Taitava on jo sekoittelemaan ja avustamaan.:)
 
Ei. Lapsi 1v7kk. Yhteiset leipomishetket saa vielä odottaa. Hetken mietin, ottaisinko mukaan leipomaan pipareita, mutta totesin melko nopeasti, että ei. Toki osallistua olisi halunnut, vaikka ei ollut tarkoituskaan. Kädet kyllä kävi näppärästi, mutta ajatus ei niinkään. :rolleyes:
 
Leivon usein ja lapsi on useimmiten mukana niin kauan kuin jaksaa. Lähinnä taikinan maisteluun asti hän on mukana, sitten sen jälkeen häviää leikkimään (: miellytävää on tehdä viisivuotiaan kanssa leipomuksia yhdessä, kun hän osaa auttaa esimerkiksi hakemalla asioita tai vatkaamalla taikinaa. Lisäksi osaa jo itse pestä kätensä ja siistityä, joten voi lähteä leikkimään itsekseen kun siltä tuntuu.

Ps. Ruoanlaitossa lapsi on myös mukana, jos ei tarvitse kiehuvan veden äärellä olla. Kuumien kattiloiden lähelle en vielä palovamman riskin takia ole päästänyt. Itse tehty ruoka maistuu paremmin!
 
Takaisin
Top