Onko isä ja äiti lapsellesi yhtä tärkeitä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä jompikumpi vanhemmista selvästi lapselle ykkönen vai onko molemmat yhtä tärkeitä?

Uskoisin että meillä on kumpikin lapselle yhtä tärkeitä. Kummaltakin haluaa paljon huomiota, kumpaakin kaipaa jos ei ole paikalla, kumpikin kelpaa asiaan jos toiseenkin, kumpikin ei kelpaa välillä mihinkään, kumpaakin uhmataan. Vaikka kun lapsi sanoo (tai huutaa) "mene pois äiti" tuntuu siltä että isi vie voiton. Onneksi hän sanoo myös "mene pois isi" välillä. :p

Äiti on vielä selvästi tärkeämpi, poika on vasta 1,5-vuotias. Toivon salaa, että roolit vaihtuvat jossain vaiheessa ja vain isä kelpaa mm. pyyhkimään. :grin

Meilläkin taitaa äiti viedä vielä voiton, mutta isiä kaivataan tietyissä asioissa enemmän kuin äitiä. Varsinkin kun pojalla on nälkä, hän käy kiskomassa isiä sormesta ja ohjaa isin keittiöön, äiti kun on monesti sitä mieltä, ettei 15 minuuttia syönnin jälkeen tarvita sieltä keittiöstä yhtään mitään :D Ehkä tämä johtuu siitä, että hoidan pojan miltei 100-prosenttisesti muutoin, mutta isi hoitaa sitten usein ruokkimisen ja leikkimisen.

Enimmäkseen minulle poika kiikuttaa palapelit, legot ja kirjat, että hänen kanssaan pitäisi leikkiä tai lukea, välillä kun minun täytyy mennä tekemään jotakin muuta, niin kyllä saa maanitella, että poika veisi esim. kirjan isille, ja useimmiten siinä käy sitten niin, että kirja jää käsistä sohvalle, ja isin kanssa leikitään jotakin. En tiedä, miksi näin on. Aamu- ja iltatoimet "kuuluvat" minulle, mutta isi tulee sanomaan aina hyvää yötä pojalle iltaisin, ja loma/vapaapäivinä myös päiväunille mennessä isi tulee toivottamaan hyviä torkkuja. Sitten poika jutustelee ja näyttelee makkarin ovea, kun isi lähtee siitä. En tosin tiedä, mitä poika sanoo, mutta on ilmeisesti jotakin Hyvin Tärkeää Asiaa, kun on niin totinen naama ja vakava ääni :D

Meillä muuten poika ei usko, että isä osaa esim. käyttää kaukosäädintä tai vetää soittorasian. Ne tuodaan aina äidille. :joyful:

Äiti on tärkeämpi. Nykyään joihinkin asioihin kelpaa jo isäkin, mutta isä useinkaan ei jaksa/halua tehdä niitä vaan ohjaa lapsen takaisin minulle.

Isä on paljon töissä, joten minulle on kehittynyt sen myötä vähän erilaisempi suhde lapsiin. Äiti on kaikille todennäköisesti tärkeämpi, mutta etenkin isommille isikin kelpaa yhtä hyvin. Nuorin on ollut eniten minun perääni aina..

Meillä kelpaa molemmat, mutta isi useimmiten on kysytympi. Olen pojan kanssa koko ajan, mutta isi tekee töitä, joten heti kun isi on vapaana, poika valitsee hänet. Tosin minä kyllä kelpaan lukemaan kirjaa :) Olen ihan tietoisesti markkinoinut, että isi osaa esimerkiksi vaihtaa leluihin patterit, korjata kaikki laitteet jne, koska en itse halua joutua tekemään niitä lapsen kanssa ja minusta on hyvä oppia odottamaan, että paristoa ei voi heti vaihtaa uuteen, jos on vaikkapa jättänyt taskulampun päälle.

Maalla isin tehtäviä on pumpata kaivovesi, käydä riihellä, maakellarissa ja aitassa, koska en jaksa tutkia sielläkään vanhoja tavaroita. Minun kanssani pääsee metsään ja lenkille. Kumpikohan vetää lasta enemmän puoleensa?

Takaisin