Onko hyväksyttävää liikkua flunssassa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ennen korona aikaa oli ihan tavallista elää normaalisti, jos oli "vain vähän flunssassa". Mentiin kauppaan, töihin, harrastuksiin, tapaamaan ystäviä/sukulaisia. Korona aikana se ei ollut missään nimessä hyväksyttävää. Mutta miten nykyisin? Suositukset on palanneet entiseen, mutta onko teistä hyväksyttävää toimia vanhan mallin mukaan?

Mielestäni tässä kannattaisi käyttää harkintaa. Flunssassa voi käydä kaupassa ja jos ei saikkua sen takia saa, niin pakkohan se on mennä töihin. Mutta en lähtisi tapaamaan vauvoja ja vanhuksia (tai menisi vaikka perhekahvilaan) flunssassa. Sukua/ystäviä tavatessa olisi mielestäni hyvä kertoa flunssasta ja antaa toisen päättää, haluaako tavata.
 
Minusta on ihan ok käydä ihmisten ilmoitta pienessä flunssassa. Monissa taudeissa tartuttavuus alkaa jo kuitenkin ennen oireita.

Kohteliasta on minustakin kertoa, jos on flunssaa tms muuta räkätautia.
 
Itse en lähtisi enkä haluaisi muidenkaan flunssaisten kotoaan silloin lähtevän yhtään minnekään!
Vahvasti riskiryhmäläisperheenjäsenenä kauhulla flunssamyönteistä liikkumista vastustan, sillä tuo elinsiirrännäiskeho on kovilla pienestäkin tartuntataudista.
Kaikilla meillä kuuluisi olla kokonaan se muutaman päivän kotivara, jonka avulla nälkä ja jano tai vessapaperin ja nenäliinojen puute ei pääse yllättämään.
 
Mulle on jäänyt kyllä korona-ajoista häpeä päälle liikkua räkäisenä missään. Nyt lapsen myötä on tullut hyväksyttyä nää ikuinen kirkasräkä yms, jotka ei tarkoita tautia vain lapsen nenän reagointia kylmään ilmaan tms. Aluksi arkailin sitäkin ja viestittelin kaverille et onkohan tää nyt julkisilla paikoilla hyväksyttävää nenän valumista vai sairastamista 😅 Ja omissa oireissa sama. Kauheat omantunnon tuskat kun jälkitaudiksi jäi tässä kerran tukkoisen tuntuinen ja varmaan myös kuuloinen nenä, joka ei valunut, ja sit kyselin lähipiirin läpi kehtaanko mennä käymään hierojalla. Kaikki sanoivat että mene, et enää tartuta kun ei nenäkään vuoda, mut oli silti hävettävää olla sen vinkuvan nenän kanssa paikalla 🙈
 
Mulle on jäänyt kyllä korona-ajoista häpeä päälle liikkua räkäisenä missään. Nyt lapsen myötä on tullut hyväksyttyä nää ikuinen kirkasräkä yms, jotka ei tarkoita tautia vain lapsen nenän reagointia kylmään ilmaan tms. Aluksi arkailin sitäkin ja viestittelin kaverille et onkohan tää nyt julkisilla paikoilla hyväksyttävää nenän valumista vai sairastamista 😅 Ja omissa oireissa sama. Kauheat omantunnon tuskat kun jälkitaudiksi jäi tässä kerran tukkoisen tuntuinen ja varmaan myös kuuloinen nenä, joka ei valunut, ja sit kyselin lähipiirin läpi kehtaanko mennä käymään hierojalla. Kaikki sanoivat että mene, et enää tartuta kun ei nenäkään vuoda, mut oli silti hävettävää olla sen vinkuvan nenän kanssa paikalla 🙈
Joo, lasten ja erityisesti lasten päivähoidon aloittamisen myötä on täytynyt höllätä korona-aikaisesta "tautitarkkuudesta". Tänäkään syksynä ja talvena ei oltaisi koko perhe päästy yhdessä poistumaan kotoa mihinkään varmaan 5 kuukauteen, koska aina joku pärski, nenä vuoti, kurkku kipeä, yski jne :Weary Cat Face: hoidosta tulee kyllä niin paljon tauteja
 
Esikoinen aloitti päiväkodin marraskussa, lopputuloksena on nyt ollut 3 jotain flunssaa/virusta ja norovirus. Tuntuu että on ollut aina maks kaksi viikkoa terve ja taas uutta päälle. Viimeisimmässä viruksessa oli myös silmätulehdusta ja kurkussa valkosia täpliä, vedettiin siihen viikon antibioottikuuri ja silti jatkui vielä viikon antibioottikuurin jälkeenkin.
Taudista jäi jäljelle ihan järkyttävä yskä, mikä oli pahin aina yöaikaan ja jos rasitin itseäni esim. ulkona kävelemällä ripeästi. Itse en pahemmin mitään helpotuksia saanut ottaa, koska olen potenut nämä kaikki nyt raskaana ollessa.
Kyllä sitä on pitänyt silti hoitaa asioita ja viedä esikoista päiväkotiin, kun hän on vihdoin terve ja itsellä yhä näitä oireita. Kuitenkin ollaan aina oltu viikko ellei melkein kahta viikkoa kotona potemassa niin että oireet selkeästi paranemaan päin. Ei tulis mieleenkään viedä esikoista päiväkotiin, jos räkis olisi edelleen niin paha et nenä vuotaa kokoajan, kyllä sen näkee lapsen voinnistakin milloin on vielä normaalia väsyneempi. Jos nenä vuotaa hieman, muttei kokoaikaa niin silloin on ok, se nenä kun voi vuotaa pitkään taudin jälkeen.
Käydessäni gynellä hoitamassa raskauteen liittyviä tapaamisia olen pitänyt maskia ja imeskellyt kurkkupastilleja, etten yski. Nyt olen ajatellut hakea allergialääkkeitä apteekista, kun edelleen vaan tukkoinen olo, täällä Saksassa kun on jo ihan kevät ja kaikki kukkii. Mistä sitä tietää mikä on allergian aiheuttamaa, kun näin pitkään kaikki vaivaa.
 
Kunnon räkälenssussa en lähtisi muita tartuttamaan. Enkä myöskään halua ketään meille kotiin lenssussa.
Jos silti lähtisin jokaisesta pienestä nuhasta ja lenssusta jäämään kokonaan kotiin, niin ei kyllä työnantaja tykkäisi (kärsin siis allergioista yms mitkä oirehtivat herkästi nuhana). 😅

Jos on vähänkin kipeä, niin on kohteliasta kertoa ystäville ja jättää menemättä kylään, jos haluavat ottaa varman päälle tai on juurikin erilaisia riskiryhmäläisiä perheessä.
 
Mä oon niitä hirviöitä, jotka aikaisemmin jäi töistäkin pois vaan pää kainalossa, nimimerkillä, kertaalleen töistä soittanut esimiehelle, että pakko lähteä muutama tunti etuajassa vuorosta, kun selvästi kuume nousi, aamulla ollut vain yskää. :No Evil Monkey:
Vaikka myönnän, että nyt ehkä hieman enemmän kattelee asiaa pienen kanssa.
Puolisollekin jo sanoin ennen ristiäisiä, että ilmoittaa ihmisille, että hänellä on aika voimakas oireinen lenssu ja vastaus oli "kyllä tää on jo paranemaan päin". Ja niin tuolla vaan on edelleen limayskää ja nenä vuotaa 2 viikkoa jälkeen päinkin. Iso osa meidän vieraistakin kuitenkin oli vähän vanhempaa porukkaa, jotka varmasti haluaisivat myös välttää sen tartunnan.
 
Mulle on jäänyt kyllä korona-ajoista häpeä päälle liikkua räkäisenä missään. Nyt lapsen myötä on tullut hyväksyttyä nää ikuinen kirkasräkä yms, jotka ei tarkoita tautia vain lapsen nenän reagointia kylmään ilmaan tms. Aluksi arkailin sitäkin ja viestittelin kaverille et onkohan tää nyt julkisilla paikoilla hyväksyttävää nenän valumista vai sairastamista 😅 Ja omissa oireissa sama. Kauheat omantunnon tuskat kun jälkitaudiksi jäi tässä kerran tukkoisen tuntuinen ja varmaan myös kuuloinen nenä, joka ei valunut, ja sit kyselin lähipiirin läpi kehtaanko mennä käymään hierojalla. Kaikki sanoivat että mene, et enää tartuta kun ei nenäkään vuoda, mut oli silti hävettävää olla sen vinkuvan nenän kanssa paikalla 🙈

Mullakin vähän nuhahäpeää jäänyt. Jos olen jossain ja vaikka nenä vuotaa ihan vaan koska olen tullut ulkoa sisälle, olen heti selittämässä, etten ole kipeä. 😅 Ja mulla nenä vuotaa aina kylmällä ulkoa sisälle tullessa. Ja nyt alkaakin allerginen nuha. Ja tämä myös tuttua, kun ei vain voi jäädä joka nuhasta täysin kotiin. Lapsi kantaa kokoajan tauteja kotiin, niin sitä oltaisi jatkuvasti neljän seinän sisällä. Lasta en kylläkään vie päiväkotiin kuin korkeintaan jälkinuhassa (se kun voi kestää viikkoja). Sairastuu vain pahemmin, jos vie vähän kipeänä hoitoon.
 
Kyllähän tämä katupöly + siitepölyallergia aiheuttaa nuhaa ja silmien vuotamista. Mutta noiden takia ei kyllä voi jäädä töistä kotiin. Allergialääkkeet auttavat jonkin verran, mutta ne taas sitten väsyttävät ( useampi merkki ja lääkeaine testattu)

En minäkään vie puolikuntoista lasta minnekään.
Isompi lapsi unohtelee käsipesun aika usein, kun tulee koulusta, eikä kukaan ole monta kertaa muistuttamassa. Ja jos joku, niin juuri hän hakee perheeeseen ne harvat taudit, joita meillä sairastetaan.
 
Meillä esikoisella on jo viides tauti päällä joulun jälkeen 😬. Syksyllä ei ollut kuin kaksi tautia, jotenkin tää talvi/kevät on ollut ihan älytön. Lisäksi taudit ovat olleet suht rajuja, mm korona ja enterorokko, tällä hetkellä tuntuis olevan kurkunpääntulehdus.

Esikko jää hoidosta kotiin, jos on kuumetta, yskää tai uusi nuha; yleensä flunssat kestää sen viikon verran ja sen jälkeen viedään taas hoitoon, vaikka nenä voi vielä vähän vuotaa ulkoillessa ja varsinkin yskää voi vielä olla (se voi kestää viikkoja, tai jopa kuukausia, niin kuin syksyllä kävi). Mutta siinä vaiheessa uskon, että se akuutein tauti ja sen myötä taudin tarttuminen ovat jo ohi.

Kavereita ei nähdä, jos ei ole siinä kunnossa että voi mennä hoitoon, mutta leikkikentällä saatetaan käydä loppuajasta, kun ei ole kuumetta ja nenä ei enää vuoda valtoimenaan. Mutta sillon kun tauti on alussa (kuten juuri nyt), ollaan ihan vaan sisätiloissa ja omalla porukalla. Taudin jälkeen, mutta myös muutenkin, suositaan kavereiden näkemistä ulkotiloissa; se pikkasen kuitenkin suojaa taudeilta enemmän kuin sisäleikit.

Itse teen töitä lähinnä etänä, joten siinä mielessä oma sairastaminen ei töitä haittaa. Silloin harvoin kun käyn toimistolla, menen vain jos olen terveenä, ja kyselen myös työkavereilta ennen tapaamista, että ovatko varmasti terveenä (me saadaan aivan riittävästi noita tauteja hoidosta 😬). Jos on pakko käydä ihmisten ilmoilla, esim kaupassa tai apteekissa, niin sitten käytän maskia.
 
Takaisin
Top