Onko ketsuppi mauste vai kastike?

Ketsuppi on...

  • Maustetta

    Äänet: 6 30.0%
  • Kastiketta

    Äänet: 12 60.0%
  • Jotain muuta (mitä?)

    Äänet: 2 10.0%

  • Kaikki äänestäjät
    20

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko sinusta ketsuppi mauste vai kastike? Vastaa kyselyyn ja perustele viestillä. 😊

Minusta ketsuppi on mauste. Sitähän voi laittaa vaikka kastikkeeseen tuomaan makua. Lapseni (varsinkin esikoinen) tosin haluavat sen käyttömääristä päätellen käyttää sitä kastikkeena.
 
Onks tää suklaakeskustelu vol 2? 😂😂 Here we go again! 😂😂❤️

En oo kyllä koskaan miettinyt tarkemmin! Päädyin aloittamaan mielipiteestä "ketsuppi on kastike". Sitä kuitenkin eniten laitetaan jonkun asian päälle ja se on nestemäistä (siis joo sakeaa nestettä, mut enemmän märkää kuin kuivaa 😂). Laitetaan sitä kyllä myös viereen, jolloin se on dippi. Voiko dipistä sanoo että sekin on kastiketta? Myös muita kastikkeita voi käyttää ruokia maustamaan mausteenomaisesti (esim. hp-kastike, bbq-kastike, soijakastike) mutta niissä jo nimikin kertoo että ne on kastikkeita eikä mausteita. Maustekastikkeita. 😂😂😂
 
Hmm paha kysmys. Taidan kallistua kuitenkin kastikkeen puolelle, vaikka ensin ajattelin että mauste, koska tuota tulee maustemaisesti käytettyä kun kastiketta taas voi laittaa enemmänkin ruuan päälle ilman että on maun puolesta liikaa. Sanoisin että ketsuppi on maustekastike.
Dippejä olen nähnyt myytävän myös dippikastike nimellä.
 
Mulle ketsuppi on vain ketsuppia. Englanniksi käyttäisin sanaa condiment, joka suomeksi oisi jotakuinkin mausteet ja kastikkeet. Wikipedian mukaan ketsuppi kuuluu maustekastikkeisiin. 🤷‍♀️
 
Mun ääni menee enemmän kastikkeelle. Maustekastike varmaan osuvin niinkuin monella aiemmallakin ollut. En nyt mitenkään hirmu hyvin osaa tätä perustella, mutta on kastikemuodossa ja monet kastikkeetkin tehdään nimenomaan maustamaan ruokaa.🤷‍♀️ Mausteen miellän enemmän yksittäiseksi mausteeksi kuten kurkuma ja kaneli vaikka. 🤔
 
Tuun sekottaa soppaa kun oon illan tätäkin asiaa pohtinut 😂 Nakkigrilleillä nimittäin kysytään "mitä mausteita laitetaan?". Yleensä niiden mausteiden perustan muodostaa sinappi ja ketsuppi. Toisaalta grillien tuohon maustekysymykseen sisältyy myös sipuli ja kurkkusalaatti, jotka nyt ainakaan ei oo vain mausteita.
 
Kyllä perusketsuppi on minulle vain kastike.
Ne vahvasti painotetusti maustetut kuten chili-, valkosipuli-, jalopenoketsupit ovat maustekastikkeita.
 
Kuulunkin näköjään vähemmistöön. Nestemäisyys ei kyllä mielestäni tarkoita etteikö olisi mauste. 🤔 En minä vaikka tabascoa tai sinappia kastikkeena käyttäisi vaan nimenomaan mausteena. Eli olen yhä sitä mieltä, että ketsuppi on mauste.
 
Maustekastikkeeksi sanoisin. Jos pitää valita kumpaa enemmän, niin kastike. Jos miettii tuota kastike-sanaa, niin sehän tarkoittaa käytännössä asiaa, johon kastetaan. Kastan ranskalaisen ketsuppiin. En laita sitä mausteeseen. Näin sen järkeilen. Jos tämän soveltaa sinappiin, niin kyllähän minä kastan makkarankin sinappiin. En pursota päälle vaan tökin sillä makkaralla sitä sinappinökärettä.

En ole ketsupin suurin ystävä, käytän sitä maustamaan joitakin ruokia jo ruoanlaittovaiheessa, harvemmin laitan ruoan päälle. Siihen sopii mieluummin chilikastike, jos tarvetta on.
 
Jos miettii tuota kastike-sanaa, niin sehän tarkoittaa käytännössä asiaa, johon kastetaan.

Minä ajattelisin, että kastike on sellainen, jonka on tarkoitus tuoda kosteutta ruokaan. Laitan kastiketta perunaan, jotta ne ei ole kuivia. Laitan ketsuppia makarooniin tai dippaan siihen ranskalaisia, jotta niihin tulee makua. Kastike vaikuttaa rakenteeseen, mauste pääasiassa vain makuun.
 
Minun mielestä ketsuppi on enemmän kuitenkin kastike, vaikka sitäkin lisämakuna ruokaan mausteen tapaan voikin käyttää. Ketsuppi on rakenteeltaan aikalailla samanlaista kuin salaattikastike. Toki jotkut ketsupit ovat tönkömpää ja jotkut litkumpaa sorttia. Jos vertaa ketsuppia vaikkapa soijakastikkeeseen, niin sitäkin lisätään ruoan sekaan tai sen päälle pääasiassa mauan takia, muttei soijakastike silti minusta ole mauste.

Et sellaisia ajatuksia :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Kastike on kastike eli jotain nestemäistä tai sakeahkoa ruoan sekaan tai sen kylkeen laitettavaa makua ja kosteutta tuovaa tavaraa. Ketsuppi on kastike. Sitä voidaan käyttää dippikastikkeena tai maustekastikkeena. Ei kai tästä nyt enää tarvitse alkaa väittelemään. 😅
 
Kastike on kastike eli jotain nestemäistä tai sakeahkoa ruoan sekaan tai sen kylkeen laitettavaa makua ja kosteutta tuovaa tavaraa. Ketsuppi on kastike. Sitä voidaan käyttää dippikastikkeena tai maustekastikkeena. Ei kai tästä nyt enää tarvitse alkaa väittelemään. 😅
Älähän ala turhaan hyvää keskustelua jarruttelemaan! 😅 Pieni faktoista väittely ei niin henk.koht asioista pistää kivasti veren virtaamaan saaden samalla arkisen arjen tuntumaan helpommalle...
 
Takaisin
Top