Onko kotivaatteet ok, kun tulee vieraita?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä teillä on yllänne, kun saatte vieraita? Kotivaatteet vai siistimmät vaatteet? (Olettaen että et käy esim. asioilla ja töissä samoissa vaatteissa kuin olet kotona.)

Itse olen pääasiassa kotivaatteissa kun tulee vieraita. Kotivaatteeni poikkeaa kaupunkivaatteissa siinä, että kaupungilla käytän farkkuja ja kotona collegehousuja. (Kesällä voi olla kummassakin shortsit, hame tai mekko, jos on kuuma.) Poikkeuksena saattaa olla juhlat tai jos tulee vieraampia vieraita. Ystävien ja perheenjäsenten muuten vaan kyläilyn vuoksi en vaivaudu vaihtamaan siistimpiä housuja. Puoliso saattaa laittaa enemmän vaatetta päälle. Kotona hän saattaa kuumalla olla aika vähissä vaatteissa.

Mun kotivaatteet on sellaiset että voipi löytyä reikä jos toinenkin, kauhtuneet mutta ah niin pehmeät ja mukavat päällä. Jos tiedän että tulee vieraita niin laitan hameen ja siistin t paidan (myös jos auto kaartaa yhtäkkiä pihaan). Riippuen tietenkin että ketä tulee. Esim. omat vanhemmat niin ei mitään väliä millaisissa pieruverkkareissa hengailee.

Lähinnä katon että olis ylipäätään vaatteet ja toiseksi ehjät ja puhtaat päällä 😅 Saatan kotona hengata vähän missä rytkyissä sattuu, niin yleensä vieraita varten vaihdan leggarit/kollarit ja puhtaan t-paidan tai hupparin. Ja rintsikoita kun en arjessa käytä kun liikkuessa tai kaupungilla asioidessa (paitsi sielläkään liikkuessa ei aina oo, paksun hupparin alla saatan pitää pelkkää imetystoppia ilman liivejä), niin ne tulee puettua 😅 Kesällä mekkokin eksyy useammin päälle helppouden takia. Jos tulee joku ei ihan lähipiiriä oleva, niin sit ehkä farkut jalkaan ja paidan kattoo vähän tarkemmin.

On todellakin ok! 😄 itse laitan rintsikat päälle kyllä, jos satun olemaan ilman 😁

Mä oon kyllä yleensä samoilla vaatteilla kotona ku oon ollut liikenteessä (töissä, kaupassa tmv.), niin kyllä ihan niillä samoilla vaatteilla otetaan vieraat vastaan. Jos mulla on päällä jotkut pieruverkkarit tai yökkäri niin sit laitan vähän siistimpää päälle. Ja rintsikat. 😁 Sit jos on jotkut juhlat niin sit parempaa päällä tottakai.

Riippuu vieraista! Vaikka harvemmin meillä käy niitä, joiden läsnä en voisi olla kulahtaneissa vaatteissa.

Omien kavereiden kanssa ollaan hyvinkin vapaamuotoisia, joten jos ei ole ihan erikseen jotain juhlaa, niin meen niissä mukavissa vaatteissa. Tai ainakin vaihtuu jossain vaiheessa niihin pieruverkkareihin yhdellä jos toisella, ellei olla ihan yöhön menossa viihteelle. Yleensä kenen tahansa luona ollessa pyydelläänkin vuoron perään anteeksi "sori, en kyllä jaksa laittaa rintsareita". :tears:
Puolison äiti yleensä tulee ilmoittamatta piipahtamaan, joten sitten mennään niissä vaatteissa mitä sattuu olemaan päällä; etenkin kesäisin se on kyllä jokaisen omalla riskillä.

Oon aika tarkka, että en kotonakaan pyöri kauheissa rytkyissä. Usein en ole kotona ja töissä samoissa vaatteissa, mutta kotivaatteenikin ovat omasta mielestäni ihan kivat, niin miksen kehtaisi vastaanottaa vieraita niissä. Ajattelen vähän niin, etten pue ylleni sellaista mitä en kehtaisi näyttää muille, koska miksi sitten kehtaan näyttää ne itselleni?

Meillä kotona on usein aika lämmin, eli liikutaan pääasiassa alusvaatteilla. Jos tulee vieraita, niin tietenkin puetaan vaatteita päälle. Oltiin hiljan ulkomailla tuttavaperheen kanssa, asuttiin samassa vuokra-asunnossa kaikki, ja molemmat perheet kulkivat sisällä puoli-alastomina ilman että kukaan kyseenalaisti sitä mitenkään.

Lapsilla tuli kova tiputus todellisuuteen, kun kouluun ja tarhaan palatessa pitikin taas pitää vaatteet päällä. 😂

Mutta joo, jos tulee vieraita, vedetään jotain siistimpää niiden alusvaatteiden päälle. "Huonompia" vaatteita ei juurikaan ole, koska tosiaan yleensä kotona ei ole sellaisille tarvetta, ja muiden ihmisten vuoksi voi laittaa suoraan ne casual smart -vaatteet.

Kotona yleensä olen leggareissa ja hupparissa. Jos tulee sovitusti vieraita, niin silloin vaihdan vaatteet.

Kavereiden kanssa vietetään joskus meillä peli-iltoja, niin niihin en vaihda, koska en jaksa istua monta tunteja pelaamassa lautapelejä farkut jalassa.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan! Eli jos tulee yllärivieraita saattavst ainakin aluksi nähdä mut ovea avaamassa vauvakainalossa ja villasukissa + t-paidassa. Siitä pujahdan makkariin ja vedän trikoot/ legginsit kinttuihin.
Sovitut vieraat säästyvät moiselta.

Meille ei juuri yllätys vieraita eksy vaan kaikki varmistaa että ollaan kotona ennen saapumista ☺️
Kotona ollaan rennoissa kamppeissa ja lämpimillä keleillä vähissäkin vaatteissa... Tälleen kotona ollessa ollaan esim verkkareissa jne missä ei taas välttämättä kauppaan tai kaverin luokse lähdetä 😅 jos kotona ollessa lähipiiriin kuuluvat tulevat niin ei jakseta pynttäytyä mutta toki jos vieraampi sukulainen tai joku tuttu olisi tulossa niin vaihdettaisiin vaatteet siistimpiin ☺️

Takaisin