Onko imetykselle yläikärajaa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Tässä artikkelissa puhutaan taaperoikäisten ja vanhempienkin lasten imettämisestä. Evoluutiobiologi toteaa jutussa, että ihmisen olisi luonnollista imettää lasta 3-4-vuotiaaksi tai jopa tätäkin vanhemmaksi.

Onko teidän mielestänne imetyksellä yläikärajaa? Miten suhtaudutte taaperon tai isomman lapsen imetykseen? Onko se teistä jollain tavalla häiritsevää vai luonnollista?

Minä en pystynyt imettämään lapsiani kuin hetken, joten en tiedä, kuinka pitkään olisin imettänyt jos se olisi ollut mahdollista.

Minusta on jokaisen oma asia, kauanko lastaan imettää. En siis paheksu taaperoimettäjiä tai heitäkään, jotka imettävät taapeoiän ohittaneita lapsia (tosin heihin en ole juuri törmännyt). Uskon, että lapsi vierottuu kyllä itse jossain vaiheessa - ei siis varmaankaan ole riskiä että vielä teini-ikäinen kävisi rinnalla. :grin

Minusta on luonnollista, että kukin imettää sen ajan, joka heille perheenä parhaiten sopii. Pidän kummallisena mitään ohjeistusta, jossa tyrkytetään jonkun näkemystä siitä, kuinka pitkään kuuluu imettää, kun asia ei ole siitä kiinni, että se noppaa heittämällä päätettäisiin, vaan kaikilla on omat syynsä suuntaan tai toiseen.

Jos tuntuu hyvältä idealta imettää pitkään, niin senkun imettää, ja jos taas tuntuu hyvältä idealta lopettaa imetys aikaisin, niin senkun lopettaa. Itse tietää parhaiten oman tilanteensa, eikä kukaan muu, joten muiden mielipiteet voi jättää täysin huomiotta, olipa mielipiteiden jakajalla minkälainen titteli hyvänsä.

kukin imettää niin kauan ku imettää ja tuntee hyväksi. Minusta yli kolmevuotias näyttää tissillä vähän koomiselta, mutta en tosiaan puutu jos joku sitä harrastaa :D

Itse olen aina ajatellut, että jos lapsi tulee puhuen syliin istumaan ja pyytämään tissiä ja vieläpä ihan omatoimisesti alkaa sitä kaivelemaan sieltä paidan sisästä niin niin..No, minulle se ajatus on jotenkin epämiellyttävä. Jopa taaperoimetys on asia joka itselle ei ole ollut luonnollista alkuunkaan..
Mutta pääasia minustakin siinä imetyksessä on se, että kunhan se äidistä tuntuu ok:lta niin tehkööt sitä jokainen sen aikaa kun haluaa :)

Minusta imettää siihen asti kun siitä on jotain ravinnollista arvoa.

Olisin itsekkin voinut lopettaa jo aiemmin jos olisin hoksannut, että pääpointti oli luttuuttaminen ei niinkään se, että siitä enään olisi ollut ravinnon kannalta suurta merkitystä.

Tissi ruokana ja hoivaa, lohtua ja läheisyyttä voi tarjota muullakin keinoin kuin äipän tissillä.

Toisaalta en paheksu ja ei minun kuulukkaan, jos joku toimii toisin. Eikä siitä varmasti kieroon kasva kunhan ennen teini-ikää tajuaa viimeistään lopettaa. Kouluikäisellä ois hyvä se tissi viimeistään olla pois suusta.

Itse olen aina ajatellut, että jos lapsi tulee puhuen syliin istumaan ja pyytämään tissiä ja vieläpä ihan omatoimisesti alkaa sitä kaivelemaan sieltä paidan sisästä niin niin..No, minulle se ajatus on jotenkin epämiellyttävä. Jopa taaperoimetys on asia joka itselle ei ole ollut luonnollista alkuunkaan..
Mutta pääasia minustakin siinä imetyksessä on se, että kunhan se äidistä tuntuu ok:lta niin tehkööt sitä jokainen sen aikaa kun haluaa :)

Mietin ihan samaa. Mutta se on jokaisen perheen oma asia tosiaan :)

Kyllä meidän lapsi 1 v. itse kiipeää syliin ja kaivelee tissiä, jos haluaa maitoa :grin Olen ajatellut ,että on vain helppoa kun hän osaa pyytää itse, kun haluaa maitoa :rolleyes: Kyllähän useimmat 1-vuotiaat syö tissiä vielä, niin ei siinä minun mielestäni oo mitään outoa. Osaavathan he jo ilmaista itseään ja kertoa mitä haluavat. Itse ajattelen, että jos joku yli 3-vuotias vielä syö, on se vähän hassua. Eli ei ole enää taaperoikäinen, vaan isompi. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itsestä hyvälle ja sopivalle tuntuu!

Kyllä meidän lapsi 1 v. itse kiipeää syliin ja kaivelee tissiä, jos haluaa maitoa :grin Olen ajatellut ,että on vain helppoa kun hän osaa pyytää itse, kun haluaa maitoa :rolleyes: Kyllähän useimmat 1-vuotiaat syö tissiä vielä, niin ei siinä minun mielestäni oo mitään outoa. Osaavathan he jo ilmaista itseään ja kertoa mitä haluavat. Itse ajattelen, että jos joku yli 3-vuotias vielä syö, on se vähän hassua. Eli ei ole enää taaperoikäinen, vaan isompi. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itsestä hyvälle ja sopivalle tuntuu!

1-vuotias on vielä tosi pieni :)Itse imetin vähän yli 1,5-vuotiaaksi esikoista ja sitten tuntui että kyse ei ollut enää niinkään maidon saamisesta vaan ihan vain tavasta roikkua siinä tissillä niin jätin homman pois ja tosi hienosti vierottui itestään..

Itse ihmettelen tuossa pitkään imettämisessä sitä, että jos aikoo hankkia lisää lapsia, niin itse koen silloin jotenkin häiritsevänä että isosisarus kävisi vauvan maidoilla, vaikkei sitä enää tarvitisikaan ravinnoksi. Ja oma jaksaminen olis varmasti aika äärirajoilla jos imettäisi kahta/olisi raskaana ja imettäisi vielä edellistä.. Mutta en tuomitse pitkään imettäviä, imetys on ihana asia ja niin kauan ku se on mieluista sekä äidille että lapselle niin kaikki hyvin :)

Meillä esikoinen vieroitti itsensä 1v 8kk iässä, vikat 6kk oli käytännössä ollut vain aamutissi kun äiti halusi "torkuttaa" :)

Enkä siis mitenkään osaa nähdä itseäni "taaperoimettäjänä" tms kun en 2-vuotiaaksi kuitenkaan imettänyt, ei että se olisi ollut mikään tavoite mutta onpahan suositus kuitenkin. Lapsi vähensi itse tissittelyä niin että 9kk ikäisenä söi vain illalla ja aamulla ja siitä sitten vähensi, itse ei tullut edes ajateltua onko sopivan ikäinen ja paljonko maitoa menee.

Imetykselle ei ole yläikärajaa, jokaisen äiti-lapsi parin päätettävissä oleva asia. Meilläkin 1,5 vuotias tulee itse pyytämään mammaa kun haluaa oikeaa maitoa ja sitä myös saa niin kauan kunnes itse päättää lopettaa tai mä en enää jaksa. Ja siitä ravinnosta:
ravinto.jpg

Meitsä nyt nillittää taas, mutta rintamaito ei sisällä b-12 vitamiiniä.

Paljon siinä on kompaktissa paketissa loistavia ravintoaineita, mutta jos ravintoarvoja ja suosituksia hakee kannattaa ne seuloa sen läpi millä motivaatiolla ne on julkaistu, sekä tarkistaa kuka on tutkimuksen takana.

Väittäisin, että kiinteitä syödessä sen ollessa oikeasti monipuolista eli saa tarpeelliset rasvat, hiilarit, proteiinit, hivenaineet ja vitamiinit, äidinmaito on vain positiivinen lisä, mutta ei enään välttämättömyys.

Jos äidinmaito olisi missään elämän vaiheessa lapselle elintärkeää, korvikevauvat kuolisivat pois melko nopeasti. Äidinmaito sisältää paljon hyviä ainesosia ja sillä on varmasti tärkeä osa esim kehitysmaissa lapsen ravitsemukseen, kun ravintoaineita saa muualta niukasti. :) Taaperon imetyksessä Suomessa äidinmaito on lähes täysin korvattavissa, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että jokainen äiti ja lapsi ovat vapaita jatkamaan imetystä juuri niin pitkään kuin se hyvältä tuntuu.

Ihan varmasti saa kaiken tarvitsemansa muustakin ruoasta, ei sillä, mutta äidinmaidossa on paljon ravinteita ja se on hyvää ravintoa vielä vauvavuodenkin jälkeen. Ihmisen luonnollinen vieroittautumisikähän on muistaakseni 3-6 vuotiaana tjsp.
Korvikkeessa ei ole mitään pahaa, monelle vauvalle elintärkeää ja onneksi sitä on! Mullakin kolme viidestä on saanut toisinaan, yksi heistä 3kk-> pelkästään korvikkeella. Mutta korvike on silti korviketta ja ravinteiltaan erilaista.
Mutta tää menee mulla tosi pahasti tunteisiin, niin jätän keskustelun tähän. Kiitos ja anteeksi.

Takaisin