Onko jollain muulla loppuraskaudessa todella kuuma???

Maunon äiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2024
Herään joka yö kolmelta tai neljältä siihen että minulla on ihan tolkuttoman kuuma!
Jäähdytin on päällä, vaatteet pois, ikkunat on auki, mutta oma kuumuus ei hellitä.

Itseäni ärsyttää ettei naistentauteja tutkita aina kunnolla. Sanotaan vain et "se nyt vaan on sellaista et naisilla nyt on... (täytä itse)" esim kuukautiskipuja tai joillain tolkuttoman kuuma. Mutta miksi?

Joku hormonihäiriö tämä on ja luulisi et joku muukin apu löytyisi kuin "koita kestää, kuuluu asiaan".
 
Täällä toinen hikoilija. Selvästi yhdistän raskauteen, koska muuten kestän lämmintä paremmin ja tykkään öisin kääriytyä peittoon. Nyt tänä kesänä peitto ei ole ollut kertaakaan käytössä vaikka mies pystyykin nukkumaan sen kanssa. Hän siis yleensä tykkää nukkua viileässä.
Mutta raskaus on muutenkin niin kokonaisvaltainen mullistus keholle. Itse luotan että tämä menee tästä pikkuhiljaa ohi kunhan raskaus päättyy. Ärsyttävä vaiva🤷‍♀️. Mutta totta tietysti sekin että eihän näitä "naistenvaivoja" kovin paljon viitsitä tutkia ja monet muutkin tutkimukset tehty miehillä joista sitten sovelletaan naisiin🙄.
En nyt välttämättä raskautta sanoisi taudiksi, mutta toivoisin sen oireisiin liittyvän vähättelyn (juurikin siihen vedoten ettei ole sairaus) loppuvan, mitä olen joiltain kuullut.😑
 
En itse sanoisi sitä hormonihäiriöksi. Raskaus on hormonienkin kannalta mullistus ja ne saattaa joillain aiheuttaa loppuraskauden hikoilua. Hormonien muutokset ovat kehon omia toimintoja, tarpeellisia raskauden kannalta. Itselläni se pahin hikoilu, varsinkin esikoisen kohdalla, tuli synnytyksen jälkeen. Se oli jotain ihan tajutonta.
Hormonien aiheuttamiin oireisiin en itse menisi puuttumaan millään sen järeämmillä keinoilla kuin noilla mainitsemillasi viilennyskeinoilla. Toki jotain kylmäpussia voi varata pakkaseen ja ottaa tarvittaessa. Tai jotain kylmää laittaa tuulettimen eteen puhaltumaan. Niin kuin @AnniMaria sanoi, kyllä se aikanaan sitten helpottuu, niin kuin moni muukin raskauteen liittyvä epämukavuus tai jopa kivulias asia, jolle ei ole kunnon apukeinoja. Tsemppiä loppuun!
 
Tuo on kyllä surullisen totta, ettei naisten vaivoja usein oteta tosissaan.

Raskauden hormonimuutoksia en kuitenkaan laskisi tähän enkä lähtisi niitä hoitamaan. Voi olla vielä haittaa raskaudelle. (Toki oiretta voi hoitaa, mutta en ottaisi mitään mikä muuttaisi hormonitoimintaa.) Itsellänikin oli ainakin kuopusta odottaessa kuuma. Tai paremminkin tarkenin vähemmällä kuin yleensä. (Kuopus on helmikuinen ja sinä talvena oli ihan kunnon pakkaset.)
 
Varmaan just hormoneista johtuvaa. Ja sitähän raskaus ja keho synnytyksenkin jälkeen on, ihan hormonien vietävissä!
 
Mulla oli esikoista odottaessa varsinkin öisin semmosia kuumuus kohtauksia. Siis aattelisin et varmaa samanlaisia kuin kuumat aallot vaihdevuosissa, vaikka niistä toki ei omaa kokemusta olekaan. En muista kauan vaivasi, mutta ei ainakaan synnytyksen jälkeen enää. 🤔 Kuopusta odotellessa ei tämmöstä ollut 🤷
 
Olen kaikkien kanssa samaa mieltä. Moni asia tähän vaan kuuluu kun kehossa tapahtuu isoja muutoksia.

Samalla pohdin: kuumuuden myötä on tullut puhetta ystävien kanssa useista naisten vaivoihin liittyvistä vaivoista, joita ei tutkita, (joihin ei löydy rahoitusta) ja kiinnitetty huomiota kuinka moni vaiva kuitataan että "tällaista vaan on".
Itse olen lääkärisuvusta huolimatta mm innokas Luontaisterveys lehden tilaaja sekä Terveys summitin ystävä ja tullut itse näkemykseen et esim niin yleinen asia kuin kuukautiskivut eivät ole normaalia, vaikka näin toistellaan.

Hupermemeesin syytäkään ei ilmeisesti ole selvitetty vaikka on raju niille, joille tulee.
Jos miehet oksentelisi 20xpvä puoli vuotta, löytyisikö rahoitusta? Seuraan yhtä tapausta vieressä.
 
Toinen ystävä siis hyperemeesissä.
Toinen ystävä vaihdevuosikierteessä, jossa tuntuu ettei yhtäkään henkilöä löydy, joka olisi erikoistunut erittäin moninsisen hormonikokonaisuuden ymmärtämiseen juuri vaihdevuosien kannalta.
Hormoonia on yksi firma jossa halutaan ymmärtää hormoonien kokonaisuuta, jossa kaikki vaikuttaa toisiinsa.
 
Miulla oli kuuma koko loppuraskauden! Normaalisti tarvitsen talvella sen seitsemänsataa kerrosta, mutta raskaana ollessa saatoin lähteä villapaidassa ulos. Ja se hikoilu jatkui vielä imetyksen läpi.

Noista naistenvaivoista... Luulisi, että kiinnostusta tutkimiseen ainakin alkaisi löytyä, kun kuitenkin korkeakoulutetuista jo iso osa naisia. Rahoituksen saaminen on sitten vielä toinen juttu, mutta luulisi sitäkin löytyvän, sillä esimerkiksi ne pahat kuukautiskivut heikentävät työtehoja ja ovat sitä kautta ihan rahallinenkin miinus yhteiskunnalle. Itse olen aika paljon sairaslomalla omien vaivojeni kanssa ja on kyllä ollut surullista huomata miten vaikeaa on niihin saada apua. Olen kuitenkin näiden kanssa taistellut siitä asti, kun ne kuukautiset yli 20 vuotta sitten alkoivat. 😔

Mietin sitäkin, että kärvistelläänkö me naiset ihan liikaa niissä kivuissa työpaikalla eikä vaadita sitä hoitoa. Jos ei enää väkisin yritettäisi olla töissä, kun krampit vetää kaksinkerroin niin tulisiko sitä motivaatiota tutkia näitä asioita. 💁‍♀️ Sairaslomat kun tulevat lopulta aika kalliiksi yhteiskunnalle.
 
Samaa mieltä!
Ystävälläni ollut pahat kuukautiskivut nyt 25 vuotta ja nyt hän oksentaa kuudetta kuukautta raskaana, käyden välillä tiputuksessa.
Vaihdevuosiystäväni elämä ollut taasen sekaisin 2 vuotta. (Tämä teema on meillä kaikilla edessä!) Eikä kenelläkään löydy laajaa kokonaisnäkemystä.

Onhan niitä uusia tutkimuksia et naisille määrätään vähemmän lääkkeitä samoihin vaivoihin. Mies->resepti, nainen->"kyllä se siitä. Olethan muistanut huolehtia itsestäsi. Lässyn lässyn".
 
En pitäisi häiriönä. Mulla oli koko ajan tosi kuuma raskaana, muistaakseni juuri loppuraskaudesta. Yleensä palelen koko ajan. Pyysin availemaan ikkunoita ja vähensin vaatetta kun yleensä olin se jolla on eniten vaatetta. Kun raskaus loppui, palelu palasi.
 
En pitäisi häiriönä. Mulla oli koko ajan tosi kuuma raskaana, muistaakseni juuri loppuraskaudesta. Yleensä palelen koko ajan. Pyysin availemaan ikkunoita ja vähensin vaatetta kun yleensä olin se jolla on eniten vaatetta. Kun raskaus loppui, palelu palasi.
Samoin sujui minunkin edellinen raskaus ja ilmeisesti sujuu tämäkin. Kivaa kun kerrankin ei edes vetoisella mökillä yhtään palella. 😁
 
Takaisin
Top