Onko joulukalenterit turhia?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette, ovatko joulukalenterit turhia? Harrastetaanko teillä niitä? Hankitaanko ne vain lapsille vai onko aikuisillekin?

Lapsille hankitaan aina, siitä ei tingitä, mutta joo kyllä omaankin jouluun se kuuluu. Itse olen ainoa aikuinen lähipiirissäni, kellä on ollut aina kalenteri tai useitakin. Se on sellaista luksusta ja onhan se kiva lasten kanssa yhdessä avata joka päivä. Mutta kalenterin pitää olla mieluisa ja sisällön tarpeellinen. Jos joka vuosi hankkii meikkikalenterin eikä tuotteita käytä tai anna eteenpäin, niin se on jo turhaa. Syötävät kalenterit on siitä kivoja, kun tulee tuhottua parempiin suihin luukkujen sisältö. Tosin pakkausjätettä tulee. Mutta itsekin voi tehdä kalentereita ja silloin saa itse valita sisällön! Se vaan vie aikaa. Olen unelmoinut, että joku joskus tekisi minullekin sellaisen:laughing002

Kai ne vähän niinkuin olisi turhia, mutta tuo niin paljon iloa että hankitaan silti 😊 Itselleni hankin elovenan patukkakalenterin, kun muutenkin päivittäin syön yhden. Taapero sai pilttikalenterin. Vauva ei vielä saa omaa 😁 Isille hankin isänpäivälahjaksi ehkä, jos kaupasta vielä lähempänä ajankohtaa saa, hänen kannattaman jääkiekkoseuran suklaakalenterin.

Ehdottomasti pitää olla joulukalenterit kaikille. 😁 Mies ei yleensä muista availla, mutta hankin kyllä aina hänellekin kalenterin. 🤭 Mutta minä oonkin jouluhöppänä kaikin puolin. 😅

Tottakai pitää olla joulukalenteri kaikilla! Se on hauska tapa odottaa joulua. Tosin mulla on raivokas vihasuhde suklaakalentereihin. Se suklaa on niin älyttömän pahaa. En osta lapsillenikaan niitä. Itsellä on usein ollut tee- tai puurokalenteri, kertaalleen on meikkikalenterikin kokeiltu. Lapsilla auto-, lego- tai joku kuivatut hedelmät joulukalenteri.

Miulla on kanssa ollut vaikka mitä kalentereita... Koru-, meikki-, kynsilakka-, suklaa-, sipsi-, tee-, kuva-, salmiakki- ja omasta kuvasta tehty joulukalenteri ainakin... 😅 Tänä vuonna ostin lapselle jo lelukalenterin, kun täyttää tässä 2vuotta. Ja siis tämän valitsemisessa meni minulla melkein kaksi tuntia! 🤣 Itselleni en ole vielä kalenteria päättänyt, mutta vähän houkuttaisi joku joulukoristekalenteri tai sitten lakritsikalenteri.

Monessa muussa asiassa menen ihan minimillä turhan krääsän ja etenkin uuden ostamisen suhteen, mutta joulu on miun akilleen kantapääni. Myös kalentereiden suhteen. 🤭

En niin kauheasti välitä siitä että joulukalentereihin pitäisi käyttää omaisuus. En tiedä vielä minkä kannan otan kun nuo lapset tuosta kasvavat. Mitään turhaa krääsää en siitä ainakaan haluaisi enkä käyttää omaisuutta pelkästään niihin. Tykkään siis joulukalenterista, mutta mun maku on aika mummeli kun haluan vain kuvallisen.😂 Ajattelin hankkia tänä vuonna partiolaisten joulukalenterin.
Ja siis olen todella jouluihminen. Juuri eilen hankittiin lapsille valmiiksi tonttulakit jne. Joulun kulutushysteria vain tökkii vaikka lahjoja annankin.

Meille tulee kaikille joulukalenterit. Minä ainakin ehdottomasti sen "tarvitsen". Tuo se sen verran iloa joulun odotukseen. 😊 Joinain jouluina olen tehnyt miehelle ja esikoiselle pilttipurkkikalenterit (purkkeihin karkkeja, tarroja, lappuja kivoilla teksteillä, pieniä leluja, pieniä tarpeellisia tarvikkeita jne), mutta luovuin siitä jossain kohtaa. Tänä vuonna miehellä on partiolaisten kalenteri ja lapsilla suklaakalenterit. Omaani en ole vielä saanut (hankitaan miehen kanssa toisillemme kalenterit). Turhaa tavaraa en halua kalentereista eikä joulukalenterin kuulu mielestäni maksaa kymmeniä euroja. Kaikki kosmetiikka- ja lelukalenterit on siis poissa laskuista. Maksavat liikaa ja osa sisällöstä jää kuitenkin vain pyörimään turhana.

Minä olen tehnyt HerraHakkaraisPastilli-purkeista kahdelle ensimmäiselle joulukalenterit. Purkkien päälle kangasta, koristenauhaa ja numerot. Ne olen laittanut kiinni taustakankaaseen. Kuudes vuosi tulee niiden täyttöä. Niissä on ollut palapelejä ja legoja (valmistuu pikkuhiljaa, aattona tulee valmiiksi) ja suklaata sekä pikkujuttuja, kuten ruuveja, palomiehenhakoja ym lapsille mieluista ja käytännöllistä. Kolmannelle teen ensi jouluksi, nyt on menossa purkkien keräily. 😄 aikuisilla ei ole kalentereita, lasten joulukalenterit riittää.

Joulukalenterit lapsilla on yksi niistä asioista, jotka tekevät joulunodotuksen tunnelmaa ja siinä ne eivät ole turhia. 😊 Toki paljon myydään turhaa tavaraa joulukalentereiden muodossa ja siksi en välitä ostaa valmiita tavarakalentereita.

Muokattu viimeksi:
Minä olen tehnyt HerraHakkaraisPastilli-purkeista kahdelle ensimmäiselle joulukalenterit. Purkkien päälle kangasta, koristenauhaa ja numerot. Ne olen laittanut kiinni taustakankaaseen. Kuudes vuosi tulee niiden täyttöä. Niissä on ollut palapelejä ja legoja (valmistuu pikkuhiljaa, aattona tulee valmiiksi) ja suklaata sekä pikkujuttuja, kuten ruuveja, palomiehenhakoja ym lapsille mieluista ja käytännöllistä. Kolmannelle teen ensi jouluksi, nyt on menossa purkkien keräily. 😄 aikuisilla ei ole kalentereita, lasten kalenterit riittää.
Kysymykseen ”ovatko ne tarpeellisia” , vastaisin, että eivät nyt sentään tarpeellisia, mutta mikä joulun juhlinnassa on tarpeellista?Joulu tulisi ilman koristeita, ruokia ym, mutta moni asia on luomassa joulun tunnelmasta sellaisen jouluisen ja joulukalenterit lapsilla on yksi niistä. 😊

Joulukalenterit eivät ole tarpeellisia, ilmankin tulee varsin hyvin toimeen eli kaipa ne sitten täyttävät turha- nimikkeen kriteerit.
Mutta, mutta ovathan ne sangen kivoja... ja hyvässä tapauksessa tukevat esim partiolaisten alueellista varainhankintatoimintaa.
Itse suosin etenkin tuollaisia itse ajatuksella väsätyttyjä kuten @VäriSointu tekee.
Itseasiassa myös minä olen nuo hakkaraispurkit jemmannut tulevaisuutta varten. Aiemmin olen käyttänyt mm tyhjiä puristevitamiiniputkia ja satunnaisia vitamiinipurkkeja vastaavaan kakenteriaskartelukäyttöön.

Mulla on neulonta käynnissä, neulon itse meidän tytölle joulukalenterin eli joka päivälle pussukka. Aloitin viime vuonna mutta liian myöhään, onneksi tyttö 10kk ei silloin ymmärtänyt.

Isovanhemmat varmaan haluaa ostaa jotkut kalenterit lapsille. Mun äiti on ostanut mullekin aina joinakin vuosina kalenterin, esim. just sellasen ylihintasen raakaherkkukalenterin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: joskus olen tehnyt mulle ja miehelle itse kalenterin, mihin ostin pieniä herkkuja joka päivälle

Vau, miten te osaatte/ ehditte? 😅 😮👏Tollaisia itsetehtyjä olisin EHKÄ jaksanut tehdä ennen lasta, mutta nykyään ei ole kyllä yhtään ylimääräistä aikaa tai henkistä pääomaa tehdä tollaisia 😅 Tai lähinnä vapaa-ajan kulutan ennemmin itsekkäästi omiin juttuihin/harrastuksiin tai sitten siivoamiseen..

Vau, miten te osaatte/ ehditte? 😅 😮👏Tollaisia itsetehtyjä olisin EHKÄ jaksanut tehdä ennen lasta, mutta nykyään ei ole kyllä yhtään ylimääräistä aikaa tai henkistä pääomaa tehdä tollaisia 😅 Tai lähinnä vapaa-ajan kulutan ennemmin itsekkäästi omiin juttuihin/harrastuksiin tai sitten siivoamiseen..
Kyllä askartelu aina siivoamisen voittaa ja kukas meillä sotkisi kun minä en jaksa, mies ei uskalla ja taapero ei osaa. 🤣

Kalenterin teko oli tosiaan itselläni sitä omaa aikaa. Tuollainen väkräily hiljaisuudessa oli ihanaa arjen keskellä. Tykkään nähdä kun saan jotain käsillä valmiiksi ja tuo oli sellainen kohtuullinen projekti, ei liian iso. 😊

Huonona puolena tuossa on se, että nyt lapset on tottuneet joulukalenteriin, jossa on jotain tosi kivaa ja just heille mietittyä. Nyt ois vaikea ostaa joku suklaakalenteri, kun ovat tottuneet parempaan. Ja krääsästä eivät välitä. Eli tavallaan ammuin omaa nilkkaa myös tuossa kalenterin tekemisessä, totutin lapset liian hyvään. 😂

Kyllä meilläkin tulee kaikille kalenterit, itselle on nyt ompelumerkkikalenteri ja taaperolle ostin lorukalenterin, koska ei vielä ymmärrä suklaan päälle enkä halua ylimääräistä rojua. Tonttulorut on just sopiva :Smiling Face With Smiling Eyes: Miehelle ei vielä ole, mutta ostan jonkun hänellekin jos ei itse ilmoita minkä haluaisi. Kahvi- tai pakopelikalenterit on ainakin hyviä vaihtoehtoja :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:.

Mullekin niiden kalentereiden askartelu oli vähän sitä omaa aikaa. Oli mukava näperrellä niitä silloin kun niitä tein. Siivoamisen voitti ihan leikiten. (Kierrätin myös purkit vuodesta toiseen niin tarvitsi vain täyttää. Ekoja tehdessä kiinnitin ympärille servetit ja kirjoitin kanteen numerot.) Mutta nyt kun tarvitsisi jo kolmelle (ja on yhden sijasta kaksi lasta kaipaamassa huomiota), se veisi jo vähän liikaa resursseja. Meillä siirtymä kaupan kalentereihin meni sujuvasti, kun esikoinen pyysi purkkikalenterin sijaan suklaakalenterin.

Minä tein lapsena ala-asteen alaluokalla pikkuveljelleni ( näin jälkikäteen nähtynä aika ruman) joulukalenterin, johon olin laittanut karkkia, suklaata , pieniä legoja, pikkuautoja… pikkuveli rakastui siihen ja halusi saman kalenterin joka vuosi…

Meillä on ollut Schleiss-hevoskalenteri, yhtenä vuonna Pipsa-possu kirjajoulukalenteri ( kirjoja luetaan edelleen). Ryhmä-hau kirjakalenteri ei ollut hyvä, kun kirjat olivat jotain2,5cm korkeita pahvikirjoja, joissa ei ollut juuri mitään luettavaa.

Lapsilla on joskus ollut Kinder- joulukalenterit, kun heidänkin mielestään iso osa suklaakalentereista on pahaa.
Mummi on nyt muutamana vuonna tehnyt paperikassiin kummallekin 24 pikkupakettia.

Miehen kanssa on ollut salmiakkikalenteri ja yhtenä vuonna saimme mummilta (joka on siis minun äitini) suklaakalenterin, johon suklaat oli siis saanut valita, mikä allergiselle on tosi kiva.

Jäin vielä minäkin miettimään tätä alkuperäistä kysymystä eli onko ne turhia. Eiväthän ne välttämättömiä ole samalla tavalla kuin vaikka vaatteet ja ruoka. Toisaalta jos lähtee liikaa sillä tielle, niin sitten olisi myös lelut ylipäätään turhia. Eli periaatteessa on turhia, mutta jos ne tuo oikeasti iloa, ei kuitenkaan ihan turhia. 😊 Tässäkin ajattelisin että kohtuus kaikessa. Lasten lelut ei ole turhia, mutta jos niitä on liikaa, ne voi olla turhia. Tai vaatteet ei ole turhia, mutta on turhaa ostaa joka kuukausi uusia, jos vanhat on hyviä. Eli joulukalenterit ei lähtökohtaisesti ole turhia, mutta jos niissä on turhaa tavaraa (vaikka leluja, joilla ei lopulta leikitä tai meikkejä joita ei käytetä), ne on turhia.

Takaisin